کد خبر 534549
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸

عراقچی گفت: در جریان مذاکرات، لطیفه‌هایی هم ساخته می‌شد که به گوش ما نیز می‌رسید. حتی من، آقای ظریف و روانچی یک گروه وایبر داشتیم که این لطیفه‌ها را برای هم ارسال می‌کردیم.

به گزارش مشرق، عباس عراقچی در برنامه تلویزیونی «زنده رود» که صبح امروز از سیمای مرکز اصفهان پخش شد در مورد اینکه چرا فامیل عراقچی را انتخاب کرده‌اند، گفت: پدربزرگ من در اصفهان تاجر فرش بود و با عراق کنونی و عراق عجم که امروز اراک است تبادل تجاری داشت و برای همین، در زمان انتخاب نام فامیلی، عنوان عراقچی یعنی کسی که با عراق سر و کار دارد را انتخاب کرد.

پدربزرگم ساکن محله احمدآباد اصفهان بود

وی افزود: پدر بزرگم ساکن محله احمدآباد بود و در بازار فرش اصفهان هم حجره داشت، پدرم هم به تأسی از پدرش همین شغل را انتخاب کرد و برادران من هم همین صنف را انتخاب کردند اما قسمت من چیزی دیگری بود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در زمان انقلاب 16-17 ساله بودم، در کوران انقلاب حضور داشتیم و بعد از آن هم با آغاز جنگ به جبهه اعزام شدم، بعد از قبولی در دانشگاه نیز وارد سپاه شدم و بعد به پیشنهاد یکی از دوستانم در امتحان ورودی وزارت امور خارجه شرکت کردم، قبول شدم و مسیر دیگری را انتخاب کردم.

ماجرای نشان دادن عکس نوه عراقچی به شرمن

وی در بیان خاطراتی از دوران مذاکرات با اشاره به اخبار حاشیه‌ای که از جریان مذاکرات منتشر می‌شد، گفت: دوران پرتنشی و پراسترسی بود که این فشارها به محیط بیرون هم می‌رسید و ما در همین دوران نیاز به انگیزه و انرژی داشتیم. در جریان مذاکرات در وقت استراحت بین گفت‌وگوها در حال تماشای تصاویری از نوه‌ام بودم که به تازگی به دنیا آمده بود، خانم شرمن هم نزدیک من آمد تا مسئله‌ای را مطرح کند و وقتی دید در حال تماشای عکس نوه‌ام هستم او هم عکس نوه‌اش را از موبایلش به من نشان داد.

لطیفه‌هایی که برای عراقچی و تیم مذاکره‌کننده ساخته می‌شد

«... در جریان مذاکرات، لطیفه‌هایی هم ساخته می‌شد که به گوش ما نیز می‌رسید. حتی من، آقای ظریف و روانچی یک گروه وایبر داشتیم که این لطیفه‌ها را برای من ارسال می‌کردیم و اتفاقا برخی فکر می‌کردند مذاکرات را در این گروه انجام می‌دهیم....»

وی با بیان این مطلب گفت: کار به سختی پیش می رفت اما بعد از هر دور مذاکره در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام می‌کردیم که بحث‌ها خوب بود و ادامه دارد. می‌گفتند عراقچی همیشه می‌گوید فضا خوب است و بحث‌ها ادامه دارد، در همین رابطه حتی لطیفه هم ساختند که یک شخصی به خواستگاری رفته بود و به او گفتند چه شد، او هم گفت فضای خوبی بود و بحث‌ها ادامه دارد.

معاون وزیر امور خارجه درباره چارچوب‌هایی که بر مذاکرات حاکم بود، تصریح کرد: مذاکره کننده اصولا در چارچوب دستورالعمل‌هایی که دارد رفتار می‌کند. این طور نیست که مذاکره کننده فضای بازی داشته باشد و هر کاری خواسته انجام بدهد. دستورالعمل‌ها قبلا مشخص شده و خطوط قرمز روشن است. ما در مذاکرات هسته‌ای چارچوب‌های مشخص و خطوط قرمز تعیین شده‌ای داشتیم که حق عبور از آنها را نداشتیم.

مذاکراتی که خیلی سخت گذشت

وی افزود: اما اینکه بتوانیم طرف مقابل را که چارچوب کاملا متفاوتی داشت به خواسته خود نزدیک کنیم کار بسیار سختی بود. ماه‌ها مذاکره می‌کردیم و یک قدم نه ما حرکت می‌کردیم و نه آنها. اینکه اهداف به هم نزدیک شود کار سختی بود و ممارست زیادی نیاز داشت.

عراقچی درباره سختی مذاکرات بیان کرد: یک طرف ما بودیم و یک طرف قدرت‌های بزرگ دنیا و اینکه می‌گوییم قدرت‌های بزرگ دنیا تعارف نیست چون حق وتو در مسائل دنیا را دارند. در همه مسائل این 6 کشور با هم مذاکره کرده‌اند و برای دنیا تعیین تکلیف کردند. این بار همه یک طرف بودند و از نگاه خود با یک کشور که قدرت درجه 2 است روبرو شدند هرچند ما وابسته به قدرت لایزال الهی و دریای بیکران مردم هستیم.

وی افزود: بالاترین نهاد حقوقی در دنیا در حقوق بین الملل شورای امنیت و قطعنامه‌هایی است که صادر می‌کند به ویژه قطع نامه‌های فصل هفت. زمانی با یکی از مذاکره کنندگان غربی صحبت می‌کردم، به او گفتم ما قطعنامه‌ها را اجرا نمی‌کنیم از ابتدا نیز خط قرمز همین بوده است، دیدیم که 6 قطعنامه شورای امنیت یک جا لغو شد بدون اینکه حتی یک ساعت اجرا شده باشد و این موضع قوی ما بود.

عضو تیم مذاکره کننده ادامه داد: این دیپلمات اروپایی به من گفت در دنیا هیچ چیز را بالاتر از شورای امنیت قبول نداریم، بالاتر از شورای امنیت خدا است که خدا را هم قبول نداریم. این نگاه آنها بود. ببینید چقدر مشکل است که قطعنامه‌ها یک ساعت هم اجرا نشد و در طول مسیر مذاکره با این گروه جنگ اعصاب و سختی‌های زیادی کشیدیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • الف رسول پور ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    شما را از بهر راستی نشانده اند، بازی می کنید؟
  • الف رسول پور ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    شما را از بهر راستی نشانده اند، بازی می کنید؟
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    مشرق انقدر میگفتی وایبر مال صهیونیستاست و امنیت نداره و فلان ست و بهمان تحویل بگیر! مقامات کشور خودشون تو وایبر باهم حرف میزنن
  • وحید ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    بد مذاکره کردید و بدتر از ان درخواست از امریکا برای عمل به تهعاست که اصلا پیگیری نمی کنید مثل اینکه برای این خلف وعده ها قرار نیست مطالبه ای و اقدامی صورت گیرد .
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    درود بر آقای عراقچی
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    الان هم که برجام وارد فاز به اصطلاح اجرا شده است فضا خوب است و بحث‌ها ادامه دارد!!!!!!!!!!!!!!
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    بلدی تو میرفتی برای مذاکره!
  • عباس ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    1 0
    آقای عراقچی نشان داد کارشو خوب بلده ، درود بر ایشان و تیم آقای ظریف
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 1
    برخی مقامات سواد استفاده از رسانه های دیجیتال را ندارند
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    دوستی با دشمن چرا؟ کاش عکس هزاران و میلونها شهروند ایرانی که در اثر تحریم ها زندگیشون ضربه دید رو بهش نشون میدادی اونوقت میدیدی اعتنا میکنه یا نه !
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    نصف تحریمها را برگردانده اند سوئیفت هم قرص و محکم پابرجاست بعد اقایان سیمان در راکتور می ریزند و برای ملت قصه می گویند!!
  • بیسیمچی ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    نکته اینجاست که واقعا طرف غربی نیروهای آموزش دیده و فوق العاده حرفه ای رو در مذاکرات بکار برد. ببینید شرمن با چه زکاوتی بعد از مشاهده تصویر نوه ایشان برای برقرار کردن ارتباط با طرف ایرانی نوه خودش رو مطرح میکنه.
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    ما در مذاکرات هسته‌ای چارچوب‌های مشخص و خطوط قرمز تعیین شده‌ای داشتیم که حق عبور از آنها را نداشتیم. وافعا خودش این حرفو قبول داره؟؟؟ خطوط قرمز کدام ها هستند بگویند ما هم بدانیم
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    عراقچی و ظریف مردم ایران خیلی دوستون داررررن. خدا پشت و پناهتون از دست این افراطی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس