به گزارش مشرق، اخبار و تحلیل‌های شنبه ۲۴ بهمن را در ادامه می‌خوانید:


▼ حرف روز 

هوشياري در برابر شايعات انتخاباتي
این روزها بازار انتخابات حسابی داغ شده است و افراد و گروه‌هاي سياسي با عرضه‌ خويش و نامزدها و برنامه‌هاي‌شان در تلاشند تا با ياري‌رساني به مردم، امکان انتخاب صحيح را فراهم آورده و بر رونق و شور انتخابات بيفزايند. لازمه تحقق چنين وضعيتي، پايبندي به اصول اخلاقي است که بايد در چارچوب انتخابات رعايت شود؛ اما متأسفانه در اين مقطع برخي افراد و گروه‌ها حيات سياسي خود را مبتني بر دروغ‌پراکني و تخريب رقيب خود قرار داده و از اين طريق تلاش مي‌کنند تا پيروز انتخابات شوند. هرچند برخورد با بخشي از اين تخلفات انتخاباتی برعهده مراجع قضايي و نظارتي است، اما آنچه بيش از هر چيز تأثيرگذار است، هوشياري مردمي است که تعيين‌کننده اصلي انتخابات هستند.
يکي از موانع اصلي در مسير انتخاب صحيح و عقلايي، گرم کردن بازار شايعات و دروغ‌پراکني با هدف تخريب رقيب است که متأسفانه در طول ادوار انتخابات شاهد تکرار آن بوده‌ايم. اين اقدام که مي‌توان از آن به منزله دزدي رأي از سبد رقيب ياد کرد، گاه آن‌چنان تأثيرگذار بوده است که موجب جابه‌جايی رأي شده و نتيجه انتخابات را در آنجا که رأي‌ها نزديک است، تغيير داده است.
در انتخابات آتي يکي از عوامل تأثيرگذار در شايعه‌پراکني، ابزارهاي نوين اطلاع‌رساني در شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي هستند که در ادوار گذشته انتخابات تا این حد در جامعه رواج نداشت و امروزه به يکي از منابع اصلي خبرپراکنی در افکار عمومي بدل شده‌اند و متأسفانه هيچ نظارت و قانون مشخصي نيز براي سامان‌دهي آنها وجود ندارد. گروه‌ها و شبکه‌های نامشخص و بي‌هويتي که گردانندگان آن معلوم نبوده و از ظرفيت بالايي براي گسترش اخبار برخوردارند و اين روزها در عرصه انتخابات در حال جولان هستند.
مهم‌ترين اقدام براي رویارویی با اين آسيب، هوشيار بودن و اعتماد نکردن به هر رسانه‌ا‌ي است. در حقیقت، تنها بايد به رسانه‌هاي معتبر دل سپرد و با بي‌توجهي به منابع غيرمعتبر، از نقش‌آفريني آنان در عرصه انتخابات کاست و اجازه نداد تا شايعه‌پراکنان صحنه‌گردان انتخابات شوند.


▼ گزارش روز

راه جدای جشنواره فجر از انقلاب
۲۲ بهمن ۱۳۵۷، مردم ایران به رهبری آیت‌الله خمینی(ره) انقلابی را به ثمر نشاندند که نه‌تنها به دنبال سرنگونی یک رژیم ظالم و مستبد بود، بلکه قیامی علیه سازوکارها و ارزش‌های فرهنگی سلطنت پهلوی بود که تلاش می‌کرد فرهنگ جامعه ایران را با فرهنگ غربی منطبق کند. از این رو و پس از پیروزی انقلاب، افزون بر تلاش برای برپایی جمهوری اسلامی و ساختن کشوری مستقل، تلاش‌ها و تدابیری نیز برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی آغاز شد، که جشنواره‌های فرهنگی در سالگرد انقلاب اسلامی را می‌توان از جمله این‌گونه تلاش‌ها دانست؛ جشنواره‌هایی که با پسوند فجر هر ساله با فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می‌شوند و جشنواره فیلم فجر را می‌توان سرآمد آنها دانست؛ جشنواره‌ای که سی‌وچهارمین دوره آن هفته گذشته به پایان رسید و تصاویر و خبرهای منتشرشده از آن سؤالی بزرگ در ذهن جامعه به وجود آورده است که آیا جشنواره فیلم فجر در راستای انقلاب اسلامی است؟ تصاویر منتشر شده از بازیگران با پوشش‌های نامتعارف، حضور پررنگ فیلم‌های سیاه، تقلید از رسم‌های جشنواره‌های خارجی و در انتها نیز اهدای سلیقه‌ای جوایز و بی‌مهری به فیلم‌هایی چون بادی‌گارد، سیانور، دلبری، دختر و... نشان از دور شدن جشنواره فیلم انقلاب اسلامی از هدف‌گذاری اولیه خود است؛ جشنواره‌ای که قرار بود تحکیم‌بخش مبانی انقلاب اسلامی در داخل و مبلغ جمهوری اسلامی در فراسوی مرزها باشد، این روزها به ضد خود تبدیل شده است و به ویژه در چند سال اخیر شاهد آن هستیم که با فاصله گرفتن از جامعه، سبک زندگی مغایر با فرهنگ مردم ایران را ترویج می‌کند یا به بهانه نقد، تصویری زشت از ایران را بر پرده سینما می‌نشاند و به آنها سیمرغ بلورین می‌دهد. البته در این میان نباید از رویش‌های سینمای ایران غافل ماند، به شکلی که در جشنواره اخیر جهش در تولید فیلم‌های ارزشی را شاهد هستیم تا آنجا که با همه کج‌سلیقگی‌ها جای انکار و نادیده گرفتن فیلمی، چون ایستاده در غبار حسین مهدویان باقی نمی‌ماند. رویش‌هایی که اگرچه دلگرم‌کننده و مایه مباهات هستند؛ اما نباید مانع از تجدید نظری جدی در برگزاری جشنواره‌ای متعلق به انقلاب اسلامی شود.


▼ خبر ویژه

انتظار آمریکایی‌ها پس از برجام
مسئولان آمریکا انتظار دارند که جمهوری اسلامی پس از برجام همه فعالیت‌های خود را در عرصه‌های حیاتی به حالت تعلیق درآورد؛ از این رو در ماه‌های گذشته هرگونه فعالیت ایران را مدنظر قرار داده‌اند. ایلان برمن، معاون رئیس شورای سیاست خارجی آمریکا در جلسه استماع کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای با عنوان «آینده تروریسم ایران و تهدیدات آن» اعلام کرد: جمهوری اسلامی در حال حاضر در تلاش برای گسترش پایدار نظامی است. در روز سی‌ام ماه ژوئن سال ۲۰۱۵، دو هفته پیش از دستیابی به برجام، آیت‌الله خامنه‌ای، ‌رسماً از طرح توسعه ششم رونمایی کرد؛ طرحی که نشان‌دهنده تمایل ایران برای گسترش بودجه دفاعی ملی تا حدود پنج میلیارد دلار و رساندن آن به پنج درصد رقم کلی تولید ناخالص داخلی است. این طرح‌ها بر اساس پیش‌بینی‌ها در ارتباط با توانایی ایران در دسترسی به منابع بیشتر در نتیجه دستیابی به برجام و تجارت پس از اعمال تحریم‌ها ارائه شده‌اند.
 

▼ اخبار

۱- ایران شش پالایشگاه نفتی در اروپا و آسیا می‌سازد
حمید شریف‌رازی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از مذاکره با شش کشور مالزی، اندونزی، آفریقای جنوبی، سیرالئون، برزیل و هند برای مشارکت در ساخت و خرید سهام پالایشگاه‌های نفت خام خبر داد. وی با بیان اینکه با مالزی در ساخت یک پالایشگاه نفت با ظرفیت پالایش روزانه ٢٥٠ هزار بشکه با ٣٠ درصد سهام مشارکت داریم، گفت: شرکت مالزیایی درصدد توسعه پالایشگاه در قالب پتروپالایشگاه است و تا حدودی با اهداف ما متفاوت است؛ از این رو به زودی یک هیئت مذاکره‌کننده به منظور چگونگی ادامه کار به ایران خواهد آمد. وی افزود: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با کشورهای دیگری از جمله اندونزی، آفریقای جنوبی، سیرالئون، برزیل و هند مذاکراتی برای ساخت پالایشگاه داشته است؛ برای نمونه قرار است در ٤٠ درصد سهام یک پالایشگاه ٣٠٠ هزار بشکه‌ای در اندونزی مشارکت داشته باشیم. شریف‌رازی تأکید کرد: یکی از اهداف حضور در پالایشگاه‌های خارجی فروش تضمین‌شده نفت خام و واردات فرآورده‌های نفتی در صورت نیاز است که برخی کشورهای تولیدکننده نفت در حال انجام آن هستند.

۲-بشار اسد: با دخالت نظامی ترکیه و عربستان مقابله می‌کنیم
رئیس‌جمهور سوریه گفت: هدف ما آزادی تمام خاک سوریه است، هرچند ممکن است این کار زمان زیادی طول بکشد. بشار اسد در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه افزود: اینکه از بخشی از اراضی کشور دست بکشیم، منطقی نیست و گفت‌و‌گوها به این معنی نیست که مبارزه با تروریسم را کنار بگذاریم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌تواند تمام اراضی را به دست بگیرد، گفت: به هر حال، این هدفی است که ما بی‌تردید دنبال آن هستیم. رئیس‌جمهور سوریه ادامه داد: دخالت زمینی ترکیه و عربستان در سوریه بعید نیست و جنگ در استان حلب، با هدف قطع مسیر ترکیه به سوی تروریست‌هاست. او با درخواست از فرانسه برای تغییر سیاست‌ها در قبال سوریه، از کشورهای اروپایی نیز خواست تا شرایط را برای بازگشت پناه‌جویان به سوریه آماده کنند.

▼ تا انتخابات
با نزدیک شدن به ایام تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گروه اصلاح‌طلب با جریان طرفداران دولت توافق کرد که فهرست مشترکی را منتشر کنند. در این مرحله از فرایند رسیدن به فهرست نهایی، این مجموعه به ۵۱ اسم رسیده است که در نهایت ۳۰ نفر قرار است فهرست اصلی این جریان را تشکیل دهند. همچنین قرار است سایر نامزدهای اصلاح‌طلبان و حامی دولت که نام‌شان در این فهرست قرار ندارد، در راستای حمایت از جریان مذکور انصراف خود را از نامزدی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام کنند.
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در نشست هم‌اندیشی ائتلاف با اشاره به ضرورت حفظ وحدت اصولگرایان، گفت: ما کاری مهم و دشوار پیش رو داریم و باید از خدا بخواهیم به ما عنایت کند تا از این گردنه حساس عبور کنیم. حدادعادل با بیان اینکه کاملاً محسوس است که یک ماشین تخریب برای مقابله با اصولگرایان به راه افتاده است، تصریح کرد: باید با حضوری که در عرصه انتخابات داریم و اتخاذ مواضع هماهنگ، بهانه‌ای به طرف مقابل ندهیم.
مسعود زریبافان، دبیرکل جبهه یاران ولایت و عضو هیئت مؤسس یکتا درباره ائتلاف اصولگرایان گفت: بی‌تردید، ائتلاف اصولگرایان را به فال نیک گرفته و آن را کاری مقدس می‌دانیم و امیدواریم که این اقدام مبارک مبنا و پایه یک کار اساسی و پایدار در همگرایی بین نیروهای انقلابی و ارزشی شود. وی افزود: وظیفه خود می‌دانیم با تمام وجود از تصمیمات شورای ائتلاف حمایت کنیم.

▼ اخبار کوتاه
پس از اینکه قرار شد یک شرکت فرانسوی برای کاهش هدرروی آب در تهران به کمک وزارت نیرو بیاید، یک شرکت کره‌ای با نام «کپکو» به درخواست وزارت نیرو و توانیر به ایران خواهد آمد تا تلفات برق را در شبکه کاهش دهد. راندمان نیروگاه‌های برق در کشور زیر ۴۰ درصد است که همین موضوع سبب بروز نگرانی‌هایی در زمینه میزان سوخت مصرف‌شده برای نیروگاه‌ها و راندمان آنها شده است. بنابراین، وزارت نیرو در برنامه ششم قصد افزایش راندمان نیروگاه‌ها را دارد.
شلیک چندین فروند موشک پیشرفته بالستیک قاهر۱ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پایگاه‌های نظامی عربستان در روزهای اخیر، وزیر جنگ عربستان را به منطقه مرزی جیزان کشاند. یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مدت اخیر مواضع راهبردی سعودی‌ها در مناطق هم‌مرز با یمن را هدف شلیک موشک‌های بالستیک قرار داده است.
جان اسمیت، مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: با وجود پایان یافتن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران همچنان پابرجاست. وی افزود: «از بیش از ۴۰۰ شخص و نهادی که از فهرست تحریم‌ها در روز اجرای توافق هسته‌ای خارج شدند، حدود ۲۰۰ مورد در فهرست جدید اداره کنترل دارایی‌ها قرار داده شدند...»
با وجود اجرایی شدن برجام و لغو عمده تحریم‌های ضدایرانی، آمریکا همچنان تحریم‌ها علیه شرکت هواپیمایی ماهان را حفظ کرده است. شبکه خبری پرس‌تی‌وی، با اعلام این خبر نوشت: این اقدام آمریکا می‌تواند به نوعی نقض توافق هسته‌ای تابستان گذشته تلقی شود. خزانه‌داری آمریکا بارها به کشورها و شرکت‌های اروپایی هشدار داده است که یا شرکت هواپیمایی تحریم‌شده ایرانی (ماهان‌ایر) را کنار بگذارند یا اینکه با تلافی آمریکا روبه‌رو می‌شوند.
وزیر خارجه عربستان که در نشست امنیتی مونیخ شرکت کرده، گفت: اولین شرط لازم برای شکست داعش، برکناری «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است و دومین شرط، اجرایی شدن اصلاحات سال ۲۰۱۴ در عراق که موجب به قدرت رسیدن سنی‌ها و تقسیم قدرت میان شیعیان، سنی‌ها و کردهاست.
«جان برنان» رئیس سازمان سیا اعلام کرد، گروه تروریستی داعش در میدان‌های نبرد بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.


منبع: بصیرت
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس