شب عاشورا عناصر تکفیری خمپاره‌ای را به سمت حرم مطهر شلیک کردند که درست زیر ساعت صحن حرم به دیوار خورد و منفجر شد.با همت دوستان ظرف 8 ساعت آن را ترمیم کردیم.

به گزارش مشرق، به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد پر برکت حضرت زینب سلام الله علیها و به‌منظور آگاهی از اقدامت صورت گرفته برای بازسازی حرم عمه سادات(س) با یکی از کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات به گفت وگو نشستیم.

قاسم حیدری مسئول ستاد بازسازی عتبات شهرستان امیدیه استان خوزستان که به‌تازگی از سوریه بازگشته است در این گفت وگو به شرایط خاص کار بازسازی حرم در کشور جنگ زده اشاره کرد و از انجام پروژه‌ها در مقابل چشم داعشی‌ها و کرامات حضرت زینب (س) برایمان تعریف کرد که در ادامه می‌خوانید.

آقای حیدری از چه تاریخی توفیق خدمت در آستانه حضرت زینب سلام الله علیها را پیدا کردید؟ همراهان شما چند نفر بودند؟

بنده به همراه گروهی 20نفره از 25 آبان امسال به مدت دوماه توفیق حضور و مشارکت در بازسازی حرم حضرت زینب(س) را پیدا کردیم.

زمان ورود شما فضای شهر و پیراون حرم چگونه بود؟

بر در دیوار شهر آثار جنگ کاملا مشهود است.ساختمان‌های تخریب شده و دیوارهای ترکش خورده در کنار حرم مطهر فضای کاملا غریب و غم زده‌ای را ایجاد کرده است.

در مدتی که آنجا بودید صدای درگیری و جنگ را هم می‌شنیدید؟

شرایط خطرناک تر از این حرف‌ها بود. شب عاشورا عناصر تکفیری خمپاره‌ای را به سمت حرم مطهر شلیک کردند که درست زیر ساعت صحن حرم به دیوار خورد و منفجر شد. با همت دوستان ظرف 8 ساعت آن را ترمیم کردیم. البته شیربچه‌های مدافع حرم جانانه از این مکان مقدس دفاع می‌کنند اما به‌هر حال در شهر و کشوری کار می‌کردیم  که چند سالی است درگیر جنگ است.

به دلیل همین خطرات و کمین تک تیراندازان داعشی کار ترمیم مناره و اتاق موذنه حرم که ارتفاع بیش از 50متر دارد، اندکی به تعویق افتاد اما با کرامت خود بی‌بی-حضرت زینب (س)- و رشادت بچه‌ها، آن کار را هم انجام دادیم.  

جلوی چشم داعشی‌ها حرم را بازسازی کردیم

در این مدت چه اقداماتی صورت گرفت؟

 ایزوگام بام حرم، ترمیم کاشی‌کاری‌ها و ترمیم گنبد مطهر که بر اثر اصابت ترکش خمپاره‌ها آسیب دیده بود، تعمیر سیستم برق و تهویه مطبوع و ...ازجمله اقداماتی بود که صورت گرفت.

از شرایط کار برایمان توضیح دهید.

ما در فصل بارندگی وارد سوریه شدیم.این کشور آب و هوای مدیترانه‌ای دارد.در این فصول بارندگی‌ها شدید و بی‌امان است.هوا هم به شدت سرد می‌شود.همانطور که گفتم اولویت اول ما ایزوگام و عایق سقف حرم بود تا بر اثر بارندگی آسیبی به سازه‌ها وارد نشود.اما برای انجام این کار حتما باید هوا صاف و آفتابی می‌شد.

با یک گروه 6نفره متخصص ایزوگام بر بالای بام رفتیم.توسلی به ائمه معصومین علیهم السلام و خود حضرت زینب سلام الله علیها کردیم.با چشمانی گریان زیر رگبار باران روبروی گنبد مطهر عرضه داشتیم «بی‌بی‌ جان ما ارادتمندان خاندان شما از ایران آماده‌ایم تا برای ترمیم صحن و سرای نورانی‌تان، نوکری کنیم.اگر باران همین طور بی‌امان ببارد، می‌ترسیم این توفیق نصیب ما نشود.شما خاندان کرم هستید، مرحمتی کنید بی‌بی‌جان تا این توفیق از این بچه‌ها سلب نشود.»

سپس خدا را به مقام والای عمه سادات قسم دادیم تا باران ولو چند ساعتی بند بیاید.باورتان نمی‌شود، باران سیل آسایی که اهالی دمشق می‌گفتند چند روز خواهد بارید، بند آمد و هوا آفتابی شد.یکی از خادمان سوری به ما گفت: خوشبحال شما ایرانی‌ها که حضرت زینب سلام الله علیها اینقدر هوای‌تان را دارد.

همین که هوا آفتابی شد در مدت کوتاهی دست‌کم 12 -13 رول ایزوگام انجام دادیم.بقیه کارها نیز به مرور انجام شد.گلدسته‌های حرم هم آر.پی.جی خورده بود و در ارتفاع 50متری نقش کاشی کاری آن تخریب شده بود.جلوی چشم تک‌تیراندازان داعشی 50 متر داربست زدیم و آنجا را ترمیم کردیم.

برای ترمیم این کاشی‌کاری ها از آنها تصویر گرفتیم و برای استادکاران ایرانی در شهر اصفهان فرستادیم.برخی قطعات در اصفهان ساخته شد و به سوریه فرستاده شد.البته کارگاهی هم در حرم ایجاد کردیم که تک‌تک کاشی‌های آسیب دیده را همانجا ترمیم کردیم.

جلوی چشم داعشی‌ها حرم را بازسازی کردیم

در صحبت‌های خود اشاره‌ای به کرامت حضرت زینب سلام الله علیها کردید. لطفا بیشتر در این باره برای ما بگویید.

اولا همین حضور و توفیق خدمت در کشوری جنگ زده و رفت وآمد بچه‌ها در ایمنی و سلامت خود یک معجزه و کرامت از سوی معصومین علیهم السلام است.کرامت دیگری که بارها شاهد آن بودیم، گره گشایی از مسائل فنی کارها بود.همانطور که گفتم سلسله‌ای از کارهای مختلف انجام گرفت که ما در همه آنها تخصصص نداشتیم اما با کرامت همین بزرگواران، راهکار پیچیده‌ترین مسائل فنی به ذهنمان می‌رسید و اجرا می‌کردیم.

جلوی چشم داعشی‌ها حرم را بازسازی کردیم

البته این کرامات تنها مختص شیعیان نیست.دامنه تفضلات این خاندان بسیار وسیع است.زمانی که بام حرم  را برای انجام ایزوگام تمییز می‌کردیم  دوستان مقداری از خاک و ریگ نشسته بر بام حرم را برای تبرک و ساخت مهر بر می‌داشتند.یکی از مهندسان سوری که از اهل تسنن بود این کار بچه‌ها را دیده بود.او هم مقداری از این شن و خاک را برداشته بود و برای بیماری برده بود که دستش به‌دلیل نامعلومی متورم و عفونی شده بود.خود او برای ما تعریف کرد که این ریگ را روی دست بیمار گذاشتیم و با تعجب دیدیم که تورم چرکی با حرکتی موج مانند به کف دست بیمار آمد و بعد بیرون ریخت.در میان چرک و خون تکه ریز چوبی بود که دلیل عفونت بود و ماه‌ها دکترها از تشخیص دلیل آن عاجز بودند.

حضور شما در آن منطقه بین ساکنان و مردم سوریه چه بازتابی داشت؟

حضور بچه‌های ایرانی در آنجا از مدافعان حرم گرفته تا متخصصان ستاد بازسازی عتبات عالیات روحیه و نشاط بالایی به خادمان، مجاوران و زائران بی‌بی(س) داده است.همین اقدامات اولیه بازسازی، غم غربت را تا حد زیادی از منطقه زینبیه زدوده است.پخش صدای اذان از موذنه حرم و درخشش گنبد مطلای حضرت زینب سلام الله علیها امید بخش مردم و مدافعان حرم است.

خدا را شاکریم که به ما و مجموعه ستاد بازسازی عتبات عالیات توفیق این خدمت‌گذاری کوچک را داد.امیدواریم به‌زودی با ریشه کن شدن فتنه عناصر تکفیری، طرح های توسعه حرم‌های شریف در سوریه همانند اعتاب مقدسه با همت مردم عزیز آغاز شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی  بازسازی عتبات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    لعنت بر آمریکا و آل سعود و صهیونیستها و تکفیریها و انگلیس و سلمان رشدی لعنت بر همه دشمنان امام زمان(عجل الله) سلام و درود بر مدافعین حرم
  • رسول ایران ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خدایا خودت فرجی کن که سوریه و مخصوصا منطقه ی زینبیه برای همیشه آروم باشه .. خدایا خودت شر شیاطین کوچیک منطقه ( عربستان ، ترکیه ، قطر ، امارات و اردن ) رو که زیر مجموعه ی شیطان بزرگ ( آمریکا ) هستن رو به خودشون برگردون....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس