کد خبر 527078
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل از نهایی شدن لیست خرید ۱۲۷ هواپیمای ایرباس توسط ایران طی هفته جاری خبر داد و گفت ۸ فروند هواپیمای سوپرجاموی ای ۳۸۰، ۱۶ جت ای ۳۵۰ و و ۴۵ ایرباس ای ۳۲۰ در این لیست قرار دارند.

 به گزارش مشرق به نقل از رویترز، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران در امور بین الملل گفت، تهران یک قرارداد اولیه با شرکت فرانسوی ایرباس برای خرید 8 فروند هواپیمای سوپرجامبوی ای 380 منعقد کرده که این هواپیماها قرار است در سال 2019 تحویل ایران شود.
اصغر فخریه کاشان که در حاشیه یک کنفرانس هوایی در تهران با رویترز سخن می گفت افزود: قرارداد خرید 127 هواپیمای عمدتا جدید که ایران امیدوار است این هفته با ایرباس نهایی کند نیز شامل 16 جت ای 350 است.

وی همچنین گفت که ایران علاقمند همکاری با شرکت های هواپیماسازی منطقه ای از جمله ام آر جی میتسوبیشی و بمباردیر سی سریز کانادا است و تماس هایی را با هر دوی این شرکت ها داشته است.

فخریه کاشان گفت، ایران آماده خرید حداقل 100 جت مسافربری از بزرگترین شرکت های هواپیماسازی جهان است.

یک مقام دیگر ایرانی گفت، گفت و گوها با ایرباس که ظاهرا همزمان با سفر روحانی به اروپا در هفته جاری شتاب گرفته، شامل حدود 45 ایرباس ای 320 و 40 جت ای 330 پهن پیکر است.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که کشورش ترسی از رقابت با شرکت های حمل و نقل خارجی ندارد و به دلیل جغرافیایی که دارد از مزیت های رقابتی برخوردار است.

آخوندی دیروز وعده داد واسطه هایی را که بسیاری می گویند از کمک به ایران برای دور زدن تحریم ها برای خرید قطعات هواپیما و هواپیما در بازار سیاه منتفع شده اند، حذف کند.

وی به سرمایه گذاران گفت که هر کس که به آنها نزدیک شود و ادعا کند که نماینده دولت ایران در مذاکرات است، «دروغ می گوید.»

تحلیلگران معتقدند، بوئینگ و دیگر شرکت های آمریکایی فعال در صنعت هواپیماسازی تا حدی نگران چگونگی کنار آمدن با مخالفت های کنگره و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس با توافق ایران هستند.

ایرلاین های بخش خصوصی ایران نیز در حال مذاکره با شرکت های امبرائر برزیل و سوخوی روسیه هستند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    اگه حقيقت داشته باشه عاليه عاليييييي عاليييييييييييييييييي
  • محمد ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    سال 2019. یعنی دو ریختن پول های آزاد شده. یعنی الان پول بده 3 ساله دیگه اگر دوباره به بهانه های دیگه تحریم نشده بودیم بهمون هواپیما میدن. اگر هم تحری شدیم نه پولی در کاره نه هواپیمایی
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    بجای A 320 با امنیت پایین 321 جدید رو بخریم بهتر نیست؟
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    خواهشن قبل کامنت گذاشتن یه مطالعه ای در مورد هواپیماهایی که میگید داشته باشید! ۳۲۰ نگیریم ۳۲۱ که جدیدتره(!!!!) بگیریم؟؟؟؟!!!!!
  • mdidkvyw ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    20
  • ناشناس ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    از اين جهت كه فقط A-320 نيستند و هواپيماهاي پهن پيكر نظير A-380 و A-350 و A-330 هستند بسيار عالي است، ولي فراموش نشود حتما حتما از آن ها بابت قراردادشان تعهد گرفته شود و به بهانه هاي واهي در آينده دبه در نياورند و زير حرفشان و قراردادشان نزنند، در ضمن قراردادهاي مشاركت و همكاري در زمينه هاي علمي و آموزش ، ساخت ومونتاژ ، تعميرات نيز با آن ها ببنديم، ١٢٧ هواپيما قرارداد كمي نيست.
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    با توجه به حجم بالای خرید هواپیما دولت باید با ایجاد رقابت بین 5-6 سازنده هواپیماهای کلاس 100 تا 200 نفره در دنیا، از اونها گرفتن فناوری یا تولید برخی قطعات رو هم ضمن قرارداد درخواست میکرد که قطعا با توجه به تعداد سفارش بالا بعضی حاضر می شدن قبول کنن چون ایرباس و بوئینگ در برابر قرار داد 100 فروندی با چین حاضر شدن خط تولید هم بدن به چین در حالی که چین خودش به زودی هواپیمایی در همون کلاس رو پرواز خواهد داد اما قرارداد 100 فروندی اونقدر اغوا کننده بود که حاضر شدن خط تولید بدن به چین حالا برای بیش از 100 فروند هواپیما آیا حاضر نبودن به ما فناوری یا تولید قطعه و ... بدن؟ اینجوری برای متخصصان کشور هم اشتغال ایجاد می شد و فناوری های پیشرفته ای که در جاهای مختلف صنعتی غیرنظامی کاربرد داره وارد کشور میشد متأسفم برای دولت که همینجوری رفت یه خرید خشک و خالی کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس