کد خبر 539566
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵

ایتالیا، روز سه‌شنبه، پس از افشای جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از سیلیویو برلوسکونی، نخست‌وزیر اسبق ایتالیا، سفیر آمریکا را فرا خواند.

به گزارش مشرق، ایتالیا، روز سه‌شنبه، پس از افشای جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از سیلیویو برلوسکونی، نخست‌وزیر اسبق ایتالیا، سفیر آمریکا را فرا خواند.

ویکی لیکس اخیرا سند جدیدی منتشر کرده است که نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا در 13 مارس 2010 مکالمات تلفنی «بنیامین نتانیاهو» و «سیلویو برلوسکنی» را شنود کرده است.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، در این مکالمه تلفنی نتانیاهو از همتای ایتالیایی خود درخواست کرده تا کمک کند تنش میان آمریکا و اسرائیل کاهش یابد. در واقع، نتانیاهو گفته به خاطر نبود تماس مستقیم میان او و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، به کمک برلوسکونی نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، در این سند خلاصه‌ای از تماس‌های میان نتانیاهو و برلوسکونی آورده شده است که آژانس امنیت ملی آمریکا برای استفاده داخلی کاخ سفید و جامعه اطلاعاتی آمریکا منتشر کرده.

طبق این سند، شنود این تماس تلفنی هنگام جاسوسی آمریکا از دفتر برلوسکونی صورت گرفته نه موقع استراق سمع‌ خطوط تلفن اسرائیل.

بر اساس این گزارش، مکالمه تلفنی نتانیاهو و برلوسکونی چهار روز بعد از آن صورت گرفت که هنگام سفر «جو بایدن» معاون اوباما به اراضی اشغالی، رژیم صهیونیستی برای ساخت 1600 واحد مسکونی جدید در شرق بیت‌المقدس چراغ سبز نشان داد و انی مسئله باعث ایجاد بحران در روابط دو طرف شد.

آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرده اسرائیل از اروپا از جمله ایتالیا درخواست کمک کرده تا از اختلاف در روابط این رژیم با آمریکا بکاهند.

به نوشته هاآرتص، این تماس تلفنی از یک خط آزاد بین‌المللی صورت گرفته و احتمالا نتانیاهو می‌دانسته آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا گفت‌وگوی او با برلوسکونی را شنود می‌کنند. حتی احتمال دارد نتانیاهو از تماس با برلوسکونی استفاده کرده تا به این طریق با آمریکا تماس برقرار کند.

بر اساس این گزارش، در این مکالمه تلفنی، نتانیاهو تاکید کرده مناقشه کنونی با آمریکا به خاطر تصمیم‌گیری ضعیف یک مقام کابینه اوست که از حساسیت‌های سیاسی بی‌اطلاع است. با این حال، وی گفته، انتشار برنامه ساخت‌وساز، در ادامه سیاست اسرائیل است که زمان «گولدا میر» نخست وزیر اسبق اسرائیل آغاز شده.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین به همتای ایتالیایی خود گفته، اکنون هدف ممانعت از سوءاستفاده فلسطینی‌ها از درگیری کنونی به منظور خودداری از شروع مجدد مذاکرات مستقیم با اسرائیل است.

نتانیاهو همچنین تاکید کرده، تنش کنونی به خاطر نبود تماس مستقیم میان او و رئیس‌جمهور آمریکا بالا گرفته است.

ظاهرا برلوسکونی نیز در واکنش به نتانیاهو قول داده ایتالیا به بهبود روابط اسرائیل با آمریکا کمک خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس