کد خبر 526136
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴

نخست وزیر کانادا پس از این واقعه، آن را «کابوسی برای هر پدر و مادر» خواند. گفته‌ می‌شود مهاجم یک یک نوجوان است ابتدا دو برادر خود را در خانه به قتل رسانده و سپس به مدرسه حمله برده و دانش‌آموزان را هدف قرار داده است. فرزند فرماندار شهر و معاون مدرسه نیز کشته شده‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق- تیراندازی در یکی از مدارس مرکز کانادا و همچنین یک منزل شخصی،‌ 4 کشته و دو زخمی برجای گذاشت. جاستین ترودو این واقعه را «کابوسی برای هر پدر و مادر» خواند. شهردار و یکی از دوستان خانوادگی مهاجم اعلام کرده‌اند ظاهراً مهاجم ابتدا دو برادر کوچکتر خود را در خانه به قتل رسانده و سپس در مدرسه لالوش (La Loche) در استان ساسکاچوان (Saskatchewan) بر روی دانش‌آموزان رگبار گشوده است. نوجوان مهاجم دستگیر شده است. این واقعه در کانادا در 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

تکرار حملات خونبار به مدارس، این بار در کانادا + فیلم

مدرسه لالوش، 900 دانش‌آموز دارد

پلیس سلطنتی کانادا گزارش واقعه را در ساعت 1 بعدازظهر روز جمعه دریافت کرده است. سه ربع بعد، اسلحه مهاجم توسط پلیس ضبط شد و یک هلیکوپتر امداد از شهر ساسکاتون به منطقه اعزام شد. مدرسه تا چندین ساعت توسط پلیس محاصره شده و از رفت‌و‌آمد افراد جلوگیری شد تا تحقیقات اولیه تکمیل شود.  سپس دانش‌آموزان به محل امنی منتقل شدند.

تکرار حملات خونبار به مدارس، این بار در کانادا + عکس و فیلم

ماری، دختر کوین خاویر فرماندار ساسکاچوان و تنها فرزند او نیز از معلمین مدرسه یادشده بوده و در میان کشته‌شدگان قرار دارد. علاوه بر او یکی از معاونین مدرسه به قتل رسیده است. به گفته جو، دوست خانوادگی مهاجم، او و برادرانش با مادر و پدربزرگ خود زندگی می‌کردند که در هنگام وقوع حادثه، مادر او در محل کار خود بود و پدربزرگ نیز برای خرید برخی لوازم مورد نیاز به مغازه رفته بوده است.

تکرار حملات خونبار به مدارس، این بار در کانادا + فیلم
مدرسه لالوش

مدرسه لالوش، 900 دانش‌آموز رادر دو ساختمان، یکی مدرسه اتبدایی و دیگری دبیرستان جای دارد. نوئل یکی از آنها است، با 16 سال سن، که به خبرنگاران گفته است دست‌کم 6-7‌ بار صدای شلیک گلوله‌ها را در میان جیغ و داد دانش‌آموزان شنیده است.  خانم لِوی، سرپرست پلیس سلطنتی کانادا بدون تأیید تعداد دقیق قربانیان و مجروحان تأکید کرد رسانه‌ها از انتشار آمارهای غیردقیق در ساعات اولیه وقوع چنین حوادثی خودداری کنند.

{$sepehr_media_1353158_400_300}
سرپرست پلیس سلطنتی کانادا، آخرین اخبار از تحقیقات پلیس پیرامون واقعه دیروز را گزارش می‌دهد


ترودو برای خانواده قربانیان و اهالی شهر ساسکاچوان پیام فرستاد. وی خود را در غم آنها شریک دانسته و اعلام کرد در کنار آنها ایستاده است. او دیروز را برای کانادا «یک روز سخت و تراژیک» دانست. خبرها حاکی است مدرسه، مناطق اطراف آن و اولیای دانش‌آموزان بهت‌زده شده و در شوک فرو رفته‌اند. جمعه‌شب، بیمارستان‌های ساسکاتون بزرگترین شهر استان ساسکواچوان میزبان دانش‌آموزانی بوده است که برای رهایی از مرگ، تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.


کانادا پیش‌تر نیز گاهی تجربه چنین وقایعی را داشته است


اگر چه نمی‌توان میزان وقوع حملات خشونت‌بار را در کانادا با کشور همسایه‌اش آمریکا مقایسه کرد و اگر چه قوانین نسبتاً سخت‌گیرانه‌ای در حوزه حمل و خرید سلاح در ا کانادا اعمال می‌شود، اما فهرست جنایات در مدارس و دانشگاه‌‌ها نشان می‌دهد کانادا نیز سابقه روشنی به ویژه در وقوع حوادث خونین در مدارس ندارد:

* در سال 1975 میلادی، دانش‌آموزی به نام میشل به مدرسه راهنمایی خود واقع در برامتون وارد شد و یک همکلاسی و معلم خود را به قتل رساند. او 13 دانش‌آموز دیگر را زخمی کرد و سپس به زندگی خود پایان داد.

تکرار حملات خونبار به مدارس، این بار در کانادا + فیلم

واقعه پلی‌تکنیک L'Ecole واقع در مونترآل در سال 1989 میلادی، تلخترین حادثه در نوع خود در تاریخ کانادا است و هر ساله برای آن یادبودی برگزار می‌شود

تکرار حملات خونبار به مدارس، این بار در کانادا + فیلم


* در همان سال، رابرت پولین 18 ساله با اسلحه به مدرسه خود در اتاوا آمده و با تهدید،‌ یک دانش‌آموز دختر 17 ساله را مورد تجاوز جنسی قرار داد. سپس بر روی همکلاسی‌های خود آتش گشود،‌دو تن از آنها را کشت و 4 نفر دیگر را زخمی کرد. او نهایتاً‌ به زندگی خود پایان داد.

* در سال 1978 میلادی یک دانشجوی 17 ساله در وینی‌پگ، دانش‌آموز 16 ساله‌ای را در یک دبیرستان به قتل رساند.

* در سال 1989 میلادی، مارک لپین 14 دانشجوی دختر و یکی از کارکنان را در پلی‌تکنیک‌ی واقع در مونترآل به قتل رساند و سپس خودکشی کرد. این واقعه وحشتناک‌ترین حادثه در نوع خود در تاریخ کانادا بوده است و موجی از اعتراض افکار عمومی نسبت به خشونت مسلحانه را برانگیخت، از این رو هر ساله در شش دسامبر برای آن یادبود برگزار می‌شود.

{$sepehr_media_1353160_400_300}
ترودو با خانواده قربانیان و همه اهالی ساسکاچوان که در شوک فرو رفته‌اند، ابراز همدردی کرد

* در سال 1992 میلادی، پروفسوری در دانشگاه کنکوردیا به همکارانش حمله کرد و چهار نفر از آنها را با گلوله به قتل رساند.

* در سال 1999 میلادی 8 روز پس از فاجعه دبیرستان کلورادو، تد کامورن اسمیت که تنها 14 سال داشت، یک پسر 17 ساله به نام جیسون لانگ را در دبیرستانی در آلبرتا به قتل رساند. اسمیت به دلیل سنش، سه سال در بازداشت بود و پس از محاکمه به صورت مشروط به 7 سال زندان محکوم شد. 

* کاندیر، معلوم 47 ساله‌ای در شهر برامتون،‌ در پارکینگ مدرسه مورد هدف شلیک‌های شوهر 62 ساله‌اش قرار گرفت و کشته شد. شوهرش به حبس ابد محکوم شد.

* در سال 2006 میلادی، آناستازیا دی‌ سوزا، دانشجوی 18 ساله در دانشکده‌ای در مونترآل هدف گلوله‌های کاموِر ژیلِ 25 ساله قرار گرفت. ژیل 19 نفر دیگر از دانشجویان و اساتید را نیز زخمی کرد و سپس خود را کشت.

* سال 2007 میلادی، جردن مانرز که در پایه نهم مدرسه‌ سی. دبلیو. جفریز واقع در تورنتو تحصیل می‌کرد، بر اثر شلیک گلوله کشته شد. دو نفر به عنوان متهمان ردیف اول دستگیر شدند اما پس از محاکمه تبرئه شدند.

تکرار حملات خونبار به مدارس، این بار در کانادا + فیلم

دیشب کانادایی‌ها برای هموطنان قربانی، شمع روشن کردند

* سال 2012 میلادی، تراویس بامگارتنر به چهار نفر از همکاران خود در دانشگاه آلبرتا واقع در ادمونتون شلیک کرد که سه تن از آنها جان باختند. وی دستگیر شد و به 40 سال حبس محکوم گشت.

* سال 2013 میلادی، رابرت که با همسرش نیل دچار اختلاف زناشویی شده و طلاق گرفته بود، به مدرسه‌ و محل کار همسرش در گاتینو در نزدیکی اوتاوا مراجعه کرده و پیش از خودکشی‌، او را با دو گلوله به قتل رساند.

تیراندازی‌‌ها فقط در مدارس نبوده است. برای نمونه سال گذشته در یک مهمانی سال نو در کالگری، حمله با سلاح گرم منجر به یک کشته و 6 زخمی شد.

* سال 2014 میلادی، یک فرد با لباس نیروهای نظامی، اسلحه خود را به سمت نیروهای پلیس کانادا گرفته و آنان را به رگبار بست. سه افسر پلیس کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.

تکرار حملات خونبار به مدارس، این بار در کانادا + عکس و فیلم

منابع:



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی از قم ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    اگر در ایران بود ماهواره ها و نوکران غوغاسالار داخلیشان چه میکردند
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    داعشو بفرستین کانادا اگه کسی عرضه داشت به کسی بد نگا کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس