کد خبر 540184
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵

رسانه‌های اسرائیلی اقدام عربستان در لغو وعده مالی‌اش به ارتش لبنان و همچنین اقدامات تنش‌زای پس از آن را اعتراف به شکست ریاض در بیروت مقابل حزب‌الله توصیف کردند.

 به گزارش مشرق، تصمیم‌های اخیر عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره کاهش سطح روابط با لبنان مانند یک «اعتراف به شکست» و سُر دادن این کشور در آغوش ایران و حزب‌الله است.

وبگاه روزنامه «الاخبار» در گزارشی در این باره نوشت: رسانه‌های صهیونیستی در گزارش‌هایی به این مواضع ریاض پرداختند؛ وبگاه «واللا» در مطلبی تحت عنوان «لبنان به آلت دستی برای تسلط بر خاورمیانه تبدیل شده» نوشت تصمیم‌های اخیر ریاض و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس باید خواب را از چشم لبنانی‌ها برباید زیرا یک ضربه اقتصادی جدی است؛ ساکنان لبنان نمی‌توانند کاری انجام دهند و مجبورند با این تصمیم‌ها زندگی کنند زیرا آنگونه که به نظر می‌رسد بخشی از جنگ بزرگی است که در حال حاضر میان عربستان ومتحدانش در خارومیانه با محور مورد حمایت ایران در جریان است.

عربستان در پی عدم تبعیت مطلق لبنان در سیاست‌های ضد ایرانی و ضد حزب‌الله، وعده کمک مالی برای تجهیز ارتش لبنان را لغو و اتباعش را به خروج از لبنان فراخواند و امارات، بحرین و قطر نیز به تبعیت از ریاض، این کار را علیه لبنان تکرار کردند.

واللا در ادامه نوشت: تصمیم‌های اخیر عربستان که امارات و بحرین نیز گام‌هایی مشابه آن برداشتند از چند منظر «اعتراف به شکست» به شمار می‌رود و اینکه لبنان تحت تسلط ایران و حزب الله قرار گرفته است، دیگر اینکه هر دلاری که آمریکا برای حمایت از ارتش لبنان بپردازد در نهایت امر به تقویت جایگاه حزب‌الله منجر خواهد شد.

تصمیم‌های عربستان شانه‌خالی کردن ریاض از متحدانش در لبنان است

این وبگاه صهیونیستی افزود: «مقامات عربستانی معمولا به اینگونه اقدامات دست نمی‌زد جز زمانی که حمایت دیگر کشورهای خلیج [فارس] را کسب می‌کرد اما آنگونه که به نظر می‌رسد ریاض درک کرده که انتظار فایده‌ای ندارد، تصمیم به اجرای فوری گرفته با این پیش‌بینی که کشورهای سنی دیگر از قبیل امارات و بحرین نیز پا جا پای ریاض بگذارند؛ این اقدام عربستان در بطنش این خطر را به دنبال دارد که ایران بخواهد خلأ عربستان در لبنان را با ارائه کمک به ارتش این کشور پُر کند.

واللا در ادامه ادعا کرد: «این موضع عربستان از آنجا نشات می‌گیرد که ریاض درک کرده «سیرک سیاسی» در لبنان و اینکه این کشور دو سال است رئیس‌جمهور ندارد، تلاشی برای حفظ بنیه سیاسی قدیمی آن و تظاهر به اینکه نمایش دموکراسی در لبنان ادامه دارد جز به دشمنان عربستان یعنی حزب‌الله» خدمت نمی‌کند و در نهایت امر بهای این کار را «سنی‌های میانه‌رو» و مسیحیان وابسته به جبهه مخالف سوریه پرداخت خواهند کرد زیرا تصمیم ریاض عملا شانه‌خالی کردن این کشور از حمایت متحدانش به شمار می‌رود که دهها سال بر لبنان سیطره داشتند؛ متحدان ریاض همان ائتلاف مسیحی، سنی، اصطلاحا میانه‌رو و پیشرو است و این به معنای سپردن لبنان به ائتلافی جدید متشکل از مسیحیان مارونی به رهبری «میشل عون» و شیعیان است.

در پایان این گزارش آمده است: عربستان به لبنان به عنوان یک جبهه جدا از جنگی که علیه ایران در سوریه، عراق و یمن و غیره آغاز کرده، نگاه نمی‌کند؛ عربستان اخیرا «اتخاذ سیاست خصمانه‌تر علیه ایران» به رهبری «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور را در پیش گرفته و این سیاست از درگیری‌های مسلحانه در منطقه خاورمیانه نمی‌هراسد حتی اگر ریسک اعزام نیروی‌های نظامی عربستان به کشورهای دیگر را بطلبد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
    0 0
    ایران جمعیتش 80 میلیونه و عربستان حدود 25 میلیون ما نباید بزاریم اینا ایقد دو بردارن باید از طریق حمایت سنگین از انصارالله پوسشونو بکنیم که فکر زیادی برا سوریه و عراق نکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس