کد خبر 527272
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶

اشتون کارتر در مصاحبه‌ای خواستار کمک بیشتر متحدان آمریکا به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مقابله با داعش شد و از حضور «پیاده‌نظام آمریکایی»‌ در صحنه‌های میدانی عراق و سوریه سخن گفت.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع آمریکا در حاشیه نشست داووس در مصاحبه با مشهور شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سوال مجری درباره سختی شکت داعش توسط آمریکا گفت:«ما آنها را شکست خواهیم داد و من فکر می‌کنم که ما می‌توانیم آنها را شکست دهیم و ما نیاز به آن داریم که آنها را به سرعت شکست دهیم.»

وی افزود: «این را در نظر بگیرید که ما باید ابتدا نیرویی را که در عراق و سوریه هستند، شکست دهیم. این یک نیروی سرطانی است که باید شکست داده شود. البته برخی نیروهای وابسته به داعش در لیبی، افغانستان و برخی جاهای دیگر وجود دارد اما ما باید از عراق و سوریه شروع کنیم چرا که این موضوع ضروری است که آنها را در مقر اصلیشان در عراق و سوریه شکست دهیم.»

وزیر دفاع دولت اوباما تصریح کرد: «ما مطمئنیم که می‌توانیم با بهترین نیروهای جهان که در اختیار داریم که همان نیروهای آمریکایی است می‌توانم موصل در عراق و الرقه در سوریه را از چنگ داعش در بیاوریم. البته ما در این روند به کمک دیگر بازیگران هم نگاه داریم.»

رئیس پنتاگون همچنین گفت: «البته ما خواستار کمک استراتژیک دیگران نیستیم. ما از کشورهای عضو ائتلاف مقابله با داعش خواستیم که در موضوع مقابله با داعش توانمندیهای خود را به عرصه بیاورند. توانمندیهای آنان منظور فقط هواپیما، حملات هوایی و دیگران نیست بلکه ماموریت‌هایی چون آموزش پلیس و لجستیک و اقداماتی از این دست است.»

کارتر همچنین تاکید کرد: «مایه تعجب است که کشورهای منطقه که عضو ائتلاف هستند، کمترین کمک را به اقدامات برای مقابله با داعش انجام داده‌اند که این موضوع شامل کشورهای خلیج (فارس) هم هست. من امیدوارم و معتقدم اگر ما باید به آنها نشان دهیم که آن‌ها توان این کار را دارند آن‌ها اقدامات بیشتری انجام خواهند داد چرا که از نظر فرهنگی و تاریخی آن‌ها بهتر از ما می‌توانند به این وضعیت پیچیده بپردازند. چرا که هدف غایی آن است که برای مدت پایدار و طولانی این قضیه (داعش) حل شود. چون پس از شکست داعش کسی باید در آنجا حکمرانی کند و این نیرو نمی‌تواند نیروی غربی باشد چرا که موضوع اشغالگری خارجی پیش می‌آید، در نتیجه ما به نیروی محلی توانمند نیاز داریم. کشورهای خلیج (فارس) می‌توانند در ایجاد و برانگیختن چنین نیروی محلی کمک کنند. تاکنون آن‌ها به اندزه کافی این اقدامات را انجام نداده‌اند. ما از آنها می‌خواهیم بیشتر فعالیت کنند.»

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «ما در بسیاری از زمان‌های سخت در کنار دوستانمان بوده‌ایم و از دوستان و متحدانمان انتظار داریم که در کنار ما باشند. ما برای ایفای نقش رهبری آماده شده‌ایم اما از آنها انتظار داریم که اقدامات بیشتری بکنند، البته از آنها درخواست کمک نداریم بلکه خواهان اقداماتی هستیم که به نفع آن‌ها هم هست. ما برنده خواهیم شد و وقتی اینطور شد، به خاطر خواهیم داشت چه کسانی به ما کمک کردند.»

زکریا پرسید که «شما از افزایش حملات به داعش در عراق و سوریه صحبت کردید. آیا موضوع افزایش تعداد نیروهای آمریکایی خواه نیروهای ویژه باشد یا نیروهای دیگر، مطرح است؟»

کارتر جواب داد:‌ «ما در حال بررسی و نظاره کردن فرصت‌ها برای اقدامات بیشتر هستیم. ما در حال نظاره بر موضوع نیروهای جایگزین برای اداره کردن مناطق و انجام اقدامات پلیسی نیستیم. به خاطر همین نیروهای ویژه مان را به سوریه فرستادیم. آن‌ها نقش بسیار مهمی دارند. آن‌ها هستند که نیروهایی که خواهان مقابله با داعش هستند را شناسایی و آنها را به تواناییهای فراوان ارتشمان مرتبط می‌کنند. صحبتهای زیادی درباره موضوع اعزام پیاده نظام مطرح شده چرا که ما هم اکنون 3500 نیرو در منطقه داریم.»

خبرنگار آمریکایی درباره وضعیت افغانستان و حضور طالبان و داعش سوال کرد و پرسید چرا با گذشت این همه سال و حضور نظامی آمریکا طالبان اینقدر همچنان قوی است؟

وزیر دفاع دولت اوباما گفت: «یک دلیل آن است که هنوز هم نیروهای امنیتی افغانستانی در میدان وجود نداشت و ما باید از ابتدا در تلاش برای ساختن آن می‌کردیم. یک دلیل که رئیس‌جمهور اوباما تصمیم به باقی نگهداشتن 98 صد نیروهای آمریکایی در سال جاری گرفت آن بود که او میخواهد امکان تحکیم نیروهای افغانستانی را فراهم کند.»

فرید زکریا به خبر روزنامه نیویورک تایمز درباره اخلال وزیر دفاع آمریکا در روند تعطیلی زندان گوآنتانامو که وعده اوباما بوده، سوال کرد.

کارتر گفت: «من نمی‌دانم این روزنامه این خبر را از کجا آورده است. من کاملا با رئیس‌جمهور اوباما درباره تعطیلی گوآنتانامو موافقم. اما موضوع آن است که در گوآنتانامو افرادی هستند که بسیار خطرناک هستند که ما نمی‌توانیم به انتقال آنها به دولت‌های دیگر اعتماد کنیم و این موضوع هیچ ربطی به میزان اعتماد ما به آن کشورها ندارد. در نتیجه این موضوع باید انجام گیرد که تعداد خاصی از افراد گوآنتانامو در جایی بازداشت شده باشند. در نتیجه برای اینکه گوانتانامو بسته شود که البته این کار خوبی خواهد بود و من ترجیح نمی‌دهم که این کار را به وزیر دفاع بعدی یا رئیس‌جمهور بعدی بسپارم. ما باید یک محل دیگری پیدا کنیم و من ترجیح می‌دهم که این جا در آمریکا باشد. من پیشنهادی به رئیس‌جمهور در این باره دادم و او تاکید کرد که آن را به کنگره ارائه خواهد کرد چرا که برای ایجاد یک زندان باید مجوز کنگره گرفته شود.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فتح زاده ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    چقدر غلط املایی دارید
  • محسن از اصفهان ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    0 0
    منظور از کمک بیشتر توسط حکومتهای خلیج فارس، ارسال پول سلاح بیشتر برای گروههایی مانند جیش الاسلام و ناصره است تا آنها بتوانند جایگزین داعش و همچنین دولت قانونی سوریه یعنی بشار اسد شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس