کد خبر 443877
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸

نتیجه سهل‌انگاری دولت فرانسه در دوران نخست‌وزیری «لوران فابیوس»، ابتلای اولین فرد به بیماری ایدز در ایران است. پرونده رسوایی خون‌های آلوده هم‌چنان بدون پرداخت غرامت از سوی فرانسوی‌ها باز است.

 به گزارش مشرق، براساس آمارهای غیررسمی، تعداد بیماران هموفیلی قربانی فرآورده‌های خونی آلوده فرانسوی در ایران 300 نفر است اما براساس آمار رسمی وزارت بهداشت تا کنون 125 نفر از بیماران هموفیلی، مبتلا به هپاتیت و کلیوی در اثر استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

نتیجه سهل‌انگاری دولت فرانسه در دوران نخست وزیری «لوران فابیوس» اولین بیمار مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شد. پرونده این رسوایی که همچنان بدون دریافت غرامت باز است.

نکته حائز اهمیت در این پرونده همزمان با انتشار خبر آمدن وزیر خارجه فرانسه «لوران فابیوس» به کشورمان در روزهای اخیر است چرا که یادآور رسوایی این شخص در رابطه با ورود خون‌های آلوده به برخی کشورها از جمله آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران است.

از سال 75 پس از آن که دو نفر از کارشناسان فدراسیون جهانی هموفیلی از مرکز پالایش و پژوهش خون ایران بازدید کردند وضع عدم ویروس زدایی محصولات تولید شده توسط این مرکز به صورت جدی مطرح شد و از سال 76 شکایت‌های بیماران به صورت کیفری روی کار آمد.

با طرح شکایت در رابطه با محصولات داخلی، پرونده شکایت آلوده شدگان به ایدز که از طریق محصولات وارداتی از فرانسه در سال های 1361 تا 1363 اتفاق افتاده بود دوباره مطرح و به این شکایت پیوست و رنج نامه پدر دو بیمار هموفیلی که به ویروس ایدز آلوده شده بودند به مقام معظم رهبری، منجر به دستور رسیدگی مقام معظم رهبری به قوه قضائیه شد.

بنابراین پرونده خون‌های آلوده با سه بخش ابتلای بیماران از طریق فرآوردهای خونی وارداتی آلوده به ایدز از فرانسه توسط شرکت مریو، فرآورده های خونی آلوده به هپاتیت و خرید تجهیزات دست دوم ویروس زدایی از فرانسه برای راه اندازی پالایشگاه پلاسما به جریان افتاد.

در دوران نخست‌وزیری فابیوس، خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فراورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه کوتاهی انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروس HIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

این خون‌های آلوده بدون اینکه مراحل آزمایش را طی کنند، به دستور فابیوس وارد بازار شدند و غربالگری این محموله‌ها هم زمانی صادر شد که دیگر دیر شده بود و در دادگاه به راحتی تبرئه شد.

در حال حاضر نیز حداقل1800 بیمار در کشور شناسایی شده‌اند که در اثر مصرف خون‌های فرانسوی آلوده به هپاتیت و ایدز مبتلا هستند.

البته مسئولان وزارت بهداشت کشورمان نیز بیکار ننشستند و سازمان انتقال خون ایران نیز در سال 1387 با تشکیل پرونده‌ای نسبت به اعلام شکایت از شرکت فرانسوی مریو اقدام کرد و دفتر حقوقی ریاست جمهوری نیز وارد عمل شد.

با اثبات کوتاهی شرکت فرانسوی در تولید محصول سالم، سایر کشورها نسبت به دریافت غرامت از این شرکت اقدام کرده و توانستند خسارات خود را دریافت کنند.

در این میان و با وجود تلاش‌های انجام شده از سوی مسئولان و خانواده قربانیان پرونده، ایران تنها کشوری است که هنوز موفق به دریافت خسارت خود از شرکت مریو نشده است.

براساس آخرین آمار، تاکنون 1144 نفر از بیماران هموفیلی تا سال 1386 غرامت خود را دریافت کرده اند. از سال 1386، 1600 پرونده از هموفیلی ها و تالاسمی ها و دیگر مصرف کنندگان خون و فرآورده های خونی تشکیل شد که تاکنون برای حدود 850 فقره رای  بدوی صادر و بالغ بر 600 رای در دادگاه تجدید نظر تایید و غرامت بالغ بر 200 نفر دیگر پرداخت شده یا درحال پرداخت است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پسر ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    بخاطر همون مسئولان دارن میرن به استقبالش جای شکرش باقی این دنیا حقمون نگیریم اون دنیا حتما میگیریم مسئولان باید وزیر متهم به صادرکردن خونهای آلوده به ایران عذرشون بخوان فرانسه خسارتهای زیادی چه در بخش صنعت و چه در بخش انسانی زده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس