کد خبر 541912
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱

گنبد مطلای امام علی(ع) با گذشت بیش از سه قرن از ساخت آن به دست ایرانیان، به‌عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی اعتاب مقدسه، بر اثر عوامل مختلف، دچار فرسایش و خوردگی شده و نیازمند ترمیم و مرمت بود که مقرر شد گنبد مطلای حرم آن امام همام توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات مجدداً طلاکاری و نوسازی شود.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، متخصصان واحد صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات پس از طراحی و ساخت این پرگار ویژه در اراک و انتقال آن به شهر نجف اشرف، موفق به نصب آن روی گنبد مطهر شدند.

براساس این گزارش، کاربرد پرگارِ گنبد در بالا بردن دقت‌کار هنگام نصب خشت‌های طلاست که ضریب خطا را به صفر نزدیک می‌کند.در ساخت گنبد حرم‌های شریف اهل بیت علیهم السلام، وجود حتی یک‌صدم میلیمتر خطا، موجب نا‌هماهنگی ردیف‌های خشت مطلا می‌شود.از این رو مهندسان از این پرگار ویژه معماری ایرانی و اسلامی استفاده می‌کنند تا نصب خشت‌ها از رج اول تا رج آخر هماهنگ و با تراز 100 در صدی صورت گیرد.

گنبد حرم حضرت علی(ع) آماده نصب خشت‌های طلا شد +عکس
این پرگار با توجه به اینکه مشابه خارجی نداشته و متناسب با ابعاد گنبد حرم مطهر علوی ساخته شده است، یک ابزار دقیق مهندسی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

محاسبات مهندسی این پرگار برای پیدا کرد مرکز، شعاع و قطر گنبد، توسط گروهی از مهندسان مجرب ایرانی در روی گنبد مطهر امام علی علیه السلام صورت گرفته است.این تیم کارشناسی پیش از این، محاسبات گنبد امامین عسکریین و ساخت پرگار بزرگ آن که بزرگترین گنبد جهان تشیع است را انجام داده بودند.

گنبد حرم حضرت علی(ع) آماده نصب خشت‌های طلا شد +عکس
پیش از انتقال قطعات پرگار به شهر نجف، کارهای بسیاری برای آماده سازی گرانی‌گاه جهت نصب پرگار با پیچیدگی‌های فنی و محسابات مهندسی دقیق انجام شد.پس از انتقال نیز، گروه نصاب که همگی از نیروهای فنی متبرعین هستند، قطعات را مونتاژ کردند.تمامی مراحل این کار خطیر با الطاف ائمه اطهار و با هماهنگی تولیت به‌صورتی انجام شد که حرم مطهر، لحظه‌ای روی زائران بسته نشد.

گنبد حرم حضرت علی(ع) آماده نصب خشت‌های طلا شد +عکس
متخصصان معماری ایرانی و اسلامی ستاد بازسازی عتبات عالیات، در درون گنبد نیز تهمیدات لازم برای «آکس» گنبد و نصب پرگار را انجام دادند.

گفتنی است، گنبدهای حرم شریف ائمه معصومین علیهم السلام متشکل از دو لایه است که اصطلاحا پوشه نامیده می‌شوند.در بین دو پوشه گنبد، فضای خالی جهت استحکام بخشی به گنبد وجود دارد.در تصاویر داخل گنبد، لایه درونی آن مشاهده می‌شود.

گنبد حرم حضرت علی(ع) آماده نصب خشت‌های طلا شد +عکس
گنبد مطلای امام علی(ع) با گذشت بیش از سه قرن از ساخت آن به دست ایرانیان، به‌عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی اعتاب مقدسه، بر اثر عوامل مختلف، دچار فرسایش و خوردگی شده و نیازمند ترمیم و مرمت بود که پیرو توافق به عمل آمده با دیوان وقف شیعی عراق و تولیت حرم مطهر علوی، مقرر شد، گنبد مطلای حرم آن امام همام توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات مجدداً طلاکاری و نوسازی شود.

به همین منظور با مدیریت واحد صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات، کارگاه های مرمت و بازسازی خشت‌های قدیمی و آبکاری جهت اضافه کردن طلا روی خشت‌ها و نصب مجدد آنها بر روی گنبد در دیماه امسال طی آئینی با حضور مقامات عراقی راه اندازی و تجهیز شد.

گنبد حرم حضرت علی(ع) آماده نصب خشت‌های طلا شد +عکس
با توجه به ارزش تاریخی خشت‌های گنبد، مقرر شد تا خشت‌های قدیمی پس از ترمیم و صافکاری مجددا آبکاری شده و به پوشش طلای آنها، 17 میکرون افزوده شود. زمان اجرای این قرارداد به مدت 18 ماه پیش بینی شده و ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان مسئولیت اجرای آن را به عهده گرفته است.

مساحت گنبد حرم امام علی(ع)،650 متر مربع است که 10 هزار خشت طلا دارد.طلای مورد نیاز برای تعمیر خشت‌های این گنبد از محل وقف تامین می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید دکتر محمود ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 2
    چرا برای ائمه ای که الگوی ساده زیستی و تقوا بودند گنبد و بارگاه از جنس طلا و.. ساخته میشود؟
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 1
    صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس