به گزارش مشرق، اخبار و تحلیل‌های شنبه ۱۰ بهمن را در ادامه می خوانید:

▼ حرف روز

انتخابات؛ نيازمند آرامش

قطار انتخابات منتظر بررسي نهايي صلاحيت‌ها از سوی شوراي نگهبان است و قرار است طي روزهاي آينده به پايان برسد و تبليغات انتخاباتي در انتهاي بهمن ماه آغاز شود. پس از اعلام اوليه اسامي رد و تأييد صلاحيت‌شدگان انتخابات مجلس و خبرگان، فرصتي براي اعتراض وجود داشت تا آنهايي که گمان می‌کردند در مسير بررسي صلاحيت‌ها اشتباهي صورت گرفته، دلايل خود را اقامه کرده و منتظر بررسي مجدد شوراي نگهبان بمانند. اما در اين ميان، فضاسازي‌ها و فشارها بر شوراي نگهبان شدت يافته است تا اين دستگاه نظارتي را تحت‌الشعاع خواست خود قرار دهند. بازار شايعات نيز با همين هدف در حال گرم شدن است. در روزهاي گذشته، اخبار متفاوتي از رد يا تأييد صلاحيت نامزدهاي مختلفي به گوش مي‌رسد که هيچ‌کدام منبع موثقي ندارد. انتشار اين اخبار در حالي صورت مي‌گيرد که هنوز شوراي نگهبان برای رسيدگی به شکایات چند روز دیگر فرصت دارد و اخبار انتشاريافته جز در تنگنا قرار دادن شوراي نگهبان و به هم ريختن افکار عمومي، کارکرد ديگري نخواهد داشت.
نکته قابل ملاحظه در اين ميان، آن است که فرايند برگزاري انتخابات روندي است که به نظم و آرامش نياز دارد و در دل اين آرامش است که امکان انتخاب عقلايي فراهم مي‌آيد و شايستگان فرصت حضور در رأس قدرت را به دست مي‌آورند. تنها کساني که منافع خود را در غيرعقلاني کردن فرايند انتخاب و انتخابات مي‌بينند، تلاش دارند تا در آستانه روز هفتم اسفند بر التهابات بيفزايند.
حوادث تلخ انتخابات سال ۸۸ هنوز از اذهان عمومي پاک نشده است و به ياد داريم که چطور جنجال‌آفريني يک جريان سياسي که موفقيت خود را در ناآرامي اذهان عمومي و تبديل انتخاب از تعقل به تعصب مي‌ديد، سرمايه‌هاي يک ملت را به آتش کشيد و خسارت جبران‌ناپذيري را به کشور وارد کرد. از این رو، براي جلوگيري از تکرار گذشته، بايد دل به بازار شايعات نسپاريم و فرصت دهيم تا دستگاه‌هاي قانوني کار خود را در کمال آرامش انجام دهند! و فراموش نکنيم که مصلحت امروز انقلاب و نظام اسلامي در حفظ آرامش انتخابات است!


▼ گزارش روز

بدعهدهای محبوب!

اجرای برجام و رویکرد دولت به توسعه روابط با کشورهای اروپایی، زمینه‌ساز سفر پرحاشیه رئیس‌جمهور کشورمان به اروپا شد. روحانی ابتدا راهی ایتالیا شد، کشوری که اقتصادش درگیر رکود بی‌سابقه است، به گونه‌ای که مؤسسه آماری «چنسیس» در گزارش سالیانه خود اعلام می‌کند، بحران اقتصادی، ایتالیا را ۱۰ سال به عقب برگردانده است. این در حالی است که متأسفانه رئیس‌جمهور کشورمان در ایتالیا نشست خبری مشترک خود را در کنار مجسمه ماركوس آئورليوس آنتونيوس، سردار «رم» در جنگ با ایران برگزار کرد تا خبر قراردادهای اقتصادی بسته‌شده به ارزش ۱۸ میلیارد دلار در بین حاشیه‌های این سفر گم شود؛ البته حاشیه‌های سفر رئیس‌جمهور با ترک ایتالیا پایان نیافت و در فرانسه نیز شاهد اتفاقات عجیبی بودیم. فرانسه درحالی جزء اولین مقاصد اروپایی روحانی قرار گرفت که به عنوان سرسخت‌ترین و کارشکن‌ترین طرف در مذاکرات هسته‌ای مشهور شده بود و هنوز عهدشکنی و خیانت‌های شرکت‌های فرانسوی در خاطر ایرانیان زنده است. با این همه در کمال تعجب، ایرانیان از صفحه تلویزیون شاهد دیدار بالاترین مقام اجرایی کشورمان و نماینده ملت ایران با رئیس چند کمپانی بدعهد فرانسوی بودند! دیدارهایی که می‌توان از آن به منزله تنزل جایگاه ایرانیان نام برد؛ جالب‌تر از این دیدارها، عقد قرارداد با شرکتی، چون پژو بود تا این شرکت ماشین سال ۲۰۰۸ خود را در سال ۲۰۱۷ در ایران تولید کند! شرکتی که به بهانه تحریم‌ها در سال ۱۳۹۱ و درحالی که هنوز دو سال از زمان قراردادش با ایران باقی مانده بود، همکاری خود را با ایران قطع کرد و به دنبال آن، شرکت ایران‌خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت‌های سنگینی شد. بی‌شک، شنیدن و دیدن اخبار سفر رئیس‌جمهور به فرانسه، این سؤالات را مطرح می‌کند که آیا هیچ کمپانی دیگری در جهان، جز پژو وجود ندارد؟ و حتی اگر این‌چنین است، نباید دیدار با رئیس یک کمپانی به رئیس شرکت‌های خودروساز یا در نهایت به وزیر صنعت واگذار می‌شد؟ آیا این دیدارها و عقد قرارداد، این مفهوم را به دیگر کشورها و شرکت‌ها منتقل نمی‌کند که هر چه بیشتر کارشکنی کنید، مقرب‌تر و محبوب‌تر خواهید بود؟


▼ خبر ویژه

اکنون زمان آرایش کردن فرا رسیده است!

در حالی که به دنبال لغو تحریم‌ها، مردم ایران منتظر حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی هستند، کشورهای اروپایی به ایران به مثابه بازاری برای لوازم لوکس و آرایشی و مصرفی نگاه می‌کنند! خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پاریس نوشت: تحریم‌های ایران لغو شده است و لوازم آرایشی فرانسوی به این کشور وارد خواهد شد، اکنون زمان آرایش کردن فرا رسیده است! فرانسه یکی از بزرگ‌ترین دارندگان برندهای لوازم آرایشی در دنیاست. بازار لوازم آرایشی در ایران هنوز هم دومین بازار بزرگ در خاورمیانه پس از عربستان سعودی به شمار می‌آید. گفتنی است، گردش مالی این بازار در سال ۲۰۱۴ برابر با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عنوان شده است. این رقم، بدون احتساب گردش مالی خرید و فروش عطر و ادکلن است. بر اساس گزارش‌های منتشرشده شرکت آلمانی «بیرزدورف» و شرکت هلندی «یونیلور» در سال ۲۰۱۴ بر بازار لوازم آرایش ایران تسلط پیدا کردند.
 

▼ اخبار

۱- اتهام‌زنی به ایران در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان حماقت است
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: پرونده ریاست‌جمهوری لبنان به پیگیری نیاز دارد و متأسفانه تحریک و اتهام‌زنی‌ها در این زمینه برای چندین ماه غالب بود. اولین اتهام‌زنی به ایران مربوط می‌شد که این کشور را به دخالت در انتخاب رئیس‌جمهور متهم می‌کرد؛ اما باید گفت، ایران قدرت بزرگ منطقه است و به پرونده ریاست‌جمهوری لبنان نیازی ندارد؛ از کشورهای گروه ۱+۵ بپرسید و ببینید که آیا ایران حتی یک بار هم موضوع لبنان را در مذاکرات پیش کشیده است؟ روحانی به ایتالیا، واتیکان و فرانسه رفت، اما آیا حرفی درباره پرونده لبنان زد؟ یا اینکه طرف مقابل مسئله لبنان را مطرح کرد؟ نصرالله در این‌باره با تأکید بر اینکه دیگران اصرار داشتند ایران در موضوع ریاست‌جمهوری لبنان ورود کند، افزود: ایران دائماً اصرار دارد که این پرونده، مسئله داخلی لبنان است و از هر توافقی که لبنانی‌ها به آن دست یابند، حمایت می‌کند. خواهش می‌کنم از این ماجرا خارج شوید و اگر واقعاً در حل پرونده ریاست‌جمهوری جدی هستید، برای گفت‌و‌گو بیایید و منتظر اجازه برخی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی نباشید. دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت: در ایران در طول ۳۷ سال، ۳۵ انتخابات و حتی بیشتر برگزار شده و در زمان جنگ نیز انتخابات تعطیل نشده است؛ در حالی که ما در لبنان دائماً به دنبال بهانه برای به عقب راندن زمان انتخابات هستیم و مرجعی برای حلّ اختلافات در میان ما نیست.
۲- تحریم‌های چند لایه آمریکا علیه ایران
روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابعی در شرکت‌های کشتیرانی گزارش داده است، خریداران اروپایی نفت ایران به دلیل تحریم‌های چند لایه آمریکا با مشکل انتقال نفت خریداری‌شده از ایران روبه‌رو هستند. افراد متخصص در شرکت‌های کشتیرانی ایرانی و اروپایی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند: در روزهای گذشته حدود شش شرکت نفتی، از جمله توتال فرانسه با مشکل پیدا کردن تانکر برای انتقال هشت میلیون بشکه نفت خام به کشورهای اروپایی مواجه بوده‌اند. شرکت‌های بیمه به بیمه کردن نفتکش‌های حامل نفت ایران به اروپا تمایلی ندارند؛ چراکه چندین لایه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با وجود رفع برخی از تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور، کماکان برقرار است.


▼ تا انتخابات

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره حمایت از آقای هاشمی‌رفسنجانی گفت: آقای هاشمی در لیست جامعه مدرسین نیست، اما حضورش در لیست جامعه روحانیت مورد تردید است. معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد، اما تا این لحظه تصمیم نهایی گرفته نشده است.
حکیمی‌پور با اشاره به تشکیل شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با قدرت و قوت کار خود را در کنار خانواده اصلاح‌طلبان ادامه می‌دهد. جریان اصلاحات بنا دارد اصلاح نظام انتخابات و نظام حزبی را در مجلس دهم در اولویت کاری خود قرار دهد.
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس درباره احراز یا ردّ صلاحیتش برای نمایندگی مجلس دهم اظهار داشت: تأیید صلاحیتم به طور رسمی به بنده اعلام نشده است، اما به طور غیررسمی از افراد نزدیک به شورای نگهبان اطلاع یافته‌ام که تأیید صلاحیت شده‌ام.
عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اظهار داشت: ما درباره انتشار لیست اصلاح‌طلبان منتظر هستیم که بسیاری از کاندیدای ردّ صلاحیت‌شده اصلاح‌طلب برگردند، بنابراین سعی می‌کنیم در ۱۷ یا ۱۸ بهمن‌ماه لیست‌مان را کامل و منتشر کنیم.


▼ اخبار کوتاه

پیروزی‌های پیاپی ارتش و نیروهای مردمی سوریه در حومه لاذقیه که باندهای تروریستی تکفیری را غافلگیر کرد، موجی از وحشت و ناامیدی و سرخوردگی را در میان آنها و حامیان‌شان به وجود آورده است. پیشروی نیروهای ارتش سوریه به گونه‌ای است که ضربات کوبنده و دردناکی بر پیکره بی‌رمق گروهک‌های تروریستی تکفیری مزدور وارد کرده و صفحات وابسته به تکفیری‌ها در شبکه‌های ارتباط اجتماعی، به خوبی عمق سرخوردگی و آشفتگی آنها در پی شکست‌های پیاپی در برابر ارتش و نیروهای مردمی سوریه را نشان می‌دهد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین تأکید کرد: اظهارات مقام‌های آمریکایی در متهم کردن ولادیمیر پوتین به فساد مالی، اهانت‌آمیز و تلاشی برای نفوذ در انتخابات آتی ریاست جمهوری روسیه است. هفته گذشته آدام زوبین، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مقابله با تروریسم و اطلاعات مالی در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کرده بود، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، یک تصویر از فساد مالی است.
گروه تکفیری داعش برنامه‌های رادیویی خود را در شرق افغانستان به زبان فارسی پخش می‌کند. فعالان نهادهای اجتماعی در شرق افغانستان اعلام کردند: گروه تروریستی داعش علاوه بر زبان پشتو، پخش برنامه‌های رادیویی خود را به زبان فارسی آغاز کرده است. رادیوی «صدای خلافت» که در استان ننگرهار افغانستان شنیده می‌شود، از آغاز تاکنون تبلیغات ضددولتی پخش می‌کند و از جوانان می‌خواهد به صفوف این گروه بپیوندند.
سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، در سخنانی گفت: برای تقویت عدالت اجتماعی در بخش بهداشت و درمان، ۱۰ هزار پزشک متخصص و عمومی به سراسر کشور اعزام شده‌اند که سهم مناطق محروم، چهار هزار پزشک است. وی همچنین افزود: پرستارانی را داریم که در دست نیروهای تکفیری اسیرند یا مجروح و شهید شده‌اند.
وزیر خارجه فرانسه، اسرائیل را تهدید کرد که در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات صلح، پاریس دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت. به گزارش شبکه الجزیره، وزیر خارجه فرانسه گفت: اگر تلاش‌های جدید برای اجرای راه‌حل دو دولت در مسئله فلسطین و اسرائیل پیشرفت نداشته باشد، فرانسه، دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.


منبع: بصیرت 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس