وقتی هنرمند نباشی و هنرمندنمایی کنی و سعی کنی فیلم ضد جریان رسمی بسازی عاقبتت می‌شود عاقبت عشق سگی؛ با این تفاوت که فیلمنامه‌ات از وزن 21 گرم هم تجاوز نمی‌کند و برای آوانگارد بودن چنگ می‌اندازی به تقطیع‌های عجیب و غریب و روایت غیر خطی.

گروه فرهنگی مشرق- فیلم «بازگشته»،آخرین ساخته ایناریتو، فیلم اصیلی نیست، واقعیت محض این است که آلخاندرو گونزالس ایناریتو فیلم اصیل ساختن بلد نیست. حتی رشد یا رشدنمایی این فیلمساز در مناسبات هالیودی، در جهان سرشار از قصه های متنوع هالیوود، نوعی کنش ضد هالیوودی از دل مناسبات هالیوودی است؛ فرقی نمی کند چه کسی هندوانه بلد بودن را زیر بغل این فیلمساز مکزیکی آواره (به قول شون پن در مراسم اسکار سال گذشته) گذاشته است، اما تک تک قاب های فیلم، کهن الگوی روایی اش، حتی خرده پیرنگ های فیلم برداشت هاو ارجاعاتی سینمایی از سایر آثاری هستند که نمونه های گواراتر آن ساخته شده اند.

و اسکار می رسد به.... خرسی که لئوناردو دی کاپریو را گاز گرفت

در ارزیابی فیلم بازگشته این مهمک را باید مد نظر قرار داد که ایناریتو حتی در کلاژسازی لبریز از ارجاع صد پله از عالیجناب تارانتینو عقب تر است. آقای ایناریتو با فیلم «بازگشته» یک کلاهبرداری حرفه ای انجام می دهد. معمولا سارقان مسلح بانک، بخشی از پول های موجود در یک بانک را سرقت می کنند و یا وسترنرهای سارق بخشی از موجودی یک دلیجان را به سرقت می برند اما عالیجناب «ایناریتو» از هر اثر ارزشمندی که در تاریخ سینما شناخته ساخته شده، یک تکه با ارزش آنرا به سرقت برده است. به همین دلیل او سارق ترین فیلمساز تاریخ سینماست. قصه اش هم تکراری و پوشالی است که با یک چاقو کشی به سبک بچه های جنوب شهر و به سبک فیلم لانتوری(رضا درمیشیان) خودمان پایان می پذیرد.

و اسکار می‌رسد به... خرسی که لئوناردو دی‌کاپریو را گاز گرفت 

وقتی هنرمند نباشی و هنرمند نمایی بکنی و سعی کنی فیلم ضد جریان رسمی بسازی عاقبتت می شود عاقبت عشق سگی؛ با این تفاوت که فیلمنامه ات از وزن 21 گرم هم تجاوز نمی کند و برای آوانگارد بودن چنگ می اندازی به تقطیع های عجیب و غریب و روایت غیر خطی. اگر پست مدرنیسم در فرم و محتوا محدود می شود به فیلم های باسمه ای و لجنی که ایناریتو ساخته است پس باید مدفوع سگ را پاشید به 21 گرم، عشق سگی، بابل. آنوقت مهمترین رویکرد فرمی گلوبالیزیشن می شود، جهان بابِلی، که  از منتهای الیه ژاپنی تا منتهای الیه آفریقا،بیخود و بی جهت، با پروپاگاندای منتقدان پاچه ورمالیده، به هم متصل می شود.

و اسکار می رسد به.... خرسی که لئوناردو دی کاپریو را گاز گرفتو اسکار می رسد به.... خرسی که لئوناردو دی کاپریو را گاز گرفت


و اسکار می رسد به.... خرسی که لئوناردو دی کاپریو را گاز گرفت

رو رواست باشیم آواره مکزیکی مقیم هالیوود، پیش از ورود به دنیای سینما (که هنوز وارد سینما نشده) در رادیو مکزیکوسیتی دی جی بوده، یعنی برای شنوندگان موسیقی درخواستی پخش می کرد. دی جی، معمولا فوت ترکیب آهنگ ها و صفحه گذاری را خوب می داند. ایناریتو در سینمای همان دی جی است که با این تفاوت که مبتی بر پیرنگ های تکراری، از آثار پیشین ساخته شده کلاژ برمی دارد. ب آقای آواره با سه فیلم اولشگند زد به پست مدرنیسم سینمایی و در «بازگشته» کلاژ سازی کرده و کلی آدم درب داغان از منتهای الیه ایران تا منتها الیه آمریکا برایش هورا کشیده اند!

و اسکار می رسد به.... خرسی که لئوناردو دی کاپریو را گاز گرفت


«بازگشته» الخاندرو یک فیلم هنرمندانه نیست بلکه بیشتر هنرنمایی می کنند، اما این هنر همان هنر سرقت تمیز است. اگر نویسندگانی وطنی و غیر وطنی اگر ذره ای آنرا مستحق اسکار بدانند اساسا به دانسته های سینمایی اشان باید شک کرد! چه بسا مریخی سانتی مانتال ریدلی اسکات و پل جاسوسان آبکی استیون اسپیلبرگ خیلی فیلم تر از فیلم بی ریخت مکزیکی آواره است. دزدی که شاخ و دم ندارد، روز و شب نمی شناسند، هالیود و بالیوود ندارد، کن و سولوقون نمی شناسد، آقای آواره جستجوگری قهرمانانه اش پرسوناژ گلس را از فیلم ورنر هرتزوگ کش سرقت کرده است. گلس( لئونارد دی کاپریو) پرسوناژی مخلوطی است که شمایل انتقام جویانه اش و آدمیزادش اش نیمی به اتان ادوارد جویندگان شباهت دارد و نیم دیگرش به دامبر رقصنده با گرگ.

و اسکار می رسد به.... خرسی که لئوناردو دی کاپریو را گاز گرفت

 بحران سرخپوستی ابتدایی فیلم که در فرم شبیه سکانس های هجوم نجات سربازان رایان در ساحل نورماندی است. یعنی تنش و اضظراب حمله را از منظر میزانسن های خاص که هر لحظه کسی در معرض آسیب است را از روی دست استیوی(اسپیلبرگ) برداشته و هویت شناسی سرخپوستی فیلم هم از همان ابتدا طعنه می زند به فیلم جویندگان جان فورد. جالب اینجاست قبل از نقطه عطف حمله سرخپوستان یک سرقت زیبای سورئالیستی را از روی دست ترنس مالیک انجام می دهد. رویای همسر سرخپوست و یادآوری گذشته اش را کارگردانی با فرمی شبیه آثار ترنس مالیک به مخاطب عرضه می کند و دکوپاژ و میزانس در نسبت با طبیعت تقلیدی کورکورانه از آثار برادران کوئن است.

و اسکار می رسد به.... خرسی که لئوناردو دی کاپریو را گاز گرفت

دی جی سابق و آواره  سینما ، فریب روایی فیلمش، گرته برداری شده از رقصنده با گرگ ها و جویندگان است. با هجوم قبیله شکارچیان این تصور خلق می شود که با فیلمی مواجه ایم که روایتش بر تقابل سرخپوست و سفید پوست شکل گرفته است اما با پیشروی داستان و ارائه اطلاعات فیلم مبتنی بر ازدواج هیوگلس با یک سرخپوست پیرنگی مشابه با رقصنده با گرگ ها (کوین کاستنر) با یک پیچ روایی را در متن فیلم خواهیم داشت. با این تفاوت هیوگلس تا حدودی ادامه پرسوناژ دامبر در شمایلی دیگری است که تنها گزاره اضافه شده به متن روایت رابطه پدر سفید پوست با فرزند دو رگه خویش است، ضمن اینکه فضای محیطی فیلم دقیقا از جهان جک لندن به فیلم «بازگشته» منتقل شده است.

و اسکار می رسد به.... خرسی که لئوناردو دی کاپریو را گاز گرفت


 با این حال هر چه با فیلم و هیو گلس پیش می رویم اصالت کمتری در فیلم جستجو می کنیم. ضمن اینکه هیوگلس (لئوناردو دی کاپریو) مثل سگ -گرگی رمان جک لندن است و تا نبرد نهایی، کنش تاثیر برانگیزی بر روایت ندارد و هیچ تفاوتی با یک حیوان زخمی ندارد حتی به صراحت می توانم بنویسم نقش خرس از لئوناردو دی کاپریو در کنش پذیری کردن روایت فیلم بیشتر است. آکادمی اسکار اگر باهوش باشد باید به لئوناردو دی کاپریو اسکار ندهد و همان مجسمه را به خرسی اعطا کند که لئونادرو را در نقش گلس خوب گاز می گیرد.

و اسکار می رسد به.... خرسی که لئوناردو دی کاپریو را گاز گرفت

شاید مدرنیست نماهای وطنی و فرنگی در یادداشت هایشان ادعا می کنند که این فیلم اصیل ترین وسترن تاریخ سینماست که اتکای استدلال هایشان ریشه در پلات انتقام پایانی فیلم دارد اما همین نیمچه پیرنگ عقیم روایت فیلم یا تراژدی انتقام سرو سامانی پیدا نمی کند. تم انتقام به این پلات لطمه می زند چون اگر پلات انتقام را برداریم وسترن و تقابل فرد با فرد و فرد جمع یا جمع با جمع دیگر معنا پیدا نمی کند و فیلم شبیه آثار اخته و عقیم ترنس مالیک می شود.

و اسکار می رسد به.... خرسی که لئوناردو دی کاپریو را گاز گرفتو اسکار می رسد به.... خرسی که لئوناردو دی کاپریو را گاز گرفت


اما نکته جالب تر این است که نسخه ای اصیل تر از بازگشته وجود دارد که از این فیلم اصیل تر است. فیلم مردی در طبیعت وحشی که در سال 1972 در ایران اکران شده است به مراتب فیلم اصیل تری از بازگشته است. ریچارد هریس فیلم مردی در طبیعت وحشی واقعا در طبیعت وحشی گرفتار می شود و مثل دی کاپریو با خس خس کردن بینی و گلو و کمی آب دهان سعی نمی کند گرفتار شدن در طبیعت را به رخ بکشد. ریچارد سی سارافیان به مراتب در آن فیلم کارگردانی را بیشتر می توان می فهمد و مخاطب را وا دار نمی کند نماهای بیهوده را دنبال کند کارگردانی گل درشت اثر را دنبال کند.

***علیرضا پورصباغ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • سینا ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    به نویسنده این مطلب فقط میتونم بگم : تو خوبی امیدوارم منتشر بشه که لااقل بدونه که خوبه
  • ایزا ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    4 0
    وای...نسخه 2 فراستی از راه رسید!
  • بهرام ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    آخه عزیزم تو که از هنر و سینما چیزی نمیفهمی مگه مجبوری مطلب بنویسی ؟! کسی اسلحه گذاشته رو سرت گفته فیلم نقد کن ؟ :))) آخه مزخرف گویی تا چه حد ؟
  • محمد ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    لطفا در انتخاب عکس ها دقت کنید(عکس دومی)
  • ابوذر ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    بحثی ندارم ، تا حدود زیادی فرمایش شما متین ..من خودم یه فیلم دیگه با همین مضمون دیده‌م که لیام نیسن و پیرس برازنان بازی کرده‌ن ..و خوب ...چندان چنگی هم به دل نمیزنن ... ولی اینا به کنار ...چرا انقده عصبانیی !!!؟؟؟ مگه از فیلم شما کپی زده !؟
  • منصور ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    2 0
    اين متن بيشتر شبيه تخليه رواني و عقده هاي دروني نويسنده مقاله هست كه واقعا متاسفم براش
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    خیلی هم فیلم خوببیهه اگه راست میگین فیلمی بسازین که یکم شبیهش باشه
  • یاتاقان ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    من که نفهمدم چی نوشتی؟! لا اقل برای مخاطب عام بنویسید
  • این فیلم و تو سینما دیدم ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    انصافا کاملا بی ربط نوشتی و انگار فیلم و ندیدی.
  • علیرضا ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    احساس کردم در مورد قاتل پدرش که در ادامه اومده فیلمنامه ی این منتقد بی تربیت رو دزدیده نوشته که هنوز نمیدونه واسه نقد یه فیلم احتیاج نیست مدفوع سگ رو پاشید به چهار تا فیلم واسه نشون دادن اینکه فیلم زیاد دیده و واقعا متاسفم برای مد شدن این موج که هر کسی از راه میرسه با احمق فرض کردن نصف ادمای زمین و نفهم بودن نصف دیگه ادعای فهمیده بودن داره و با کلمات واژه های قلنبه میخواد بگه من خیلی حالیمه و با زیرسوال بردن فهم و شعور مردم به بهانه ی نقد انقدر راحت و علنی به زمین و زمان توهین کنه.همه دنیا چیزی حالیشون نیست به جز این منتقد عزیز و جالبه که اگر کسی از این فیلم خوشش بیاد گناهه کبیره کرده و باید به عقل و شعورش شک کرد چون چیزی نمیفهمه.متاسفم برای این همه خود بزرگ بینی و تکبر.
  • امیر ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    ایناریتو کارگردان بزرگیه و این همه اراجیف در موردش گفتن باعث نمیشه که ارزش کارش پایین بیاد بلکه نقد خودت رو زیر سوال میبره. شاید بازگشته اونقدها که ازش تعریف میشه فیلم خوبی نباشه ولی ایناریتو با آثار قبلیش نشون داده که جز کارگردان های رده بالای هالیووده. نمیتونی اینو انکار کنی که فیلم قبلیش، "بردمن" یکی از بهترین فیلم هایی بود که تو سال های اخیر جایزه برد. مقایسش کن با "آرگو"، "12 سال بردگی" یا فیلم ضعیف دنی بویل "زاغه سگ میلیونر".
  • امیر ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    شما فیلم نامه ایناریتو رو به غیر اصیل بودن محکوم کردید در حالی که حتی تیتری که برای نوشتتون انتخاب کردین اصیل و از خودتون نیست.
  • bahram ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    من خیلی برای مشرق نیوز اصلاح طلب و روشنفکر متاسفم آخر این چه نقدی است؟ به فهم و شعور ما که هم توهین کردی فقط چوب انتقاد زدی ؟ ما مخاطبان فیلم نمی فهمیم که فیلم بسیار درون مایه ارزشمندی دارد؟
  • سامان ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    سر درد گرفتن با خوندن این مطلب. بابا فهمیدیم که اطلاعاتت زیاده ، خواهشا انقدر در نقد نوشتن افاضه فضل نکن!!! اصلا خودت فهمیدی چی نوشتی یا فقط خواستی قلبمه و سلمبه حرف بزنی1!!!
  • مصطفی ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    چی میگی عمو جان ایناریتو فیلمهاش یکی از یکی زیباتر.
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    فیلم بابل در جهت چپاندن "حکومت جهانی" جهود یعنی قفس آهنین ساخته شده است. معنی حکومت جهانی جهود اینست که تمام حکومت ها زیر فرمان جنایتکاران جهود وهمدستان مسیحی صهیونیست آنان رفته و منابع مالی ، طبیعی و انسانی برای منافع این گروه و همدستان فاسد و دزد آنان در هر کشور برود. درضمن این جنایتکاران برای منافع خود مجبورند بانک مرکزی هر کشور - که دیگر چیزی نمانده و همه ی بانک های مرکزی کشورها تحت فرمان این قبیله جنایتکار است بجز ایران و چند کشور دیگر - از بین رفته و یک بانک صهیونیست جهود در دنیا منابع مالی را تر و خشک کند و یک واحد پول در جریان باشد. آیا کسی می تواند زیر چنین سیستم فاشیستی پلیسی دوام آورد؟ در انتخابات اخیر تهرانی ها به این سناریو با راهبردی رفسنجانی .....رای دادند.
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    چقد اعصابت خورده
  • علی ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    میشه شما ی فیلم که باهاش موافقی رو معرفی کنی!!!!؟من هنوز فیلم رو ندیدم.منتظرم کیفیت خوبش بیاد.ولی تمام سایت ها و منتقدا خوب گفتن از فیلم و ب خصوص بازی دیکاپریو.از همه اینا بگذریم از نحوه بیان منتقد میشه فهمید از نقد هیچی حالیت نیست.زدی رو دست فراستی!ولی فراستی هم اینطور ی کارگردانو خراب نمیکنه!راستی ی نقد هم از فیلم *برد من*بذار.جالبه نظر منتقد برام درباره این فیلم
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    فیلم رو ندیدم و علی‌رغم تعریف‌های عموما مثبتی که دربارش خوندم و شنیدم نمی‌تونم درباره فیلم نظر بدم. اما موندم این چه لحن و طرز نقد کردنه؟ این چه ادبیاتیه؟ این حملات شخصی و توهین به کارگردان چه جایی در نقد داره؟ آدم فک می‌کنه یه خصومت شخصی بین نویسنده و کارگردان هست.
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    شما بشین فیلم رسوایی رو نگاه کن..واست بهتره..نقد خوشگل بده بیرون
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    با این جنجال ها میخای اسم درکنی؟
  • ناشناس ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    با خودن این نقد, یاد بعضی از سریال های ماه رمضان افتادم , سراسر دعوا , درگیری , یقه گیری و تصفیه حساب .
  • امین ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    منم کلا از فیلم های ایناریتو خوشم نمیاد، ولی همین کارها هم نقاط قوتی داشتند مثل بازی های خوب ویا ریتم روایتی خوب و پیام مستتر در فیلمنامه و من حتی اگه از ایناریتو خوشم نمیاد ، انصاف نیست که نقاط قوت فیلماشو نبینم.در بازگشته از گور هم که واقعا کار ایناریتو در همه زمینه خوب بود، فیلم لزوما یه شاهکار نیست ولی نقص خاصی هم نداره و در کنار مد مکس که فیلم مورد علاقه ام بود واقعا 12 نامزدی اسکار حقشه و یکی از بهترین فیلم های سال 2015 است. در مورد ارجاعات زیاد ،دوست منتقدمون دقت کنند کارهای تارانتینو که یه نابغه است گاهی کپی برابر اصل بعضی کارهای قدیمیه!مثل بیل را بکش ولی این لزوما یه نقص نیست و خیلی ها ارجاعات رو در صورت خوب بودن یکی از نقاط قوت میدونن.مثلا همین بازگشته از گور شباهت هایی به دارو دسته نیویورکی اسکورسیزی هم داشت ولی واقعا یه فیلمه خوبه برخلاف هشت نفرت انگیز تارانتینو که جدا از نکته گویی های جذاب تارانتینو حرف خاصی از نظر روایت نداشت و چنگی بدل نزد!
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    من این فیلم رو ندیدم. اما فیلم قبلیش مرد پرنده ای از نظر بنده بسیار بی معنی بود. بابل هم همینطور. 21 گرم هم همینطور. الان که فکر می کنم میبینم کلا فیلم هاش چندان به دل من نمیشینه. یه جورایی مثل بعضی از این کارگردانای جدید خودمون که میخوای ادای کارگردان خوبا رو در بیارن هست. یه چیزایی تو مایه های دارن آرونوفسکی. اونم خیلی دلش میخواد ادا در بیاره. مقایسه کنید با شاهکارهای گیلرمو دل تورو مخصوصا هزارتوی پن (فارغ از اینکه چه قدر با نظراتش موافق هستیم) تا مشخص بشه ایناریتو دنبال آوازه هست نه هنر سینما
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    هوی چه خبرته تو اگه چیزی شنیدی و یاد گرفتی که منتقد باید تند صحبت کنه یا توهین کنه منظور نسبت به شخصیتای فیلم بوده نه به کارگردانو بازیگر... نه تنها لحنت اشتباهه که نقدتم اشتباهه، مشرق این بابا فحش داده توهین کرده نقدشو چاپ کردی اینو چاپ نکنی نامردیه
  • عماد ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    نویسنده محترم واقعا خود شخص شما توانایی ساخت فیلم یا حتی نوشتن فیلم نامه ای با ۱۰ درصد از ارزش بازگشته رو دارین؟؟ ۱۰۰ درصد حتی توانایی انجام این پروژه رو در تخیلاتتون هم ندارین آخه این که نقد نبود بیشتر استفاده از الفاظ بد برای تمام فیلم ها و نویسنده ها بود آخه سایت مشرق نباید هر پست و نوشته ای رو منتشر کنه فقط بخاطر اینکه نویسنده اش داره آثار هالیوود رو تخریب میکنه!!!! نقد باید انقدر کارشناسی باشه که مخاطب رو جذب کنه نه این نوشته ی مضحک باشه و تخریب آبکی توی اخبار دفاعی خیلی دیدم اطلاعات اشتباه لا به لای اخبار منتشر میکنید و وقتی یه کارشناس یا فرد مطلع بخوانه اون مقاله رو بسیار صورت زشتی داره!! خب لااقل دو تا کارشناسی دفاعی و سینمایی برجسته استخدام کنید مثل تمام دنیا!!! یکم حرفه ای و بین المللی رفتار کنید و رفتار کنیم!! پس تا کی میخوایم همینطور رسانه رده ۵۰ جهان باقی بمانیم...
  • نگار ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    پور صباغ جان...ای فیلم بلد.. ای کلاژ نساز....یه دونه فیلم بساز بلکه اسکار ببری....
  • مهران ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    سخنی با نویسنده:به خدا نصف حرفاتو متوجه نشدم و اسکرول میکردم پایین این ادا اصولا چیه آخه؟قشنگ حرف بزن همه بفهمن و اینکه ما باید بریم کیمیا ی خودمونو ببینیم
  • Ashkan ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    فیلم بسیار خوبی هست هر وقت منتشر شه نسخه فول اچ دی 20 گیگش رو دانلود می کنم تا چشم نویسنده های بچه سال مشرق دراد
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    آیا نویسنده این فیلم را خود شخصا دیده است؟ منظور ایشان از فیلم اصیل یعنی چی؟
  • عهدیه ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    شما دوغته بنوش
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    ازین نقد چیزی جز تخلیه روانی و عقده وار ی نقاد خودخوانده و بی فرهنگ ندیدم.متاسفم برای همچین ادمایی!!!!
  • سارا ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    0 0
    بازی لئوناردو بی نظیره.چرا اینطور نقد کردی...این چه نقدی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس