علما، روحانیون و اعضای مجلس خبرگان رهبری به دخالت های اخیر بی بی سی فارسی و هجمه به برخی کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان واکنش نشان دادند.

موج واکنش‌ها درپی حمایت BBC از یک لیست انتخاباتی
به گزارش مشرق، در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گروه های مختلف سیاسی سرگرم تبلیغ فهرست و کاندیداهای مورد حمایت خود هستند.

اما طی چند روز گذشته بی بی سی فارسی نیز که از چند هفته قبل اقدام به ایجاد صفحه ویژه برای انتخابات ایران کرده بود، در اقدامی قابل تامل سعی کرد خود را وارد گردونه انتخابات کند.

هفته گذشته بی بی سی فارسی در اقدامی جهت دار و مداخله جویانه اقدام به تبلیغ کمپین رای ندادن به کاندیداهایی خاص در انتخابات مجلس خبرگان رهبری کرد؛ کمپین‌هایی که عموما از سوی یک جریان خاص در داخل کشور حمایت می شد و تاکید داشت که نباید به حضرات آیات جنتی، یزدی و مصباح رای داد.

از دیگر سو این رسانه فارسی زبان ضدانقلاب در اقدامی دیگر برای فهرست 16 نفره نزدیک به یک چهره خاص سیاسی نیز رپوتاژ رفت و رای دادن به این فهرست را موجب رای نیاوردن افراد تندرو عنوان کرد.

این دخالت آشکار بی بی سی فارسی در انتخابات ایران ابتدا با واکنش جدی رهبر معظم انقلاب مواجه شد و ایشان با اشاره به این دخالت آشکار تصریح کردند: «رادیوی انگلیسی دارد به مردم تهران دستورالعمل میدهد به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید! معنای این چیست؟ انگلیسی‌ها دلشان تنگ شده برای دخالت کردن در ایران... حالا از راه رادیو به مردم دارند دستور میدهند به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید. اینکه ما عرض میکنیم در انتخابات، مردم با بصیرت، با آگاهی، با دانایی وارد بشوند، به‌خاطر این است؛ بدانند دشمن چه میخواهد؛ وقتی شما دانستی دشمن چه میخواهد، عکس او عمل میکنی؛ معلوم است.»

اما در مرحله بعدی علما و روحانیون برجسته کشور و کاندیداهای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری نیز به صورت جدی به این اقدام بی بی سی واکنش نشان دادند که برخی از این واکنش ها در ادامه می آید:


آیت‌الله موحدی کرمانی:

رسانه‌های بیگانه با حضرات آیات جنتی، یزدی و مصباح به دلیل خدماتشان دشمن‌اند/ مردم برخلاف گفته‌های بی‌بی‌سی عمل می‌کنند

آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به حمایت بی‌بی‌سی از برخی کاندیداهای مجلس خبرگان و همچنین تاکید بر عدم رای دادم مردم به برخی دیگر از کاندیداها گفت: مردم باید برخلاف گفته بی‌بی‌سی عمل کنند و این کار را نیز انجام خواهند داد چون ملت ما مخالف صددرصد آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است.

وی درباره دلیل این اقدام رسانه سلطنتی انگلیس تصریح کرد: کار بی‌بی‌سی و انگلیسی‌ها اختلاف‌افکنی در بین ملت ماست و با همین هدف مسائل این چنین را در آستانه انتخابات مطرح می‌کنند.

آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به درخواست بی‌بی‌سی مردم مبنی بر عدم رای دادن به حضرات آیات جنتی، یزدی و مصباح، پیرامون دلیل این درخواست گفت: رسانه‌های بیگانه و دشمن با افرادی نظیر آیت‌‌الله جنتی، یزدی و مصباح به این دلیل که در حال خدمت به نظام بوده و عناصر مفیدی هستند دشمنی می‌کنند و در مجموع نیز با هر کسی که انقلابی عمل می‌کند. این چنین دشمنی‌هایی وجود دارد.

نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری درپاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای برای کسانی که بی‌بی‌سی از آنها حمایت کرده دارید؟ خاطرنشان کرد: این افراد باید از حمایت بی‌بی‌سی ابراز برائت کنند و بگویند که ما حمایت رسانه‌های بیگانه را نمی‌خواهیم.


آیت‌الله طبرسی:
بی‌بی سی غلط کرده برای مردم ما تعیین تکلیف کند/ محکومیت حملات بیگانه به آیات جنتی، یزدی و مصباح

 آیت الله طبرسی امام جمعه شهرستان ساری و  کاندیدای مورد حمایت جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان استان مازندارن ضمن محکوم کردن دخالت شبکه‌های خارجی در انتخابات گفت: بی‌بی سی غلط می‌کند که برای مردم ما تعیین تکلیف کند که به حضرات آیات جنتی، مصباح و یزدی رای ندهید.

وی ادامه داد: حضور حداکثری مردم در انتخابات 7 اسفند جواب دندان‌شکن به این یاوه گویان و دخالت‌های آنان خواهد بود.

نماینده ولی فقیه دراستان مازندارن با تاکید بر اینکه مردم ما خوب می دانند که دشمنان به دنبال چه چیزی هستند اظهار داشت: عمل کردن و سرلوحه قرار دادن فرامین رهبرمعظم انقلاب و حمایت از جایگاه رفیع  ولایت فقیه، توطئه شیاطین و دشمنان را خنثی می‌کند.


آیت‌الله اعرافی:
نام آیات جنتی،‌ مصباح و یزدی را در انتخابات خبرگان اولویت می‌دهیم

آیت‌الله علیرضا اعرافی کاندیدای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اهمیت و جایگاه مجلس خبرگان رهبری و انتخابات 7 اسفند اظهار داشت: امیدوارم ملت ما با هوشمندی و بصیرت خود همانطور که در 22 بهمن حماسه آفریدند در 7 اسفند نیز برای انقلاب حماسه‌ و برگ زرین دیگری رقم بزنند.

آیت‌الله اعرافی درباره اهمیت جایگاه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ولایت و رهبری پشتوانه مشروعیت این نظام است و در واقع الگوی جدیدی از زعامت و حکومت را به جهان عرضه کرده است.

وی در ادامه با اشاره به تخریب چهره برخی از علما از جمله آیات جنتی، یزدی و مصباح از سوی رسانه‌های بیگانه خاطرنشان کرد: این افراد استوانه و ارکان انقلاب هستند که جوانی، عمر و نشاط خود را هزینه این انقلاب کرده‌اند و ما باید این مسئله را قدر بدانیم.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه هر گاه سرانگشت اشاره بیگانگان به سمت فرد یا چیزی می‌رود موجب واکنش منفی مردم می‌شود، تاکید کرد: ملت ما این دخالت‌ها را به عکس آن تبدیل می‌کند چرا که آیات جنتی،‌مصباح و یزدی از ارکان اساسی انقلاب هستند و ما باید در انتخاب خود نام آنها را در اولویت قرار دهیم و ملت ما این هوشمندی را دارد.

آیت‌الله دری نجف آبادی:

علما تحت تاثیر بی بی سی قرار نمی گیرند/ کار بی بی سی فتنه افکنی است

آیت الله دری نجف آبادی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تلاش دشمن برای تخریب وجهه آیات جنتی، یزدی و مصباح تصریح کرد: این بزرگواران و سایر عزیزان که در لیست‌های متعددی دیگری هستند مانند آیات امینی و میرمحمدی، شخصیت‌های شناخته شده‌ای هستند که در 50 سال گذشته از شاگردان وفادار امام بوده اند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی این شخصیت‌ها را مصداق فقهای خدمتگزار و وفادارترین چهره‌ها به آرمان‌های امام دانست و گفت به نظر می‌آید: اگر بی بی سی و سایر رسانه‌ها فتنه می‌کنند، سیاست‌شان اختلاف افکنی است؛ اما باید بدانند که همان طور که با این سیاست در 100 سال گذشته نتوانستند طرفی ببندند، باز هم نمی‌توانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: علمای ما آگاه‌تر از آن هستند که تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه و استعمار پلید پیر قرار بگیرند چرا که از هر طرفی باد بیاید ‌آنها نیز حزب باد هستند، نه به دنبال خدمت به مردم ما.


آیت‌الله کعبی:
حضرات آیات یزدی، جنتی و مصباح دژهای محکم ولایت، اسلام و ایران هستند/ افراد مورد حمایت انگلیس اعلام برائت کنند

آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه رهبر انقلاب با اقتدار، عزت، هوشمندی و اشراف عالی تمام برنامه‌های دشمنان اسلام و ایران را خنثی کرده است، اظهار داشت: یاران ولایت، امنای ملت و بازوان رهبری در بصیرت‌افزایی و تبیین حقایق برای مردم فهیم نسبت به توطئه‌های اسلام و ایران نقش بالایی دارند.

وی افزود: طبعا دشمنان اسلام و ایران همیشه از روحانیت اصیل شیعه ضربه دیده‌اند و روحانیت اصلی شیعه ظرفیت بالایی برای خدمت به اسلام و ایران دارد.

آیت‌الله کعبی با تاکید براینکه این نشانه دشمنی بدخواهان و کینه‌توزان با روحانیت اصیل شیعه و بزرگان آن است، خاطرنشان کرد: آیت‌الله یزدی، آیت‌الله جنتی و آیت‌الله مصباح یزدی دژهای مستحکم ولایت، اسلام و ایران هستند و جنگ روانی بی‌بی‌سی و یاوه‌گویان و سخن‌پراکن‌های دشمن نتیجه معکوس دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی پیرامون علت حمایت بی‌بی‌سی از لیست خاصی در انتخابات خبرگان تصریح کرد: جریان غرب‌گرا، نفع‌گرا و عمل‌گرا در مقابل خط ولایت برای استحاله جمهوری اسلامی با هدایت رسانه‌های دشمن صف‌آرایی کرده‌اند.

وی با تاکید براینکه کسانی که در لیست‌های مورد حمایت بی‌بی‌سی قرار گرفته‌اند باید اظهار برائت شفاف و علنی کنند، گفت: به صرف گفتن اینکه ما نمی‌دانیم و با ما هماهنگ نکرده‌اند کافی نیست. همه مردم ایران بصیر و هوشمندند و به برنامه‌های ضد انقلاب توجه نکرده و به توصیه‌های دشمنان رای نمی‌دهند.

آیت‌الله کعبی در پایان با اشاره به اینکه جامعه مدرسین یک نهاد ریشه‌دار، علمی، سیاسی و اجتماعی روحانیت اصیل شیعه است خاطرنشان کرد: جامعه مدرسین مرجع‌شناس و خبره‌شناس است و لیست اعلامی آن همه رصدهای لازم را برای معرفی خبرگان امین ملت و پشتیبان ولایت انجام داده است و از بهترین کاندیداهای خبرگان شهرستان‌ها افرادی برای این لیست انتخاب شده‌اند.

آیت الله حمیدی:

حضرات آیات جنتی، یزدی و مصباح با هجمه بی بی سی تخریب نمی شوند

آیت الله حمیدی کاندیدای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی درباره حمایت رسانه‌های انگلیسی از لیست ارائه شده توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تاکید بر عدم رای دادن به حضرات آیات جنتی، مصباح و یزدی،گفت: زمانی که می‌خواستند اسم بنده را د‌ر آن لیست بگذارند من مخالفت کردم و گفتم راضی نیستم و می‌خواهم مستقل وارد انتخابات شوم و نمی‌خواهم با کسانی که آبروی روحانیت را هم خود و هم فرزندانش برده است در یک لیست قرار بگیرم؛ حتی آنها حاضر شدند برخی هزینه‌های تبلیغاتی من را پرداخت کنند اما من راضی نشدم.

آیت الله حمیدی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی از افراد که در لیست انتخاباتی هاشمی قرار گرفته‌اند از آن اعلام برائت نکرده‌اند گفت: مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تاکید داشتند کسانی که می‌خواهند شورای نگهبان و نظام را تضعیف کنند درجهت خواسته آمریکایی‌ها حرکت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی هجمه‌ها به آیات عظام جنتی، یزدی و مصباح یزدی از سوی رسانه‌های غربی و داخلی وارد می‌شود، افزود: این اشخاص افراد سالم و برجسته‌ای در نظام هستند و با این هجمه‌ها جایگاه آنها تخریب نمی‌شوند.

آیت‌الله مدسی یزدی:

افراد، حمایت بی بی سی از خودشان را محکوم کنند/ چرا در دهان دشمن نمی زنید

آیت‌الله سید محمد رضا مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان نیز در سخنرانی‌های اخیر خود در مسجد علی‌بن‌الحسین و مسجد شهید بهشتی نسبت به دخالت انگلیسی‌ها در انتخابات جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و خواستار هوشیاری همگان شد.

وی با اشاره به تلاش انگلیس برای تأثیرگذاری در انتخابات افزود: باید رسما اعلان کرده و محکوم کنند، همچنین کسانی که همان روش را تبلیغ می‌کنند را نیز باید محکوم کرد؛ اگر محکوم نکنند یعنی اینکه حداقل در نبرد حق و باطل ساکت هستند.

وی همچنین در مسجد علی بن الحسین(ع) عنوان کرد: شرم‌آور است که دولت پر سابقه در تزویر و جنایت انگلیس بیاید مردم ایران را هدایت کند که به چه کسی و چگونه رأی بدهند تا چه کسانی وارد مجلس خبرگان رهبری یا مجلس شورای اسلامی نشوند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: عده‌ای هم نشسته‌اند و حرفی نمی‌زنند، باید محکوم کنند و در دهان آنها بزنند و آنها را رسوا کنند تا سبب بیداری بیشتر مردم شود؛ چرا این چنین است که برخی خواب هستند، چرا هیچ حرکتی و هیچ بیانی روشنگرانه و جدی از خودشان نشان نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: چرا برخی در طرح‌هایی که دشمن برای ملت آماده می‌کنند عامل می‌شوند و خلأهای دشمن را پر می‌کنند؛ رسما اعلام کنید، و به دهن انگلیس و بنگاه‌های تبلیغاتی آنان بزنید و از آنها تبری بجویید؛ هرکس صادقانه تبری جست می‌تواند مورد تأیید ملت قرار گیرد و هرکس تبری نجست ملت ایران نباید روی خوشی به او نشان دهد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس