به گزارش مشرق، اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه ۲۱ بهمن را در دامه می خوانید:



▼ حرف روز

بازآفرینی انقلاب در ۲۲ بهمن
مؤلفه واقعی قدرت جمهوری اسلامی ایران در رکن رکین مردمی آن قرار دارد. از این منظر، «مردم» کلیدواژه مشترک و مقدسی است که هم یکی از پایه‌های سه‌گانه عوامل پیروزی انقلاب به شمار می‌آید و هم جزء عوامل تعیین‌کننده ماندگاری و مانایی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
به راستی، مردم و بسیج مردمی از ارکان قدرت ملی، قدرت نظامی و قدرت نرم فرهنگی کشور محسوب می‌شوند و حماسه حضور مردم عامل بازدارندگی دشمنان انقلاب و نظام اسلامی است و این نقش هم در راه‌پیمایی‌ها لازم است و هم در عرصه بزرگ‌تر تعیین سرنوشت سیاسی، یعنی انتخابات؛ چراکه دشمن همراهی و اعتقاد مردم به نظام و انقلاب را در این مناسبت‌ها به ارزیابی و قضاوت می‌نشیند.
از این رو، اگر گفته شود ضرورت حضور مردم در راه‌پیمایی «۲۲ بهمن» هر سال بیش از پیش احساس می‌شود، سخن گزافی نیست؛ چراکه دشمن غدار چشم می‌دراند و گوش می‌خواباند تا در پیوند عمیق و الهی مردم با نظام و دولت‌شان خلل و گسل ببیند؛ اما مردم بابصیرت، مؤمن، انقلابی و خط امام ایران عزیز می‌خواهند تصویر ساخته‌شده از سوی رسانه‌های غربی را بروبند و خود تصویری از تداوم غیرت، انقلابی‌گری، واقع‌بینی آرمان‌خواهانه و عشق به آرمان‌های امام و رهبری عزیز را ترسیم کنند و پیش دیدگان دریده دشمن قرار دهند که چشمه جوشان پیوند مردمی با انقلاب و نظام همچنان جوشان و فیاض است و نسل به نسل در کف خیابان‌ها، آرمان‌های ۲۲ بهمن به همراه فرهنگ امید برای آینده بهتر به نسل جدید منتقل شده و فرهنگ «حضور» بازتولید می‌شود؛ چون به فرموده دیده‌بان بیدار انقلاب این حضور باصلابت سالانه، در واقع «بازآفرینی انقلاب» است.
این بازآفرینی انقلاب در ۲۲ بهمن امسال با شرایط ویژه‌ای در سطوح داخلی، منطقه‌ای و جهانی ما پیوند خورده است و بار دیگر رویشی نو و آفرینشی نو از حضور مردم قهرمان و بصیرمان را شاهد خواهیم بود و همگان سر بر آستان بزرگی ملت ایران خواهند سایید. مراقب باشیم از فیض حضور و همراهی مردم غفلت نکنیم.


▼ گزارش روز  

بهانه یا علت
گرچه اعلام تعداد بیکاران در تهران و طرح این موضوع از سوی نهادهای آماری که بیکاری در کشور با شیب نسبتاً تندی در حال افزایش است، در میان اخبارهای انتخابات و برجام و سخنان عجیب رئیس‌جمهور گم شد و برخی رسانه‌ها در آستانه انتخابات ترجیح دادند این خبر را نادیده بگیرند، اما زنگ خطر رکود و بیکاری مدت‌هاست که برای مردم به صدا درآمده و نمی‌توان کتمان کرد که کشور در رکودی عمیق به سر می‌برد.
دولت یازدهم که با شعار حل مشکلات اقتصادی در ۱۰۰ روز وارد عرصه انتخابات شد، در حالی با این شعار رأی مردم را از آن خود کرد که اکنون پس از گذشت نزدیک به ۱۰۰۰ روز به جرئت می‌توان گفت که نه‌تنها گره بسته اقتصاد ایران باز نشده، بلکه از پیش نیز کورتر شده است.
 آقای روحانی که در دوران انتخابات، شرایط کشور را ناشی از اوضاع اقتصادی می‌دانست، با انتقاد از مدیریت‌های نادرست در جمع هوادارانش در استان کردستان گفته بود: «با یک تدبیر درست می‌توان واحدهای تولیدی را فعال کرد و اشتغال به وجود آورد»، اما زمان زیادی از این سخنان نگذشت که در کلام و رفتار دولتمردان، تحریم‌های خارجی به عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور تبدیل شد. تا آنجا که همه چیز به تحریم‌ها ربط داده می‌شد و توافق با طرف‌های خارجی عامل معجزه در اقتصاد پنداشته می‌شد تا جایی که حتی رئیس‌جمهور مسئله آب خوردن مردم را هم به تحریم‌ها ربط داد و گفت: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود»، البته این همه اصرار بر نقش تحریم‌ها نیز تنها تا منعقد شدن برجام پابرجا ماند و پس از برجام و از آن پس سرمایه خارجی، مشکلات ساختاری و داشتن مجلسی همسو با دولت و... عوامل حل مشکلات اقتصادی اعلام شد، این در حالی است که بستن قراردادهای واردات کالا به کشور و ولخرجی های بدون هدف دولت در سفرهای خارجی بسیاری از اقتصاددانان را نگران کرده است. عبدالرزاقی در این‌باره می‌گوید: «در حالی که ما در کشورمان بیش از پنج میلیون بیکار داریم! واضح است که قراردادهای با فرانسه با ایتالیا، تنها به سود خارجی‌ها خواهد بود و کسب‌وکار آنهاست که رونق می‌گیرد.»


▼ خبر ویژه

طرح اصلاحي مقتدا صدر براي عراق
مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق اعلام کرد، به زودی طرحی برای اصلاحات این کشور که موافق نظر عقلا و مرجعیت است، ارائه خواهد کرد. وی در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم مراجع برای عدم طرح آرای سیاسی در خطبه‌های نماز جمعه عراق، این اقدام را شجاعانه توصیف کرد و گفت: این نوعی اعتراض به ضعف خدمت‌رسانی، نابسامانی وضعیت سیاسی، امنیتی و اصلاحات در عراق است. مقتدا صدر از دولت عراق خواست تا برای اصلاحات و خدمت‌رسانی در این کشور و جلوگیری از فساد به طور جدی وارد عمل شود و تأکید کرد، طرح اصلاح‌طلبانه‌ای دارد که موافق با نظر شرع و مرجعیت است و به زودی آن را اعلام خواهد کرد. گفتنی است، نمایندگان آیت‌الله سیستانی از جمعه گذشته آرای سیاسی خود را در خطبه‌های نماز جمعه بازگو نمی‌کنند.
 

▼ اخبار

۱- بیمارستان هسته‌ای ایران یک بیمارستان ویژه در جهان خواهد شد
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: یک‌هزار میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان هسته‌ای نیاز است و شهرداری تهران زمین ساخت این بیمارستان را در اختیار ما قرار داده ‌است. ضمن اینکه همکاری با وزارت بهداشت و درمان نیز به خوبی پیش می‌رود. علی‌اکبر صالحی با تأکید بر اینکه بیمارستان هسته‌ای ایران یک بیمارستان ویژه در جهان خواهد شد، گفت: این بیمارستان پیشرفته‌ترین تجهیزاتی را که با پرتو سروکار دارد، در اختیار خواهد داشت و قرار است این بیمارستان فاز به فاز بهره‌برداری شود. صالحی تأکید کرد: بیمارستان هسته‌ای کشورمان تنها یک بیمارستان نیست و یک مرکز تحقیقاتی هسته‌ای خواهد بود و مهندسان هسته‌ای در زمینه مسائل پزشکی در این بیمارستان فعالیت خواهند داشت.

۲- ١٤٢  هزار تراکنش بانک‌های ایرانی در شبکه سوئیفت
بانک مرکزی با توجه به انتشار برخی شایعات، اظهارنظرها و اخبار در زمینه عدم رفع تحریم خدمات سوئیفت به بانک‌های ایرانی، اعلام کرد که تمام بانک‌های ایرانیِ رفع تحریم‌شده، مراحل عضویت و اتصال خود به این شبکه را تکمیل کرده‌اند و از ابتدای اجرای برجام تا پایان وقت کاری ١٩ بهمن ماه، بیش از ١٤٢ هزار تراکنش از طریق بانک‌های ایرانی عضو در شبکه سوئیفت پردازش شده است. البته همچنان برخی از بانک‌های رفع تحریم‌شده در حال انجام مراحل نهایی آماده‌سازی و نصب نرم‌افزارهای خود هستند و انتظار می‌رود با تکمیل این فعالیت‌ها و اتصال کامل آنها، میزان تراکنش‌های سوئیفتی شبکه بانکی کشور بیش از این میزان افزایش یابد.

۳- مجلس به دنبال تمدید یک‌ساله برنامه پنجم توسعه
علی‌محمد احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه کشور مقدم بر لایحه سال ۹۵ بوده و نهایی نشده است، احتمالاً تصمیمات جدید گرفته خواهد شد. وی افزود: کمیسیون تلفیق به همین دلیل که این برنامه تاکنون نهایی نشده است، پس از انتخابات هفتم اسفند مجلس شورای اسلامی یا شاید در سال آینده تصمیم خواهد گرفت که برنامه پنجم توسعه را یک سال تمدید کند. وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۴ به صورت حتم فرصت بررسی لایحه بودجه ۹۵ وجود نخواهد داشت، گفت: قطعاً بودجه سال آینده به صورت چند دوازدهم ارائه خواهد شد.

▼ تا انتخابات
رئیس شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان درباره حضور هاشمی‌رفسنجانی در فهرست جامعتین گفت: آقای هاشمی در فهرست جامعه مدرسین نیست، اما جامعه روحانیت ملاحظاتی را دارد و هنوز در این خصوص تصمیم نهایی را نگرفته است. وی افزود: به خود آقای هاشمی نقاطی که مورد ضعیف ایشان بود و مورد اعتراض من بود، گفتم و ایشان هم پذیرفتند.
آیت الله موحدی کرمانی درباره حضور نداشتن لاریجانی در شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان گفت: آقای لاریجانی چون رئیس قوه مقننه هستند، در جلسه شورای مرکزی ائتلاف شرکت نکردند، اما به شخص من در مجمع تشخیص مصلحت گفت که من با تو هستم و هر نظری تو داشته باشی، همان نظر من است.
غلامعلی حدادعادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان با اشاره به اعلام فهرست ۳۰ نفره نامزدهای اصولگرا در تهران، گفت: بنای ما در تنظیم فهرست حذف کسانی نیست که در مجلس به عنوان رهروان فعالیت می‌کنند.


▼ اخبار کوتاه

وزارت دفاع آمریـکا همزمان با ارائه لایحه بودجه دولت این کشور به کنگره و رونمایی از جزئیات بودجه ۵۸۲/۷ میلیـارد دلاری خود، اعلام کرد که چهار کشور ایران، روسیه، چین و کره‌شمالی، مهم‌ترین دولت‌هایی هستنـد که باید با آنها مقابلـه شود. همزمان با رونمایی از لایحه بودجه، یک مقام ارشد پنتاگون گفت: این بودجه برای «دفاع» در برابر چالش‌هایی است که روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی ایجاد می‌کنند. وی از گروه‌های تروریـستی هم به منزله دیگر تهدید پیش روی آمریکا نام برده است.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد، طرح دخالت زمینی در سوریه و حمله زمینی به این کشور یک طرح آمریکایی است و از واشنگتن آمده است. وی پس از دومین دیدار خود با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن تأکید کرد، بحث و بررسی‌ها درباره اعزام یگان نیروی زمینی یا نیروهای ویژه در سوریه در کنار ائتلاف آمریکایی در حال انجام است و عربستان آمادگی خود را برای تأمین نیروهای ویژه به منظور انجام چنین عملیاتی اعلام کرد.
امیرحسین شاهمیر، رئیس بخش تجارت بین‌الملل شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با رویترز گفت: ما آماده جهشی بزرگ برای دوره پس از لغو تحریم‌ها هستیم. امیدواریم با باز شدن دستبند تحریم‌ها از دستان کشاورزان‌مان، شاهد افزایش تولید و حتی صادرات باشیم؛ ایران در نظر دارد به یک صادرکننده بزرگ مواد غذایی تبدیل شود.
روزنامه «نیویورک‌تایمز» آمریکا با انتشار گزارشی از افزایش علاقه توریست‌های آمریکایی برای سفر به ایران با وجود هشدار وزارت خارجه این کشور مبنی بر ریسک‌پذیر بودن سفر به ایران خبر داد. گفتنی است، قیمت پایه یک تور یک‌هفته‌ای به مقصد ایران برای گردشگران آمریکایی حدود سه هزار دلار است.
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در یک نطق تلویـزیونـی، تغییر گسترده در ترکیب کابینه این کشور را خواستار شد. وی با اشاره به لزوم افزایش کارایی کابینه، گفت: لازم است تا شماری از وزرای کنونی، با افراد تکنوکرات، دانشگاهی و حرفه‌ای جایگزین شوند.
سفیر ترکیه در روسیه گفت: در سال ۲۰۱۶، اقتصاد ترکیه به واسطه تحریم‌های روسیه بیش از ۱۱ میلیارد دلار آسیب می‌بیند.


منبع: بصیرت


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس