گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


کیهان
ویرایش

اصلاح‌طلبان اگر اکسیر داشتند مرده خود را زنده می‌کردند

یکی از افراطیون مدعی اصلاحات می‌گوید اکسیر دست اصلاح‌طلبان است و آنها بودند که روحانی را از ناشناختگی به ریاست‌جمهوری رساندند.

حمیدرضا جلایی‌پور (عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت و مدیر روزنامه توقیف شده جامعه) درباره این سؤال «فرارو» که آیا کامل کردن لیست‌ها با افراد ناشناخته به دلیل امکان رای نیاوردن آنها و ادعای شکست اصلاح‌طلبان توسط جناح مقابل بعد از انتخابات کار درستی است؟  گفت: «توجه کنید که اکسیر دست اصلاح‌طلبان است و آن اکسیر خدمت صادقانه بیست ساله اصلاح‌طلبان در کشور است که باعث شده در جامعه ایران سرمایه اخلاقی پیدا کنند و به همین دلیل وقتی در سه روز پایانی انتخابات سال 92 عنوان می‌کنند به روحانی رای بدهید آن اتفاق روی می‌دهد.»

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان قدرت روحانی‌سازی دارند و به همین دلیل افراد ناشناخته هم به سرعت شناخته خواهند شد.

این ادعا در حالی است که اصلاح‌طلبان اگر واقعا پایگاه رأیی داشتند، عارف را مجبور به انصراف نمی‌کردند. و اگر اکسیر داشتند موجب نمی‌شدند هاشمی و معین در سال 84 و موسوی در سال 88 از چشم اکثریت مردم بیفتند. وضعیت وخیم اصلاح‌طلبان به جایی رسید که برخی از تئوریسین‌های آنها بارها به صراحت گفتند اصلاحات مرد و از این جهت اصلاح‌طلبان اگر اکسیر داشتند مرده خود را زنده می‌کردند.

پیش از این شماری از مدعیان اصلاح‌طلبی نظیر زیباکلام ادعا کرده‌اند روحانی 2-3 میلیون رأی بیشتر نداشت و آرا داده شده به وی رأی اصلاح‌طلبان است. در مقابل این ژست تهاجمی، روحانی چندی پیش بدون نام بردن از اصلاح‌طلبان از آنها به عنوان اقلیتی که 7-8 میلیون رأی دارند یاد کرد تا بر پایگاه اجتماعی متمایز خود تأکید کرده باشد. او روز یکشنبه نیز در پاسخ آنها که می‌گویند اعتدال روش است نه گفتمان تصریح کرد اعتدال گفتمان است نه روش.

اصلاح‌طلبان در طول 30 ماه گذشته از روحانی و دولت وی به عنوان کاتالیزور و رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان یاد کرده‌اند.

این نکته هم گفتنی است که مهاجرانی وزیر ارشاد دولت بارها درباره نشریات زنجیره‌ای مانند جامعه و توس تصریح کرده بود این نشریات وابسته به گروهک‌های ضدانقلاب و درصدد براندازی بوده‌اند.

برای توجه دولت به قیمت‌ها سالی چند انتخابات لازم است!

یک روزنامه اصلاح‌طلب، کاهش قیمت ارز را به انتخابات مربوط دانست.

شرق نوشت: شایعاتی که در بازار دهان به دهان می‌چرخد عرضه پرقدرت دلار توسط بانک مرکزی در روزهای اخیر است که رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی هم دارد. دیگر شایعه‌ای هم که مطرح است، پول‌شویی در بازار ارز با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات است.

پیش از این روزنامه فرهیختگان خودداری  صرافی‌ها از انتشار نرخ ارز را دستوری دانست و نوشته بود: گفته می‌شود بانک مرزی اقدام به تزریق دلار در بازار آزاد کرده و قصد دارد از این طریق قیمت این ارز را کنترل کند و پایین نگه دارد.

یکی از عرضه‌کنندگان دلار در خیابان فردوسی به «فرهیختگان» گفت: «ما هم شنیده‌ایم که به بازار دلار وارد کرده‌اند. با این همه دلار راه خودش را دارد و قیمت کمتر از سه هزار و 600 تومان موقتی و زودگذر است.»

تحلیل‌گران معتقدند کنترل قیمت ارز نوعی بازی پسابرجامی در شب انتخابات است با این هدف که مردم تصور کنند قیمت ارز به خاطر برجام کاهش یافته و پول ملی تقویت شده است.

روزنامه هفت صبح نیز از فشار به صرافی‌ها برای عدم انتشار قیمت ارز خبر داده و نوشته بود: صرافی‌ها در پیگیری خبرنگار ما گفتند اجازه انتشار قیمت بر روی سایت‌های خود را نداشته‌اند.

خبرنگار این روزنامه می‌افزاید: از یکی از آنها که مدیر یک صرافی مهم در تهران است پرسیدم چه کسی به شما اجازه نداده؟  او هم در پاسخ با هزار عجز و التماس خواست که اسمش را در گزارشم ننویسم. او توضیح داد که بانک مرکزی دستور داده تا اطلاع ثانوی قیمت‌ها  را روی سایت نگذاریم.

با عنایت به واقعیت جاری در بازار ارز و برخی بازارهای مشابه نظیر بورس به نظر می‌رسد خوب است سالی چندبار انتخابات برگزار شود تا دولت مجبور شود دغدغه قیمت‌ها را نیز داشته باشد و باچماق «هر کس به افزایش قیمت‌ها انتقاد دارد کمونیستی فکر می‌کند» منتقدان را ساکت نکند.

65 درصد نمایندگان مجلس دهم طبق نظرسنجی‌ها اصولگرا خواهند بود

 یک مشاور هاشمی از تعلق اکثریت مجلس دهم به اصولگرایان مطابق نظرسنجی‌ها خبر داد.

«غلامعلی-ر» ضمن سخنانی در دانشگاه فردوسی‌مشهد گفته است: برخی نظرسنجی‌ها ترکیب 65 درصد مجلس آینده را اصولگرایان پیش‌بینی می‌کند.

وی می‌افزاید: به طور طبیعی اگر ترکیب مجلس آتی اصولگرا باشد، با این چینش کار دولت دشوار خواهد بود.

وی در عین حال در بخش دیگری از سخنانش، از جمله نقدهای وارده به دولت را پیری  آن عنوان و بیان کرد: چرا باید بعد از 37 سال چند وزیر جوان در کنار چهره‌های پخته و کاردان نداشته باشیم.

بی‌برنامگی و پنهانکاری برنامه دولت شده است


آنچه دولت به اسم لایحه برنامه توسعه ششم به مجلس ارائه کرده، برنامه نیست بلکه احکام موردنیاز برای اجرای آن است.

روزنامه رسالت با طرح این موضوع نوشت: فهم دولت یازدهم درمورد برنامه با فهم دولت‌های پیشین در همین مورد متفاوت است. جمهوری اسلامی تاکنون 5 برنامه را اجرا کرده است. هر برنامه دارای صدها ماده و ده‌ها موضوع و حکم است. تنها در برنامه پنجم توسعه 235 ماده حاوی صدها موضوع و حکم وجود دارد که تا پایان سال 94 معتبر است. اما کتابچه‌ای که دولت یازدهم تحت عنوان برنامه ششم به مجلس داده تنها دارای 31 ماده است که در همین کتابچه بسیاری از این مواد قوانین و مقررات برنامه‌ای و بودجه‌ای سال‌های گذشته را تنقید کرده است.

آنچه به مجلس داده شده اصلا برنامه نیست، عنوان آن «احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه» است و اینکه برنامه چیست و چه مرجعی آن را تدوین کرده است به مجلس ارائه نشده است. در نامه‌ای که نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در تاریخ 94/10/26 به مجلس داده، گفته است: اسناد برنامه ششم توسعه اقتصادی در دو مجموعه 3 جلدی و یک جلدی تهیه و تنظیم شده است. لایحه‌ای که درخصوص برنامه ششم توسعه به مجلس تقدیم شده مجموعه احکامی است که در کنار احکام دائمی برنامه برای اجرای اسناد مذکور مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی خواهد بود. آقای نوبخت این اسناد را در اختیار مجلس قرار نداده است.

قاعدتاً اصل برنامه همان چیزی است که آقای نوبخت از آن به عنوان اسناد یاد می‌‌کند. به نظر می‌‌رسد دولت معتقد است نیاز نیست اصل برنامه توسط مجلس به تصویب برسد. با این حساب دولت هنوز برنامه ششم را به مجلس نداده است و این همه قیل و قال برای چیزی است که هنوز تحقق نیافته است. طبیعی است اگر برنامه ششم را به مجلس هم می‌‌داد مجلس نمی‌توانست برنامه‌ای را که طی 30 ماه تهیه شده ظرف 30 روز تصویب کند.

ماده 31 لایحه احکام موردنیاز اجرای برنامه ششم توسعه می‌‌گوید: دولت گزارش نظارتی سالانه برنامه را از سال دوم برنامه به مجلس می‌‌دهد. مفهوم این ماده این است که گزارش اجرای برنامه ششم از سوی دولت وقتی به مجلس می‌‌رسد که اولاً مجلس کنونی وجود ندارد، ثانیاً عمر دولت یازدهم هم به پایان رسیده و کسی را نمی‌توان به عنوان عدم اجرای قانون برنامه مواخذه کرد یا به واسطه انجام برنامه تشویق نمود!

محمدکاظم انبارلویی در ادامه این یادداشت و درباره قراردادهای پرابهام نفتی نوشت: منشأ این بحث‌ها مصوبه‌ای است که دولت در تاریخ 94/8/11 به شماره 104089 داشته است. عنوان این مصوبه «شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» است.

این مصوبه از شرایط، ساختار و الگوی قراردادها صحبت می‌‌کند، نه اصل خود «قرارداد»! هیچ کس تاکنون حتی متن یک قرارداد نفتی را ندیده است که بر مبنای آن تحلیل و نقد داشته باشد.

اصل 138 قانون اساسی می‌‌گوید: «تصویب نامه‌های دولت باید به اطلاع رئیس مجلس برسد تا درصورتی که آن مصوبات برخلاف قوانین کشور بود برای تجدیدنظر به هیئت وزیران بازگردانده شود.»
اصل 125 می‌‌گوید: «قراردادهای دولت باید به تصویب مجلس برسد.» در این می‌ان همه از قراردادهای نفتی سخن می‌‌گویند، الا رئیس مجلس که طبق قانون اساسی باید در این مورد اظهارنظر کند.

رئیس جمهور 3 ماه پیش این مصوبه را برای اجرا ابلاغ کرده است اما رئیس مجلس هنوز مغایرت‌های قانونی آن را از طریق هیئت تطبیق قوانین احصاء نکرده است. درحالی که براساس نقد مشفقانه‌ای که در رسالت در این باره عنوان کردیم حداقل با 50 مورد از قوانین اساسی و عادی کشور مغایرت دارد. براساس همین مصوبه وزارت نفت می‌‌رود با توتال قرارداد می‌‌بندد. آن وقت هیچ کس از مفاد این قرارداد مطلع نیست.

محصول همین محرمانه بودن‌ها در دولت اصلاحات فساد کرسنت و استات اویل بود. پس تکلیف قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات چه می‌‌شود؟

آقای روحانی برجام تمام شد /مردم منتظر گشایش اقتصادی هستند

 
عضو مرکزیت حزب منحله سازمان مجاهدین انقلاب نسبت به نارضایتی مردم از دولت پس از اجرای برجام ابراز نگرانی کرد.

عبداله ناصری در روزنامه اعتماد نوشت: به نتیجه رسیدن برجام اتفاق مهمی است که رخ داده و به همین جهت، حسن روحانی حق دارد که درباره این پرونده، احساس پیروزی کند. حق دارد که درباره این موفقیت صحبت کند و تلاش‌ها، کوشش‌ها و تمام برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های اجرایی که باعث شد تا این موفقیت حاصل شود را به یاد بیاورد، آنها را تکرار کند و همچنان درباره برجام و تیم موفقش صحبت کند. اما این صحبت‌ها و تأکیدها، نباید باعث شود تا روحانی تمام تمرکز رسانه‌ای خود را روی برجام و موفقیت این پرونده بین‌المللی بگذارد و مدام در گفت‌وگوهای تلویزیونی یا نشست‌های خبری، این موفقیت را گوشزد کند و از نکات دیگر غافل بماند.

وی می‌افزاید: واقعیت این است که با به نتیجه رسیدن برجام، انتظار افکار عمومی هم بالا رفته است. تغییرات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و از همه مهم‌تر، اقتصادی، توقع و انتظار مردم و افکار عمومی است که در دو سال گذشته به دولت این فرصت را داده‌اند تا تمرکز خود را روی پرونده هسته‌ای بگذارد و به امید تغییرات آینده، فشارها و بحران‌های مختلف را تحمل کرده‌اند.

در چنین شرایطی اگر حسن روحانی بیش از اندازه پیروزی را در میدان توجه و تمرکز خود قرار دهد و از سیاست‌ورزی و سیاستگذاری آینده غافل شود، این موفقیت بزرگ هم به زودی فراموش می‌شود و به جای آن افکار عمومی با عدم رضایت از تحقق مطالبات خود و همچنین وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور، به دولت بی‌اعتماد می‌شوند.

افکار عمومی به خوبی می‌دانند که پایان پرونده‌ هسته‌ای یک خواست کلی حاکمیت بوده و روحانی و دولت او، اجراکنندگان این خواست عمومی و کلی. اگر رئیس‌جمهور سیاستگذاری و سیاست‌ورزی برای روزهای آینده را فراموش کند، موفقیت بزرگ هم دیگر دستاورد کارآمدی برای دولت یازدهم نخواهد بود. اینچنین است که حسن روحانی باید به اندازه بزرگی موفقیت پرونده هسته‌ای، اهمیت و حساسیت سیاستگذاری و سیاست‌ورزی درست را هم فراموش نکند.

ناصری خاطرنشان کرد: در بخش سیاستگذاری که مشکلات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه‌ریزی برای امور مختلف اجرایی و تصحیح مشکلات داخلی مربوط می‌شود، باید برنامه جامع و کامل وجود داشته باشد. فشار اقتصادی و بحران‌های مختلف اجتماعی مردم را خسته کرده و اگر از این مخاطب خسته بخواهیم که باز هم برای سال‌های آینده صبر و شکیبایی پیشه و فشارها را تحمل کند، نمی‌توانیم انتظار ناامیدی و بی‌اعتمادی مردم به دولت را نداشته باشیم. اما در سیاست‌ورزی، حسن روحانی باید به افکار عمومی و رفتارهای رسانه‌ای دولت توجه بیشتر و دقیق‌تری داشته باشد. اتفاقی که متأسفانه همین گفت‌وگوهای تلویزیونی و سخنرانی‌های مختلف، نشان داده که در این زمینه نه تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور به آن توجه می‌کنند و نه شخص رئیس‌جمهور به اهمیت رسانه، رفتار رسانه‌ای و تمرکز بر افکار عمومی واقف است.

ناصری تصریح می‌کند که مصاحبه‌ها و سخنان همیشگی روحانی تداعی خشکی و قابل پیش‌بینی بودن را می‌کند.


خبر عجیب درباره معاون اول رئیس‌جمهور/ رفت‌وآمد دیپلمات‌های ایران و روسیه/ شگرد جالب 2 وزیروطن امروز

دشمنان با حضور مردم در ۲۲بهمن مأیوس می‌شوند


آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه دشمنان نظام و دولت‌های سلطه با حضور مردم در صحنه مایوس می‌شوند، گفت: این کشورها سلطه‌گری و ایذاء به کشور و فکر تحریم را با این حضور از سر بیرون می‌کنند. به گزارش مهر، آیت‌الله آملی لاریجانی در مراسم تجدید میثاق مسؤولان عالی قوه‌قضائیه با آرمان‌های امام راحل با اشاره به اینکه دشمنان نظام و دولت‌های سلطه با حضور مردم در صحنه مایوس می‌شوند، گفت: این کشور‌ها سلطه‌گری و ایذاء به کشور و فکر تحریم را با این حضور از سر بیرون می‌کنند. وی افزود: در قوه‌قضائیه به سهم خودمان تلاش می‌کنیم از نظام دفاع کنیم و همینجا با آرمان‌های امام راحل تجدید بیعت و برای خدمت‌رسانی به مردم تلاش می‌کنیم.

۷۵۰ سکه طلا؛ هدیه روحانی  به تیم‌ هسته‌ای


در حالی رئیس‌جمهور روز دوشنبه از افتخارآفرینان برجام تقدیر و تجلیل کرد و به آنها نشان اعطا کرد که دریافت‌کنندگان نشان درجه یک دولتی ۱۰۰ سکه بهار آزادی و دریافت‌کنندگان نشان درجه 2 و 3 دولتی به ترتیب ۷۵ و ۵۰ سکه بهار آزادی دریافت خواهند کرد. به گزارش مهر، جواد ظریف توسط روحانی نشان درجه یک لیاقت و مدیریت گرفت و از این طریق به عنوان دریافت‌کننده نشان دولتی، به موجب قانون و مصوبه هیات دولت از مزایای مادی و غیرمادی مشخصی برخوردار شد.

وی به عنوان دارنده نشان درجه یک لیاقت و مدیریت، ۱۰۰ سکه بهار آزادی دریافت خواهد کرد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این مراسم از رئیس‌جمهور نشان درجه یک شجاعت دریافت کردند که دریافت‌کننده این نشان دولتی نیز مجوز دریافت ۱۰۰ سکه بهار آزادی را کسب کرده است. سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی هم نشان درجه 2 لیاقت و مدیریت دریافت کردند که براین اساس دریافت‌کنندگان نشان درجه‌ 2 دولتی نیز از دریافت ۷۵ سکه بهار آزادی برخوردار خواهند شد.

همچنین حمید بعیدی‌نژاد، پژمان رحیمیان، غلامحسین محمدنیا، بهروز کمالوندی، مشکان مشکور و رسول دری اصفهانی نیز از رئیس‌جمهور نشان درجه 3 خدمت دریافت کردند که هر کدام براساس دریافت نشان درجه 3 دولتی، ۵۰ سکه بهار آزادی به عنوان مزایای مادی این نشان افتخار دریافت خواهند کرد.

بعیدی‌نژاد: قرار نیست برجام توسعه صنعتی و اقتصادی ایجاد کند


مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا پس از اجرای برجام مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان برطرف می‌شود یا خیر، گفت: قرار نیست برجام در ایران توسعه صنعتی و اقتصادی ایجاد کند. به گزارش تسنیم، حمید بعیدی‌نژاد شامگاه دوشنبه یعنی ساعاتی پس از آنکه به خاطر حضور در ماجرای برجام، نشان لیاقت از حسن روحانی دریافت کرد؛

در دانشگاه اصفهان اظهار داشت: از اینکه به پشتوانه ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای حضور یافته و به نتیجه رسیدیم، افتخار می‌کنیم. اگر دانشمندان هسته‌ای توانستند مرحله‌های نوین علمی را سپری کنند ما نیز افتخار می‌کنیم که با ورود و موفقیت در مذاکرات هسته‌ای توانستیم با اتفاقی جدید دوران جدیدی را رقم بزنیم؛ امروز برخی کشورهای منطقه از این پیروزی و افتخار عصبانی هستند و رفتارهایی نیز از خود نشان می‌دهند.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا پس از اجرای برجام مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان برطرف می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: قرار نیست برجام در ایران توسعه صنعتی و اقتصادی ایجاد کند البته رفع این مسائل از آثار برجام است اما اصل برجام این است که بتواند موانع پیش‌رو را برطرف کند.
 

ویرایشخراسان

درخواست یک مسئول برای واردات محصولات کشاورزی از افغانستان

بر اساس نامه رسمی یک مسئول اقتصادی دولت به مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری، درخواست شده است دولت با صدور مجوز  واردات ارزن و کنجد با شرایط ویژه از کشور افغانستان موافقت کند که کارشناسان نهاد ریاست جمهوری پس از بررسی این درخواست، تاکید کرده اند که کالاهای پیشنهادی، در زمره‌ محصولات کشاورزی هستند و در نتیجه، تعیین تعرفه برای آنها باید با رعایت قانون افزایش بهره ‌وری بخش کشاورزی و حمایت از تولیدکننده داخلی باشد که بخشی از این درخواست، با این تاکید قانونی مغایرت دارد.

ابلاغ تصمیم دولت برای هوشنگ آباد تهران

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به معصومه ابتکار، اعلام شده است که حسب موافقت هیئت وزیران با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شده ضمن حفظ حریم شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نسبت به صدور مجوز احداث سایت دفع پسماندهای پزشکی و صنعتی در اراضی مناطق معروف به هوشنگ آباد تهران، با رعایت موضوعات مهمی چون قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و قانون مدیریت پسماندها اقدام شود.


ویرایشجمهوری اسلامی

رئیس جمهور ترکیه دیکتاتورترین فرد جهان


در یک نظرسنجی برای انتخاب دیکتاتور سال 2015 میلادی توسط بخش خارجی رادیوی دولتی هلند که از 90 سال قبل برنامه پخش می‌کند، ابوبکر البغدادی خلیفه داعش و رجب طیب اردوغان دیکتاتورترین‌های جهان دانسته شدند.

هیئت داوری این نظرسنجی هفت نفر را به عنوان کاندیدای دیکتاتوری در سال گذشته میلادی معرفی کرد که نام‌های پوتین رئیس‌جمهور روسیه، عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر و اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم در بین این اسامی بودند. این نظرخواهی از روزنامه نگاران، حقوق دانان و دیگر متخصصان در این حوزه صورت گرفت که در نتیجه البغدادی به دلیل استفاده بیش از حد از قدرت با وجود عدم حضور علنی و تاثیر زیاد بر روی افراطی گری جوانان، نفر اول در میان دیکتاتوران جهان تشخیص داده شد. دومین دیکتاتور انتخاب شده، اردوغان بود که با آراء بالای سوال شوندگان در مرتبه دوم قرار گرفت.

سعودی‌ها بدنبال تقویت داعش در آفریقا

عربستان سعودی‌ با نفوذ در «طرق صوفیه» برای تامین نیروی انسانی گروه‌های افراطی اقدام می‌کند. در حال حاضر بین ده تا سی نفر سنگالی در گروه داعش مستقر در لیبی حضور دارند، که در کانال‌های ایجاد شده توسط مهاجران برای رسیدن به سواحل دریای مدیترانه مخفی شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در منطقه سرت مستقر هستند. این کانال‌ها در میان این هرج و مرج‌های لیبی سنگرهایی برای این سازمان تروریستی به حساب می‌آیند اظهار نظر مقامات دولتی سنگال نشان از نگرانی آن‌ها از پیوستن هموطنانشان به گروه داعش دارد.

مسئولان عربستان در گذشته فقط با هزینه کردن بودجه، برای توسعه امور آموزشی و جذب جوانان آفریقایی به ایدئولوژی سلفی و وهابی اقدام می‌کردند، اما طی سال‌های اخیر با برقراری ارتباط گسترده با رهبران مذهبی طرق صوفیه، سعی در نفوذ در هرم بالایی قدرت مذهبی کشورهای آفریقایی دارند تا جایگاه خود را در بین پیروان این طریقت‌ها نیز تثبیت نمایند و در پناه این وضعیت جذب و به خدمت گرفتن افراد برای تامین نیروی انسانی گروه‌های افراطی وابسته به خود در مناطق مختلف نظیر سوریه، یمن و لیبی را تسهیل نمایند.

از طرف عربستان دیگر با ایجاد مراکز آموزشی دانشگاهی و یا نفوذ در دانشگاه‌های آفریقا و جذب جوانان و افراد تحصیل کرده سعی در استحاله اعتقادات دینی و مذهبی طرق صوفیانه دارد.



ویرایشآرمان

دیدار معاون اول رئیس‌جمهوری با مراجع تقلید در قم

معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته با آیت‌ا... وحید از مراجع تقلید دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش ایرنا، این دیدار به صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. اسحاق جهانگیری همچنین با حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و موسوی‌اردبیلی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدارها نیز بدون حضور خبرنگاران انجام شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر یکروزه خود به قم کلنگ احداث بیمارستان هزار تختخوابی و شهرک سلامت منطقه پردیسان قم را به زمین زد. افتتاح تالار مرکزی شهر قم و شرکت در جلسه شورای اداری نیز از برنامه‌های معاون اول رئیس جمهوری در این سفر بود.

آغاز فرصت 7روزه شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات

فرصت 7 روزه برای رسیدگی به شکایت داوطلبان مجلس توسط شورای نگهبان از دیروز آغاز شد. بر اساس تبصره3 از بند 2 ماده واحده مصوبه 22/8/78 مجمع تشخیص مصلح نظام «چنانچه شورای نگهبان صلاحیت داوطلبی را که در مراحل قبلی مورد تایید قرار گرفته است رد نماید، داوطلب می‌تواند حداکثر ظرف سه‌روز از تاریخ ابلاغ شورای نگهبان درخواست رسیدگی مجدد نماید. شورای نگهبان باید ظرف هفت‌روز رسیدگی و اعلام نتیجه نماید.» این فرصت از 20بهمن آغاز و 26بهمن ماه به پایان می‌رسد.

لزوم آمادگی برای دوران پسا داعش

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید خودمان را برای شرایط پساداعش آماده کنیم، گفت: اختلاف داخلی در عربستان، امروز قابل انکار نیست. عربستان در هر عرصه‌ای در منطقه که وارد شده، دچار فضاحت و شکست شده است. حجت‌الاسلام محسن قمی اضافه کرد: در منطقه و در سطح بین‌الملل، سه گفتمان حکومت می‌کند؛ یک گفتمان نظام سلطه است، گفتمان دوم؛ گفتمان وهابیت است که این گفتمان، تفکر بیرونی‌اش داعش و القاعده است.

این تفکر به جای مبارزه با استکبار، با آن همکاری می‌کند. عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شواهد غیرقابل خدشه‌ای نشان می‌دهد گفتمان وهابیت با گفتمان لیبرالیست تعامل و همکاری داشته و اهداف مشترکی دارند. قمی افزود: این گفتمان‌ها کاری کرده‌ که اصلا صحبت از رحمانیت خدا در کار نیست، در حالی که در قرآن بیشتر از همه مسائل، به رحمانیت خدا اشاره شده است.

استراتژی کشور ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک است

معاون رئیس‌جمهور گفت: استراتژی کشور به‌سمت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک می‌رود.

علی‌اکبر صالحی تاکید کرد: «برای ساخت بیمارستان هسته‌ای در حال پیگیری هستیم و با توجه به سفر دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه افق‌های روشنی در این زمینه ایجاد شده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اعلام اینکه، در حال مذاکره هستیم تا یک یا دو نیروگاه هسته‌ای در سواحل مکران ایجاد کنیم، از کلنگ‌زنی نیروگاه اتمی شماره2 بوشهر تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: «با کشور دیگری در حال مذاکره هستیم تا دو نیروگاه کوچک 100مگاواتی در ایران بسازیم و با کره‌ای‌ها مذاکراتی داشته‌ایم تا استراتژی کشور به‌ سمت ساخت نیروگاه‌های کوچک برود.

انتخابات، مسئولان را از مسائل اقتصادی کشور غافل نکند

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات نباید مسئولان را ازدیگر مسائل اجرایی و اقتصادی کشور غافل کند، گفت: کارمندان دولت در زمان اداری حق ورود به مسائل انتخاباتی را ندارند.

محمدحسین مقیمی با اشاره به در پیش بودن دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند ماه تاکید کرد: طبق قانون انتخابات مجریان و ناظران انتخابات نمی‌توانند در جناح‌بندی‌های انتخاباتی و سیاسی حضور پیدا کنند و از کاندیدای خاصی حمایت کنند.

وی با بیان اینکه انتخابات برای مردم و مسئولان بسیار مهم است و مردم با علاقمندی انتخابات را دنبال می‌کنند، ادامه داد: در کنار این که باید همه، به گونه‌ای تلاش کنیم که شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات باشیم از دیگر سو مساله­ انتخابات نباید مسئولان را از وظیفه‌ جاری خود دور کند.

تقدیم گزارش تعرض به سفارت‌عربستان به رهبری

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: گزارش تعرض به سفارت عربستان‌سعودی آماده و تقدیم رهبر معظم انقلاب شده است. سردار حسین ذوالفقاری افزود: اکنون منتظر تصمیمات در این خصوص هستیم. یک بخش از این گزارش مربوط به نیروی انتظامی است که مسئولیت حفاظت و حراست از سفارتخانه‌ها را برعهده دارد.

وی تاکید کرد: در خصوص ماجرای حمله به سفارت عربستان، رئیس جمهوری مسئولیت بررسی را به وزیر کشور دادند که در این راستا هیاتی تشکیل و تمام ابعاد و زوایای این قضیه روشن شد. ذوالفقاری با بیان اینکه همه ابعاد قضیه حمله به سفارت عربستان برای ما روشن شده است، گفت: خیلی از فعالیت‌ها در گوشه و کنار کشور انجام می‌شود که اساسا نمی‌دانیم این مسیر به کجا می‌رود.

به تعبیری که در برخی مراجع رسمی اعلام کردیم نوعی از فرقه‌گرایی یا فرقه‌سازی را شاهد هستیم که باید حواسمان به این موضوع باشد. وی ادامه داد: افرادی که این کار را کردند سازماندهی شده‌اند و بیش از 10 سال در کرج و تهران فعالیت دارند که محور فعالیت آنان امور خیریه و کارها و فعالیت‌های مذهبی است که دانسته و یا ندانسته نیز از سوی مسئولین تحت عنوان مسائل مذهبی و هیاتی به آنان کمک شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: البته سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای سازمانی اینها را سازماندهی نکرده و همچنین افرادی تحت عنوان پایگاه بسیج این کار را نکرده‌اند. عامل بیرونی تعرض به سفارت عربستان در خارج از کشور دستگیر و به داخل منتقل شده و هم‌اکنون تحت بازجویی است.


ویرایششرق

آیت‌الله وحیدخراسانی: ظریف در ماجرای برجام همت زیادی انجام داد

ایسنا: آیت‌الله وحیدخراسانی گفت: دولت برای اشتغال مردم و به ویژه جوانان برنامه‌ریزی کند. این مرجع تقلید در دیدار با معاون اول رئیس‌جمهور، با تأکید بر قدردانستن فرصت خدمت به مردم و ذکر آیاتی از قرآن مجید، خواستار توجه بیش‌از‌پیش دولت به موضوع دین و معاش مردم شد.

او با بیان اینکه «وزیر امور خارجه در ماجرای برجام همت زیادی انجام داد» بر قدردانی از کسانی که زحمت می‌کشند و کار می‌کنند، تأکید کرد و گفت: همه مسئولان باید از سه ویژگی دانایی، امانتداری و دردِ خدمت برخوردار باشند.

او با آرزوی توفیق برای دولت، این مملکت را مملکت امام زمان (عج) دانست و همه دولتمردان را به توجه به خداوند و حضرت ولی عصر (عج) در همه امور توصیه کرد.

مقیمی:کارمندان دولت در زمان اداری حق ورود به مسائل انتخاباتی را ندارند

فارس: محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور، در مصاحبه‌ای با برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو، با اشاره به در‌پیش‌بودن دو انتخابات بزرگ خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند‌ماه تأکید کرد: طبق قانون انتخابات مجریان و ناظران انتخابات نمی‌توانند در جناح‌بندی‌های انتخاباتی و سیاسی حضور پیدا کنند و از کاندیدای خاصی حمایت کنند.

او با بیان اینکه انتخابات برای مردم و مسئولان بسیار مهم است و مردم با علاقه‌مندی انتخابات را دنبال می‌کنند، ادامه داد: در کنار اینکه باید همه، به گونه‌ای تلاش کنیم که شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات باشیم، از دیگر سو مسئله‌ انتخابات نباید مسئولان را از وظیفه‌ جاری خود دور کند. او با بیان اینکه کارمندان دولت در زمان اداری حق ورود به مسائل انتخاباتی را ندارند، تصریح کرد: امیدواریم در هفتم اسفندماه، شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات باشیم.

صالحیبه‌سمت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک می‌رویم

ايسنا: معاون رئیس‌جمهور گفت: استراتژی کشور به‌سمت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک می‌رود. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در برنامه تلویزیونی «حوالی فردا» شبکه ٥ سیما گفت: «برای ساخت بیمارستان هسته‌ای در حال پیگیری هستیم و با توجه به سفر دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه افق‌های روشنی در این زمینه ایجاد شده است».

او گفت: «‌هزار میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان هسته‌ای نیاز است و شهرداری تهران زمین ساخت این بیمارستان را در اختیار قرار داده ‌است، ضمن اینکه همکاری با وزارت بهداشت و درمان نیز به خوبی پیش می‌رود». صالحی تأکید کرد: «بیمارستان هسته‌ای کشورمان فقط یک بیمارستان نیست و یک مرکز تحقیقاتی هسته‌ای خواهد بود و مهندسان هسته‌ای در زمینه مسائل پزشکی در این بیمارستان فعالیت خواهند کرد».

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اعلام اینکه در حال مذاکره هستیم تا یک یا دو نیروگاه هسته‌ای در سواحل مکران ایجاد کنیم، از کلنگ‌زنی نیروگاه اتمی شماره دو بوشهر تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: «با کشور دیگری در حال مذاکره هستیم تا دو نیروگاه کوچک ١٠٠مگاواتی در ایران بسازیم».

او ابراز امیدواری کرد با توجه به گسترش این پروژه‌ها اغلب دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای، جذب کار و فعالیت اقتصادی شوند. صالحی همچنین از مذاکرات صنعتی در زمینه توسعه صنایع هسته‌ای کشور خبر داد و گفت: «با کره‌ای‌ها مذاکراتی داشته‌ایم تا استراتژی کشور به‌سمت ساخت نیروگاه‌های کوچک برود». 

معاون امنیتی وزارت کشور:

نیروی انتظامی در زمینه حمله به سفارت عربستان مسئولیت داشته است

شرق: معاون امنیتی وزیر کشور از انتظار برای «تصمیمات» در مورد پرونده حمله به سفارت عربستان خبر داده است. «حسین ذوالفقاری» در حاشیه ختم مادر حجت‌الاسلام شهیدی، در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر آخرین وضعیت ارائه گزارش حمله به سفارت عربستان به مقام معظم رهبری، گفت: «گزارش کامل شد و آن را فرستادیم و منتظر تصمیمات هستیم».

 به گزارش «فارس»، او در پاسخ به سؤال دیگری مبنی‌بر اینکه گویا نیروی انتظامی در این زمینه کم‌کاری کرده است، گفت: «ما درمجموع همه عواملی را که در این زمینه اثر داشتند لحاظ کردیم و نیروی انتظامی در این زمینه مسئولیت حراست را برعهده داشته است و باید حراست می‌کرده و بخشی از مسئولیت به نیروی انتظامی برمی‌گردد».

«ذوالفقاری» در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا احتمال برکناری برخی از فرماندهان نیروی انتظامی وجود دارد یا خیر، افزود: «این بستگی به میزان تأثیرگذاری رده‌های فرماندهی دارد و اینکه مسئولان رده‌های بالا خودشان تشخیص دهند در چه سطحی باید عمل کنند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    تیم هسته ای نیرو نمیخواد؟!؟!؟!
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    پس قرار است برجام چه کاری برای مردم انجام دهد؟!؟!؟!
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    کیهان دمت گرم
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    دولت محرمانه جدید چیزی نداره؟
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    کوری نمیبینی در دوران پسابرجام بارندگی ها چندین برابر شده!؟ مشکل آب خوردنمون که حل شد ...
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    اگر لبخند زیبایی بزنی شاید شانس داشته باشی
  • منتظر ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    این درحالی است که دولت همش دم از بی پولی می زند ، پس پول دارد ، حال کار کردن ندارند . طرح رتبه بندی معلمان ناقص اجرا شد . بسیاری از این بابت ناراحت هستند .همش شعار می دهند . در عمل چیزی ما نمی بینیم .
  • ناشناس ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    750 سکه = 750 میلیون تومان پاداش برای افراد تیم هسته ای !
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    اینا که پولی نیس برا اینا. اما مردم از یارانه یا صرف نظر کنن یا خودمون براشون قطع میکنیم که به زحمت نیفتن!! :-)
  • ایرانی ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    مگر وزیر حقوق وزارت و ماموریت نمی گیرد تا وظیفه اداری کشور را انجام میدهد 750 سکه برای چه مردمی که در فقر و فلاکت هستند مقامات به همدیگر بخشش میکنند
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    لوس بازیه دیگه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس