کد خبر 530886
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰

مجله اقتصادی فوربس آمریکا در گزارشی به 5 ابهام بزرگ قرارداد خرید 118 هواپیمای ایرباس، ایران از فرانسه اشاره می‌کند که هنوز بی‌پاسخ مانده است.

 به گزارش مشرق، هفته گذشته رئیس‌جمهور ایران با سفر به دو کشور ایتالیا و فرانسه به همراه یک هیأت 120 نفره، مبادلات تجاری امضا کردند که امضای قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس فرانسه به ارزش 25 میلیارد دلار خبرسازترین آنها در رسانه‌های داخلی و خارجی بود.

طی روزهای گذشته در رسانه‌های کشور انتقاد بسیاری از سوی کارشناسان و صاحبنظران به این معامله میلیاردی انعکاس یافت که ایرادهای فنی به آن وارد کرده و آنرا همسو با منافع ملی نمی‌دانستند.

در این میان برخی رسانه‌های خارجی هم از این قافله عقب نمانده و این قرارداد را در معرض انتقادات جدی قرار داده‌اند،‌یکی از این رسانه‌ها فوربس است.

این مجله اقتصادی معروف آمریکا به ابهام‌های قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس ایران از فرانسه  پرداخته و آن را از زوایای مختلف بررسی کرده است،‌فوربس در گزارشی با عنوان« 5 سؤال بی‌پاسخ درباره سفارش بزرگ ایرباس ایران» تلاش کرده به نکات تاریک این قرارداد بپردازد.

*اختلاف نظر درباره نوع هواپیمای صادراتی به ایران

به گزارش فوربس بر اساس اعلام ایرباس 118 هواپیمای سفارشی ایران  73 پهن پیکر شامل 45 فروند هواپیمای A330S،  تعداد 16 فروند هواپیمای A350S و 12 فروند هواپیمای A380S  است. همچنین 45 فروند هواپیمای معمولی که همه آنها از خانواده A320 هستند.

این آمارها از سوی مسئولان ایرانی هم تکرار شده است، اما هنوز حداقل 2 مقام مسئول اطلاعاتی متفاوت در این باره داده‌اند.

محمد خداکرمی معاون مدیرعامل سازمان هواپیمایی گفت: اکثر هواپیماها از خانواده A320 هستند. همین گفته را اصغر فخریه کاشان معاون وزیر راه و شهرسازی یک روز بعد از اعلان عمومی تکرار کرد.

وی گفت: اکثر سفارشات ایران را A321S و A320S تشکیل می‌دهند. ایران بازار داخلی بزرگی دارد و با هواپیمای A320S اخت گرفته است، بنابراین توجه به هواپیماهای که پهن پیکر نیستند، یک اقدام منطقی است.

* چه زمانی هواپیماها تحویل داده می‌شود

شرکت ایرباس مهلت زمانی برای تحویل این هواپیما تعیین نکرده است، اما فخریه کاشان  معاون وزیر شهرسازی به هیأت‌ها گفته است که نخستین هواپیما امسال تحویل داده می‌شود و آخرین آن در سال 2022 به ایران تحویل می‌یابد.

از سوی دیگر مهندسان و خلبانان ایرانی اگرچه ممکن است تخصص‌هایی را در سال گذشته با وجود تحریم‌ها به دست بیاورند، فنون و تکنیک‌های آنان در ارتباط با هواپیماهای مسن و فرسوده است. حتی با کمک شرکای خارجی زمان زیادی برای نگهداری و حل مشکلات فنی آنها برای آخرین نسل هواپیماهایی که دریافت می‌کنند وجود خواهد داشت. فروشندگان هواپیماها در گام نخست لازم است مسائل فنی و نگهداری از این هواپیماها را نیز منتقل کنند.

*چرا فقط به «ایران ایر»

در گزارش مجله فوربس آمده است که هنوز اعلام ایرباس مبنی بر اینکه 118 فروند هواپیما به مقصد ایران‌ایر خواهد بود، مشخص نیست. در حال حاضر ناوگان هواپیمایی ایران به 26 فروند می‌رسد، 19 فروند دیگر ذخیره دارد و سفارش 40 هواپیمای ATR را نیز دارد، با وجود این خرید هواپیما از دیگر کارخانه‌ها مانند بوئینگ را نیز رد نمی‌کند.

فوربس می‌نویسد: افزودن 100 فروند ایرباس به ناوگان هوایی  یک بلندپروازی صرف است و این هدف در کوتاه‌مدت محقق نخواهد شد. با فرض اینکه این میزان برای ناوگان هوایی ایران لازم باشد، این تا حدودی برای ایران عجیب به نظر می‌رسد که تمام هواپیماهای ایرباس خود را برای یک شرکت هواپیمایی (ایران‌ایر) اختصاص دهد و بهتر بود هواپیماها برای شرکت‌های هواپیمایی مختلفی تقسیم شود.

* پول هواپیما چگونه پرداخت می‌شود

بانک مرکزی ایران دو قرارداد با شرکت‌های «کفیس» فرانسه و SACE ایتالیا منعقد کرده است. این آژانس‌های اعتباری صادراتی می‌تواند تضمینی برای بانک‌های اروپایی که در نقل و انتقال پول‌ها دخیل هستند، باشد. اما نهادهای ایرانی هنوز محدودیت سنگینی برای مبادلات مالی دارند، به‌ویژه وقتی بحث مبادله با دلار پیش بیاید، فرجام معاملات مبهم به نظر می‌رسد.

در حالی‌که چنین موانع فنی هنوز پابرجاست، اراده سیاسی و ریسک بزرگی را برای بانکداران اروپایی می‌طلبد.

*آیا قراردادها الزام آور است

فوربس می‌نویسد مسئله دیگر این است که آیا ما راجع به تفاهم‌نامه صحبت می‌کنیم یا قراردادی که الزام‌آور باشد. آیا این گزینه‌ها یا قوانین خرید را هم شامل می‌شود. سرنخ‌های اندکی در بیانیه ایرباس وجود دارد؛ هرچند که باید بعد از اینکه این بیانیه در ماه فوریه به‌صورت به‌روز شده اعلام شد، زوایای آن را کشف کنیم. تا آن موقع همه ما مجبوریم به اظهارات تولیدکنندگان در مذاکرات با ایران بسنده کنیم.

زمانی که گزارشگر فوربس از فابریک برگیر، مدیر ارشد اجرایی ایرباس درباره وضعیت مذاکره با ایران صحبت می‌کند، می‌گوید همه چیز مبهم است.وی می‌گوید:«بازار بزرگی را پیش رو می‌بینیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    چرا همه جا نظر آمريكايي ها اخه ولي اينجا بَهه
  • محمدرضا ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    درود بر روحانی عزیزم با قدرت ادامه بده و به این افراطیون اعتنا نکن مشرق زمان احمدی نژاد کجا بودی؟؟؟ خجالت بکش هرکاری که روحانی میکنه یه تیتر انتقادی میزنی
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    حداقل اینقدر شرف داشته باشید که کل مقاله رو ترجمه کنید و بزارید در اختیار مخاطب نه اینکه هر بخش مقاله رو که مد نظرتون بود استخراج کنید و به عنوان اصل مقاله جا بزنید. در متن انگلیسی این مقاله اصلا انتقادی وجود ندارد و صرفا به نقاط ابهام برانگیز این قرارداد اشاره شده و در ابتدای مقاله اتفاقا این حرکت را یک دستاورد مثبت دانسته است.
  • يك ايراني ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    متأسفانه هنوز هم هموطنان من مصيبت هاي اصلي را نمي توانند ببينند : 1- مسئله امنيتي ! مشخص شده آمريكا پس از ناپديد شدن هواپيماي بوئينگ 777 پرواز MH370 مالزي در تمام هواپيماهاي غربي سامانه فرمان از دور زميني با اختيار عوامل زميني خودش را كار گذاشته و پردازشگرهاي هواپيما در آن لحظه فرمان هاي خلبانان را غير فعال مي كنند چون اين سيستم هدايت ماهواره اي است جايگزيني در ساير كشورها و از جمله ايران براي مقابله يا خنثي كردن ندارد ! همچنان كه براي هواپيماي مالزي نداشت و در نتيجه محموله مهم آن كه ادوات فوق پيشرفته آمريكايي بود كه در حمله طالبان پاكستان به چنگ آنها افتاده بود و آنها آن تجهيزات را با قيمت هنگفتي به مأموران چيني فروخته و براي در امان ماندن از دسترسي آمريكا بار آن هواپيماي نگونبخت كرده بودند و البته آمريكايي ها فهميدند و ... و حالا پس از خريدهاي فوق كلاني كه منطقي است فكر كنيم مبلغ معامله در طول 8 سال اول از 40 ميليارد دلار فراتر مي رود ايرباسها را يا بايد براي خنثي كردن تمام مدارات الكترونيك آنها اوراق و زمينگير كنيم يا ريسك هدايت توسط آمريكا و حتي ريسك جاسوسي و اسكن كردن تمام مناطق ايران كه بعلت دور بودن ماهواره ها امكان آن چندان براي ماهواره ها فراهم نبوده توسط ايرباس هاي خريده شده خودمان را بپذيريم ! 2- مبالغ كلان خريدها ، عملاً دست هر دولتي را از امكانات هزينه كردن براي واجب ترين امور در كشور نظير بهداشت و درمان و ازدواج جوانان و رسيدگي به محرومان و بيماران سرطاني و اشتغال و طرح هاي عمراني و صنايع داخلي و حمايت ازكشاورزي و ... مي بندد ! 3- در خوشباورانه ترين حالت از آنجا كه موتورهاي ايرباسها آمريكايي انگليسي ( رولزرويس و پرات اند ويتني هستند براي هر قطعه شان بايد دنبال آمريكا افتاده زار بزنيم . 4- مي توان به جرأت پيش بيني كرد بيشتر از 70% اين خريدها به درد ايران نمي خورد چون داراي هزينه هاي سرسام آور و براي مسافات بين قاره اي مرفه ترين اقليت هاي روي زمين ساخته شده اند و نياز به باندهاي پرواز طولاني دارند كه شايد فقط فرودگاه امام در حال حاضر براي استفاده آنها آماده باشد . 5- به گفته خود آخوندي فعلاً 256 هواپيماي موجود داريم كه تعدادي البته با مخارج زياد تعميراتي روبرو هستند ولي مي توان فهميد نياز به خريد هواپيماي مسافربر آنهم نه در اين تعداد كلان و از بزرگترين هواپيماها بلكه با تعداد حدود سي هواپيماي مسافربري نياز كشور رفع مي شود .
  • مهماندار هواپیما ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    اقا محمد رضا فقط 380 مشکل داره بقیه هواپیماها خیلی هم خوبه
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    چون منطق کارشناسیه
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    زمانی که از چین دسته بیل وارد میکردن هیچ مقاله و گزارش تحلیلی نبود هیچ ابهامی وجود نداشت حالا که ایرباس از فرانسه خریدن تا ناوگان هوایی نو بشه دلواپسی ها شروع شده زمانی ایران ایر بزرگترین شرکت هواپیمایی منطقه بود شرکتها قطری و اماراتی و ترکیه ایی هیچ حرفی برای گفتن نداشتن حالا که دولت قصد داره دوباره زنده کنه صنعت هوایی کشور عده ای از سر نادانی و جهل و لجبازی و عده ایی بخاطر بخطر افتادن منافعشون عصبانی هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس