غلامعلی دهقان و قدرت‌الله رحمانی با حضور در گفت‌و‌گوی ویژه خبری مصادیق قانون مداری در عرصه انتخابات را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش فارس، غلامعلی دهقان فعال سیاسی و قدرت الله رحمانی استاد دانشگاه دیشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی مصادیق قانون مداری در عرصه انتخابات پرداختند.

دهقان فعال سیاسی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون مصادیق قانون مداری در عرصه انتخابات گفت: همه نگاه‌ها به  قانون یکسان نیست لذا تفاسیر مختلفی وجود دارد.

این فعال سیاسی با اشاره به این که در مجلس چهارم نظارت است ثوابی پذیرفته شد بیان کرد: بیش از 3 هزار نفر در عرصه انتخابات صلاحیتشان تأیید نشده است لذا باید دید این امر با چه استدلال و منطقی صورت گرفته است.

قدرت الله رحمانی استاد دانشگاه در ادامه برنامه با اشاره به این که باید به مُر قانون تمکین کرد گفت: تفسیر قوانین از سوی مجلس صورت می‌گیرد لذا اگر اختلافی بر سر مفاد قانون وجود داشته باشد موضوع به مجلس ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به این که  محافل علمی و دانشگاهی می‌توانند قانون را تفسیر کنند ادامه داد: مفهوم نظارت موثر در همه حوزه‌های حقوقی و سیاسی پذیرفته شده است.

رحمانی با اشاره به این که نظارتی غیر از استصوابی فایده‌ای ندارد لذا باید نظارت موثر باشد.

دهقان در ادامه گفتگوی ویژه خبری امشب در پاسخ به این سؤال که کدام یک از چهار مرجع نهادهای انتخاباتی، خواص، جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها در فضای سیاسی کشور در این مقطع به نحوه مطلوب عمل کردند گفت: هنوز پروژه نهایی تأیید صلاحیت‌ها تمام نشده ما مراحل ثبت‌نام، هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارتی استانی را پشت سر گذاشته‌ایم ولی هنوز مرحله‌ی هیئت نظارتی مرکزی بر شورای نگهبان را در پیش داریم لذا ما هنوز بیش از 50 درصد راه را نرفته‌ایم و به 50 درصد بقیه نیز خوش‌بین هستیم.

وی با بیان این که در این مرحله باید اجازه بدهیم تا منتقدین دیدگاه‌های خود را مطرح کنند تا در همین چالش‌ها بتوانیم به یک نقطه‌نظرهای جدیدی برسیم اظهار داشت: گمان رسانه‌ها تلاش خود را کرده‌اند تا به کسی ظلم نشود، اعضای شورای نگهبان را برای تجدید نظر باز نگه داشته‌اند، رسانه ملی نیز تلاش کرده در راستای کارکرد ملی خود تلاش‌هایی انجام دهد و این  نیز طبیعی است که دیگران نیز از حق خود دفاع کنند.
این فعال سیاسی تاکید کرد: از آن جا که تأیید نهایی این نامزدها هنوز در نیمه راه است ما نباید قضاوت عجولانه داشته باشیم.

رحمانی استاد دانشگاه نیز در همین باره گفت: همه نهادها از جمله نهادهایی که به آن‌ها اشاره شد حداکثر تلاش خود را کرده‌اند تا بتوانند به این جریان کمک کنند البته درعین‌حال ممکن است که هر یک از این‌ها نیز خطاهایی را داشته باشند ولی در مجموع حمله به صراحت می‌کنیم که همه در چارچوب قانونی عمل می‌کنند.

در ادامه این بحث دهقان در پاسخ به این سؤال که در این مرحله از انتخابات تمکین به قانون چگونه خواهد بود گفت: هنوز به فرآیند نهایی تأیید صلاحیت‌ها نرسیده‌ایم پس در این مقطع باید به کرنش گران و نامزدها حق بدهیم که اظهارات خود را مطرح کنند.

وی اضافه کرد: ما باید به مسئله نگاه کلان داشته باشیم و اجازه دهیم آن‌هایی که حرفی برای گفتن دارند و شخصیت‌هایی بودند که در طول انقلاب و بعد از انقلاب مناصب خاص داشتند و از عملکرد مناسبی برخوردار بودند حرف‌هایشان را مطرح کنند ضمن این که باید تاکید کنم داور نهایی شورای نگهبان خواهد بود.

این فعال سیاسی یادآور شد: هم اکنون مراجع قانونی، هیئت‌های نظارت کار خود را انجام داده‌اند و افراد معترض نیز شکایات خود را مطرح کردند و در حال حاضر مستندات هیئت‌های نظارت استانی و مستندات افراد معترض در هیئت نظارت بررسی می‌شود.

رحمانی نیز در همین باره اظهار داشت: تمکین به قانون این است که ما در عین این که به شکل آرام و مسالمت‌آمیز و در چارچوب قانون اعتراضمان را مطرح می‌کنیم باید تاکید کنیم که در نهایت به نتیجه نهایی تمکین می‌کنیم و دیگر اعتراضی نخواهیم داشت البته متأسفانه بنده این صراحت را در بین فعالان سیاسی به این شکل نمی‌بینیم بلکه برخی فعالان سیاسی بنا را بر تخریب نهادها به خصوص نهاد سیاسی مانند شورای نگهبان گذاشتند.

رحمانی اضافه کرد: رسانه‌های منتسب  جریان سیاسی که شاید بیشتر در معرض عدم احراز قرار گرفتند مستقیماً توپخانه خود را به سمت عالی‌ترین نهاد نظارتی کشور گرفته‌اند و در این جا باید یادآور شد اتفاقاتی که در سال 88 افتاد این بود که عده‌ای به نام پذیرش قانون وارد مسابقه شدند ولی نهایتاً بازی را بر هم زدند و حرفی را مطرح کردند و نسبتی را به نظام دادند که نسبت بسیار سنگینی بود.

در پایان این بحث دهقان در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر جریانات سیاسی و نامزدها بیشتر به دنبال پیروزی هستند یا به رعایت قانون فکر می‌کنند گفت: در وضعیت کنونی امنیت کشور از همه چیز مهم تر است ضمن این که تحلیل بنده این است که زمانی که می‌بینیم کسانی که صحبت‌های دهه پیش خود را هم اکنون نقل می‌کنند نشان می‌دهد که خوشبختانه تمام جریانات سیاسی پختگی از نظر فکری به وجود آمده‌اند.

رحمانی نیز در همین باره اظهار داشت: کسانی که خود با همین ساز و کارهای قانونی به عالی‌ترین مناصب رسیده‌اند که مهم‌ترین آن عبور از فیلتر شورای نگهبان بود شایسته نیست که علیه شورای نگهبان حرف بزنند ضمن این که اگر شورای نگهبان در ادوار گذشته مصلحت‌اندیشی می‌کرد شاید خیلی از اتفاقات چه در بحث انتخابات ریاست جمهوری چه در بحث انتخابات مجلس نباید می‌افتاد ولی چون شورای نگهبان می‌خواست بر مُر قانون تاکید کندو مصلحت را در نظر نگیرد شاهد وقوع برخی اتفاقات در کشور بودیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس