مرتضي بختياري، معاون سياسي- امنيتي دادستان کل کشور، درباره نام‌نويسي محکومان سابقه‌دار در انتخابات گفت:«اگر برخي افراد با اين نيت که مي‌دانند ردّ صلاحيت مي‌شوند، اما براي ايجاد زمينه موج‌آفريني، تشنج و تکدر خاطر مردم و تشويش اذهان عمومي داوطلب شده باشند، جرم و قابل تعقيب است.»

به گزارش مشرق، نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ را در ادامه می‌خوانید:‌

▼ حرف روز

دشمن و خان اول انتخابات
پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته، کار بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری هم به پایان رسید و دیروز شورای نگهبان اسامی اولیه تأیید و ردّ صلاحیت‌شدگان مجلس خبرگان رهبری را به وزارت کشور اعلام کرد. در بین شرکت‌کنندگان در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری سه دسته از افراد وجود داشتند؛ دسته اول، عده‌ای که صلاحیت‌شان تأیید شد و شرایط حضور در انتخابات را پیدا کردند. دسته دوم، کسانی که در جریان بررسی‌های صورت‌گرفته روشن شد که صلاحیت حضور در این عرصه را ندارند و دسته سوم هم کسانی که صلاحیت آنها برای حضور در انتخابات احراز نشد. اگرچه این افراد صلاحیت‌شان برای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری احراز نشده، اما این دلیلی بر عدم صلاحیت عمومی آنها نیست.

در این میان، پوشش رسانه‌ای و تبلیغاتی رسانه‌های ضد انقلاب درباره ردّ صلاحیت‌های صورت‌گرفته بدون اشاره به افرادی که تأیید صلاحیت شده‌اند، از محورهای خبری ۲۴ ساعت گذشته بوده است. وجود برخی از چهره‌ها در بین ردّ صلاحیت‌شدگان -که البته پیش‌بینی هم می‌شد- سبب شد تا رسانه‌های ضد انقلاب با هدف تحریک افکار عمومی، خط خبری مسمومی را طراحی و دنبال کنند و درصدد ایجاد خدشه در روند تأیید و ردّ صلاحیت‌ها برآیند. در این میان از القای اینکه اصولگرایان با استفاده از نفوذ خود به دنبال حذف جناح سیاسی مخالف خود هستند تا بردن موضوع صلاحیت‌ها در حد اختلافات شخصی بین برخی اعضای شورای نگهبان و برخی نامزدها هم پیش رفتند!

به نظر می‌رسد، دشمنان انقلاب اسلامی از مدت‌ها پیش خود را برای رویداد بزرگ سیاسی اسفند ماه که برگزاری دو انتخابات مهم است، آماده کرده و رسانه‌ها و شبکه‌های متعدد خود را برای این مهم بسیج کرده‌اند و در خان اول انتخابات، یکی از کارهای آنها، سوءاستفاده از اشخاصی است که به هر دلیل صلاحیت آنها احراز نشده است. این موضوع لزوم هوشیاری آحاد مردم، به ویژه کسانی را که نقطه هدف دشمن هستند، می‌طلبد تا دشمن را در رسیدن به اهدافش ناکام بگذارند.

▼ گزارش روز

تاوان نفوذ منفعت‌طلبان
«هشت کارتن پرونده برای تخلفات قرارداد کرسنت»؛ این موضوعی بود که روز دوشنبه هفته جاری از سوی حجت‌الاسلام اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه اعلام شد. پرونده‌ای که نام‌های آشنا و مشهوری در آن دیده می‌شود، اما مسئله افراد نیستند، بلکه منافع یک کشور و ملت است که در سایه این قرارداد قربانی منافع افراد شده است؛ قراردادی که هم خود بر ضد منافع ایران است و هم اعتراض ایران به قرارداد، به دلیل برخی کارشکنی‌ها و انتصابات غلط، با جریمه‌ای سنگین برای جمهوری اسلامی ایران همراه شده است.

در حقیقت، روایت پرونده کرسنت، روایت قراردادی است که در سال ۱۳۸۱ برای فروش گاز ترش ایران با شرکتی به نام کرسنت پترولیوم منعقد شد. شرکتی که صرفاً نقش یک دلال در بازار گاز را داشت، در یک فضای غیر رقابتی توانست با ایران قرار دادی را منعقد کند که بر اساس آن، گاز میدان سلمان ایران را برای مدت ۲۵ سال و ۱۴ برابر زیر قیمت جهانی، از آن خود کند، در حالی که در همان زمان، این نوع گاز به شرکت‌های ایرانی ۲۵ دلار فروخته می‌شد، امارات گاز را از قطر به مبلغ ۶۵ دلار می‌خرید و گاز صادراتی روسیه به اروپا ۱۵۰ دلار بود. البته این قرارداد با ورود سازمان‌های نظارتی و بالادستی متوقف شد و ایران به دادگاه لاهه نیز شکایت کرده و روند پرونده به نفع ایران در جریان بود که متأسفانه به دلیل اقداماتی به دور از مصالح کشور روند پرونده تغییر کرد و بر اساس اظهار وزیر ارشاد دولت یازدهم کشورمان ۱۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار بابت این پرونده جریمه شده است. البته حکم قطعی نیست و با گفته‌های سخنگوی قوه قضائیه و اظهارات روز گذشته الیاس نادران که گفته است حکم نهایی دادگاه متخلفان کرسنت آماده است، این امیدواری وجود دارد که با اثبات تخلف در قرارداد کرسنت، بتوان نظر دادگاه لاهه را تغییر داد.

▼ خبر ویژه

مجلس انقلابی می‌تواند جلوی استکبار بایستد
نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: برگزاری انتخابات در کشور همیشه حساسیت داشته، اما در این مقطع از تاریخ انقلاب به دلیل شرایطی که در آن قرار داریم؛ اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه صبح امروز در همایش هادیان و مسئولان سیاسی سپاه با اشاره به موضوع انتخابات پس از برجام، اظهار داشت: در مسئله انتخابات آینده باید دو موضوع مسئله هسته‌ای و جریان غرب‌گرایی را از هم تفکیک کرد و نباید گذاشت که این دو موضوع با هم خلط شوند. جدا کردن این دو مقوله از آن رو اهمیت دارد که در صورت خلط آنها ممکن است در آینده با فتنه‌ها یا شبه‌فتنه‌ها روبه‌رو شویم. وی به اهمیت مجلس و خبرگان انقلابی برای جداسازی مسائل هسته‌ای و غرب‌گرایی اشاره و تصریح کرد: جریان غرب‍گرا در کشور به شدت فعال است و کسانی برای نفوذ اندیشه لیبرال‌سکولار در ایران با محوریت برخی از عمامه‌ به‌‌سرها خیز برداشته‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: با تدبیر رهبری، مسئله هسته‌ای جدا از مسئله رویکرد به غرب پیگیری شد، اما عده‌ای این تفکر رهبری را قبول ندارند و به دنبال خلط موضوع هسته‌ای و غرب‌گرایی هستند. نماینده ولی‌فقیه در سپاه تأکید کرد: مجلس آینده اگر به این دو مقوله نگاه معتدل داشته باشد؛ این اختلاط صورت می‌گیرد و اگر بر اساس دیدگاه رهبری، نگاهی انقلابی داشته باشد، می‌تواند ضمن عبور از مسئله هسته‌ای با همه توان مقابل سایر خواسته‌های استکبار بایستد.
 
▼ اخبار

۱- دست‌درازی به اموال ایران
وکلای جمهوری اسلامی ایران در دادگاهی در تورنتو حاضر شدند تا از برداشت از حساب‌ها و مصادره چند ساختمان متعلق به ایران در کانادا به بهانه پرداخت غرامت به کسانی که می‌گویند خود یا بستگان‌شان «قربانی تروریسم» هستند، جلوگیری کنند. به نوشته پایگاه «نشنال پست»، شاکیان به دنبال مصادره دو ساختمان ایران در اونتاریو و مبلغی بالغ بر ۶/۲ میلیارد دلار را هستند که در حسابی در کانادا بلوکه شده است. در سال ۲۰۱۲ دولت وقت کانادا به رهبری «استفان هارپر» قانونی را امضا کرد که بر اساس آن، دادگاه‌های این کشور می‌توانند برای پرداخت غرامت به قربانیان «حملات تروریستی» دستور برداشت از حساب‌های «کشورهای حامی تروریسم» را صادر کنند. حسابی که اتاوا قصد برداشت از آن را دارد، حسابی است که از طریق آن شهریه دانشجویان ایرانی پرداخت می‌شود و به همین دلیل باید حسابی دیپلماتیک و به دور از دسترس دادگاه‌های معمولی به شمار آید. دادگستری کانادا در حالی مصادره دارایی‌های ایران در این کشور را بررسی می‌کند که دولت تازه کانادا اعلام کرده است قصد دارد روابط دیپلماتیک خود با ایران را از سر بگیرد.

۲- فروش ایرباس نیاز به تأیید وزارت خزانه‌داری
به گزارش رویترز «پیتر هاربیسون» رئیس مرکز هوانوردی (CAPA)، شرکت ارائه‌دهنده خدمات هوایی چندمنظوره در استرالیا با بیان اینکه تهران به سرمایه‌گذاری و سازمان‌دهی نیروی انسانی برای انجام هر اقدامی در خطوط هوا‌یی‌اش نیاز دارد، گفت: ما فرصت‌های بسیار بزرگی را در ایران شاهدیم، اما بدون موارد ذکرشده رشد بسیار کمتر از حد مطلوب را شاهد خواهیم بود. ایران فهرست خرید ۲۰ میلیارد دلاری جت‌های ایرباس را به اروپا در جریان سفر این هفته رئیس‌جمهور به اروپا ارائه کرده است. رویترز در پایان نوشت: تکمیل قرارداد فروش ایرباس به ایران به تأیید وزارت خزانه‌داری آمریکا بستگی دارد که باید فروش این هواپیماها به ایران را که بیش از ۱۰ درصد قطعاتش آمریکایی است، تصویب کند.

▼ تا انتخابات
امیر محبیان، فعال سیاسی با اشاره به خبر ردّ صلاحیت سیدحسن خمینی، گفت:‌ به نظر من به مصلحت نیست ایشان با حکم حکومتی به انتخابات برگردد، به دلیل اینکه به هر صورت این‌گونه القا می‌شود که ایشان به دلیل انتساب به حضرت امام(ره) از فرصت ویژه‌ای برخوردار شده که دیگران نداشتند و این مسئله برای شأن ایشان خوب نیست.

حجت‌الاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران با توصیه به رعایت کردن قانون از سوی کسانی که نتوانسته‌اند احراز صلاحیت‌‌ شوند، گفت: این افراد اگر مؤمن هستند، بگویند «الهی رِضاً بِرضِائکَ»؛ زیرا این عدم احراز صلاحیت به معنی این نیست که آنها، آدم‌های بدی بوده‌اند.

مرتضي بختياري، معاون سياسي- امنيتي دادستان کل کشور، درباره نام‌نويسي محکومان سابقه‌دار در انتخابات گفت:«اگر برخي افراد با اين نيت که مي‌دانند ردّ صلاحيت مي‌شوند، اما براي ايجاد زمينه موج‌آفريني، تشنج و تکدر خاطر مردم و تشويش اذهان عمومي داوطلب شده باشند، جرم و قابل تعقيب است.»

علی صوفی، رئیس ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان در شهر تهران بیان کرد: فهرست اصلاح‌طلبان پس از پاسخ نهایی شورای نگهبان در مورد صلاحیت‌ها، یعنی در ۱۷ بهمن ماه منتشر می‌شود.

شانزده زن برای نامزدی مجلس خبرگان نام‌نویسی کرده بودند که دو نفر به آزمون دعوت شدند، اما شرکت نکردند و ماباقی نیز تأیید نشدند.

▼ اخبار کوتاه
پس از آنکه رئیس‌جمهور، تلویحاً جریان اصلاح‌طلب را ۱۰ میلیون معرفی کرد، «محمدجواد حق‌شناس» فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای گفت: قطعاً اصلاح‌طلبان آرای اکثریت جامعه را در اختیار دارند که در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ کاملاً به نمایش گذاشته شد. ۱۸ میلیون نفر به آقای روحانی رأی دادند و ۲۵ درصد هم که در انتخابات شرکت نکردند، یعنی آرای بالفعل ۱۸ میلیونی اصلاح‌طلبان می‌تواند به ۳۰ میلیون رأی بالقوه افزایش پیدا کند.

حسین قضاوی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، گفت: اقتصاد ایران ظرفیت دریافت سالانه ۳۲ تا ۴۲ میلیارد دلار فاینانس و ریفاینانس و بازپرداخت سالانه هشت تا ۱۰ میلیارد دلار در شرایط حاضر را دارد. وی در ادامه افزود: مانده بدهی خارجی اقتصاد ایران از ۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ به پنج میلیارد دلار در سال ۱۳۹۳ و کمتر از آن در شرایط حاضر رسیده است.

عیسی کلانتری، دبیرکل خانه کشاورز با اشاره به اینکه ایران در فرسایش خاک رتبه اول را دارد، بیان داشت: متأسفانه ایران حائز رتبه اول فرسایش خاک در جهان شده است و سالانه ۱۷ تن خاک در هر هکتار در ایران از بین می‎رود که معادل یک میلی‎متر خاک است؛ این در حالی است که برای تشکیل همین مقدار خاک در ایران به حدود چهل سال زمان نیاز است.

ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس دبی در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی «توئیتر» بار دیگر در سخن‌پراکنی‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: نفت اهواز ثروت عربی است که فارس‌ها (ایرانی‌ها) بر آن تسلط یافته‌اند. وی در ادعای مضحک دیگری نوشت: نیمی از اراضی امروز فارس (ایران) در زمان امپراتوری بابل متعلق به عراق بود!

«موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: داعش مدت‌هاست که از پول ترکیه بهره می‌برد. این اظهارات در حالی مطرح شده است که تل‌آویو و آنکارا در ماه‌های گذشته به سمت تقویت روابط دوجانبه حرکت کرده‌اند و دولت ترکیه اقدامات گسترده‌ای برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی انجام داده است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال احتمال توافق اوپک و غیراوپکی‌ها برای کنترل مازاد عرضه به ۶۰/۳۰ دلار در هر بشکه رسید. تحلیلگران می‌گویند، هرگونه توافق قیمت‌ها را به ۴۰ تا ۶۰ دلار افزایش می‌دهد.

منبع: سایت بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    0 0
    مشرق چرا دروغ میگی تلویزیون ایران نشون داد زنایی که تو امتحان شرکت کردنو خب بگو رد صلاحیت شدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس