معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز باید در دولت یازدهم انجام شود، گفت: مردم در پسا تحریم انتظار دارند که اقتدار اقتصادی هم رقم بخورد.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز در نشست مشترک با مدیران ارشد بانک مرکزی با بیان اینکه دشمنان کشور در دوران تحریم دو نقطه حساس اقتصادی ایران از جمله نفت که تامین کننده منابع اداره کشور بود و بانک مرکزی به عنوان مرکز اصلی سیاستگذاری در اقتصاد مورد هدف قرار دادند گفت: خوشبختانه دوستان ما در نظام بانکی کشور در دوره تحریم عملکرد خوبی داشتند بخصوص بانک مرکزی اجازه نداد که اداره کشور با اخلال روبرو شود.

وی افزود: یک عده ای در کشور مسئول کار و حل و فصل امورات مردم هستند و در حال تدبیر و برنامه‌ریزی‌اند تا مشکلات حل شود اما یک عده‌ای هم مسئولیتشان نق زدن، چوب لای چرخ کردن و اخلال کردن در کارها است و از خوشحالی مردم ناراحتند و عزا می‌گیرند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: در زمان انجام مذاکرات این عده می‌گفتند مگر می‌شود مذاکرات به نتیجه برسد و مگر می شود آمریکایی‌ها تحریم‌ها را بردارند اما حالا که تحریم ها برداشته شده می‌گویند این ها که حاضر نیستند امتیازی به ما بدهند.

جهانگیری با اشاره به خرید چندین هواپیما از شرکت‌های بزرگ دنیا برای اضافه کردن به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور تاکید کرد: وقتی که در گذشته یک هواپیمای دست دوم از یکی از کشورها که در مقابل ایران عددی نیستند می‌خریدیم و در ناوگان حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گرفت بعضی‌ها خوشحال می‌شدند که بالاخره تعدادی هواپیمای دست دوم پس از چند سال استفاده به ما فروخته شده است، در حالی که موضوع پرداخت پول برای خرید این هواپیما از جمله مسائلی است که نمی‌توان در مورد آن صحبتی کرد چون خودمان دیگر احساس می‌کنیم گفتنش خسته کننده می‌شود.

وی با اشاره به سفر روحانی به فرانسه و ایتالیا گفت: اینکه در اولین سفر رئیس جمهور به اروپا مهمترین شرکت‌های خارجی اعلام کردند 118 هواپیما اجاره به شرط تملیک می‌دهیم و پول هم نمی‌خواهیم و پول ما را از محل فروش بلیت‌هایی که می‌فروشیم بازپرداخت کنید که اول خودمان از این اقدام متعجب شدیم و به وزیر مربوطه می‌گفتیم مطمئنید که این کار انجام می‌شود که البته این اتفاق انجام شد و این تعداد هواپیما به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور اضافه خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برخی انتقادها در این باره گفت: حالا که این اتفاق انجام شده برخی می‌گویند مگر اولویت اول کشور هواپیما بود و کار دیگری نبود که انجام دهید؟ در پاسخ به این صحبت‌ها آدم می‌ماند چه بگوید، برخی گره‌هایی که در امورات کشور به وجود آمده در حال حل و فصل است البته برخی گره‌های مردم  از ندانم کاری برخی از مدیران کشور ایجاد شده که الان عده‌ای با تدبیر در حال باز کردن این گره‌ها هستند و عقلایی تصمیم می‌گیرند که ما باید از این مسئله خوشحال باشیم.

وی با بیان اینکه ما وارد دوران پسا تحریم شده‌ایم و علاقمندیم اداره کشور بر مبنای اصول علمی و مبنایی انجام شود افزود: لزوم تحقق این مهم آن است  که ما از ظرفیت تمام صاحب نظران، کارشناسان و نخبگان بهره‌مند شویم و ما نیز از نقطه نظرات صاحب نظران در هر بخشی استقبال می‌کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه در دوران پسا تحریم نیازمند سیاست‌های جدی هستیم تصریح کرد: هم اکنون در کشور با دو و سه چالش جدی روبرو هستیم که مهمترین آن اشتغال است در حالی که براساس برنامه ششم سالانه 890 هزار فارغ التحصیل داریم که این تعداد از ما کار طلب می‌کنند و ما باید نسبت به این موضوع تمهیدات لازم را بیندیشیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه به دلیل افت رشد اقتصادی کشور در سال‌های گذشته قدرت خرید مردم کاهش یافته است افزود: مسائل منطقه‌ای تنها با حضور ایران حل و فصل خواهد شد از جمله مسائل سوریه و عراق، همچنین بدون تردید هدف داعش ضربه زدن به ایران بوده که در این میان باید از امنیتی که نیروهای مسلح ما ایجاد کرده اند تشکر کنیم و این اقتدار هم به ما بسیار کمک کرده است. البته مردم در پسا تحریم انتظار دارند که اقتدار اقتصادی هم رقم بخورد.

جهانگیری با بیان اینکه بانک مرکزی نقش اساسی در تحقق اقتدار اقتصادی در کشور دارد، تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته لازمه تحقق رشد 8 درصدی جذب سالانه 50 میلیارد دلار منابع و سرمایه گذاری خارجی است و بانک مرکزی در این زمینه نقش مهم و اساسی دارد و باید تعهدات کشور را کنترل کرده و همچنین باید منابع مالی مورد نیاز را تجهیز کند.

وی با بیان اینکه باید تلاش بیشتری در جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم گفت: ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بازارمان را به عنوان یک بازار مصرفی در اختیار کشورهای خارجی قرار دهیم و آن‌ها فکر کنند که بازار ایران تبدیل به بازار مصرف آن‌ها خواهد شد بلکه سرمایه گذاری در کشور باید با هدف صادرات باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئولیت بانک مرکزی در پسا تحریم بسیار سنگین بوده و دستگاه‌های دیگر همچون وزارت نفت و ... باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند، گفت: وزارت نفت در دوران پسا تحریم در روزهای نخست اعلام کرد که ظرفیت تولید نفت در کشور در روزهای اول 500 بشکه و در ماه‌های آتی یک میلیون بشکه افزایش پیدا خواهد کرد و در نهایت نیز تولید نفت کشور به میزان قبل از تحریم‌ها باز می‌گردد.

جهانگیری ادامه داد: از سیستم بانکی انتظار داریم تمام گیرهایی که دیگران ایجاد کردند را رفع کند.

معاون اول رئیس‌جمهور درباره تلاش دولت یازدهم نسبت به یکسان سازی نرخ ارز تاکیدکرد: یکسان سازی نرخ ارز باید به عنوان یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم البته توسط بانک مرکزی در زمانی که آمادگی کامل وجود داشته باشد، انجام شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم در دوره اول دولت یازدهم نرخ ارز یکسان‌سازی شود.

جهانگیری همچنین گفت: دولت یازدهم نرخ ارز را سه نرخی تحویل گرفت و ان‌شاءالله آن را تک نرخی خواهیم کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نرخ سود بانکی و تورم گفت: اقتصاددان‌های کشور همواره دغدغه داشتند که ما به التفاوت نرخ تورم و سود تسهیلات بانکی زیاد است.

وی افزود: البته یکی از توفیقات مهم دولت یازدهم کاهش معنادار نرخ تورم بوده البته طبق گزارش بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه تک رقمی شده و این انتظار وجود دارد که این روند پایدار بماند و ما به سمت تک رقمی شدن گام برداریم، الان تورم ما 13 درصد شده و فعالان اقتصادی به ما می‌گویند الان وقت آن رسیده که همان سیاست‌هایی که گفته می‌شد اعمال شود.

وی افزود: ما به عنوان دولت نمی‌خواهیم هیچ فشار ویژه‌ای به بانک مرکزی وارد کنیم اما این کار را بانک مرکزی انجام دهد و به نقطه‌ای برساند که نرخ سود بانکی یک یا دو درصد بالای تورم باشد و این نرخ الان بالاست و انشاءالله این مسئله را ساماندهی کنیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معوقات بانکی گفت: خوشبختانه مطالبات و معوقات بانکی از 14 درصد به 12 درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: اینکه یک عده‌ای منابع سیستم بانکی را بگیرند و با گردن کلفتی پس ندهند این مسئله باید خاتمه یابد و باید نشان دهید قانون و اجرای آن گردن کلفت‌تر است و همه باید از قانون تمکین کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: البته در این میان برخی فعالان اقتصادی و تولید کنندگان به مشکل خوردند و باید با شجاعت به آن‌ها کمک کنیم که از این مشکل عبور کنند.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات احساس می‌کنم شجاعت تصمیم گیری در سیستم بانکی کم شده است، نگذارید شجاعت در مدیران از بین برود زیرا مدیر باید ریسک پذیر باشد.

جهانگیری با بیان اینکه اخیرا در جلسه‌ای با دستگاه‌های نظارتی از آن‌ها خواسته‌اند که نگذارید شجاعت در تصمیم گیری از مدیران گرفته شود تصریح کرد: مدیر باید شجاعت تصمیم گیری داشته باشد و اقتصاد کشور به مدیران شجاع ریسک پذیر و سالم نیاز دارد.

وی افزود: مدیری که شجاعت تصمیم گیری نداشته باشد به درد مدیریت نمی‌خورد و بهتر است خودش کنار برود زیرا جایگاه مدیریت برای کسانی است که این ویژگی‌ها را داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ساماندهی موسسات مالی غیر مجاز در کشور گفت: ابزارهای مورد نیاز برای برخورد با موسسات مالی غیر مجاز در اختیار شما مدیران قرار گرفته و باید در این زمینه تدابیر و برنامه‌ریزی های لازم صورت بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور  گفت: افزایش نقدینگی که عده‌ای نگران هستند که در این دولت افزایش پیدا کرده دلیلش به خاطر همین موسساتی بوده که خارج از کنترل بانک مرکزی عمل می‌کردند که الان تعدادی از آنها در کنترل بانک مرکزی قرار گرفتند.

جهانگیری تاکید کرد: موسسات غیرمجاز باید در چارچوب سیاست‌های بانک مرکزی عمل کرده و به قانون تمکین کنند.

وی نظارت در نظام سیستم بانکی را بسیار مهم دانست و افزود: اینکه در بانکی یک تخلف یک بار، ده‌بار و صد بار تکرار شده و در نهایت وقتی این تخلفات را جمع می‌زنیم ارزشش به چند هزار میلیارد می‌رسد قبول نداریم که این امر عادی است.

وی افزود: مجموعه بازرسی و حراست هم در تک تک بانک‌ها و هم در بانک مرکزی وجود دارد وقتی یک چکی بی محل کشیده می‌شود نباید تکرار شود و مدیری که در بانکش این اتفاق بیفتد باید بپذیرد که کفایت مدیریت ندارد و حداقل آن این است که باید استعفا دهد و برود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در پیگیری‌ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جدی است، افزود: برخی نیایند با شعار و حرف تند سیاسی خودشان را به اقتصاد مقاومتی و رهبری بچسبانند این ظلم بزرگی در حق اقتصاد مقاومتی و رهبری است.

وی تاکید کرد: اینکه می‌گویند سفر به ایتالیا و فرانسه خنجر از پشت به اقتصاد مقاومتی است این چه حرفی است؟

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به کاهش قیمت نفت و ایجاد شوک نفتی در برخی از کشورهای منطقه بر اثر این اتفاق گفت: آقایان یادشان رفته که درآمد ارزی از محل فروش نفت و میعانات در سال 90 ، 119 میلیارد دلار بود در حالی که درآمد ما در سال جاری از محل فروش نفت و میعانات به 30 میلیارد دلار هم نمی‌رسد و حالا باید پرسید این شوک چه تاثیری بر قیمت ارز و سایر بخش‌های اقتصادی گذاشته و شما مشاهده می‌کنید که این موضوع کنترل شده و پیداست که عد‌ه‌ای تدبیر و سیاست گذاری کرده اند که این شوک‌ها عبور داده شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    سیاستهای پولی را شورای پول واعتبار تعیین میکند یا دستور ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس