مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با بیان اینکه پرونده خون های آلوده مختومه شده است، گفت: از این پرونده می توانیم در مذاکرات بین المللی همانند موضوع برجام استفاده کنیم.

 به گزارش مشرق، علی اکبر پورفتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به محکومیت وزارت بهداشت در پرونده خون های آلوده و افراد مبتلا به هموفیلی افزود: در این پرونده وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون محکوم شده اند و دیه قربانیان هم پرداخت شده و دیگر امکان پیگیری ندارد.

وی ادامه داد: اگر امروز بخواهیم از مراجع بین المللی موضوع را پیگیری کنیم به ما می گویند وقتی خودتان، خودتان را محکوم کرده اید، عملا همه چیز تمام شده است.

پورفتح اله تاکید کرد: قوه قضاییه با حکم خود پرونده را مختومه کرده است و نمی توانیم روی یک پرونده دو حکم بگیریم بنا براین این موضوع دیگر جایی برای پیگیری ندارد. حتی بهبود روابط خارجی کشورمان با اتحادیه اروپا هم تاثیری در این پرونده ندارد.

وی گفت: با این حال می توانیم از موضوع پرونده خون های آلوده به عنوان اهرم امتیازگیری از طرف های مقابل در مذاکرات دو جانبه و بین المللی استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: با اینکه کشورمان در موقعیت پسابرجام به سمت ارتباط مثبت با کشورهای اروپایی گام بر می دارد اما این موضوع ارتباطی با پرونده ۳۰ ساله خون های آلوده ندارد.

موضوع پرونده فرآورده‌های خونی آلوده به حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق مربوط می‌شود. در خلال سال‌های ۶۲ و ۶۳، انستیتو «مریو» که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اَوِنتیس فرانسوی است فاکتور‌های انعقادی آلوده به «اچ‌ آی وی» را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشور‌ها نظیر آلمان (غربی)، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و... صادر کرد. همین مسئله باعث شد تعدادی از بیماران هموفیلی و تالاسمی که از این فرآوردها به عنوان دارو استفاده کردند به این ویروس مبتلا شده و جان خود را از دست بدهند.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس