روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز بر حمایت از لیست واحد اصلاح‌طلبان و اظهارات هاشمی رفسنجانی شروع کردن و به شکلی با گدایی رأی از مردم، در خواست کردند به آن‌ها اقبال نشان دهند.

گروه سیاسی مشرق -رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.
*******
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز بر حمایت از لیست واحد اصلاح‌طلبان آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1ب. روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به برجسته‌سازی حمایت هاشمی رفسنجانی از لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در صفحه اول خود پرداختند

2. فرار هاشمی رفسنجانی از پاسخگویی پیرامون حمایت‌های بخش رسانهٔ سازمان جاسوسی انگلیس از لیست وی؛ هاشمی رفسنجانی در دیدار با نامزدهای لیست اصلاحات که پیش‌ازاین وی را «عالیجناب سرخ‌پوش» می‌نامیدند به جای آنکه حمایت‌های انگلیس از لیست مورد حمایت وی را رد کند اظهار داشت: «تعبیر لیست انگلیسی توهین به شعور مردم است.»

3. حمایت گروهک غیرقانونی نهضت آزادی از لیست اصلاح‌طلبان

4. پاسخ روزنامه اصلاح‌طلب همدلی به عدم وجود اقتصاددان در لیست اصلاح‌طلبان برای دوران مهم پسابرجام؛ این روزنامه نوشت: «عقبه فکری قدرتمند اصلاحات اجازه نخواهد داد، مجلس یازدهم بدون اقتصاددان بماند.»

5. تأکید بر جذب رأی خاکستری؛ اصلاح‌طلبان که از منظر حجت الاسلام روحانی «اقلیت سیاسی» هستند؛ خواهان جذب آرای خاکستری برای پیروزی در انتخابات می‌باشند؛ اما نگرانی‌ها پیرامون عدم توجه به مطالبات اقتصادی مردم آنان را در جذب رأی خاکستری نگران کرده است

6گدایی سیاسی اصلاحات برای جمع کردن رأی از کف زمین/ حمایت گروهک‌های ضد انقلاب از لیست اصلاح‌طلبان/ فرار هاشمی از پاسخ درباره حمایت انگلیس از وی. استفاده از بازیگران سینما و تلویزیون برای رأی‌آوری لیست اصلاحات؛ روزنامه ابتکار پیرامون این کمپین تبلغاتی نوشت: «همراهی بسیاری از چهره‌های شاخص اجتماعی و هنری از جمله بازیگران سینما و تلویزیون همراه شده که تأثیر این کمپین را دو چندان می‌کند. هرچند اصولگرایان نیز با تأخیر کمپینی در فضای مجازی برای رأی آوری لیست کامل خود تشکیل داده‌اند، اما این کمپین نتوانسته است خود را در این فضا جا بیاندازد. واقعیت این جاست که به طور کلی اصولگرایان در فضای مجازی از رقبای اصلاح‌طلب خود عقب‌تر هستند.»

7. روزنامه‌نگاران لیست اصلاح‌طلبان خواهان تغییر در قانون مطبوعات کشور شدند؛ لیست اصلاح‌طلبان با وجود شعارهای اقتصادی بدون متخصص اقتصادی است اما در این لیست سه روزنامه نگار حضور دارند؛ اصلاح‌طلبان در آسیب‌شناسی دوران صدرات این جریان بر قوه مجریه، یکی از معضلات رییس دولت اصلاحات را برتری روزنامه نگاران بر تصمیم سیاستمداران تلقی می‌کردند.

8گدایی سیاسی اصلاحات برای جمع کردن رأی از کف زمین/ حمایت گروهک‌های ضد انقلاب از لیست اصلاح‌طلبان/ فرار هاشمی از پاسخ درباره حمایت انگلیس از وی. دولت‌ها منتقدان قراردادهای نفتی را انتقام گیرندگان «سیاسی» دانستند؛ معاون بین الملل وزیر نفت به جای آن‌که به انتقادات تخصصی قراردادهای نفتی از سوی منتقدان دانشگاهی و نمایندگان مجلس بپردازند؛ خاستگاه انتقادات را «رنگ و بوی سیاسی» دانست.

9. حمایت تمام عیار روزنامه خانوادگی آرمان امروز از لیست «خبرگان مردم»؛ شبکه دولتی انگلیس در چند روز گذشته از لیست مورد حمایت هاشمی رفسنجانی برای مجلس خبرگان حمایت کرده است؛ هرچند در روزهای گذشته بسیاری از افراد حاضر در لیست حضور خود را در این لیست تکذیب کرده‌اند اما این روزنامه خانوادگی نوشت: «تلاش جدید دلواپسان برای هجمه به رقیب است و با آن لیست انگلیسی که از زبان مسئولان و در راستای هشدار بیان می‌شود تفاوت دارد پس نباید به این بخش توجه کرد»

10گدایی سیاسی اصلاحات برای جمع کردن رأی از کف زمین/ حمایت گروهک‌های ضد انقلاب از لیست اصلاح‌طلبان/ فرار هاشمی از پاسخ درباره حمایت انگلیس از وی. روزنامه دولتی ایران به حمایت از فعالیت های اقتصادی دولت در دوسال اخیر پرداخت؛ این روزنامه دولتی مطالبات مردم پیرامون وعده های اقتصادی دولت را تحریف واقعیت های اقتصادی برای «انتخابات» دانست؛ این سخنان در حالی بیان می‌شود که حجت الاسلام روحانی در «انتخابات» از تحول ساختاری در معیشت مردم و اقتصاد کشور در ماه های اولیه حضورش در پاستور روایت کرد و همچنین رسیدن به برجام را گام جدی برای بهبود اقتصاد دانست اما مطالبات مردمی از دولت در مقوله اقتصاد همچنان بی پاسخ مانده است.

11. عباس عبدی از نگرش اصلاح‌طلبان به انتخابات که هدف حضور را «پیروزی» می‌دانند؛ انتقاد کرد؛ وی معتقد است که «برگزاری آرام این انتخابات» و «همسویی دولت و مجلس» و «به حاشیه راندن تندروهای اصولگرا» سبب «تغییر موازنه قوا» در سیاست کشور خواهد شد.

12. در طول ادوار انتخابات، مدارس تهران پس از روز انتخابات به دلیل طولانی شدن روند شمارش آرا تعطیل اعلام می‌شد؛ اصلاح‌طلبان مدعی هستند بیان این خبر برای کاهش مشارکت مردم است و از حامیان خود خواسته‌اند که جمعه تهران را ترک نکنند.

· هشدار صادق زیباکلام نسبت به هم خوردن لیست اصلاحات / بازهم روحانی از سوی اصلاحات تهدید شد

پس محمدرضا عارف، علی صوفی نوبت به ابراهیم اصغرزاده برای «تهدید» دولت حجت‌الاسلام روحانی رسید؛ او که مبدع «رحم اجاره‌ای» برای دولت یازدهم است این‌بار با صراحت بیشتر نسبت به برتری اصلاحات بر اعتدال روایت کرد؛ این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با این گفته که دولت آقای روحانی نیز بیشتر به بقا و استمرار خود می‌اندیشد، تأکید می‌کند: «ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اگر در هفت اسفند پاسخ مناسبی از جانب ملت نگیرد دولت روحانی برای ادامه کار با مشکل مواجه می‌شود.» وی سپس افزود: «مشارکت بالا در انتخابات هفت اسفند برای دولت اعتدالی روحانی حیاتی‌تر است تا اصلاح‌طلبان. به عبارتی انتخابات آینده تاحدی موضوع مرگ و زندگی میانه‌روهاست.»

گدایی سیاسی اصلاحات برای جمع کردن رأی از کف زمین/ حمایت گروهک‌های ضد انقلاب از لیست اصلاح‌طلبان/ فرار هاشمی از پاسخ درباره حمایت انگلیس از ویاز سوی دیگر بنا بر تلاش‌های دولت برای تأیید صلاحیت نیروهای همسو با خود؛ صادق زیباکلام هشدار جدی نسبت به وحدت اصلاح‌طلبان داد؛ وی در همین راستا نوشت: «اصلاح‌طلبانی که در آخرین لحظه مورد تأیید صلاحیت قرار می‌گیرند بدانند که نباید اتحاد و انسجام ائتلاف اصلاح‌طلبان را که خود هم جزئی از آن هستند را به هم بزنند. بهتر است این کاندیداها وارد موضوع نشده و تلاش کنند تا لیست ائتلافی که با زحمت فراوان بسته شده است به قوت خود باقی بماند و همچنین تلاش کنند تا این پیام به جامعه منتقل شود که اصلاح‌طلبان تنها یک لیست انتخاباتی دارند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ناشناس ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    1 0
    لیست مورد حمایت ملکه انگلیس قابل اعتماد نیست .
  • ناشناس ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    1 0
    ننگ بر انگلیس و عوامل نفوذیش .
  • محمد ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    1 0
    مرگ سیاسی اضلاحات فرا رسیده
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    ننگ و لعنت خدا بر کسانی که مورد حمایت انگلیس خبیث هستند و حتی اعلام برائت هم نمیکنند لعنت و نفرین خدا بر کسانی که نوکری آمریکا و انگلیس را میکنند و اهداف آنها را در ایران پیش میبرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس