رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نسبت به خطر تهاجم به پایه‌های اقتصاد مقاومتی در دوران پساتحریم از طریق واردات گسترده هشدار داد و آن را یکی از مصادیق «نفوذ اقتصادی» خواند.

به گزارش مشرق، سید مهدی هاشمی با اشاره به خطر نفوذ اقتصادی در دوران پسابرجام و راههای مقابله با آن، اظهار داشت: در حال حاضر یک فرصت برای نفوذ دشمن به وجود آمده که از بازار بکر کشور ما و منطقه، به نفع خودشان استفاده حداکثری کنند.

وی افزود: نظام استکبار و استثمار که در زمان تحریم ها امکان ورودشان از لحاظ اقتصادی کم شده بود، الان این فرصت را دارند که تا به بهانه گسترش مراودات تجاری، نفوذ کنند و یک تهاجم گسترده به پایه های اقتصاد مقاومتی رقم بزنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اصلی‌ترین آسیب ناشی از نفوذ اقتصادی را هدف قرار دادن اقتصاد مقاومتی و ساختارهای آن خواند و گفت: با توجه به این نکته باید مراقب بود و اجازه نداد که فرصت های داخلی کشور برای اشتغال‌زایی و توسعه پایدار و اتکا به داخل، تبدیل به تهدید شده و یک فرصت برای دشمن ایجاد کند و رقبای ما از این فرصت به دست خود ما بهره مند شوند و در نتیجه، آسیب پذیری اقتصاد ما بیش از قبل شود.

تلاش برخی شرکت‌های خارجی، برای ارائه برخی اقلام با قیمت پایین تر از داخل

هاشمی با اشاره به خطر آسیب دیدن تولیدکنندگان داخلی در جریان نفوذ اقتصادی دشمن، اظهار داشت: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی باید حمایت های همه جانبه ای از بخش تولیدی کشور شامل صنعت، کشاورزی و خدمات انجام دهیم؛ چراکه وقتی بستر برای حضور کشورهای بیگانه در عرصه اقتصاد به صورت بی‌رویه فراهم می شود، آنها عمدتا اقلامی را با قیمت پایین و یا در مواردی ارزان تر از قیمت تمام شده برای خودشان به داخل می آورند تا ما فرصت نکنیم این نوع اقلام را در داخل تولید کنیم.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی آسیب پذیری تولید کنندگان داخلی به شدت بالا می رود و این به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود و این مسئله حتی در صنایع نظامی هم می تواند مصداق داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در برخی از اقلام که ما هنوز فناوری های لازم یا تجربه کافی را نداریم، اشکالی ندارد که از ورود اقلام خارجی استفاده کنیم که از جمله این موارد می توان به هواپیماهای پهن پیکر یا ترابری پهن پیکر یا دوربرد می توان اشاره کرد.

لزوم توجه به ۳ عنصر در قرارداد با شرکت‌های خارجی

هاشمی ادامه داد: در واقع باید یک فضای رقابتی ایجاد کرد و انحصار برای کشورها یا شرکت های خاص به وجود نیاوریم. در این رابطه باید آنچه را که برای ما به صرفه تر است با توجه به سه عنصر «کیفیت، قیمت و زمان تحویل» از طرف خارجی مطالبه کنیم.

وی تاکید کرد: نباید تمام قراردادهای خودمان را با برخی شرکت های خاص ببندیم و برای ده ها سال آنها اشتغال و سود را تضمین کنیم و در مقابل، بهره برداری خودمان را از امکاناتی که می توانیم داشته باشیم، به تاخیر بیندازیم که این مسئله قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برخی فرصت هایی که پس از لغو تحریم ها فراهم می شود، گفت: از جمله این فرصت ها فاینانس یا سرمایه گذاری بخش خارجی در کشور است که در این رابطه باید تلاش شود تا زمینه آن به طور منظم فراهم شود، اما اینکه گفته می شود یک هزار ال سی ظرف یک روز تعطیل باز شده است هم تعجب آور است و هم اگر واقعیت داشته باشد، تحسین برانگیز است.

دولت صادقانه رفتار کند/ تناقض میان کاهش قیمت نفت و افزایش قیمت بنزین

هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت برای اصلاح وضعیت اقتصادی باید ابتدا صداقت خود را به مردم اثبات کند، اظهار داشت: آمارهای متعددی درباره شاخص های مختلف اقتصادی از جمله قیمت نفت و بنزین داده می شود؛ مثلا گفته می شود که در دولت گذشته نفت به قیمت ۱۴۷ دلار فروخته شده است. با فرض اینکه نفت همیشه به این قیمت فروخته شده است، در آن زمان قیمت بنزین در داخل ۴۰۰ تومان بوده اما الان که قیمت نفت ۲۵ تا ۳۰ دلار شده است، قیمت بنزین ۱۰۰۰ تومان شده است!

وی ادامه داد: این مسئله چطور امکان دارد که نفت را ارزان می فروشیم و بنزین را گران می‌خریم و به مردم خودمان می دهیم، اما زمانی در سال های گذشته نفت را گران می فروختیم و بنزین ارزان به مردم خودمان می دادیم!؟ اگر آمارهای ما درست است و صادقانه رفتار می کنیم، باید بدانیم که براساس قانون، باید بنزین را در داخل تا ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس عرضه کنیم، یعنی باید قیمت بنزین را کاهش دهیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بهتر است دولت در همین رابطه صداقت خود را نشان داده و قیمت بنزین را کاهش دهد، چراکه این مسئله تاثیر بسزایی در حمل و نقل عمومی خواهد داشت و حتی صنایعی مانند هواپیمایی نیز بخش عمده ای از افزایش قیمت بلیت خود را به افزایش قیمت سوخت مربوط می داند. بنابراین اگر قیمت سوخت کاهش یابد قیمت بلیت هواپیما نیز کاهش می‌یابد.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس