رئیس مرکز تحقیقات ایدز نسبت به افزایش مصرف شیشه در بین زنان تن فروش هشدار داد.

به گزارش مشرق، نشست مشکلات زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تن فروشی در مرکز مطالعات و تحقیقات زنان برگزار شد. در این نشست، مینو محرز استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات ایدز، ناهید خداکرمی عضو هیئت علمی مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ژاله شادی طلب استاد جامعه شناسی و هما داوودی حقوق دان و جرم شناس حضور داشتند.

در این نشست مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز طی سخنانی اظهار داشت: از نظر علمی کلمه تن فروشی را انگ می‌دانیم و به این زنان می‌گوییم کارگر جنسی.

وی افزود: در حال حاضر 500 زن معتاد خیابانی در سطح شهر تهران وجود دارد که اکثرا برای تأمین مواد به این شغل روی آورده‌اند. همچنین 30 هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند.

افزایش انتقال ایدز از طریق تماس جنسی

رئیس مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به اینکه باید مهارت نه گفتن به آسیب‌های اجتماعی را به فرزندانمان آموزش دهیم، گفت: هم اکنون راه انتقال ایدز از طریق تماس جنسی رو به افزایش است. روش انتقال ایدز از طریق خون‌های آلوده بود پس از آن از طریق سرنگ‌های آلوده معتادان منتقل می‌شد. اما هم اکنون از طریق تماس جنسی است.

محرز بیان کرد: در طول 10 سال ابتلای زنان به ایدز دو برابر شده است یعنی زنانی را داریم که رفتارهای پرخطر نداشته اند و از طریق ازدواج و تماس جنسی به ایدز مبتلا شده‌اند. درصد کودکان کار که در گروه سنی 8 تا 18 سال قرار دارند به ایدز مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه درسال 91 تحقیقی را در رابطه با تن فروشی انجام داده‌ایم ادامه داد: 161 زن را از قسمت‌های مختلف تهران مورد مطالعه قرار دادیم که 5 درصد آنها مبتلا به ایدز و 13 درصد به مبتلا به هپاتیت C بودند. سن این افراد بین 18 تا 56 سال بود و به طور متوسط در سن 38 سالگی قرار داشتند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز تصریح کرد: 86 نفر از زنان یعنی 53 درصد آنها مطلقه بودند و 56 درصد یک بار تجربه ازدواج موقت را داشتند. 56 درصد برای مشتری یابی در خیابان‌ها فعالیت می‌کردند.

80درصد زنان تن فروش به محل کار یا زندگی مشتریان خود می‌روند

محرز با اشاره به اینکه  80 درصد زنان تن فروش به محل کار و محل زندگی مشتری می‌رفتند، گفت: این زنان به طور متوسط 7 روز در هفته کار می‌کردند و حدود 4 مشتری داشتند. سن مشتریان آنها بین 35 تا 45 سال قرار داشت.

وی بیان کرد: 49.5 درصد از زنان تن فروش با دوستان یا همسر موقت خود تماس جنسی داشتند که در هنگام تماس جنسی از کاندوم استفاده نمی‌کردند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز افزود: مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در بین زنان تن فروش بالا است به گونه‌ای که 112 نفر از آنها عنوان کردند که مشروبات الکلی را مصرف می‌کنند.

مصرف شیشه برای افزایش قدرت جنسی زنان تن فروش

محرز با اشاره به اینکه اغلب زنان تن فروش از شیشه استفاده می‌کنند، عنوان کرد: استفاده از شیشه در بین زنان تن فروش رو به افزایش است.

وی عنوان کرد: تأثیر مشکلات اجتماعی مانند طلاق در سوق دادن زنان به رابطه جنسی پرخطر باید بررسی شود همچنین اغلب این زنان در راه‌های محافظت از خود آگاهی پایینی داشتند که پیشنهادهایی بدین شرح ارائه می‌شود: احداث کلینیک‌های زنان آسیب‌پذیر، آموزش و توانمندسازی زنان آسیب‌پذیر و ارائه خدمات تخصصی و بهداشتی به آنها.


آمارهایی تکان‌دهنده از تن‌فروشی زنان کشور

افزایش مصرف شیشه در بین زنان تن‌فروشاز سویی دیگر اما نشست مشکلات زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تن فروشی در مرکز مطالعات و تحقیقات زنان با حضور مینو محرز استاد علوم پزشکی دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات ایدز، ژاله شادی طلب استاد جامعه شناسی، ناهید خداکرمی عضو هیئت علمی مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و هما داوودی حقوقدان و جرم شناس برگزار شد.


ژاله شادی طلب استاد جامعه شناسی در این نشست اظهار داشت:‌ تن فروشی پدیده جدیدی نیست و از دوره مادها این پدیده را شاهد بودیم که یک پدیده جهانی است اما شناخت علل رفتن به سوی تن فروشی به عنوان یک شغل مهم است.

وی افزود:‌در مورد تعداد زنان تن فروش در تهران یا کل کشور عدد و رقم دقیقی ندارم اما در سال 1386 پژوهشی را آقای سعید مدنی به همراه تعدادی از اساتید دیگر در شهر تهران انجام دادند که این پژوهش به سفارش وزارت بهداشت بود.

این استاد جامعه شناسی گفت: در این پژوهش به غیر از زنان تن فروش راجع به مشتریان آنها نیز بررسی‌هایی صورت گرفته است.تعداد زنان تن فروشی که در این پژوهش با آنها صحبت شده حدود 300 نفر است که این افراد عمدتاً از خیابان‌ها انتخاب شده‌اند و این گونه نبوده که به سراغ زنان بازداشت شده یا مراجعه کننده به یک مرکز حمایتی بروند.300 پرسشنامه در این تحقیق به همراه 75 مصاحبه عمیق تکمیل شد.

** 9 درصد زنان نخستین بار با اجبار همسر به تن فروشی روی آورده‌اند

شادی طلب درخصوص وضعیت اجتماعی و اقتصادی زنان قبل از تن فروشی براساس پژوهش صورت گرفته عنوان کرد: 76 درصد زنان تن فروش سابقه فرار از منزل نداشتند. 23 درصد قبل از تن فروشی سابقه مصرف مواد مخدر داشتند. 12 درصد سابقه بازداشت و زندان داشتند. 7 درصد از آنها اعلام کردند که تن فروشی را اولین بار برای تهیه مواد آغاز کردند. 9 درصد اولین تن فروشی را با اجبار همسر و 18 درصد با اجبار والدین که عمدتاً پدر بود، آغاز کردند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از زنان تن فروش جوان بودند، ادامه داد:‌ 70 درصد زنان تن فروش کمتر از 5 سال بود که این کار را شروع کرده بودند.

** دلایل تن فروشی

این جامعه شناس درخصوص مهترین عومامل مؤثر بر تن فروشی گفت:‌مسئولیت تامین مخارج چند نفر مهمترین دلیل گرایش زنان به این کار بود و در رده‌های بعدی عواملی همچون سابقه بازداشت و جرم پدر، وضعیت تأهل، حضور در بین دوستان تن فروش قرار داشتند.

شادی طلب با اشاره به وضعیت فعالیت اقتصادی زنان قبل از تن فروشی عنوان کرد: 22 درصد شاغل بودند و 80 درصد عنوان کردند که قبل از تن فروشی هیچ شغلی نداشتند. 43 درصد بیکار و 15 درصد خانه دارد بودند.

** وضعیت اشتغال زنان قبل از تن فروشی

وی بیان کرد:‌22 درصد از زنانی که قبل از تن فروشی شاغل بودند در بخش‌های مختلفی بدین شرح مشغول به کار بودند: 8 درصد کارمند اداری، 7 درصد منشی‌گری، 4 درصد فروشنده، 7 درصد آرایشگری، 5 درصد کارگری و 2 درصد کارسیاه و غیرقانونی که عمدتاً فروش مواد مخدر بود. زنانی که قبلاً شاغل بودند شغلشان به گونه‌ای نبوده است که درآمد کافی را برای اداره زندگی آنها تأمین کند.

** وضعیت سنی زنان تن فروش

شادی طلب با اشاره به گروه‌های سنی زنان تن فروش اظهار داشت:‌اغلب آنها از سن 20 سالگی این کار را آغاز کرده بودند که بعد از 5 سال فعالیت در این کار در سن 25 سالگی قرار داشتند همچنین نخستین ازدواج دائم آنها بین سنین 15 تا 18 سال بود. 11 درصد ازدواج دائم، 42 درصد مجرد، 39 درصد مطلقه و 4 درصد بیوه بودند.

وی درخصوص سطح تحصیلات زنان تن فروش گفت:‌6 درصد بیسواد و 14 درصد مدرک بالای دیپلم داشتند که این موضوع یک هشدار جدی است.

** مشتریان زنان تن فروش

این جامعه شناس درخصوص مشتریان زنان تن فروش بیان کرد:‌ اکثر این زنان گفته بودند که مشتریان هوس‌باز آنها بین سنین 30 تا 50 سال هستند و نیمی از آنها متأهل هستند. 25 درصد مشتریان مجرد،  اغلب دارای تحصیلات عالی و‌80 درصد شاغل و جزو گروه‌های پردرآمد هستند.

شادی طلب درخصوص روش‌های جذب مشتری توسط زنان تن فروش افزود:‌ روش جذب آنها در ابتدا از کنار خیابان بود اما پس از مدتی فعالیت 42 درصد از طریق روابط اجتماعی، 22 درصد کنار خیابان و 25 درصد از طریق تماس تلفنی مشتریان خود را جذب می‌کردند. بسیاری از مشتریان این زنان را به خانه می‌بردند زمانی که همسرشان خانه نبوده است.

وی ادامه داد: تعداد مشتریان این زنان در طول هفته 9 نفر بود  و عمده مشتریان از شمال و مرکز شهر بودند.

این جامعه شناس درخصوص آلودگی زنان تن فروش به ایدز گفت:‌ 75 درصد این زنان درباره ایدز اطلاعاتی ندارند و 68 درصد مجردها و 75 درصد از مطلقه‌ها هرگز آزمایش ایدز نداده‌اند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس