به گزارش مشرق، اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۱۲ بهمن  را در ادامه می خوانید:


حرف روز     
   انقلاب ماندگار
امروز آغاز سی‌وهفتمین دهه فجر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و یادآور رشادت‌ها، پایمردی‌ها و جانفشانی‌های ملت ایران اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در برابر استبداد داخلی، استعمار و دخالت خارجی است. در واقع،‌ انقلاب اسلامی به میزانی که علیه سیاست‌های داخلی رژیم شاه بود، به همان میزان نیز علیه حضور و دخالت بیگانگان در کشور و دست‌اندازی آنان بر مقدورات ملت بود. به بیان دیگر، آرمان‌ها و اهداف این انقلاب در تغییر حاکمان و سرنگونی رژیم خلاصه نشد، بلکه همزمان برای قطع نفوذ بیگانگان و دستیابی به استقلال در همه ابعاد آن، به معنای واقعی کلمه کوشش کرد. به تعبیری، تحول‌خواهی در داخل و تلاش برای اصلاح نظام ظالمانه بین‌المللی، حمایت از مظلومان و مستضعفان، استکبارستیزی و... از جمله ویژگی‌های متمایزکننده انقلاب اسلامی از سایر انقلاب‌های معاصر است؛ زیرا انقلاب‌های دیگر، آرمان خود را یا صرفاً محدود به چارچوب‌های سرزمینی خود تعریف کردند یا اینکه در صورت داشتن آرمان‌های فراملی، پس از مدتی با عدول از آن آرمان‌ها، حاضر به پذیرش مفروضات حاکم بر نظام بین‌الملل شدند. نمونه این قبیل کشورها، چین کمونیست است و در اخیرترین مورد نیز می‌توان به کوبا در آمریکای لاتین اشاره کرد؛ اما ایران اسلامی، تنها کشور انقلابی است که در عین رویکرد تعاملی با جهان، همچنان انقلابی مانده و بر مواضع انقلابی و الهام‌بخش و افزایش عمق راهبردی خود در سطح منطقه و جهان ادامه می‌دهد. نکته مهم با توجه به موضوع برجام، تلاش برخی شبه‌روشنفکران و انقلابیون وامانده برای مقایسه انقلاب اسلامی با کشورهایی مانند چین یا کوبا است. استدلالشان هم این است که همان‌گونه که این کشورها با نظام استکباری کنار آمده‌اند،‌ برجام نیز نقطه ‌عطفی برای عدول جمهوری اسلامی از مواضع انقلابی در قبال نظام ظالمانه بین‌المللی است. اما آنچه اینها استدلال می‌کنند، رؤیایی بیش نیست. زیرا جمهوری اسلامی حتی پس از برجام هم به مواضع انقلابی خود پایبند است. از این رو، جمهوری اسلامی پرچمدار انقلابی ماندگار در سطح جهان است که مرور زمان، اراده انقلاب آن را زنگین نمی‌کند.


▼ گزارش روز            
   سنگ محک
درخشش نشان فتح بر سینه دریادلان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران. روز گذشته سردار فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه و چهار فرمانده دیگر این نیروی سرافراز که تفنگداران متجاوز آمریکا را در محدوده‌ جزیره‌ فارسی بازداشت کرده بودند، مفتخر به دریافت نشان فتح از فرمانده کل قوا شدند. اعطای نشانی که نشان‌های فراوانی را در دل خود دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی که یک بار در سخنان خود در دیدار با دست‌اندر‌کاران انتخابات، اقدام دریادلان سپاه پاسدارن را کار بسیار درستی توصیف کرده و آن را معیار خوبی برای اقدام مسئولان در همه حوزه‌ها دانستند و بار دیگر در دیدار صمیمانه با پاسداران شرکت‌کننده در این عملیات، اقدام آنها را ستایش‌برانگیز، شجاعانه و همراه با ایمان خواندند و یادآور شدند: «کار شما بسیار عالی، جالب و به‌هنگام بود و در واقع باید این حادثه را کار خدا دانست که آمریکایی‌ها را به آب‌های ما کشاند تا با اقدام به‌هنگام شما، آن‌گونه با دست‌هایی که بر سر گذاشته بودند، بازداشت شوند.»، این‌بار با اعطای نشان فتح به فرماندهان این عملیات غرورانگیز در واقع بر ایستادگی در برابر دشمن، حفظ خطوط قرمز، ایستادگی بر حق ملت ایران و جلوگیری از هرگونه تجاوز به حقوق ملت ایران تأکید مجدد کردند.
به زعم نگارنده، سرّ اصرار و تأکید فراوان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر درست بودن این اقدام در حقیقت تبدیل این عملیات به یک معیار و سنگ محک است. اقدام معظم‌له ستایش این گفتمان است که دشمن اگر قدمی در راه تضییع حقوق ملت ایران بردارد یا ذره‌ای به منافع و مرزهای ملت ایران تجاوز کند، باید به شدت با آنها برخورد کرد.
رهبر معظم انقلاب در آستانه انتخابات مجلسین بار دیگر بر این موضوع صحه گذاشتند که معیار برای یافتن فرد اصلح و انتخاب درست، چگونگی تقابل هر فرد با زیاده‌خواهی‌ها و تجاوزهای دشمنان ملت ایران است.


▼ اخبار ویژه   
        

  برکناري به دلیل سخنراني انتخاباتی
سعادت، استاندار آذربایجان غربی در پیامی حکم مشاور فرهنگی‌اش را به دلیل سخنرانی در ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه ارومیه لغو کرد. مختاری چند روز پیش در ستاد انتخاباتی جلال‌زاده، استاندار سابق آذربایجان غربی و داوطلب نمایندگی برای مجلس دهم از حوزه انتخابیه ارومیه سخنرانی کرده بود. اگرچه این اقدام پسندیده است، اما باید در سطح بالاتر رئیس‌جمهور، استانداران و وزرایی را که علیه شورای نگهبان وارد رقابت‌های انتخاباتی شده‌اند نیز از این ابلاغیه آگاه کند و از حق‌الناس دفاع نماید.
اختلاف‌نظر برای دعوت از روحانی!
به گزارش «دویچه‌وله» شبکه رسمی دولت آلمان در گزارشی به نقل از اشپیگل از اختلاف در دولت آلمان بر سر دعوت از روحانی خبر داده و اعلام کرده است، مرکل اعتقادی به ضرورت دیدار هر چه سریع‌تر روحانی از برلین ندارد و می‌گوید، ایران کماکان مدافع حزب‌الله لبنان و تهدیدی برای اسرائیل است؛ اما معاونش، زیگمار گابریل از حزب سوسیال دموکرات آلمان بر سودآوری معاملات اقتصادی با ایران تأکید می‌کند. همچنین برخی شرکت‌های آلمانی هم منتظر این دیدار هستند.
 

▼ اخبار

۱- لغو اعلان قرمز ۱۴ ایرانی پس از برجام
سردار مسعود رضوانی، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با تأیید خبر لغو اعلان قرمز ۱۴ ایرانی پس از برجام که به دلیل دور زدن تحریم‌ها تحت تعقیب قرار گرفته بودند، اظهار داشت: در سال جاری به ردیابی ۱۱۰ مجرم در کشورهای جهان موفق شدیم که با توجه به ردیابی۷۰ پرونده در سال گذشته، شاهد رشد۶۰ درصدی ردیابی پرونده‌های پلیس بین‌الملل ناجا بوده‌ایم. وی با اعلام خبر افزایش ۵۷ درصدی استرداد مجرمان از خارج از کشور، از استرداد ۱۱ مجرم به کشور در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: طی این مدت ایران نیز ۱۰ مجرم بین‌المللی را دستگیر و به کشورهای خود بازگرداند که عمده این افراد از اتباع کشور افغانستان بوده و به جرم قتل و گروگانگیری تحت تعقیب بودند. رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در ادامه با برشمردن بخشی از وظایف پلیس بین‌الملل، از برقراری ارتباط آنلاین ۱۹۰ کشور جهان خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر مبارزه با قاچاق انسان، مواد مخدر، تروریسم و جرایم بین‌المللی، پلیس بین‌الملل وظایفی را در برخورد با تخلفات در حوزه ورزشی، تبانی، موضوعات محیط زیستی و قاچاق محصولات هسته‌ای برعهده دارد.

۲- رکورد واردات بنزین ایران شکست
سید ناصر سجادی درباره آخرین وضعیت واردات و صادرات فرآورده‌های نفتی گفت: هم‌اکنون تنها سوخت وارداتی به ایران بنزین بوده و در ١٠ ماه نخست سال جاری به طور متوسط روزانه ۵/۸ میلیون لیتر بنزین (معادل ١٢ درصد از مصرف کل) به کشور وارد شده است. وی با اعلام اینکه روزانه ٧١ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود، تصریح کرد: در ١٠ ماه نخست امسال به طور متوسط روزانه پنج میلیون لیتر گازوئیل به کشورهای مختلف همسایه، چون پاکستان صادر شده است. این مقام مسئول با اشاره به تک‌نرخی شدن بنزین در کشور از خردادماه امسال و در پی پایان اعتبار بنزین ٧٠٠ تومانی در کارت‌های سوخت در آبان ماه، اظهار داشت: تک‌نرخی شدن بنزین سبب کاهش روند رشد مصرف بنزین شده است، به ‌گونه‌ای‌که در سال‌های گذشته که بنزین دو نرخی بوده، رشد مصرف سالیانه شش تا هفت درصد بوده است، اما امسال تاکنون این میزان از ۱/۲ درصد بیشتر نشده است که رشدی منطقی است.


▼ تا انتخابات

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، گفت: برخی اوقات قانون به نفع من است و برخی اوقات بالعکس، ولی نباید تخریب صورت گیرد. باید همه به قانون عمل کرده و راه قانونی را پیش بگیریم. وی گفت: اینجانب هم برای مجلس خبرگان رهبری نامزد شده‌ام که به دلیل شرکت نکردن در آزمون علمی عدم احراز شده‌ام. درخواست تجدیدنظر کرده‌ام، اما حفظ نظام برایم مهم است و هر رأیی که شورای نگهبان صادر کند، مطیع آن هستم.
رهامی، یکی از فعالان اصلاح‌طلب با بیان اینکه فهرستی از ردّ صلاحیت‌شدگان به جهانگیری، معاون اول ریاست‌جمهوری داده شده است، گفت: اگر لازم باشد، از طریق کانال‌های مستقیم هم این فهرست را به رهبری گزارش خواهیم داد، اما قرار بر این است که آقای جهانگیری فهرست افراد ردّصلاحیت شده را به رئیس‌جمهور بدهد و این فهرست از طریق آقای روحانی به اطلاع رهبری برسد.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی از تکمیل و نهایی شدن فهرست خبرگان جامعتین برای استان‌ها خبر داد. همچنین غلامعلی حدادعادل گفت: ۸۰ درصد فهرست اصولگرایان تهران برای مجلس مشخص شده است.

▼ اخبار کوتاه
مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌بینی کرد، رشد اقتصاد امسال منفی دو درصد باشد. بنا بر گزارش این مرکز، اقتصاد ایران پس از شرایط نامساعد سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ که تولید ناخالص داخلی کشور در مجموع معادل ۷/۸ درصد با کاهش مواجه شد، در سال ۱۳۹۳ به مدد دستاوردهای ناشی از توافق موقت ژنو و وجود ظرفیت‌های خالی، شاهد نرخ رشد سه درصد (اعلامی از سوی بانک مرکزی) بود. در حالی که بانک مرکزی برخلاف رویه سال‌های گذشته خود، برای سه‌ماهه و شش‌ماهه نخست سال جاری نرخ رشدی اعلام نکرده است؛ اما مرکز آمار ایران رشد اقتصادی شش ماه نخست سال ۱۳۹۴ را برابر با یک درصد اعلام کرد.
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران حجم تجارت بین ایران و ترکیه را ۱۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط امروز و پس از رفع تحریم‌ها، امیدواریم بتوانیم این رقم را با توجه به ظرفیت‌های دو کشور افزایش دهیم. رئیس اتاق تهران از تردد یک طرفه گردشگران ایرانی به ترکیه نیز انتقاد کرد و افزود: سالیانه دو میلیون نفر گردشگر ایرانی از ترکیه بازدید می‌کنند، ولی متأسفانه تعداد گردشگران ترک که به ایران سفر می‌کنند، اندک است.
«ابو احمد فضل» از اعضای ارشد جنبش حماس با انتقاد از آمریکا و جامعه بین‌المللی به دلیل دست داشتن در توقف ارائه خدمات به پناهندگان فلسطینی، اظهار داشت: «آنروا» همواره در زمینه امداد و اشتغال پناهندگان فلسطینی فعالیت می‌کرد و طی ۲۰ سال گذشته کمک‌های پزشکی و آموزشی بسیاری را در سطوح مختلف برای پناهندگان فراهم کرده بود؛ اما این خدمات به دلایل سیاسی متوقف شده است.
یک روزنامه آلمانی با انتقاد از رویکردهای هیئت معارضین مورد حمایت عربستان سعودی در مذاکرات سوریه، نوشته است: مواضع این گروه‌‌ها موجب شده تا این گفت‌وگوها بی‌حاصل باشد و گروهی که ماه گذشته در ریاض شکل گرفت، به جای آنکه گفت‌وگوها را تسهیل کند، با خودداری از گفت‌وگو با دولت سوریه، روند مذاکرات را با مانع روبه‌رو کرده و عملاً فرآیند صلح را به یک «مضحکه» تبدیل کرده است.
بر اساس گزارش رسمی تجارت خارجی کشور، در ۱۰ ماهه امسال بالغ بر ۳۶ هزار و ۱۲۷ خودرو وارد کشور شده است که ارزش ریالی آن ۲۴ هزار و ۷۳۶ میلیارد و ۱۸۷ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۷۶۷ ریال برآورد شده است.

منبع: بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    باید ایرانی ها سفر به ترکیه و امارات را تحریم کنند و به جای آن به روسیه و کشورهای دیگر بروند اگر واقعا ایرانی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس