کارشناس مسائل اقتصادی و رئیس سازمان توسعه و تجارت در گفتگوی ویژه خبری امشب به بحث و گفتگو پیرامون موضوع تجارت در فضای پساتحریم پرداختند.

به گزارش مشرق، موضوع سرمایه‌گذاری خارجی پساتحریمی را چگونه مدیریت کنیم با حضور "اسدالله عسگراولادی" کارشناس مسائل اقتصادی و "ولی‌الله افخمی راد "رئیس سازمان توسعه و تجارت در گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 30 دی ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

باید از واردات کالاهای مصرفی پرهیز کرد

در ابتدای این برنامه اسدالله عسگراولادی کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سؤال که آیا این امکان وجود دارد که در فضای پسابرجام واردات ما جنبه مصرف گرایانه به خود بگیرد اظهار داشت: ما پول‌های زیادی در دنیا داریم که این پول‌ها ظرف روزها و هفته‌های آتی آزاد خواهد شد .

وی با بیان این که کالای ما در کشورهایی چون هندوستان، چین، کره اروپا و آمریکا بلوکه‌شده است گفت: این کشورها موظف هستند که پول‌های بلوکه‌شده ایران را به کشورمان بازگردانند اما برخی از آن‌ها در صدد هستند که به جای پول به ما کالای مصرفی بدهند که در این جا ما باید این موضوع را مدیریت کنیم ضمن این که ما نیاز داریم به جای این که کالای مصرفی از این کشورها وارد کنیم کالاهای سرمایه‌ای، تکنولوژی و ماشین‌آلات بیاوریم تا بتوانیم صنایع کوچک و متوسط که اشتغال زا هستند را تقویت کنیم لذا این پول را باید در راه صنایع کوچک که اشتغال را افزایش می‌دهند هزینه کرد و از واردات کالاهای مصرفی پرهیز کرد.

عسگراولادی همچنین خاطر نشان ساخت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت جهاد کشاورزی بر واردات نظارت دارد.

در ادامه این گفتگو، ولی‌الله افخمی راد، رئیس سازمان توسعه و تجارت نیز در پاسخ به این سؤال که آیا دولت برنامه‌ای دارد تا واردات ما از جنس واردات کالاهای مصرفی نباشد اظهار داشت: اگر درست مراقبت نکنیم همان‌گونه که آقای عسگراولادی نیز اشاره کردند این احتمال وجود دارد که برخی از منابع ما به سمت کالاهای مصرفی سوق داده شود لذا باید این مراقبت را با اتخاذ تدابیر لازم و سیاست‌های مناسب به گونه‌ای پیش ببریم که این موضوع اتفاق نیفتد.

وی بیان داشت: با اعمال سیاست‌های مناسب می‌شود تا مقدار زیادی از این کار ممانعت به عمل آورد البته این سیاست‌ها تنها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست بلکه سیاست‌های بانکی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در این رابطه بر عهده دارد.

عسگراولادی نیز در بخشی از این برنامه در پاسخ به این سؤال که آیا در پساتحریم هزینه جاری ما 10 تا 15 درصد کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر گفت: مردم تغییرات را ظرف یک ماه آینده احساس می‌کنند و سوئیفت واقعی از هفته آینده اجرایی می‌شود.

رمق بخش خصوصی توسط بانک‌ها کشیده شده است

عسگراولادی در ادامه برنامه با اشاره به این که رمق بخش خصوصی توسط بانک‌ها کشیده شده است  گفت بخش خصوصی توانمند در کشور وجود دارد ولی متأسفانه قدرت آن‌ها از سوی دولت گرفته شده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون ظرفیت‌های استفاده شده از پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی خاطر نشان کرد: مذاکرات برای این هدف شروع شده است اما از این به بعد باید وارد عمل کنیم

 کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که دولت و بانک‌ها مانع سرمایه‌گذاری و تقویت بخش خصوصی می‌شوند بیان کرد: باید چالش‌ها را یکی پس از دیگری حل کرد.

عسگراولادی اظهار داشت: روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور دور هم جمع شده‌اند تا برنامه پساتحریم را در استان‌های خود پیاده‌سازی کنند

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون سفر وزیر جهاد کشور  روسیه به ایران گفت: سفر وزیر جهاد کشاورزی روسیه به ایران راهگشا بود لذا 50 نفر بسیج شدند تا در نمایشگاه مواد غذایی روسیه حضور داشته باشند.

 کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این که باید دو کنسول بازرگانی قوی در آستارا خان و مو سکو حضور داشته باشند ادامه داد: رئیس‌جمهور چین به اتفاق هیئت همراهی روز جمعه به ایران سفر خواهند کرد لذا پروتکل‌های خوبی در این ارتباط تنظیم شده است که نتایج این سفر را بازگو خواهیم کرد.

افخمی راد در ادامه برنامه با اشاره به این که هیئت‌های اقتصادی که به ایران سفر کرده‌اند اظهار می‌داشتند که تصور نکنید آمدنمان به ایران برای این است که کالاهایمان را به شما بفروشیم بلکه در صدد تجارت برد برد هستیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به منعقد شدن قراردادهای میان واحدهای صنعتی ایران و برخی کشورها افزود: البته تعداد این قراردادها کم است.

متأسفانه در کشور بخش خصوصی توانمند نداریم

وی با بیان این که باید بپذیریم که در کشور متأسفانه بخش خصوصی توانمندی نداریم گفت: باید در عرصه صادرات تجار و بازرگانانی در مقیاسی بالا حضور داشته باشند.

افخمی راد با اشاره به این که باید در جهت تقویت تجار و بازرگانان بکوشیم تصریح کرد: با برخی از هیئت‌های خارجی که به ایران آمده‌اند قراردادهایی را منعقد کرده‌ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این که توان تولید کالاهای صادراتی را باید داشته باشیم ادامه داد: بازرگانان و صنعتگران باید منابع مالی خود را در بخش تولید صرف کنند.

 در پیمان‌های منطقه‌ای به نحو فعالی نتوانستیم حضور یابیم

وی با اشاره به این که کشورمان به دلیل شرایط خاصی که داشت متأسفانه نتوانست در پیمان‌های منطقه‌ای به نحو مناسبی حضور یابد افزود: در اکو نتوانستیم تجارت خود را فعال کنیم و از منافع پیمان‌های منطقه‌ای بهره بگیریم.
افخمی راد با اشاره به ضرورت پیوستن به سازمان تجارت جهانی ادامه داد: باید در قالب پیمان‌های منطقه‌ای خود را آماده کنیم تا به سازمان تجارت بپیوندیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این که هیئت 40 نفره از تجار بازرگانان ایرانی در روسیه حضور دارند تا با بازرگانان روسی جلساتی را تشکیل دهند گفت: دولت روسیه تمهیداتی را اتخاذ کرده تا فرآورده‌های دامی خود را به کشور روسیه بتوانیم صادر کنیم.

هیئت 40 نفره از بازرگانان ایرانی در روسیه در حال رایزنی هستند

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از تجار با مقیاس بالا در حوزه صادرات خاطر نشان کرد: هیئت 40 نفره از بازرگانان ایرانی در روسیه در حال رایزنی هستند که انشالله به نتایج مطلوبی دست خواهند یافت.

افخمی راد گفت: خط هوایی تهران آستارا خان از 15 بهمن راه‌اندازی می‌شود  تا تجار با هزینه کمتر در روسیه حضور یابند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    فعلا که قرار است مبادله کالا به کالا با روسیه کنیم درمورد هند و چین بجای پول نفت بهمون آشغال میدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس