وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین رونمایی از پروژه ملی سامانه نمایش درخواستی از همه شرکتهای خصوصی برای پیوستن به ۶ شرکتی که در این حوزه فعالیت می‌کنند گفت:در پروژه VOD دولت دنبال سود نیست و همه کارها را به بخش خصوصی واگذار کردیم.

به گزارش مشرق، رونمایی از سامانه نمایشی درخواستی (سند)، که پیش از این با عنوان VOD مطرح شده بود، در هتل لاله برگزار شد. در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر عالی شورای فضای مجازی، مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری و جمعی از اهالی سینما حضور  داشتند.

شش شرکت مجوز بهره برداری VOD گرفتند

در ابتدای این مراسمی منظری عضو شورای فناوری موسسه رسانه‌های تصویری با اشاره به تغییرات رخ داده در حوزه فناوری اطلاعات در دنیا گفت: مجبور هستیم که از روش‌های جدیدی در دنیا برای انتقال محتوا استفاده کنیم. 10 سال است که این فناوری در دنیا جای خود را باز کرده است و درآمد کلانی ماحصل آن بوده است.

وی ادامه داد: 60 تا 65 درصد انتقاد اطلاعات در اینترنت در سال گذشته میلادی به جابه‌جایی ویدئو اختصاص داشت و پیش‌بینی می‌شود در سالهای آینده سهم ویدئو 90 درصد باشد. این به معنای این است که بیشتر هزینه پهنای باند به ویدئو اختصاص دارد.

عضو شورای فناوری موسسه رسانه‌های تصویری گفت:‌دو الگوی شناخته شده برای انتقال ویدئو داریم یکی اینکه شبکه مدیریت شده ای باشد که به اصطلاح در شبکه IPTV این بستر را فراهم کند و دیگری اینکه از طریق اینترنت بتوانیم نیاز عمومی در دریافت ویدئو را فراهم کنیم که ما الگوی دوم را انتخاب کردیم.

منزلی در ادامه افزود: با گسترش و افزایش پهنای باند در کشور می‌توانیم خارج از فضای اینترنتی برای انتقال اطلاعات ویدئویی از پهنای باند استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: تولیدکننده محتوا، زیرساخت‌های ارائه اطلاعات و مخاطبان حلقه‌های این زنجیره هستند. وزارت ارشاد براساس آنچه که وظیفه دارد کار تجمیع محتوا را برای ویدئوی درخواستی انجام می‌دهد.باید پهنای باند خوب باشد و محتوای خوبی ارائه شود تا با کیفیت خوب در اختیار مخاطبان قرار گیرد. برای این کار پهنای باند وسیعی لازم است تا 100 هزار تماشاگر همزمان ویدئو را رویت کنند.

منظری در آخر گفت: تا به امروز 6 شرکت ایلیا نرم‌افزار، بهسیما، صباسل، رایتل، مبین‌بان و پیک‌آسا مجوز استفاده از VODرا دارند و شرکتهای دیگر هم می‌توانند به این زنجیره اضافه شوند و از حضور آنها استقبال خواهیم کرد.

ایوبی: اگر نگران تهاجم فرهنگی هستیم پاسخ آن VOD است

در ادامه مراسم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: همه شرایط برای طراحی و اجرای پروژه از یکسال پیش فراهم بود ولی به خاطر اینکه اثرگذاری و فعالیت به هنگام را شروع کنیم، کار را به عقب انداختیم.

در ادامه مراسم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفت: همه شرایط برای طراحی و اجرای پروژه از یکسال پیش فراهم بود ولی به خاطر اینکه اثرگذاری و فعالیت به هنگام را شروع کنیم، کار را به عقب انداختیم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه VOD اقتصاد سینما را سامان می‌دهد، گفت: در وزارت ارشاد مسئله اقتصاد و هنر و بخصوص اقتصاد سینما مدنظر وزیر بوده است، ما بر این باوریم که فرهنگ و هنر می‌تواند روی پای خودش بایستد و سینما هنر پیشتاز در این زمینه است. اقتصاد سینما با تجهیز سالن‌های سینما، دیجیتالی شدن و هم اکنون با راه‌اندازی VOD سامان خواهد یافت.

وی با اشاره به همکاری وزارت فناوری و ارتباطات در راه‌اندازی پروژه ملی «سند» گفت: دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری دائما پیگیر این طرح بودند و حتی از حقوق مادی این وزارتخانه گذشت. این اراده در شورای عالی فضای مجازی هم بود.

ایوبی از تشکیل کمیته مشترکی با محوریت موسسه رسانه‌های تصویری خبر داد وگفت: از امروز تمام اتفاقات و بازخردهای این پروژه رصد خواهد شد و راه برای هیچ شرکتی بسته نیست و درخواست‌های دیگر شرکتها برای مجوز VOD بررسی می‌شود.

وی با اشاره به دو بحث تهاجم فرهنگی و اقتصاد مقاومتی گفت: اگر نگران تهاجم فرهنگی هستیم پاسخ آن VOD است که تولیدات خوب را در  اختیار مردم قرار می‌دهد. اگر به فکر اقتصاد مقاومتی هستیم و به آن باور داریم راهش همین اقدامات است.

ایوبی در آخر گفت: برای جشنواره فیلم فجر شاهد استقبال مردم از سینمای ایران بودیم که چه صفی در انتظار نمایش فیلمها درست می‌شد. اینها همه تقاضاهایی برای فرهنگ و هنر وفیلم ایرانی که باید به این نیاز ها پاسخ داد. VOD به نیاز مخاطبان برای دسترسی به آثار سینمای ایران را پاسخ خواهد داد.

جنتی: در پروژه VOD، دولت دنبال سود نیست

در ادامه مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مسائل اساسی در حوزه های علمی، فرهنگی، فناوری و اقتصادی بحث آینده‌پژوهی است. دنیا و فناوری‌های آن با سرعت برق‌آسا در حال پیشرفت است.

وی با اشاره به کتابی که اکونومیست جدیدا منتشر کرده است، گفت: جمعی از اقتصاددان‌های مطرح دنیا 20 تغییر بزرگ در طول 50 سال آینده رخ می‌دهد را جمع‌آوری کردند. یکی از حوزه‌هایی که تغییراتش خیلی سریع است حوزه فناوری اطلاعات است. در کشور خود در طول 10 سال گذشته شاهد رشد بسیاری در زمینه ارتباطات بودیم به حدی که الان روستاهای کشور هم به فضای مجازی و اینترنت دسترسی دارند.

جنتی با اشاره به پروژه VOD گفت: گنجینه عظیمی از فیلم‌های سینمایی و مستند را داریم که همه اینها می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد از طرف دیگر مخاطبان تشنه دریافت این اطلاعات هستند ضمن اینکه فیلم‌ها و سینمای ایران در دنیا شناخته شده است و این آثار بازیرنویس و دوبله می‌توانند در دسترس مردم دنیا قرار گیرند.

وی افزود: بسیاری از تئاترهایی که ضبط شده‌اند هم می‌تواند از طریق ابزار رسانه‌ای VOD در اختیار مخاطب قرار گیرد.

وزیر ارشاد در ادامه افزود: در پروژه VOD دولت دنبال سود نیست، حتی وزارت ارتباطات هم از حقوق مادی خود در این زمینه گذشته است و ضرر هم داده است تا این پروژه به سرانجام برسد. ما هم در حوزه محتوا کوتاهی نکردیم و همه کارها را به بخش خصوصی واگذار کردیم.

جنتی در آخر گفت: امیدواریم در آینده نه چندان دور فیلم‌های شاخص پیش  از انقلاب و بعد از انقلاب از طریق VOD در اختیار مردم قرار گیرد.

در انتهای مراسم از سامانه نمایش درخواستی (سند) رونمایی شد.

جنتی درجمع خبرنگاران: این سامانه باعث می‌شود که هنرمندان به شبکه‌های ماهواره ای نروند

علی جنتی در انتهای مراسم و  در جمع خبرنگاران  گفت: یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند هنرمندان سینمای ایران به شبکه‌های ماهوار‌ه‌ای نروند راه اندازی همین سامانه است، چون با این شیوه هنرمندان ما در داخل کشور آثار خود را تهیه می‌کنند و می‌دانند که آثارشان مخاطب و درآمد دارد. وقتی سینماگران در داخل کشور کار نداشته باشند و بازیگران دعوت به کار نشوند طبیعتا به دنبال جایی می‌روند که بتوانند فعالیت کنند و درآمد داشته باشند.

وی درپاسخ به این پرسش که اگر هنرمندانی که به خارج از کشور رفته‌اند و با شبکه‌های ماهواره‌ای همکاری می‌کنند‌، بار دیگر به کشور برگردند مجوز کار به آنها می‌دهید‌؟ توضیح داد: این موضوع بحث دیگری است که از الان نمی‌توان درباره آن نظر قطعی داد. بلکه باید ببینیم چه اتفاقاتی می‌افتد.

وزیر ارشاد که پیش از این گفته بود اکران عمومی بعضی فیلم‌ها به صلاح نیست‌، درباره اینکه این اظهار نظر مربوط به فیلم‌های جشنواره فجر امسال هم می‌شود تاکید کرد: نه فیلم‌های جشنواره فجر امسال این مشکل را ندارند‌، ضمن اینکه نگفتم اکران بعضی فیلم‌ها به صلاح نیست بلکه منظورم این است که بعضی از فیلم‌ها اشکالاتی دارند که باید آنها را اصلاح کنیم تا بتوانیم آنها را به نمایش عمومی بگذاریم که در گذشته هم این رویه وجود داشته است.

جنتی ادامه داد: گاهی فیلم‌ها مغایر با فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته ساخته می‌شود. بنابراین باید این مشکل حل شود تا بتوانیم آنها را اکران کنیم.

جنتی: «VOD» رفتن هنرمندان به شبکه‌های خارجی را متوقف می‌کند
شش شرکت مجوز بهره برداری VOD گرفتند

در این مراسم, مجوز فعالیت رسمی در زمینه خدمات VOD به شش شرکت داخلی با عناوین ایلا نرم‌افزار، مبین‌وان، به‌سیما, رایتل، پیک‌آسا و صباسل اعطاء شد.

در VOD (مخفف Video On Demand، برنامه ویدئویی درخواستی ضبط شده) این امکان وجود دارد که فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، مستندها، برنامه‌های آموزشی و... در اختیار کاربران قرار گیرد.

این مراسم اکنون در هتل لاله تهران با حضور مسئولان و هنرمندان سینمایی چون محمدحسین فرح بخش,سید ضیا هاشمی محمدرضا فزجی, علیرضا داوود نژاد, محمدرضا عباسیان, حجت الله ایوبی, مصطفی ابطحی, منوچهر شاهسواری, محمد حیدری, فرشته طاهرپور و با اجرای محمد سلوکی در حال برگزاری است.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیرضا ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ای کاش همانطور که به فکر جلوگیری از رفتن یک مشت هنرور درجه چندم از مملکت هستید , به فکر فرار مغزها و سرمایه ها از کشور بودید. واقعا" همه چیز وارونه شده . مانند : وام برای خودرو 25 تومن برای همه آزاد, وام ازدواج و درمان و تحصیل و خرید خانه و ... نایاب و با منت. ای خدا کی قراره بفهمیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس