یک مقام مطلع مدعی شد که ترکیه دو سال پیش برای اجرای حمله زمینی به سوریه برنامه‌ریزی کرده بود اما این اقدام در پی تحولات ژئوپلتیک مختلفی از جمله کارشکنی مظنونان کودتای ناکام اخیر ترکیه به تاخیر افتاد.

 به گزارش مشرق، عملیات «سپر فرات» در حمایت از شورشیان سوری و برای پس گرفتن شهر مرزی جرابلس در سوریه از سوی ارتش ترکیه به راه افتاد. این اولین مداخله زمینی ترکیه در درگیری‌ سوریه بود که هم داعشی‌ها و هم شورشیان کرد سوری را که مورد حمایت آمریکا هستند، هدف گرفت.

حال یک مقام مدعی است که این عملیات دو سال است که به تاخیر افتاده است و علت آن هم تحولات ژئوپلتیک در ترکیه و سوریه بوده است.

این مقام گفت: افراد با نفوذی در ارتش ترکیه که گمان می‌رود در کودتای ناکام ژوئیه نقش داشته باشند، با بهانه‌هایی این عملیات را به تاخیر انداختند. خصوصا ژنرال سامح ترزی که شب کودتا به ضرب گلوله کشته شد.  

علاوه بر این، ترکیه پس از ساقط کردن یک جنگنده روسیه در نوامبر ۲۰۱۵ نمی‌خواست که تنش‌های بین‌المللی را بیش از این افزایش دهد. از دید کرملین، ساقط کردن جنگنده که به مرگ یکی از خلبانان انجامید، یک تحریک شدید بود و روابط میان دو کشور به سرعت تیره شد. پس از آن حادثه، ترکیه گشت زنی هوایی بر فراز سوریه را متوقف کرد و این بدین معنا بود که ارتش ترکیه دیگر نمی‌توانست پوشش هوایی برای هرگونه عملیات زمینی در سوریه را فراهم کند.

این منبع آگاه ترکیه‌ای در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: در شرایطی که نمی‌شد پوشش هوایی فراهم کرد، عملا اجرای طرح‌های ما غیرممکن بود.

با این حال رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه ماه ژوئن بابت این حادثه عذرخواهی کرد و در راستای عادی‌سازی روابط با کرملین برآمد.

این منبع آگاه تاکید کرد، روسیه به شدت از مداخله سایر نیروهای بین‌المللی در درگیری سوریه خشمگین بود اما نهایتا روابط میان این دو کشور ارتقا یافت و "پس از آن بود که دیگر می‌شد طرح حمله زمینی را انجام داد."

این منبع آگاه همچنین با بیان اینکه آمریکا در توانایی نیروهای سوری برای پس گرفتن جرابلس تردید داشت، افزود: استدلال اصلی آنها این بود که شمار شورشیان میانه رو به حدی نیست که بتوانند از عهده وظیفه آزادسازی جرابلس و سایر بخش‌های شمال سوریه بربیایند.  

مقام‌های ترکیه‌ای ماه مارس لیستی متشکل از نام ۱۸۰۰ "مبارز میانه‌رو" را به واشنگتن تحویل دادند که قرار بود در عملیات جرابلس شرکت کنند. با این حال طبق گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، حدود ۲۰۰۰ شورشی سوری در آن عملیات شرکت کردند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس