نخستین نمایشگاه لباس دفاع مقدس عصر دیروز با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری و حسین نوش آبادی معاون حقوقی٬مجلس و امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وحمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور رسما افتتاح شد.

 به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور،در ابتدای این مراسم دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت: اگر بخواهیم بگوییم با این نمایشگاه دین خود را نسبت به شهدا ادا کرده ایم کافی نیست؛ این کار بیان این موضوع است که فعالان عرصه مد و لباس در مقوله پایداری و مقاومت در کنار همه ارزش ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی استوارند.

قبادی با اشاره به اینکه چهره ها و ظواهر را نباید مبنای تصمیم گیری قرار داد افزود: در تصاویر، محصولات و طراحی ها مفهوم متبلور است و لباس هویت و تشخص ماست و باید ارتباط مفهومی مد و لباس را با مفاهیم بلند و ارزشی ادغام کنیم.

حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور نیز افزود: بخش کوچکی از ظرفیت طراحی کشور ما در این نمایشگاه به شکلی جدید در قالب هنر ارائه شده است و ما تلاش داریم در سال ٩٥این فعالیت ها را با موضوع های مختلف گره بزنیم و نمایشگاه هایی مانند لباس عاشورایی و لباس مناسبتی انقلاب اسلامی برپا خواهد شد.

 سید عباس سجادی مدیر فرهنگسرای نیاوران هم با بیان مطالبی در باره ضرورت زنده نگه داشتن نمادهای دفاع مقدس گفت: پس از گذشت دهها سال از جنگ جهانی دوم هنوز شاهد عروسک های وارداتی هستیم که لباس های نظامی به تن دارند و ما باید بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را از طریق نمادهای مختلف همچون لباس و اسباب بازی به فرزندان مان منتقل کنیم.

**در ادامه این مراسم، معاون حقوقی٬مجلس و امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برگزاری نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس را حرکتی جدید در حوزه مد و لباس دانست و آن را پیش درآمدی برای جشنواره مد و لباس فجر دانست که از دهم اسفند آغاز به کار می کند.

وی افزود: در سیاست های کلی فرهنگی که رهبر معظم انقلاب آن را ابلاغ کرده اند بر موضوع حفظ و تقویت هویت اسلامی ایرانی تاکید شده است و از پژوهشگران ، صاحبان قلم و شعرا می خواهیم برای ساماندهی مد و لباس کشور ما را یاری کنند تا مد و لباس با فرهنگ اسلامی ایرانی پیوند بیشتری داشته باشد و به دنیا اعلام کنیم فرهنگ غنی ما می تواند برای بسیاری از کشورها و دین های مختلف الگو باشد.
نوش آبادی از مد و لباس به عنوان نماد فرهنگ و پرچم جامعه یاد کرد و گفت: ما لباس را یک نماد ملی می دانیم و هر قدر این نماد اسلامی و ایرانی خود را تقویت کنیم کمک بزرگی به فرهنگ کشورمان کرده ایم و دفاع مقدس نیز یک نماد فرهنگی در کشور ما است و یک آیین و تاریخ ماندگاری برای ایران اسلامی شده است.

نوش آبادی گفت: این نمایشگاه یک حرکت جدید در حوزه مد و لباس است و عده ای از بانوان علاقه مند به حوزه دفاع مقدس این نمایشگاه را برپا کرده اند تا در این حوزه طرح هایی قابل ارائه در قالب مد و لباس را به نمایش بگذارند و از این طریق بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را توسعه دهیم.

وی با اشاره به جایگاه مد و لباس تاکید کرد: هر مقدار کارهای پژوهشی در این زمینه انجام شود و با ارائه الگوهای مناسب در راستای فرهنگ اسلامی- ایرانی و هویت ملی و اعتقادی صورت گیرد و مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: این نمایشگاه در راستای معرفی سبک زندگی اسلامی- ایرانی است و مد و لباس باید جایگاه خود را در کشور پیدا کند و حتی بتوانیم الگوهایی را به جهان ارائه دهیم که نماد ملی و فرهنگی، تاریخی و اعتقادی ما باشد.

نوش آبادی افزود: آثار مد و لباس در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است و لذا مد و لباس در هر جامعه ای پرچم و نماد فرهنگی آن کشور است و امیدواریم با ساماندهی مد و لباس بتوانیم بهترین لباس هایی را ارائه دهیم که صیانت بخش فرهنگ ایرانی- اسلامی ما باشد.

 

**معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که دیگر سخنران این مراسم بود گفت: طراحان این نمایشگاه نسبت به آنچه که به عنوان هویت و ارزش اهمیت دارد، حساسیت لازم را دارند و این نمایشگاه اولین گام برای معرفت به داشته هاست تا در مراحل بعد بتوانیم این راه را ادامه دهیم و امیدوارم طراحان بتوانند کارهای خوبی را در این زمینه ارائه دهند.

وی افزود: این نمایشگاه با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت تعدادی از بانوان طراح مد و لباس برگزار می شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره با نگاه حمایتی و شرایطی که برای مناسبت های اجتماعی و فرهنگی این رویدادها را از این طراحان حمایت می کند و همچنین شرایطی را که برای مناسبت های اجتماعی و فرهنگی این رویدادها را پشتیبانی می کند نیز مورد حمایت است.

مرادخانی از فراهنگسرای نیاوران به عنوان مکانی یاد کرد که برای هنرمندان و علاقه مندان شرایطی فراهم می کند تا کسانی که می خواهند در این حوزه کارهای خود را ارائه دهند مورد پشتیبانی قرار گیرند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: از آنجا که مجموعه ساماندهی مد و لباس به عهده این وزارتخانه است، همواره وظیفه خود می دانیم تا از همه فعالان در این زمینه حمایت کنیم و این نمایشگاه نمونه ای از کارهایی است که حمایت می شود.

مرادخانی در این مراسم با تاکید بر اینکه موضوع مد و لباس را از دریچه هنر پیگیری می کند اظهار داشت: ما سعی می کنیم الگوهایی پیشنهاد دهیم تا به عنوان یک موضوع نمادین در جامعه مطرح شده و مورد استفاده قرار گیرد.

وی لباس را نماد یک تفکر دانست و گفت: از دوران ایران باستان با نوعی از پوشش خاص ارتباط داشته ایم و حجاب به معنای اساسی آن از قبل از ظهور اسلام در ایران وجود داشته است.

مرادخانی، سربندهای رزمندگان در دوران دفاع مقدس را یک نماد ویژه دانست و گفت: این سربندها یک انفجار جهانی ایجاد کرد، یعنی در دوران دفاع مقدس رزمندگان ما صاحب نمادی قابل عرضه شدند و در هر جای جهان که چنین صحنه هایی به نمایش در می آید یادآور رشادت ها و جانبازی های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس برای جهانیان است.

مرادخانی اظهار امیدواری کرد تا در جشنواره های مد و لباس شاهد بخش هایی همچون دفاع مقدس باشیم.

در این مراسم علاوه بر پخش فیلمی از خاطرات جانبازان و صحنه هایی از رشادت های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس ، حمیدرضا برقعی شاعر و نویسنده کتاب طوفان واژه ها شعری در وصف ایران قرائت کرد و در ادامه به مناسبت ایام فاطمیه شعری را در وصف حضرت زهزا (س) قرائت کرد.

قبل از افتتاح نخستین نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس، تعدادی از بانوان طراح مد و لباس به نام های شیما شعبانی فر، روژان هشیار، ساناز مسلمی، مرجان کشاورز و مینا افروزی با حضور معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند.

نخستین نمایشگاه لباس با موضوع دفاع مقدس تا چهارم اسفند برای بازدید علاقه مندان در فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس