کد خبر 530698
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴

با شکست دونالد ترامپ، امید نخست جمهوریخواهان، در ایالت آیووا رسانه های آمریکا به بررسی دلایل این رخداد پرداخته اند.

به گزارش مشرق، روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی در وبسایت خود نوشت: جمهوریخواهان برجسته تا چند ماه امیدوار بودند که پشتیبانی از دونالد ترامپ سرابی بیش نباشد؛ آمیزه ای از بر سر زبان افتادن نام و پوشش ناپایدار رسانه های خبری و پشتیبانی رای دهندگان مردد که شاید در انتخابات آغازین شرکت نکنند. و امروز باید باور کرد که امیدهای آنان چندان هم دور از حقیقت نبوده است. دونالد ترامپ علیرغم پیشتاز بودن در هر یک از 10 نظرسنجی گذشته در آیووا از تد کروز شکست خورد (24 درصد در برابر 28 درصد). مارکو روبیو نیز با 23 درصد آرا در جایگاه سوم قرار دارد. 

خلاصه اینکه ترامپ به جای برنده شدن، به رده سوم نزدیک شد. این دستاورد لزوما ما را به این سو راهنمایی نمی کند که نامزد فرجامین چه کسی خواهد بود. بلکه نشان دهنده آغاز دور تازه ای از نبرد برای نامزدی است. اینها نشان می دهد که استواری ترامپ کمابیش یک توهم است و آنچنان که به چشم می رسد از جایگاه نیرومندی برخوردار نیست. 

هرچند، شکست ترامپ، آنگونه که برخی گمان کرده اند، کارزار او را از راه به بیراهه نخواهد کشاند. او در نظرسنجی های نیوهمپشایر با فاصله بسیار پیشتاز است. از این رو، فرصت خوبی برای بازگشت به راه دارد. رای دهندگان به ترامپ نیز گویا کم شمار نیستند. بسیاری این گمانه را پیش کشیده اند که او شاید نتواند دل پشتیبانان خود را به دست آورد؛ ولی آنچه در آیووا رخ داد فراتر از چیزی بود که بیشتر تحلیلگران پیش بینی کرده بودند. 

در ادامه این مطلب آمده است: با این همه، ترامپ کم آورده است. او در نزد رای دهندگانی باخت که در یک ماه گذشته نظر خود را برگردانده بودند و جایگاه سوم را در نزد کسانی به دست آورد که پیشتر، در انتخابات مقدماتی شرکت کرده بودند. شاید دلیلش تصمیم او برای شرکت نکردن در فرجامین مناظره ریاست جمهوری باشد. 

پیروزی کروز نیز فرصتی به او داده تا راهی باریک ولی واقعی را به سوی نامزد شدن در پیش بگیرد. نقاط قوت او شامل پشتیبانی رای دهندگان «فوق محافظه کار» و بهترین سازماندهی در رقابت ها و دستگاهی نیرومند برای گردآوری منابع مالی است. 

ولی راه او برای نامزد شدن، هموار نیست. او با مخالفت تمام عیار بسیاری از جمهوریخواهان برجسته مواجه خواهد شد، چیزی که در همین آیووا نیز پیش آمد. پیروزی تنگاتنگ کروز چندان چشمگیر نبوده است. ولی پیروزی او شاید برای جلب رای دهندگان نه چندان محافظه کار پیشرانه کافی را فراهم کند. نامزدهایی همچون مایک هاکبی و ریک سنتوروم پس از پیروزی در آیووا هیچ گاه در گسترش جاذبه فراتر از زادگاه خود کامیاب نبودند و اگر کروز هم نتواند، از نامزدی حزب خود محروم خواهد ماند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس