اصلاح‌طلبان در یک محور مشترک پیروزی در حوزه انتخابیه تهران را علاوه بر پیروزی جناح سیاسی خود، پیروز نظام هم تلقی کردند و از سوی دیگر این گام را آغاز ترمیم روابط اصلاحات با حاکمیت به صورت حضور مجدد در بهارستان دانستند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز بر پیروزی دو لیست اصلاحات در تهران آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. توهین نسبت به رفتار انتخابات شهروندان شهرستانی که برخلاف تمایل اصلاح‌طلبان رای خود را به سبد رای اصولگرایان ریخته‌اند؛ مرعشی از اعضای برجسته حزب کارگزاران سازندگی و نزدیکان هاشمی رفسنجانی  مردم شهرستان‌ها را عقب‌مانده سیاسی دانست که در 10 سال آینده به توسعه سیاسی -که معنای آن رای دادن به حامیان تفکر اصلاحات است- خواهند رسید.

2. پس از پیام خرداد 1392، پیام 7 اسفند 94 نیز وارد ادبیات سیاسی اصلاح‌طلبان در قبال نیروهای سیاسی رقیب شد؛روزنامه اعتماد در همین راستا نوشت:«اصولگرايان يك‌بار هم كه شده به خود بيايند. نه اينكه گمان ببرند هرچه خود بگويند حق است. براي يك بار هم كه شده بشنوند كه اشتباه كردند»

3. ذوق‌زدگی مفرط روزنامه‌های اصلاح‌طلب از عدم رای‌آوری آیت‌الله مصباح یزدی و آیت‌الله یزدی ؛ روزنامه خانوادگی آرمان امروز از درج تصویر آیت‌الله جنتی در صفحه اول خود که حاوی تصاویر منتخبان خبرگان در تهران بود؛ امتناع کرد.

4. ایجاد تردید و حمله نسبت به صحت انتخابات حوزه انتخابیه مشهد و کرج که با پیروزی اصولگرایان همراه بوده است.

5. تاکید روزنامه‌های اصلاح‌طلب نسبت به اثرگذاری فعالیت مجازی نیروهای همسو با آنان در پیروز در تهران؛ جلایی پور در یادداشتی در روزنامه دولتی ایران نوشت: «فضای مجازی یکی از علت‌های پیروزی بزرگ مردم، دولت و جامعه ایران در این انتخابات بود. فضای مجازی در دولت یازدهم توسعه پیدا کرد وآقای روحانی اجازه نداد این فضا به فیلترینگ محض تبدیل شود. از قضا در کارزار انتخاباتی دیدیم که این ابزارهای ارتباطاتی به یکی از عوامل پیروزی درخشان جبهه وسیع میانه‌رو و اصلاح‌طلب تبدیل شد»

6. تاکید بر تغییر الگوی رای‌دهی از گزینش فردمحور به لیست محور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری

7. اصلاح طلبان یکی از دلایل شکست اصولگرایان را نسبت‌ها مانند «نفوذی» و «انگلیسی» به نیروهای سیاسی اصلاح طلب دانست؛ روزنامه مردم‌سالاری در همین راستا نوشت: « اصرار اصولگرايان به دخالت کشورهاي ديگر در انتخابات و تلاش وافر براي نشان دادن چهره رقيب به عنوان عامل نفوذ، در نهايت موجب کاهش مقبوليت خودشان شد و انتخابات ساده را به رفراندومي ‌تبديل کردند که حتي مشروعيت افراد سرشناس و محترم آن جناح را تحت تاثير قرار مي‌دهد»

8. تاکید اصلاح‌طلبان نسبت به همسویی نمایندگان این جریان سیاسی با اهداف دولت یازدهم

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛•    تغییر رابطه اصلاح‌طلبان با نظام پس از شش سال

اصلاح‌طلبان از ماه‌های گذشته کلیدواژه «ترمیم» مناسبات با حاکمیت را بیان می‌کردند؛ این جریان سیاسی مدعی بود که پس از رخدادهای انتخابات ریاست جمهوری دهم، جریان اصلاحات به حاشیه سپهر سیاست کشور رانده شد و از سوی دیگر در لایه‌های ارتباط با حاکمیت به دلیل عدم تبعیت از راهکارهای قانونی پس از فتنه 88 خلل پیش آمده است؛ به همین دلیل پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم آنان مجلس شورای اسلامی را مهم‌ترین عرصه کنش و گام جدی برای حضور نیروهای خود در بهارستان می‌دیدند و به همین خاطر تصمیم بر ترمیم رابطه خود با حاکمیت با پذیرش برخی از اشتباهات گرفتند هرچند بارها با دلایل واهی به شورای نگهبان در روند احراز صلاحیت‌ها حمله کردند.

اصلاح‌طلبان در یک محور مشترک پیروزی در حوزه انتخابیه تهران را علاوه بر پیروزی جناح سیاسی خود، پیروز نظام هم تلقی کردند و از سوی دیگر این گام را آغاز ترمیم روابط اصلاحات با حاکمیت به صورت حضور مجدد در بهارستان دانستند.

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛داود حشمتی در یادداشتی با عنوان «بازنده این انتخابات فقط تحریمی‌ها» بودند نوشت: «اگر قرار باشد نتيجه انتخابات تهران را عده‌اي مصادره كنند و از آن نمادي از پيروزي بر كل نظام بسازند اشتباه فاحشي را رقم زده‌اند كه نتيجه‌اي جز مأيوس كردن مردم در كوتاه مدت نخواهد داشت. از طرف ديگر فضاي كشور را در حركت‌هاي قانوني به سمت تقابل پيش خواهد برد. انتخابات تهران يك بازي برد- برد بود. برد هم براي اصلاح طلبان و هم براي نظام.» و همان طور احسان کیانی در سرمقاله مردم‌سالاری با عنوان «بهار تهران»، نوشت: «درست است که ايران فقط تهران نيست و مجلس نيز بيش از دويست‌ونود کُرسي دارد و نه فقط سي صندلي. اما قابل انکار نيست که پيروزي مطلق يک ليست در تهران به طور طبيعي تأثير قابل توجهي بر گرايش نمايندگان شهرستان‌ها خواهد داشت. اما نکته‌اي که بايد به آن دقت شود اين‌که اصلاح‌طلبان نبايد نتيجه انتخابات را تنها به کسب يک اقليت نسبي و مؤثر در مجلس، تقليل دهند. بزرگ‌ترين دستاورد اين انتخابات، بازگشت اصلاح‌طلبان به نظام است»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 43
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    من خودم مشهد رای دادم.یک جوان هم هستم.به هیچ عنوان آدم افراطی یا مذهبی هم نیستم ولی هم خودم هم خانوادم به اصول گرایان رای دادیم. وخدا شاهده تا مدتی که در مرکز رای گیری بودم هر کس که میومد رای بده از دور که نگاه میکردم حتی یک نفر رو هم ندید که به اصلاح طلبها رای بدن.چطور اصلاح طلبها رای تهران رو قبول دراند ولی رای مردم شهرهای دیگه و شهرستانها و روستاها رو قبول ندارند؟اصلا انگار عادت کردند که تهمت بزنن.بابا یک یخش عظیمی از بخشهای مختلف کشور بخصوص قشر متوسط تو این دو سال از سیاستهای دولت روحانی و اصلاحات آسیب دیدند و ناراضی هستند.حالا اگر مردم تهران به هر دلیلی دوست داشتند که به اصلاح طلبها رای بدن آیا باید فکر کنن که مطالبات بقیه مردم هم از جنس مطالبات اوناست؟!
  • امير ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مشرق تو كه كثيف تَر اسرائيل و انكليس هستى تخم نفرت را بين مردم دارى يخش مى كنى
  • ژلوفن400000000000 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما که بلد نیستیم سطل آشغال آتیش بزنیم وبگیم تقلب شده!
  • میلاد ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    اقای مرعشی من شهرستانی هستم اجاره میدید با تو و حاج اقا که از ناف رفسنجان به تهران اومدید و تهرانی شدید عکس یادگار بگیرم شاید ما هم خدای شعور شما پیدا کنیم؟
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    آخ آخ مشرق سوختی ها! باشه...
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    تهران ایران نیییییییییییییسسسسسستتتتتتتتتتتتتتتت. تهران فقط یک بخش بسیار بسیار کوچک از ایران پهناور هستش. و مردم ایران هم مثل همیشه نشون دادند که عقیده و خاستشون چیه.به شهرهای بزرگی همچون مشهد . اصفهان و..........نگاه کنید آقایون طرفدار اصلاح طلبها تا حساب کار دستتون بیاد. دیگه گذشت اون زمانیکه یک نفر تو پایتخت برای همه مردم ایران تعیین تکلیف میکرد.من به عنوان یک جوان شهرستانی با افتخار میگویم که به اصالتهای اصول گرایی رای دادم و باز هم رای خاهم داد.و باور کنید که اگر قرار بود که به آقایان مصباح.جنتی و یزدی بین تمام مردم ایران رای گیری بشه به خدای احد و واحد این سه نفر با اختلاف زیاد اکثریت آراء را به دست میاوردند و افرادی که الان توسط فقط مردم تهران بیشترین آراء رو آوردن حتی جزء آخرین افراد هم نمیشدند. این فقط یک ادعا نیست .بلکه بارها و بارها ازین اتفاقات تو ایران افتاده.
  • مهدی از قم ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    غرب در ایران دنبال ایجاد یک طبقه متوسط شهری تکنوکرات و پر مصرف و سطحی و علاقهمند به ارزش های غربی است.طبقه ای که تولید نمیکند و با وجود برخورداری از بیشترین امکانات فقط غرغر میکند.طبقه ای که برای غرب یک سرمایه است و گوش به فرمان.و همه ای این موارد در تهران جمع شده است(البته تهرانی های اصیل جای در این گروه ندارند)
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    هیچ توهینی به ما شهرستانی ها نشده. بیخودی جو نده مشرق. مشرق آب خنک بخورید خیلی خوبه
  • ناشناس ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    ایران فقط تهران نیست . درود بر مردم شهرهای مختلف که هشیار بودند و به لیست جریان اشرافی رای ندادند.
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    اکنون دیگر نوبت جبران خسارات فتنه 88 به نظام و ان ادعای کذب تقلب در انتخابات به اعتراف خود اصلاحاتچیها فرا رسیده
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    بينيد دوستان عزيز اصولگرا، مشكل شما اينه كه منافع حزبي رو به منافع ملي ترجيح ميديد, لج ميكنيد، ميگيد نه؟ مثال ميزنم: شما براي اينكه ليست اميد راي نياره رفتيد به ليستي كه توش مهرداد بذرپاش هم هست راي داديد، مهرداد بذرپاش كيه؟ كيه خداييش؟ اين بابا تو بيست و چند سالگي ميشه مديرعامل سايپا درآمدزا ترين شركت ايران با كدوم سابقه مديريتي؟ با كدوم تخصص و لياقت؟ غير از اينه كه با رانت دولت پاكدست به اين پست رسيده بود؟ اونم در شرايطي كه خود توئه هموطن اصولگراي عزيزم شغل درست حسابي نداري، درآمد درست حسابي نداري پارتي نداري اما داري با سيلي صورتتو سرخ ميكني و با شرافت و آبرومندانه زندگي ميكني، اما تويي كه اينا رو بهتر از من ميدوني بازم از رو لج بازي ميري به اين آدم بازم راي ميدي، هموطن اصولگرا، شما يك اقدام، يك اقدام مثبت مهرداد بذرپاش تو اين دو دوره اي كه نماينده بود رو بگو، من از رائي كه به ليست اميد دادم اعلام برائت ميكنم و ميام از شما حلاليت ميطلبم، من نميگم اين ليست اميد گلي به سرمون خواهد زد اما ما هم لج كرديم ديگه نزاريم امثال بذرپاش بيان تو خانه ملت. بعد تو مياي به مني كه تشخيص دادم ديگه اين آدما جاشون تو مجلس نيست ميگي مذدور انگليس، اهل كوفه، به من و شهرم توهين ميكني، اين درسته؟اينه مرام بچه شيعه؟
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    این حرفا را بذارید در کوزه آبشو بخورید! مثل لیست انگلیسی بی خاصیتن!
  • حسین ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    اگه شما اصلاح طلبا رای تهران رو رفراندوم تصور کنین که نبوده و نیست بقیه مردم ایران هم ایرانی ان و بیائیم لیستی در کشور انتخاب کنیم و رای گیری کنیم اونوقت میدیدید آیت ا... تون چندم میشد و اقبال عمومی واقعی از آن کیه.
  • بردیا ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مشرق عزیز، دلیل و تحلیل شما از عدم رای اوری بزرگان اصول گرایی در تهران چیه ؟
  • مهدی از قم ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    دوست عزیز که نمیدونم اصلاح طلب هستی یا کارگزارانی اون وقتی که اقایان به دشمن مشاوره میدادند برای تحریم کشور منافع ملی در خطر نبود؟؟؟؟اون وقتی که در کودتای 88 سیستم امنیتی را مختل کرده بودند منافع ملی در خطر نبود؟؟؟؟وقتی که اقای اقازاده برای استات اویل رشوه میگرفتند رانت نبود؟؟؟؟؟زندگی اشرافی اقایانی که شما سنگشان را به سینه میزنید از راه رانت بدست نیامده؟؟؟؟یک اقای که صنعت روغن کشور در دستش است از رانت استفاده نکرده است؟؟؟عزیزم اگر مواردی را که اصلاحات به منافع ملی ضرر زده و از رانت استفاده کرده بشمارم بیشمار است.و یک سوال هم از شما داشتم ایا شمای که سنگ اصلاحات را به سینه میزنید میتوانید ارزش های اصلاحات نظیر دموکراسی و لیبرالیسم و پولورالیسم و.....برای ما توضیح دهید؟؟؟؟؟دوست عزیز شما خودتان را پیرو افرادی میدانید که هیچ از تفکرشان نمیدانید
  • رحیم کمالی ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    یک لیست به تنهایی کاری نمیتونه بکنه . فقط برای موقت شادی میاره . چیزی که مهمه رای دادن تو مجلسه که تو این جور مواقع کفه ترازو به نفع اکثریت سنگینی میکنه حتی اگه از یک لیست نباشن .
  • ناشناس ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    جناب مرعشی درخورسیاستمدار کهنه کاری مثل شما نیست بخاطر انتخابات ازاد به شهرستانهای فهیم وبادرایت توهین می کنید این توهین در خور جنابالی وحزبتان هست یت 
  • ناشناس ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    جناب مرعشی درخورسیاستمدار کهنه کاری مثل شما نیست بخاطر انتخابات ازاد به شهرستانهای فهیم وبادرایت توهین می کنید
  • محمد ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    وای اگر مکر بنی صاعده تکرار شود
  • zahra ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    آفرین....خیلی خوب بود
  • zahra ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    حیف آقای مصباح وجنتی و یزدی که نماینده تهرانی ها شدن واقعا حیف
  • zahra ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    حالا لیست اصلاح طلبان چه گلی به سرما زدن؟ من ایشون رو نمیشناسم ونشناخته حرف شما رو میپذیرم ولی به نظرم لجباز شما هستید میدونید چرا؟ چون حق آقای مصباح و یزدی این نبود.آقای توکلی و نبویان و زاکانی و حداد عادل چی؟ آیا رای نیوردن این بزرگواران به خاطر لج بازی شما نیست؟اگه میخواین دلیل بیارین قشنگ دلیل بیارین و همه جوانب رو بسنجید....
  • محمد ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    اقایون اصلاح طلب بریزید توی خیابون شاید تقلب شده که توی تهران فقط اینجوری رای اوردین!
  • علی ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    سلام برادر شما از لیست 30 نفره تهران چند نفرشو می شناسی؟؟؟ به لیست امید تهران نگاه کن.
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    برو بابا توهم انتخابات رو باختی حالا همش داخل سایت های اصول گرا پلاسی..تو نبودی می گفتی اکثریت مجلس رو اصلاح طلبان می برن....
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مذهبی بودن یعنی افراطی!!!!؟
  • اصلاح طلب در حال اصول گرا شدن ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    برادر گرامی وفتی شما سایت های اصول گرا نظرات مخالف رو اصلا منتشر نمی کنید یا بعضآ به صورت نصفه نیمه و بعضا حذف یا تغییر کلمات منشتر می کنید وقتی اجازه نقد نظام بخصوص در مورد سیاست های منطقه ای و یا صدای اعتراض دلسوزان نظام درباره قربانی کردن برنامه هسته ای موشکی فضایی نظامی و حتی اقتصاد ایران به خاطر یه سری شعارهای منطقه ای با هدف زمین دادن و زمان خریدن رو نمی دین نباید هم انتظار داشته باشید مردم به سمت شما بیان....اگر این مسیر بسته و رادیکالی رو بخواهید ادامه بدید قطعا در شهرستان ها هم وضع همینگونه میشه.. بحرحال وضع اقتصادی کشور خیلی خرابه بودجه های عمرانی صفر تولید افتضاح تورم بالا بیکاری بیداد می کنه بخش صنعت و هایتک کاملآ خوابیده پیشرفت علمی صفر و بعیده حتی اصلاح طلبانی که این دوره انتخاب شدن دوره بعد رای بیارن چون مردم دیگه به ....رسیدن و شما اگر هوشمند باشید و فضا رو باز کنید قطعا می تونید موفق باشید
  • قلی ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    من خودم شهرستانی هستم خداوکیلی مردم شهرستان ها یک صدم مردم تهران بلوغ سیاسی ندارند تهران کجا شهرستان کجا وقتی درشهرکوچک من پنجاه هزاری رای دهنده بیست هزارنفرش به مدیرکل کمیته امداداستان که نامزد مجلس شده به صرف اینکه عضو کمیته امدادهستن وشاید درآینده فرجی بشه رای میدن شما دم ازبلوغ سیاسی شهرستانی ها میزنیدنه جانم توشهرستانها یا قبیله ای رای میدن ویا به صرف رفع تکلیف وسلام بیخودی شهرستانی ها که بنده جزو آنهاهستم با تهرانی ها مقایسه نکنید
  • ابوالفضل ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    خون خودتو کثیف نکن داداش
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    تایید شدگان راهم متهم به لیست انگلیسی کردند وسخنرانیها را بهم زده یا لغو کردندولی نفهمیدند که تمام این تمهیدات در برابر خدای اکبر واین مکرها در برابر خیرالماکرین به اندازه ارزنی در برابر کل کاینات هم نیست.انتخابات را نسبی واخلاق را کاملا باختند..این پیروزی خجسته وتحقق نصرت الهی ،در کامتان شیرین باد
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    می دونی مشرق جان... این نظرات رو تایید می کنی...اما نظرات دلسوزانه خیلی از مردم رو نه... باور کنید یکی از دلایل بدبختی ما همین نوع تفکر هست...
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    فعلا که اقای شجونی و....بدجوری به تهرانی هاتوهین کرده.
  • reza ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    برادران عزیز اصول گرا شما بجای تخریب وتوهین به جناح سیاسی مقابل باید به دلایل شکست خود در انتخابات بی اندیشید صدای مردم تهران بلند ترین صدای ممکن بودودلیل اصلی ماهیت رای شهرستانی هارد صلاهیت های گسترده وسمت دار بود.مانند شهرستان رودبار محل زندگی بنده ک با عدم صلاحیت یک کاندیدای مطرح اصلاحطلب یک شهر 30هزار نفری رای نداد اما باز کاندید اصول گرا رای نیاورد .کمی تلاش کنید صدای ملت را بشنوید.
  • روستايي ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    تازمانيكه حضراتي كه چند سالي آب تهران خوردند و شدند تهراني و اصالت خودشان يادشان رفت وشهرستانيها را كم شعور و شهروند درجه دو وسه ميدونن ،كارها درست نميشه،زياد طول نميكشه كه تهرانيها هم نتيجه انتخابشونو متاسفانه همراه با تمام ملت خواهند ديد، با توكل به كدخدا كاري درست نشده و نخواهد شد و .........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مهدی ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    در این لیست مگر چند نفر مثل بذر پاش بودند چرا به دیگران از این لیست رای ندادی آیا همه شون مثل بذر پاش بودند مگر شما حق انتخاب سی نفر را داشتید حلا از یک لیست یا از هر لیستی دیگر و یا افرادی که مستقل وارد این کار زار انتخاباتی شدند .
  • محمد ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    ناشناسی که از من و امثال من اصولگرا انتقاد کردی اولاندش با حفظ احترام به شما باید جوابتان را اینطوری بدم که اون لیست امید واصطاح طلبی که شما بهش رای دادی برچه اساسی بود آیا براساس تخصص بود؟ که نبوده یک نفر درلیست اصلاح طلب و دو نفر درلیست اعتدال گرایش اقتصاد داشتن وبه صلاح مملکت و اتحاد نیست ومیدانم مشرق هم منتشر نمیکنه که از بعضی مسائل دیگه که مربوط به مسائل اقتصادی هست از همین آقایان داخل لیستی که شما بهشان رای دادین بگم . و از سابقه بزرپاش گفتین که حظور در سایپا را بدون در نظر گرفتن سابقه مدیریتی یک امتیز منفی در مورد ایشان لحاظ کردی .من ازشما یک سوال دارم یک مدیر که سوابقی هم داره ناگهانی و خلق الساعه مدیر میشه یا باید از جائی شروع کنه و از طرفی شما یک جوری صحبت میکنی که بودن در شرکت سایپا انگار جرم حساب میشه. و از نظر علمی هم آقای بزرپاش سابقش اینه فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف، دکترای مدیریت تکنولوژی از دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی است و مشاور شهدار تهران هم بوده . من خودم انگیزم در رای دادن به اصول گرا ها در بد بینانه ترین حالت این بو که اگر کاری هم انجام ندن حد اقل قانون اسلام را تخریب نمیکنن ولی همین حالا یکی از نماینده های طیف خاصی گفته باید قانون حجاب تغییر کنه . انگیزه من برای رای دادن به اصول گراها این بود که حد اقل مجلسی مثل مجلس 6 نیاد روی کار که بجای تفکر درحل مسائل اقتصادی و گره های مملکت خودش گره آفرین باشه و مدام به فکر رفراندم قانون اساسی باشه مجلسی نیاد روی کار مانند مجلس 6 که بعد از دوران مسئولیتشان همه بخاطر تخلفات ضد حاکمیتی به انگلیس و فرانسه فرار کنن یا سر از بی بی سی در بیارن
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    ببند بی تربیت
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مشرق منصف باش باید جوابش را هم بگذاری عجب با همین منطق به هاشمی رای دادی؟ و از خودت نپرسیدی که مثلا پسرش یاسر چطوری... حالا مهدی و .... که بماند!! به عارف رای دادی و نپرسیدی چطور پسرش آقای بذرپاش در سنین معقولی بود که پست گرفت و شرافتمندانه اداره کرد ولی می خواهی طومار خلافهای اقازاده های اصلاح طلبان را برایت بگویم؟
  • نا شناس ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    س : عجله نکنید رفقا شب درازست و قلندر بیدار
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مردم تهران عقب مونده سیاسی هستند که به افرادی رای دادن که یه مشت ...
  • محمد ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    من نمیدونم چرا این اصلاح طلب ها از خدا نمی‌ ترسن و دست از مخالفتشون با شرع و عقل و فقه بر نمی‌دارند
  • به ناشناس ساعت هجده وبیست دقیقه ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    به ناشناس ۱۸:۲۰ روزده اسفند قبل ازاینکه بذرپاش بذرپاش کنی به لیستی که رای دادی نگاه کن بعدا بذرپاش بذرپاش کن . به جزعارف وجلالی ومطهری بقیشون دوتاسابقه درست وحسابی ندارن .اگرم دارن باپارتی بوده .اسمه چندتاشون که ازبذرپاش بالاترن باسابقه ترن بگو توهمین لیست یه دخترخانمیه که فقط یه فوق داره بدون هیچ سابقه ای فقط به خاطرباباش گذاشتنش تولیست الان فرق بذرپاشو واین دخترچیه ؟! تواین لیست یه معلم ساده توشه فرق بذرپاشو واین معلم چیه ؟! توهمین لیست اکثرا رشته های بیفایده ورشته های درجه ۳ ازدانشگاه ازاد دارن بدون سابقه تواین لیست یه نفرفقط لیسانس فیزیک داره همین تواین لیست برادریکی ازاقایون قرار داده و فقطم به خاطربرادرش تولیسته ...
  • حامد ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    واقعا برای یک عده اصلاح طلب متاسفم که فقط به فکر منافع شخصیشون هستند و مردم و منافع ملت هیچ جایی تو افکارشون نداره و فقط منافع حزبی شون مهمه.وقتی حضرت آقا میفرمایند کسانی رو انتخاب کنید که باعث نفوذ نباشند یعنی چی؟!یعنی سرشون تو آغل بیگانه نباشه.اما متاسفانه متاسفانه حرف دشمن رو ما از دهن بعضی اصلاح طلبها میشنویم .البته اینم باید گفته شه که همه اصولگرایان خوب نیستند و همه کاراشون کاملا مورد تایید نیست.مثلا بعضی کارای دولت دهم.
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    از کجا معلوم شهرستانی باشی؟!
  • بازنشسته ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    عزیزم چراباورمیکنید این ترورشخصیتی چندین ساله باب شده
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    خدا وکیلی از لیست 30 نفره شما چند نفر کار بلدند؟!
  • علی ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    شما رفتین به رفسنجانی رای دادین که پسرش الان تو زندانه به جرم اختلاس
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    اینها جماعتی متکبر هستن که فکر میکنند خیلی دوست داشتنی هستن و هرکس اونها رو دوست نداره عقب افتاده هست. چطور باید بفهمند که اصلا دوست داشتنی نیستند. من تو تهران به اصولگرا رای دادم. رای تو تهران 55 به 45 بود. تو فتنه 88 هم همین نسبت تو آرا بود اما اونها تهمت زدن چون خیلی خودبرتر بین هستن و همیشه فکر میکنند باید از همه بالاتر باشند.
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    سلام من تهرانی هستمبذارید یک شرح بدم. خیلی از مردم تهران رباتهایی هستن که وسیله کنترلشون تلگرام و ماهواره هست و فکر میکنن از همه بیشتر میفهمن و از همه بیشتر حق دارن. کل پول نفت و مالیات میاد تو تهران تا صرف حقوق کارمندانی بشه که به مردم مجوز بدن برای فعالیت. صبح تا شب یه پرونده میگیرن دستشون از این اتاق میرن اون اتاق و حقوق میگیرن. یک مثال میزنم تا عقل این جماعت رو بفهمید. نشان دادن فیلم دستگیری سربازان کدخدای جهان بی اخلاقی. مسخره کردن امام جمعه حق مسلم و اخلاقی. خودتون عقل این جماعت رو قضاوت کنید.
  • ناشناس ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    درود بر شما و مردم مشهد و اصفهان و غیره که به اصولگرایان رای دادند.
  • ناشناس ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    درود بر شما احسنت .
  • ناشناس ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    تو عمرا"اگر شهرستانی باشی ! مرعشی علنا"به مردم عزیز و هشیار و دیندار شهرستان ها بی حرمتی کرده است .
  • ناشناس ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    دوست عزیز مهرداد بذرپاش و دکتر زاکانی و حمید رسایی و احمد توکلی و مهدی کوچک زاده نمایندگان فساد ستیز بودند و اما کسانی که به لیست مورد حمایت بی بی سی و داعش رای دادند واقعآ"اهل کوفه هستند چرا که آقا فرمودند مجلسی که مرعوب امریکا و غرب و بدنبال حاکمیت جریان اشرافی باشد مملکت را بدبخت می کند.
  • افشین تهران ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    معنی تایید توهین امیز این کامنت رو میفهمی؟؟
  • ناشناس ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    عزیزم ما فکر میکنیم که اصلاح طلبان مغایر منافع ملی عمل میکنند و این مسئله در مجلس ششم و فتنه 88 ثابت شده است و بنده خودم در سال 76 به خاتمی و در سال 78 در مجلس به اصلاحات رای دادم اما الآن پشیمان هستم و این دوره با اطمینان به اصولگرایان رای دادم .
  • افشین تهران ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    بذر پاش در اخر دوران خاتمی شد مدیر عامل کمی تاریخ رو بیاد بیار.مرام بچه شیعه میگه که میتونی در مورد مردم فقط بخاطر سنش قضاوت کنی؟؟چطور شد که نوه امام راحل میشه علامه انوقت بذر پاش میشه بی تخصص!!!!!شما که درست رای دادی بگو ببینم اقای کواکبیان اگه درست هست چرا همون سمنان کاندید نشد؟؟؟تا حالا بهروز نعمتی رو شنیده بودی که بهش رای دادی؟؟نماینده قبلی اسداباد که البته اصولگرا بود و در یک حرکت متحیرانه تبدیل به اصلاح طلب شد!!!!!!من تمام نطقهای بذرپاش رو گوش کردم و جز وطن پرستی و مردم دوستی در اون چیزی ندیدم.ضمنا مگه نماینده های اصلاح طلب برای ما چیکار کردن که بذر پاش نکرده؟؟؟کلا عزیزم شهرستانیها از بیخ کاندید تا سرش رو میشناسن و رای میدن اما شما همشهری عزیز از روی لیستی رای میدی که به جهت علاقه شدید به حاشیه از اصل غافل میشی.خدا پدر و مادر همه شما شهرستانهای هوشیار و در رکاب ولایت رو بیامرزه که باز هم گل کاشتید و اکثریت رو دست این طیف از خود متشکر ندادید.
  • افشین تهران ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    وای به جماعتی که خودبین و خود شیفته بشن.
  • به ناشناس مخالف بذرپاش ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    به ناشناس ۱۸:۲۰ بذرپاش بده اونوقت خانم حسینی که متولد ۶۴ بایه فوق لیسانس که به خاطرباباش تولیست امید گذاشتنش خوبه هیچ سابقه ای هم نداره خوبه ؟!!!!!!!!!! الان نصفه جوونهای مملکت دکتری دارن وبیکارن اونوقت تو چطوری روت شد به این دختره رای بدی ؟! تو این لیست ازاین بدترم هست لیسانس فیزیک لیسانس نساجی فوق مدیریت دولتی دانشگاه جامعه شناس دانشگاه ازاد همه هم بدون سابقه بدون کارنامه درخشان
  • علی ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    من یک شهرستانی هستم قاطعانه عرض میکنم شعور سیاسی و اجتماعی مردم حتی دردور افتاده ترین روستاهای کشور در حال حاضر از پایتخت نشینها اگر بیشتر نباشد شک نکنید کمتر نیست. شخصاً خودم از نزدیک شاهد نظرات روستاییان عزیز بودم،اگر دلیلش را بگویم مشرق نظرم رو نمیزاره،در عین حال عرض میکنم هاشمی و دارودسته آن در مجلس خبرگان و شورا بخاطر محبوبیت رای نیاوردن بلکه مردم خسته شدند از وعده‌های تو خالی و چهره‌های تکراری برخی آقایان.......واین یک هشدار جدیست. آقای روحانی خیلی شادی نکنند چون دو سال دیگه نوبت شکست دولت ایشان خواهد بود. من یکی از طرفداران متعصب دولت امید بودم قاطبه ملت بخاطر گل روی رهبری آمدند من شخصاً دلیل شرکتم این بود وهیچ امیدی به کارگزاران ندارم مگر اشخاص پاک ،مخلص و دلسوز واقعی بیایند و جلو فساد،رانت و سوء استفاده های دولتی را بگیرند بدور از جناحبندی و باند بازی،،،،،والسلام
  • شایان ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    کسایی که از رویه حرفه رسانه کشوری که ضد دموکراسی و آزادیه ایرانه و در تاریخ ما داریم نمونه بزرگش کودتای 28 مرداده که خودشونم اقرار میکنن و از رویه تعصب و کوته فکری و خشک مغزی میرن لیست درست میکنن و اصلا توشم نمیبینن که کی هست و میرن رای میدن اینا از بدترین و دورافتاده ترین مناطق کشور که نه رسانه داره نه درصد باسواد بالایی هم نا فهم تر هستن در سیاست چون اون بیچاره حداقلش اینکه خودش رفته رای داده با فکر خودش اینا مثل طوطیه سخنگوی بی بی سی رفتن رای دادن تاسف خوردن هم براشون دیره کاراشون از حرف گذشته
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    اگر صحبت های مرعشی رو توهین می دونید، درباره سخنان شجونی چه دارید که بگویید؟
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    باسلام خدمت دوستان بنظر می رسد مردم تهران وقایع مجلس ششم ونا امنی های انتخابات سال ۸۸رو فراموش کرده اند وهمچنین کنفرانس بللین درست هست که هرکس دوست دارد به کاندیدای مورد علاقه خود رای دهد ولی باید از تاریخ درس گرفت ویک مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود مگر دوستان این افراد نبودند که وقایع بالاروبه وجود اوردند روایت داریم که می گویند اگر کسی را می خواهی بشناسی ببین با چه کسانی رفت وامد می کند حال خود قضاوت کنید که شهرستانی ها عقب مانده هستند .
  • رضا ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    اینها دو روز دنیا خوش و مست هستند اون دنیا پشیمان و زیانکار
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    عاقبت قرص خوردن همین خود زنی ها میشه دیگه!!! ماشا الله تجویزاتون هم مثل رای دادنتونه!!!!
  • شهرستانی با شرف و اصیل ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    شما یا شهرستانی نیستید و یا غیرت ندارید.
  • ناشناس ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    بنده تهرانی هستم اما با قاطعیت میگم کسانی که به جریان اشرافی رای دادند استحاله شده در فرهنگ منحط غرب هستند و تحلیل درستی از اوضاع منطقه و جهان ندارند و همان کسانی هستند که شعار غلط نه غره نه لبنان سر میدادند !
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    دهانت را ببند کسانیکه تحت تاثیر امواج مخرب تمسخر و توهین و ... رای می دهند هرگز نمی توانند دم از بلوغ سیاسی بزنند !! احسنت بر شعور بالای بقیه مردم
  • mohamad ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    من خودم ی بار تو انتخابات ریاست جمهوری به کاندیدای اصلاح طلب رای دادم خیلی پشیمون شدم
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    به آرشیو bbc رجوع نمایید ..لطفا
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    بعضیاشون البته ..
  • ناشناس ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    آقای شجونی هیچ توهینی نکرده بیخود مظلم نمای نکنید شما تهرانیها توهینی که شده از جانب آقای مرعشی به ما شهرستانیها بابت درایت وشعور انتخاباتی که شمااز ان محرم هستید
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    آقا شجونی را با اصولگراها جمع نبندید،لطفا!!!!!!11
  • ناشناس ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    غیر از واقعیت چیز دیگه ای نگفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس