نخست وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای علنا حمایت کشورش از گروه‌های تروریستی در سوریه را تایید کرد. وی همچنین اعلام کرد که به موفقیت آتش‌بس در سوریه خوش بین نیست.

به گزارش مشرق،  احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای که پیش از اجرای توافق آتش‌بس در سوریه با شبکه خبری الجزیره انجام داد در اظهاراتی "غیر منتظره" تایید کرد که آنکارا از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت می‌کند. وی در عین حال تهاجم زمینی کشورش به سوریه را رد کرده و روسیه را نیز متهم به "پاکسازی نژادی" در سوریه کرد!

داوود اوغلو در این مصاحبه که به زبان انگلیسی انجام داد، شورشیانی که کنترل مناطقی از شهر راهبردی حلب را در دست دارند و با حکومت سوریه در جنگ داخلی هستند به دلیل "دفع" کردن حملات نیروهای مختلف "تحسین" کرد.

وی به الجزیره گفت: اگر حمایت ترکیه از مردم سوریه نباشد چطور این شورشیان می‌توانند از خود دفاع کنند اگر امروز یک مخالفان "میانه‌رو" واقعی وجود دارد به خاطر حمایت ترکیه است! اگر امروز حکومت بشار اسد نمی‌تواند همه مناطق سوریه را در کنترل خود بگیرد علتش حمایت ترکیه و چند کشور دیگر است.

نخست وزیر ترکیه همچنین وعده داد آنکارا هرآنچه که بتواند برای کمک به خواهران و برادران سوری خود انجام می‌دهد بدون آنکه از هیچ جایی تقاضای کمک کند. وی گفت: آنکارا همه تلاش خود را برای حمایت از پناهجویان و مردم قهرمان سوریه از جمله آنهایی که در مقابل تجاوزگری حکومت سوریه و همچنین "تروریستهایی" مثل "یگان‌های مدافع خلق کرد"، داعش و نیروهای خارجی که امروز به سوریه حمله می‌کنند انجام خواهد داد.

داوود اوغلو ادعا کرد که هدف از عملیات هوایی روسیه در سوریه "پاکسازی قومی" در حلب و اطراف آن است. وی مسکو را متهم کرد به اینکه همه نیروهای مخالف حکومت سوریه از جمله سنی‌ها، کردها، ترکمان‌ها، عرب‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد و برایش مهم نیست که هدف حملاتش چه کسانی هستند بلکه فقط به همه کسانی که مخالف حکومت هستند حمله می‌کند!

داوود اوغلو ادامه داد: آنها به راندن این مردم به سمت ترکیه ادامه می‌دهند و جامعه بین المللی ساکت است و مطمئنا نمی‌خواهد به آنها کمک کند.

وی افزود: هدف نهایی روسیه ایجاد یک "بحران پناهجویی" در ترکیه و اتحادیه اروپا است!

احمد داوود اوغلو همچنین در پاسخ به امکان حمله زمینی کشورش به سوریه گفت: یکبار که یک مقام مهم عربی این سوال را از من کرد به او گفتم چرا در سوریه مداخله نکنیم؟ ما سربازان خود را برای آزاد کردن موصل در عراق اعزام کردیم و اتحادیه عرب ترکیه را محکوم کرده است حالا آنهایی که این سوال‌ها را از ما می‌پرسند باید به خودشان نگاه کنند من از دوستان عربی خود انتقاد نمی‌کنم. اما کدام کشور عربی بیشتر از ترکیه تلاش کرده است؟ اگر ما مداخله سیاسی در سوریه کنیم چه کسی تضمین می‌کند که کشورهای عربی از این وضعیت دفاع و حمایت کنند.

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به این سوال که گزینه‌های آنکارا در سوریه محدود هستند و روسیه کنترل آسمان سوریه را در دست دارد اظهار داشت: "شما می‌گویید که روسیه آسمان را کنترل می‌کند اما ترکیه است که آن را کنترل می‌کند. ترکیه در دل مردم سوریه است و مردم سوریه کنار ما هستند و هیچ کس نمی‌تواند یک مردم را شکست دهد!"

داوود اوغلو همچنین عنوان کرد که ترکیه هرگز از بابت سرنگون کردن بمب افکن روسیه در نوامبر 2019 پشیمان نخواهد شد چرا که تنها از حریم هوایی خود "دفاع" می‌کرده است.

وی اظهار داشت: البته ما نمی‌دانستیم هواپیمایی که سرنگون شده یک هواپیمای روسی بوده است ممکن بود که این هواپیما متعلق به دولت سوریه باشد. اما ما یک کشور "دموکراتیک" هستیم و برای دفاع از مرزها و حریم هوایی خود رویه‌ای را داریم.

احمد داوود اوغلو مدعی شد: بمب افکن روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود و براساس قوانین درگیری که نخستین بار در سال 2011 در پی سرنگون شدن هواپیمای ترکیه‌ای در حمله حکومت سوریه اعمال شدند این هواپیما را سرنگون کرد.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: چه می‌شد اگر این هواپیما به یک شهر ترکیه حمله می‌کرد ما هیچ چیزی نمی دانیم و "هیچ کس نیز نمی‌توانست بداند روسیه در حال "کشتار" مردم در سوریه است اما آنها نمی‌توانند از حریم هواپیما برای کشتن هر چه بیشتر برادران و خواهران سوری استفاده کنند."

این مصاحبه داوود اوغلو با الجزیره پیش از آغاز توافق آتش‌بس در 27 فوریه در سوریه صورت گرفت.

وی در انتهای این مصاحبه گفت: البته ما خواهان آتش‌بس و صلح در سوریه هستیم. هیچ کشوری به اندازه ترکیه از بحران سوریه تاثیر نپذیرفته است. اما اگر از من بپرسید که چقدر به این دورنما خوشبین هستم باید بگویم که ما باید واقع‌گرا باشیم.

ما چندان خوش‌بین نیستیم "زیرا تاکنون همه مذاکرات دیپلماتیک از سوی حکومت سوریه و روسیه مورد «سوء استفاده» قرار گرفته است تا مردم بیشتری را بکشند!" باید صریح باشم، این رویکرد که از یک طرف برای به دست آوردن زمان مذاکره کرده و از طرف دیگر به "حمله" به "غیرنظامیان" سوری ادامه دهیم نمی تواند موفق باشد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    بنا به اظهارات داود اوغلو ما نيز بايد با آر پي جي هفت ميزديم وسط قايق آمريكايي و اجساد سوخته ي آن ها را تحويل نيروي دريايي آمريكا ميداديم! اين كه جور در نمياد، اين كه نشد منطق. در ضمن اينكه آمريكايي ها در منطقه ي خليج فارس بي خود و بي جهت پرسه مي زنند و دنبال تنش آفريني اند ولي خلبان روس در حال جنگ با تكفيري هاي داعش بود!
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    مرگ و لعنت بر رژیم اردوغان و اردوغان و داووداوغلو و همدستانشون مرگ و لعنت بر آمریکا و صهیونیستها و آل سعود و آل خلیفه بحرین و اردوغان ترکیه و داعش و تکفیریها و انگلیس و سلمان رشدی و ... مرگ و لعنت بر رژیم صهیونیستی و سران و مقامات و نظامیان و عوامل و ایادی و مزدوران و حامیانش. مرگ و لعنت بر همه دشمنان امام زمان(عجل الله)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس