کد خبر 457996
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲

این اتحادیه در این نامه اعتراض خود را نسبت به عدم تحقق وعده‌ها، وضعیت نابسامان شبکه نمایش خانگی، مبارزه با قاچاق و تکثیر غیر قانونی فیلم‌ها و اجرای برخی سیاست‌ها که وضعیت شبکه را به بحرانی‌ترین شکل ممکن رسانده اعلام کردند

نامه سرگشاده اتحادیه ویدئو رسانه به ایوبیبه گزارش مشرق، اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران در نامه سرگشاده ای خطاب به حجت اله ایوبی رییس سازمان سینمایی اعتراض خود را نسبت به عدم تحقق وعده ها، وضعیت نابسامان شبکه نمایش خانگی، مبارزه با قاچاق و تکثیر غیر قانونی فیلم ها و همچنین اجرای برخی سیاستها و عملکردهایی که وضعیت شبکه را به بحرانی ترین شکل ممکن رسانده اعلام کرد. متن کامل این نامه سرگشاده به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر ایوبی
ریاست محترم سازمان سینمایی کشور
با سلام
در آخرین دیداری که در واپسین روزهای سال 93 در خدمتتان بودیم ناخرسندی خود را از پیگیری مطالبات اتحادیه ویدئو رسانه ایران از طریق رسانه ای شدن مشکلاتی که ناشی از عدم تحقق وعده ها و برنامه های شما و تیم همراهتان توسط دست اندرکاران بخش های مختلف سینما بوده است ابراز فرمودید اما نامه سرگشاده اخیرتان به ریاست محترم سازمان صدا و سیما ثابت کرد که جنابعالی نیز تغییر رویه داده و پیگیری مطالبات را از طریق رسانه ها، بیشتر می پسندید امیدواریم گفتار پیامبر گرامی اسلام (ص) در باره فردی که در یک کشتی محل نشستن خود را سوراخ می‌کرد فراموش نکرده باشید. درآن مثال زیبا، سکوت هر کدام از کشتی نشینان و عدم تذکر و اقدام عملی در قبال فرد تخریب گر، نابودی و هلاکت همه آنان را به دنبال داشت.
اینک پس از شش ماه از آخرین نشست اعضای هیات مدیره اتحادیه ویدئو رسانه ایران و به دلیل عدم تمام وعده ها و قول هایی که در جلسه 17 اسفند ماه 93 برای توجه بیشتر به صنف نمایش خانگی دادید و هیچیک نیز نه تنها رنگ واقعیت نگرفت و وضعیت نابسامان ناشی از سیاستهای نادرست سازمان سینمایی را به سامان نکرد بلکه در برخی موارد نیز با تدبیر زیر مجموعه تان  اتفاقات و عملکردهایی خلاف آنچه که شما به ظاهرا بدانها اعتقاد داشتید رخ داد.
جناب آقای ایوبی، اگر در این مدت سکوت کردیم و زبان به انتقاد و تذکر نگشودیم فقط و فقط احترام به کلام شما و صبوری خودمان بود اما بیش از دوسال است که زیر مجموعه جنابعالی نه تنها به توصیه هایی که در جلسات باهیات مدیره اتحادیه به ایشان داشته اید هیچگونه توجهی نکرده اند بلکه عملا باعث تفرقه و چنددستگی صنف شده اند.به راستی دلیل این نوع عملکرد که در جلسات حضوری قول و قراری گذاشته می شود و در عمل به شیوه معکوسی رفتار  می شود چیست؟ آیا اینگونه عملکرد با هماهنگی و چراغ سبز شما صورت می گیرد یا ریشه در جای دیگری دارد؟
با کمال تاسف باید به اطلاعتان برسانیم آنچه تاکنون حاصل تلاش زیر مجموعه شما بوده است سوراخ کردن کشتی ای است که وصفش در ابتدا رفت و عدم تذکرات، پیگیری و برخورد قاطعانه شما با این عمل هدفمند (و یا احتمالا فکر نشده) ، نابودی شبکه نمایش خانگی است. نابودی ای که در آینده بسیار نزدیک عوارض نامطلوبش بابیکاری هزاران نفر و از دست رفتن یکی از اصلی ترین و کمک رسان ترین جایگاههای اقتصادی سینما که نقش مهمی در سالیان دور در شادابی و نشاط تولید و نمایش در سینمای کشور و توسعه این صنعت داشت بر همه نمایان خواهد شد .
جناب آقای ایوبی به نظر می رسد که تصمیم اخیر سازمان سینمایی مبنی بر حمایت از جریان موازی در شبکه نمایش خانگی ادامه راهی است که سکانداران پیشین سینما پیموده و تلاش کردند تا با ایجاد چندین صنف موازی به اهدافی دست یابند که مطلوب نظر ایشان بود و متاسفانه نتیجه همان شد که دانیم و دانید و اینک بسیار متاسفیم که پس از گذشت دو سال از حضورتان بر مسند ریاست سازمان سینمایی سیاست چند پاره کردن صنوف سینمایی اینبار از شبکه نمایش خانگی کشور کلید خورده است.
اما در اینجا برای روشن شدن مطلب برخی از کاستی های زیر مجموعتان را جهت اطلاع جنابعالی بیان می کنیم
١) عدم توجه لازم و کافی به دهها نامه و طرح های توسعه که با هدف رونق بازار نمایش خانگی و کمک به اقتصاد نیمه جان سینمای ایران ک توسط تنها تشکل رسمی نمایش خانگی به جنابعالی و مدیران مرتبط و مشاورانتان منتقل شد و متاسفانه به هیچیک از آنها تا امروز وقعی نهاده نشده است.
٢)بکار گیری سیاست هایی که باعث شکاف در وحدت رویه صنف شده است همچون  تشویق برخی افراد به تشکیل فراکسیون، کانون  و امثالهم، ترغیب برخی موسسات به روی گردانی از قوانین صنفی و مقاومت در زمینه الزام نصب هولوگرام صنفی بر روی محصولات
٣) اهداء و واگذاری برخی فیلم های  حمایتی میجر به بعضی موسسات بدون رعایت هیچگونه ضابطه مشخصی که متاسفانه در قالب تفاهم نامه ای در سربرگ رسمی سازمان سینمایی و حتی سوء استفاده از نام و اعتبار اتحادیه برای توجیه این عمل صورت گرفته است.
٤) بی توجهی صرف به  اجرای تعهداتتان در قبال الزام خرید فیلم ایرانی که سبب وارد آمدن خسارات سنگین مادی و اعتباری برای بخش اعظم موسسات ویدئو رسانه کشور شد که البته پیگیری این مطالبات برعهده ما باقی مانده است.
٥) اصرار در جاری بودن یک دستورالعمل قدیمی مربوط به بیش از دو دهه قبل در زمینه الزام خرید رایت عناوین خارجی آنهم برخلاف قانون، نظر مقام معظم رهبری و عدم عضویت کشورمان در کنوانسیون های جهانی مربوط به حق مالکیت و در مقابل، اجرای آسانترین گزینه و سلب مسئولیت ازخود برای تغییرو به روز سازی دستور العمل مذکور و کمک به حل مشکلات که نتیجه آن نیز از خروج اجباری میلیون ها دلار سرمایه از کشور، تضعیف موسسات ویدیورسانه وگسترش فعالیت و فربه ترشدن مافیای قاچاق بود.
٦)اتخاذ تصمیمات و سیاستهایی که در نهایت به تقویت شدن شبکه فساد و غیر فرهنگی انجامید و عدم برخورد قاطعانه با متخلفان تابلو دار در این زمینه که نتیجه اش تکثیر و توزیع فراوان محصولات فرهنگی بدون ممیزی ارشاد از کانال های گوناگون غیر رسمی شد و روز به روز نیز بر دامنه و تعداد آن افزوده می شود.
٧) انجام برنامه های نمایشی صرف و بدون ریشه و مانورهای تبلیغاتی رسانه ای، ظاهرا و به اصطلاح  در حمایت و صیانت محصولات نمایش خانگی اما در باطن بدون توجه به موسسات ویدئو رسانه ای که مالباختگان اصلی ماجرای قاچاق و تکثیر غیر مجاز بودند و عدم رسیدگی به مشکلات انبوه ایشان.
٨)کوتاهی در اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی با وجود تاکیدات مکرر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و حتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و حرکت و فعالیت در جهت عکس آن و سلب و  باز پس گیری تمامی وظایف غیر دولتی و غیر حاکمیتی از اتحادیه ویدئو رسانه  برای  افزایش قدرت زیر مجموعتان (که معلوم نیست با چه نیت و اهدفی انجام شده).
٩)  واگذاری مساله مهم vod به افرادی که با شکل خاص  موفق به دریافت مجوز شده و نادیده گرفتن حق موسسات و شرکتهای پخش و فروشگاهها و نمایندگان توزیع که سالها عمر خود را در این راه صرف کرده اند و با نادیده گرفتن ایشان توسط سیستم سیاستگذاری و عملیاتی سازمان سینمایی،افراد یاد شده در آینده و با فراگیر شدن تکنولوژی مذکور عملا در این بازار هیچکاره خواهند بود.
جناب آقای ایوبی،امید داریم که انتشار این نامه زمینه غضب شما و مدیران زیر مجموعه تان را فراهم نسازد.زیرا در روایت داریم که ریشه ی اصلی غضب، همانا تکبر،غرور و تحقیر دیگران است. از حضرت عیسی (ع) پرسیده شد: عامل غضب و خشم چیست؟ فرمود: « تکبر و خودبزرگ بینی و کوچک شمردن مردم» و انشا الله که شما و مدیران موصوف چنین نباشید
بنابر این بار دیگر به شما متذکر می شویم که نتیجه تمام عملکردهای ناصحیح زیرمجموعتان به پای شما نوشته خواهد شد و جنابعالی در برابر همه این اتفاقات مسئول خواهید بود و عملکردتان در تاریخ سینمای ایران باقی خواهد ماند. در پایان توصیه میکنیم فقط یکبارشخصا و با دقت واقعیت ها را ببینید و به مقابله با کج رفتاری ها بپردازید باشد که نام نیکی از شما در دفتر تاریخ سینمای ایران برجا بماند.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس