وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تقویت تشکل های مردمی و بومی و واسپاری امور به بخش خصوصی به ویژه در نمایشگاه ها و جشنواره های فرهنگی و هنری از اهم امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه ششم توسعه است.

به گزارش مشرق، علی جنتی عصر سه شنبه در پنل فرهنگ و هنر، ورزش و جوانان و میراث فرهنگی برنامه ششم توسعه که در مرکز اجلاس سران برگزار شد اهم برنامه های این وزارتخانه را برای این برنامه 5 ساله شرح داد.

علی جنتی، با بیان اینکه شفاف سازی در حوزه رسانه مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: یارانه های پرداختی به رسانه ها نیز براساس ضوابط مشخصی قابل دسترسی قرار می گیرد و دیگر آن حالت زیرزمینی و کم و زیاد پرداخت کردن یارانه به رسانه ها منتفی می شود.

سپس او تبیین وضعیت شاخص ها را یکی از مشکلات حوزه فرهنگ دانست که در این برنامه برطرف شده است و افزود: در این حوزه به دلیل پیچیدگی مسائل اجتماعی و فرهنگی، تبیین شاخص ها بسیار مشکل بود؛ اما تلاش شد وضع موجود در برنامه ششم توسعه تبیین شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گسترش فعالیت های رسانه ای و مطبوعاتی در کشور یادآور شد: در حال حاضر 7500 نشریه مکتوب و الکترونیکی در کشور وجود دارد که از ابتدای دولت یازدهم بیش از چهار هزار نشریه مکتوب و الکترونیکی مجوز گرفته اند که در مقایسه با گذشته ارتقاء کیفی محسوب می شود.

جنتی با بیان اینکه تبیین رویکرد نهادهای فرهنگی از فعالیت محوری به اثربخشی تأکید دیگر برنامه ششم توسعه است، افزود: در جشنواره فیلم فجر امسال از مجموع 77 فیلم ساخته شده که بخشی از آن ها پخش شدند، این تحول کیفی به نمایش گذاشته شد.

وی اضافه کرد: تقویت و گسترش زبان فارسی در خارج از کشور که هم اکنون توسط بنیاد سعدی و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است، از دیگر محورهای برنامه ششم توسعه به شمار می آید.

جنتی توجه ویژه به فضای مجازی و حمایت از بازی های رایانه ای را که در گذشته کمتر مورد اهمیت بود را از تأکیدات دیگر برنامه ششم توسعه برشمرد و افزود: بازی های رایانه ای به عنوان ابزار مهم سرگرمی و آموزشی مورد تأکید قرار گرفته است؛ چرا که اگر دقت کنید می بینید حوادث اخیر پاریس نخست در بازی رایانه ای تمرین شد و بعد اتفاق افتاد.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقویت تشکل های مردمی و بومی و واسپاری امور به بخش خصوصی بویژه در نمایشگاه کتاب و جشنواره های فرهنگی و هنری از دیگر بخش های فرهنگی برنامه ششم توسعه است.

جنتی در ادامه اظهار کرد: در این برنامه مجموع اهداف و راهبردهای بخش فرهنگی و رسانه ترسیم شده که ارتقاء فرهنگ اسلامی، معنویت و رشد فضایل انسانی جزو قوانین اصلی به شمار می آید و باید در این زمینه با انتشار محتویات فرهنگی تلاش کرد.

او توانمندسازی فرهنگی به منظور تأمین امنیت اشخاصی که می خواهند در حوزه فرهنگ به ویژه در کتاب و مطبوعات قلم بزنند را از دیگر رویکردهای این برنامه ذکر کرد و گفت: بسیاری از کتاب های سانسور شده، در این دولت با حفظ همه ضوابط قانونی در حال انتشار است. در حوزه مطبوعات نیز در عین صدور مجوز، ضوابط رعایت می شود.

جنتی، تحکیم هویت ملی و رفاه فرهنگی، صدور محصولات فرهنگی به خارج از کشور، گسترش مناسبات فرهنگی بین المللی و انعکاس فرهنگ ایرانی-اسلامی را از دیگر بندهای بخش فرهنگی برنامه ششم اعلام کرد و ادامه داد: در مقطعی توجه زیادی تنها به فعالیت های دینی و به ویژه شیعی می شد که اکنون سعی شده در حوزه تمدن و فرهنگ ایرانی - اسلامی نیز بیشتر کار شود.

او همچنین حمایت از فعالیت های قرآنی را یکی از محورهای اصلی این برنامه ذکر کرد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، معاونتی با عنوان قرآن و عترت با هدف توسعه فرهنگ قرآنی در وزارتخانه راه اندازی شد که برای مقابله با عوام زدگی و ترویج خرافات کتاب های زیادی منتشر کرده است. همچنین از برخی عرفان های کاذب وارداتی جلوگیری شده و سعی در القای نگرش درست اسلامی به جامعه شده است. در همین راستا شخصیت های فعال در حوزه قرآن به ویژه مساجد مورد توجه قرار گرفته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین حمایت از پیشکسوتان در حوزه های دینی و هنری که شامل هنرمندان، نویسندگان، سینماگران و روزنامه نگاران است را از دیگر محتویات بخش فرهنگی برنامه ششم توسعه ذکر کرد و ادامه داد: در این برنامه ظرفیت های فرهنگی و هنری برای تقویت هویت ملی و انسجام اجتماعی مورد توجه قرار گرفته، چرا که معتقدیم ما در کشور شهروند درجه دو نداریم.

جنتی پس از تشریح جزئیات دیگری از این برنامه در 15 دقیقه ای که از این پنل تخصصی به او اختصاص داشت، گفت: بخش فرهنگی برنامه ششم توسعه با توجه به شناخت از وضع موجود و چالش ها تدوین شده و رویکرد نوینی در این زمینه شکل گرفته است که امیدواریم منابع مادی اجازه دهد این برنامه را اجرا کنیم چون اگر این منابع تأمین نشود نمی توان برنامه را به درستی اجرا کرد.

برنامه های توسعهٔ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به مجموعه برنامه های میان مدتی گفته می شود که به صورت پنج ساله و توسط دولت وقت تنظیم می شود و به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد.

این پنل با حضور حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی و رسانه ای رییس جمهوری، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ، مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی در سالن شهید رضایی اجلاس سران برگزار شد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس