کد خبر 540317
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۲

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از تصمیم اتحادیه اروپا برای ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی استقبال کرد.

به گزارش مشرق و به نقل از خبرگزاری رسمی یمن، محمد علی الحوثی روز پنج شنبه گفت: این تصمیم اتحادیه اروپا که تجاوز عربستان و حمله این کشور به غیرنظامیان و زیرساخت ها و مصالح حیاتی یمن را نقض حقوق بشر و مقررات بین المللی برشمرده است، گامی مثبت از سوی پارلمان اروپا به شمار می رود.
وی، آمریکا و عربستان سعودی را به کارشکنی در فرایند سیاسی و گفت و گو میان طرف های یمنی متهم و خاطرنشان کرد که آنها دنبال گزینه جنگ و تجاوز به یمن و تحمیل سیاست هایی هستند که یمن را از استقلال و آزادی محروم می سازد و مانع دستیابی مردم این کشور به دمکراسی می شود.
نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه از مقامات اتحادیه اروپا خواستند، عربستان سعودی را به سبب جنایتهایش در کشور جنگ زده یمن تحریم تسلیحاتی کند.
این نمایندگان با 359رای موافق در برابر 212 رای مخالف و 31 رای ممتنع طرحی را تصویب کردند که از مقامات سیاسی این اتحادیه می خواهد فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را متوقف کنند.
آنها از 'فدریکا موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواستند طرحی را برای تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی به سبب جنایت آن کشور در یمن که به کشتار هزاران شهروند بی گناه آن کشور منجر شده است، تهیه و اجرا کند.
این مصوبه معاملات تسلیحاتی گسترده کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلیس، اسپانیا، فرانسه و آلمان با کشورهای مختلف منطقه (خاورمیانه) را به شدت مورد انتقاد قرار داده و تعلیق فوری انتقال تسلیحات و حمایت نظامی به عربستان سعودی و شرکایش در ائتلاف کشورهای عربی را خواستار شد.
به گزارش ایرنا، براساس طرحی که پیش از این تنظیم و امروز تصویب شد، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات انگلیس است و انگلیس بزرگ ترین تأمین کننده تسلیحات برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بشمار می آید.
هدف نمایندگان پارلمان اروپا از اعمال ممنوعیت صادرات سلاح به ریاض، ناشی از ارتکاب جرائم جنگی از سوی سعودی ها در یمن است زیرا آنها بر این باورند که تصویب چنین طرحی می تواند قدم مهمی در پایان دادن به خونریزی ها در یمن شمرده شود.
'بان کی مون' دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته در اظهاراتی غیرمنتظره، کشورهای عضو شورای امنیت از جمله انگلیس را مخاطب قرار داده و از آنها خواست صادرات سلاح را به عربستان سعودی متوقف کنند.
اما انگلیس اتهامات مربوط به نقش داشتن در انتخاب اهداف حملات هوایی در یمن را رد کرده، اما پذیرفته است که شماری از خلبان های دخیل در حملات هوایی عربستان به یمن را آموزش داده است.
حتی دو هفته قبل نیز کمیته فراحزبی توسعه بین المللی پارلمان انگلیس که از نمایندگان تمام احزاب مهم تشکیل شده، با انتشار گزارشی خواستار توقف فوری ارسال سلاح به عربستان و آغاز تحقیقات مستقل بین المللی در مورد حملات عربستان به یمن شده بود.
عربستان و 9 کشور عربی دیگر با حمایت انگلیس و آمریکا از ششم فروردین 94 حملات هوایی و دریایی علیه یمن را آغاز کردند و تاکنون بیشتر تأسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها و مدارس و حتی منازل مردم این کشور را بمباران کرده اند.
در جریان این تجاوز آشکار نظامی تاکنون 22 هزار نفر شهید یا مجروح و میلیون ها یمنی آواره و تقریبا کشور یمن ویران شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    0 0
    تحریم عربستان = جوک سال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس