به گزارش مشرق، اخبار و تحلیل‌های شنبه ۱۱ بهمن را در ادامه می خوانید:

*******
** حرف روز

برای انقلاب چه کرده‌ایم؟

«فرد هالیدی» نویسنده بریتانیایی در دانشگاه اقتصاد و سیاست لندن، سال ۲۰۰۹ انقلاب ایران را در مجموع مدرن‌ترین انقلاب تاریخ بشر خواند و گفت: «ایرانی‌ها بزرگ‌ترین اجتماعات تاریخ بشر را در تظاهرات انقلابی (و به ویژه استقبال از آیت‌الله خمینی) انجام دادند.»
او که در زمینه انقلاب اسلامی کتاب‌ها و مقالات بی‌شماری نوشته است، سخنان خود را با این جمله به پایان رساند که «جهان هنوز حرف جمهوری اسلامی و این ملت بزرگ را نشنیده است.»
امروز جهان غرب و مرتجعان کشورهای عربی پس از ۳۸ سال، بخش زیادی از هزینه‌های خود را به خاموش کردن صدای انقلاب اسلامی اختصاص داده‌اند؛ چه بسا هنوز هم جان‌های زیادی به بهای الگوگیری و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی در جهان داده می‌شود؛ همانند فرزندان شیخ‌ابراهیم زکزاکی که در روز قدس به شهادت رسیدند، تنها به دلیل اینکه شیخ‌ابراهیم بزرگ‌ترین تجمع را پس از ایران در نیجریه راه‌اندازی کرده است.
سرنوشت او اکنون نامعلوم است و جرم وی این است که راه انقلاب را به مستضعفان آفریقا نشان می‌دهد. امروز مردم نیجریه، سودان، مصر، تونس و... تشنه کلام انقلاب و امام(ره) هستند؛ اما دربار سعودی به انحای مختلف با خریدن برخی از حکام فاسد یا فعالیت‌های تروریستی به شیوه نرم در حال مقابله سخت با ایران است. در کشورهای سوریه، یمن، لبنان و عراق نیز وضع به گونه‌ای دیگر است و فعالیت‌های تروریستی صرفاً به دلیل شنیده شدن صدای انقلاب در این کشورهاست.
هالیدی، کارشناس انگلیسی راست می‌گفت که هنوز جهان حرف انقلاب را نشنیده است؛ ما نزدیک‌تر از این را هم می‌گوییم که هنوز بسیاری از مسئولان کشورمان نیز حرف اصلی انقلاب را درک نکرده‌اند. اگر به دغدغه‌ها و هشدارهای رهبر معظم انقلاب در سالیان گذشته نگاهی داشته باشیم، معنای این سخن واضح‌تر می‌شود که برای مسئولیتی که در قبال انقلاب داشته‌ایم، از خود چه هزینه‌ای کرده‌ایم؟ فردا دوازدهم بهمن ماه، آغاز دهه مبارک فجر است؛ خوب است یک بار کارنامه خود را در محضر خداوند و شهدا به قضاوت بگذاریم و ببینیم که آیا نمی‌توانستیم بیشتر از این برای انقلاب سرمایه بگذاریم؟ آیا...

** گزارش روز

ژنو ۳ در هاله‌ای از ابهام

نشست ژنو ۱ در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ مصادف با ۱۰تیر ۱۳۹۱ به منظور یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به بحران سوریه برگزار شد. در این نشست با وجود تأکید روسیه بر ضرورت شرکت ایران، فشار آمریکا سبب شد تا ایران به منزله یکی از بازیگران کلیدی و تأثیرگذار در سوریه، در این نشست مشارکت نداشته باشد. در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ مصادف با ۲ بهمن ۱۳۹۲ هم نشست ژنو ۲ برگزار شد. در این نشست برای اولین‌بار، دو طرف بحران، یعنی دولت سوریه و گروه معارض مورد حمایت مخالفان رو به روی هم و پشت میز مذاکره قرار گرفتند. این نشست هم نتوانست به دلایل مختلف نتایج خوبی را در بر داشته باشد. حالا نشست ژنو ۳ آغاز شده است و خبرها حاکی است برخی از معارضان که برای حل بحران سوریه در این نشست حضور یافته‌اند، مواضع ضدّ و نقیضی دارند و دغدغه آنها تأمین منافع کشورهای حامی تروریسم است. این اختلافات نشان‌دهنده پایبند نبودن معارضان به دعوت‌های سازمان ملل متحد و وعده‌های این سازمان و بی‌توجهی آنها به درد و رنج مردم سوریه بر اثر تروریسمی است که قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از آن حمایت می‌کنند. از سوی دیگر، در این نشست مخالفان واقعی دولت سوریه که در صحنه داخلی فعال هستند، حضور ندارند و گروه‌های معارض خارج‌نشین حضور فعال‌تری یافته‌اند. از این رو پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، روزهای آینده دامنه اختلافات بین معارضان توسعه یابد. به ویژه اینکه وزیر خارجه عربستان در این اثنا تأکید کرده است، بشار اسد باید از قدرت کنار برود، چه از طریق گفت‌و‌گوهای سیاسی و چه با جنگ! این در حالی است که واشنگتن با اعمال فشار به ریاض از معارضان خواسته است، بدون پیش‌شرط به مذاکرات ژنو بروند. همه اینها سبب شده است تا نتایج این نشست در هاله‌ای از ابهام فرو برود.

** اخبار ویژه

۱- فعالیت انتخاباتی آقای وزیر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مردم سیستان‌وبلوچستان خواست که به اعتدال رأی بدهند! واعظی در مراسم افتتاح طرح‌های مخابراتی در زاهدان افزود: سیستان‌وبلوچستان به علت رأی بالایی که به روحانی در سال ۹۲ داد، یکی از استان‌های اولویت‌دار برای دولت است. بر همین اساس، گماردن یکی از قوی‌ترین استانداران برای این استان، نشان از برنامه‌ریزی دقیق دولت برای این خطه از کشور است. وی انتخابات هفتم اسفند را بسیار حساس و سرنوشت‌ساز دانست و گفت: مطمئن هستیم که مردم همانند سال ۹۲ به پای صندوق‌های رأی می‌آیند و به عقلانیت و اعتدال رأی می‌دهند.

۲- نتيجه معکوس
پایگاه اینترنتی «المانیتور» نوشت: ممکن است تحریم‌های موشکی ایران نتیجه معکوس داشته باشد؛ زیرا این احتمال وجود دارد که ایران را به سوی تقویت برنامه موشکی این کشور سوق دهد. این پایگاه اینترنتی در مقاله‌ای به قلم «عباس قیداری» نوشت: به‌ نظر می‌رسد، تحمیل تحریم‌های موشکی جدید واشنگتن علیه تهران- آن ‌هم فقط یک روز پس از آغاز اجرای توافق هسته‌ای موجب نقض غرض شود؛ زیرا با واکنش شدید ایران روبه‌رو شد. هر چند حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در مسئله هسته‌ای انعطاف‌پذیر بود، به نظر می‌رسد که وی در زمینه مسائل نظامیِ ایران به مراتب غیرقابل انعطاف‌تر باشد.
 
** اخبار

۱- کنایه نماینده زن عراق به سفیر عربستان
یکی از نمایندگان زن مجلس عراق در پاسخ به اظهارات سفیر عربستان سعودی در بغداد درباره دموکراسی، به کنایه گفت: آخرین انتخابات سعودی‌ها به زمان تصمیم‌شان برای قتل پیامبر اسلام(ص) برمی‌گردد. دکتر حنان الفتلاوی که چند روز قبل پس از هتاکی‌های وزیر خارجه بحرین، او را «توپ گوشتی» نامیده بود، در واکنش به سخنان سفیر عربستان گفت: «سفیر کشوری به ما آموزش دموکراسی می‌دهد که آخرین انتخابات کشورشان زمانی برگزار شد که از هر قبیله‌ای یک نفر را انتخاب کردند تا پیامبر اسلام را به قتل برسانند.» این سخن حنان الفتلاوی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عراقی و عربی داشته است.

۲- ناپدید شدن ۱۰ هزار کودک پناه‌جو در اروپا
آژانس جنایی اتحادیه اروپا از مفقود شدن ۱۰ هزار کودک پناه‌جو در اروپا پس از ورود آنها به نقاط مختلف خاک اروپا خبر داد. این آژانس اروپایی نسبت به ربوده شدن این کودکان از سوی گروه‌های تندروی اروپا به منظور سوءاستفاده جنسی و بردگی هشدار داد و اعلام کرد، این افراد کودکانی هستند که بدون همراه یا پدر و مادر وارد اروپا شده‌اند. برایان دونالد، رئیس سازمان پلیس اروپا به نشریه «آبزرور» گفت: تنها در ایتالیا حدود پنج هزار کودک پس از نام‌نویسی از سوی دولت و هزار کودک دیگر در کشور سوئد ناپدید شده‌اند. به گفته پلیس اروپا، بیش از ۲۶ هزار کودک بدون همراه در خلال بحران پناه‌جویان وارد خاک اروپا شده‌اند که بیشتر آنها از میان پناه‌جویان سوری هستند.

** تا انتخابات

  • آیت‌الله علوی‌گرگانی گفت: اگر کسانی که لیاقت خدمت کردن ندارند، وارد مجلس شوند، قطعاً برای نظام و جامعه مشکلاتی ایجاد خواهند کرد و این امر، نگرانی رهبر انقلاب و دلسوزان را هم زیاد خواهد کرد. این مرجع تقلید تأکید کرد: حفظ آبروی مؤمن خیلی مهم است؛ کسانی که به دلیلی ردّ صلاحیت شده‌اند، نباید این ردّ صلاحیت آنها را در بوق و کرنا کرد و موجب آبروریزی شد، چون بالاخره آنها مال همین کشورند و می‌خواهند زندگی کنند.
  • مسئول ستاد دریافت شکایات داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از دریافت ۸۰ طرح شکایت خبر داد و گفت: از تعداد ۸۰۱ نفری که برای مجلس خبرگان رهبری نامزد شده بودند، ۳۷۳ نفر در آزمون شرکت کردند. وی افزود: از این تعداد پس از اعلام نتایج آزمون و بررسی صلاحیت، در مجموع ۱۶۶ نفر واجد شرایط شناخته شدند.
  • جمشید ایرانی، دبیر میز انتخابات جبهه اعتدالگرایان گفت: جبهه اعتدالگرایان هفته جاری با محمدرضا عارف درباره جبهه نجات دیدار و رایزنی خواهد داشت. وی افزود: جبهه نجات متشکل از راهبردی چهارضلعی است که معتقدیم باید با حضور اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان، اصولگرایان معتدل و کاندیدای متخصص شکل بگیرد.
  • علی‌محمد غریبانی، عضو شورای سیاست‌‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان درباره انتخابات منتظر نتیجه رایزنی‌های رئیس‌جمهور با نهادهای مربوطه هستند، گفت: ما منتظر پاسخ نهایی شورای نگهبان هستیم و پس از آن حتماً لیست می‌دهیم؛ اما هنوز برای مذاکره با مستقلین اقدامی صورت نداده‌ایم.
  • صادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان اظهار داشت: اگر کسی در اعتراض به ردّ صلاحیت‌ها استعفا دهد و تحریم کند، اشتباه است. هر استانداری که می‌خواهد استعفا بدهد، از نظر من اشتباه است و قابل قبول نیست. وی در ادامه تأکید کرد: کشوری که توان مذاکره و گفت‌وگو را دارد، می‌تواند در خصوص این مسئله هم با گفت‌وگو و مذاکره وارد شود و مشکل را حل کند، نظام و رهبری دغدغه‌شان پاسداری و حرمت رأی مردم است و آن‌طور که بعضی‌ها سیاه و سفید می‌بینند، نباید دید.
** اخبار کوتاه

  • حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار با مجید مجیدی، کارگردان فیلم محمد رسول‌الله(ص) بر ادامه راه و پیشرفت بهتر کارها در خصوص نمایش فیلم محمد ‌رسول‌الله‌(ص) تأکید کرد. وی گفت: گروه‌های فریب‌خورده و تروریست که فرصت تحقیق و بررسی ارزش‌های اسلام ناب را ندارند، با به نمایش درآمدن این فیلم قطعاً متنبه خواهند شد و به ارزش‌های اسلام و رحمت و رأفت دین پیامبر خاتم پی خواهند برد.
  • اخباري كه از كنگره آمريكا خارج شده، نشان مي‌دهد كه برخي از مخالفان جمهوريخواه برجام با اشاره به دستگيري تفنگداران دريايي آمريكا در خليج‌فارس، مشغول بازنويسي برجام هستند. برخی از قانونگذاران آمریکایی که از سند توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ دفاع کرده بودند، با منتقدان این توافق به بحث و جدل پرداخته و از آنها خواسته‌اند به جای بازنویسی «برجام»، برای تقویت اجرای آن تلاش کنند.
  • در پی حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پایگاه نظامی «العند» در استان لحج، ده‌ها تن از متجاوزان و مزدوران عربستان، از جمله «نیکولاس پطرس» فرمانده جدید شرکت بلک واتر در یمن کشته شدند. یک منبع نظامی گفت: این موشک محل سکونت افسران متجاوز، مقر عملیات آنها و تانکرهای سوخت را به طور کلی منهدم کرد.
  • غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به دستگیری ۶۰ نفر از کارکنان متخلف در حوزه زمین‌خواری اظهار داشت: در ریشه‌یابی از بسیاری پرونده‌های زمین‌خواری به این نتیجه می‌رسیم که برخی اشخاص در ادارات و سازمان‌های متولی زمین و مسکن به نوعی با افراد سودجو و فرصت‌طلب مرتبط هستند و با آنها همکاری‌هایی داشته‌اند.
  • وزارت خارجه آمریکا تعدادی از ایمیل‌های هیلاری کلینتون را منتشر کرده است که گفته می‌شود، حاوی اطلاعات بسیار محرمانه است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از مجموع ۲۲ ایمیل، جلوی انتشار هفت مورد از این ایمیل‌ها که حاوی اطلاعات «خیلی محرمانه» بوده است، گرفته شده است.
  • زهره طبیب‌زاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر فائزه هاشمی در آستانه انتخابات به آمریکا، اظهار داشت: حساسیت دستگاه‌های امنیتی نسبت به این سفر می‌تواند از بروز وقایع احتمالی در انتخابات جلوگیری کند.

بصیرت


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس