تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹

این روزها ویروس ابولا برای بسیاری از مردم نشانه بیماری خطرناک است درحالی که هنوز خیلی ها نمی دانند این ویروس چگونه عمل می کند و چگونه قادر به کشتن انسان ها است!

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، ویروس ابولا، قبل از اینکه از نابودی آبشاری سیستم ایمنی بدن، عروق خونی و اندام های حیاتی را آغاز کند، می تواند برای بیش از یک هفته در بدن پنهان بماند.

شروع

چگونه ابولا در 6 روز شما را می‌کشد؟

ذرات ویروس ابولا خون فرد آلوده و سایر مایعات بدن وی را اشغال می کند، این مایعات آلوده می توانند از طریق چشم ها، غشاهای مخاطی، خراشیدگی های روی پوست و یا از یک سوزن تزریق زیر جلدی وارد بدن شخص دیگری شود. اجساد افرادی که از این بیماری فوت کرده اند، بسیار خطرناک هستند. در روستاهای کوچک در غرب آفریقا، ارائه مراقبت شخصی نزدیک به بیمار یا اعضای خانواده فرد فوت شده به راحتی می تواند این بیماری را گسترش دهد.

دوره نهفتگی

چگونه ابولا در 6 روز شما را می‌کشد؟

دوره نهفتگی ۲ تا ۲۱ روز طول می کشد، اما اغلب بین ۴ تا ۱۰ روز، علائم به طور ناگهانی ظاهر می شوند.

استراتژی تهاجم سلول

۱. ویروس به سطح سلول می چسبد، در آن وارد شده و توسط غشای سلولی احاطه می شود.

۲. پروتئین هایی که جهش سلول را پوشش می دهند غشا را باز کرده و اجازه می دهند RNA ویروس وارد سلول شود و شروع به همانندسازی کند.

۳. نحوه خروج از سلول به طور کامل درک و شناخته نشده است، اما به نظر می رسد که ذرات ویروس در سطح سلول جمع شده و بیرون می آیند و ممکن است با یک پاکت میزبان خارج شوند.

علائم اولیه

چگونه ابولا در 6 روز شما را می‌کشد؟

معمولاً، کمی بیش از یک هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ابولا، علائم در افراد مبتلا ظاهر می شوند: تب، لرز، درد عضلانی، گلودرد، ضعف و ناراحتی عمومی. در مراحل اولیه، ابولا می تواند شبیه به مالاریا، تب حصبه و یا عفونت های باکتریایی تنفسی باشد.

مرحله حمله

ویروس به سلول های ایمنی در جریان خون حمله می کند، و عفونت را به کبد، طحال و گره های لنفاوی انتقال می دهد. ابولا از انتشار اینترفرون، یک پروتئین ساخته شده توسط سلول های ایمنی برای مبارزه با ویروس، جلوگیری می کند.

سلول های ایمنی آلوده از طریق جریان خون یا مجراهای لنفی به دیگر بافت ها و اندام ها، به خارج از طحال و گره های لنفاوی، انتقال می یابند.

مشکل در جریان خون

چگونه ابولا در 6 روز شما را می‌کشد؟چگونه ابولا در 6 روز شما را می‌کشد؟

پروتئین های منتشر شده توسط سلول های ایمنی، التهاب گسترده ای را ایجاد می کنند. این التهاب می تواند به پوشش بافت رگ های خونی آسیب رسانده و باعث نشت آنها شود.

چگونه ابولا در 6 روز شما را می‌کشد؟

هنگامی که سلول های ایمنی شناخته شده به عنوان ماکروفاژها توسط ابولا مورد حمله قرار می گیرند، پروتئین ها را آزاد می کنند که این موضوع باعث انعقاد در جریان خون و انسداد جریان خون در بافت هایی از جمله کبد، مغز و کلیه ها می شود. هنگامی که سلول های قرمز خون درون عروق کوچکی که از لخته پر شده اند حرکت می کنند، از هم گسسته شده و طحال از رگ های خونی شکسته شده، پوشیده می شود.

چگونه ابولا در 6 روز شما را می‌کشد؟

هنگامی که سلول ها در کبد از بین می روند، خون توانایی طبیعی خود را برای لخته شدن از دست می دهد و هر گونه خونریزی داخلی یا خارجی را تشدید می کند.

علائم پیشرفته

چگونه ابولا در 6 روز شما را می‌کشد؟

پس از پنج روز یا بیشتر، بیماران اغلب علائم مشخصه یک عفونت ابولا را آشکار می کنند:

*بثورات برآمده قرمز رنگ روی صورت، گردن، تنه و بازوها. پوست احتمالاً پوسته پوسته می شود.

*تهوع، استفراغ و اسهال شدید

*درد قفسه سینه، تنگی نفس، سردرد، گیجی، چشمان خونی، سکسکه و یا تشنج

*کبودی خود به خود، خونریزی پوستی

*خونریزی از چشم ها، گوش ها، بینی، دهان، غشاء موکوس و رکتوم

*سقط جنین

اختلالات چند سیستمی

چگونه ابولا در 6 روز شما را می‌کشد؟

• ابولا یا توسط سلول های آلوده به ویروس یا با پاسخ التهابی شدید بدن، به بسیاری از بافت ها آسیب می رساند.

• اختلال غدد آدرنال، منجر به فشار خون پایین خطرناک و کاهش توانایی تولید هورمون های استروئیدی می شود.

• به بافت های همبند بدن، که نقش سلول های پوشاننده برای حفره ها و سطوح بدن را دارند، حمله می شود.

• نارسایی کبد و کلیه رخ می دهد.

• پانکراس آلوده می تواند منجر به درد شدید شکم شود.

• آسیب روده باعث اسهال و کاهش آب بدن می شود.

چگونه ابولا در 6 روز شما را می‌کشد؟

مایع در مغز تجمع می یابد. تشنج باعث گسترش خون عفونی و سایر مایعات بدن بیمار می شود.

مرگ

چگونه ابولا در 6 روز شما را می‌کشد؟

افرادی که از این بیماری می میرند معمولاً علایم شدیدی را در اوایل بروز می دهند و  با مبتلا شدن به کاهش شدید فشار خون، نارسایی چند ارگانی و شوک عفونت شدید، بین روز ششم و شانزدهم می میرند. میزان مرگ و میر می تواند تا ۹۰ درصد باشد. به نظر می رسد بسیاری از نجات یافتگان، سلول های قرمزی در خون خود دارند که قادر به انتشار پروتئین هایی جهت ترمیم رگ های خونی آسیب دیده هستند.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: مجله مهر