کد خبر 447441
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱

رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه به دلیل مباحث حقوقی نمی‌توانیم از فرانسه درباره آورده‌های آلوده خونی غرامت بگیریم، گفت: ولی این مطالبه ایران می‌تواند همیشه بهترین چانه‌زنی سیاسی باشد کما اینکه در مذاکرات با ۱+۵ نیز استفاد شد.

 به گزارش مشرق، علی اکبر پورفتح‌الله رئیس سازمان انتقال خون، در نشست خبری رونمایی از سامانه هم‌ خون‌ی ار درباره اقدامات سازمان انتقال خون برای گرفتن غرامت ایران از فرانسه با توجه به حضور وزیر امور خارجه فرانسه در تهران درباره فرآورده‌های آلوده خونی اظهار کرد: در این باره باید عنوان کنم وقتی ‌آلوده فرآورد‌های خونی در ایران مطرح شد مربوط به 30 سال قبل بود یعنی زمانی که بیماری HIV یک بیماری نوظهور در دنیا شناخته شده به طوریکه این بیماری در بیماران کشورهای غربی بسیار بیشتر بود.

وی ادامه داد: مثلا در فرانسه 80 درصد بیماران تالاسمی این کشور دچار HIV شدند و چون این بیماری نوظهور بود شخص لوران فابیوس نخست وزیر اسبق فرانسه و دیگر مسئولان این کشور با وجود آنکه به دادگاه فراخوانده شدند ولی در نهایت تبرئه شدند زیرا این آلودگی تعمدی نبود.

پورفتح‌الله ادامه داد: بر اساس پیگیری‌هایی که انجام دادیم امکان گرفتن غرامت ایران از فرانسه امکان ندارد ولی می‌توانیم‌ آلودگی فرآورده‌های خونی فرانسه را در معادلات و برخوردهای سیاسی به عنوان یک ابزار استفاده کنیم.

رئیس سازمان انتقال خون با تاکید بر امکان چانه‌زنی سیاسی ایران از ابزار آلودگی‌های فرآورده‌های خونی فرانسه عنوان کرد: همین چانه‌زنی‌ها درباره این موضوع در مذاکرات 1+5 صورت پذیرفت و ایران توانست از این موضوع در این مذاکرات استفاده کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر امکان دریافت غرامت ایران از فرانسه امکانپذیر نیست  چرا فرانسه به برخی از کشورها از جمله پرداخت کرده است گفت: این غرامت با کمک شرکت‌های فرانسوی در قبال آن خسارت آلودگی به برخی کشورها کرده‌اند متفاوت است زیرا ما هنوز نتوانسته‌ایم یک سند رسمی محکومیت مسئولان فرانسوی درباره این فرآورده‌های آلوده خونی یافت کنیم.

پورفتح‌الله خاطر نشان کرد: بر این اساس حتی وقتی بنده به عراق سفر کردم به جد دنبال چگونگی دریافت غرامت بیماران عراقی از فرانسه بودم ولی متوجه شدیم که شرکت‌های فرانسوی که فرآورده‌های خونی آنان آلوده بود به چنین کشورهایی کمک‌هایی داشتند ولی این کمک‌ها به عنوان غرامت نبوده است بنابراین تنها کاری که ما می‌توانیم درباره فرآورده‌های آلوده خونی انجام دهیم استفاده از چانه‌زنی‌های سیاسی در معادلات و مجامع بین‌المللی است که یک مورد آن را در مذاکرات 1+5 انجام دادیم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سعید ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    روحانی مچکریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس