کد خبر 525274
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴

جان داعشی هرگز تصور نمی‌کرد شهرتی که به دلیل سر بریدن گروگان‌های این گروه تروریستی به دست آورده بود، روزی بلای جانش شود.

به گزارش مشرق، خبر تأیید مرگ جان داعشی یا همان جلاد معروف داعش بوسیله این گروه تروریستی، پس از مدت‌ها بار دیگر نام این فرد را در رسانه‌ها مطرح کرد. «محمد اموازی» نخستین کسی بود که به عنوان جلاد داعش در مقابل دوربین‌های تبلیغاتی این گروه تروریستی قرار گرفت و اقدام به سر بریدن گروگان‌های غربی کرد. اموازی که تا مدت‌ها افشای هویتش برای دولت‌ها و رسانه‌های غربی به یک معما تبدیل شده بود، دوران پر فراز و فرودی را از زمان عضویت در این گروه تروریستی گذراند.

جذب اموازی به گروه تروریستی داعش
محمد اموازی ملقب به جان داعشی در 17 اوت 1988 (26 مرداد 1367) در کویت به دنیا آمد. پدر و مادر او که اصالتی عراقی داشتند، زمانی که 6 ساله بود به انگلیس مهاجرت کردند. آن‌ها که به جز محمد، 5 فرزند دیگر نیز داشتند، در غرب لندن ساکن شدند. در سال 2006 اموازی برای تحصیل در رشته برنامه‌ریزی رایانه وارد دانشگاه «وست‌مینیستر» لندن شد و سه سال بعد مدرک خود را گرفت. او 21 ساله بود که برای کار در یک شرکت رایانه‌ای در کویت، به این کشور سفر کرد. به گفته رئیس این شرکت، اموازی بهترین کارمند او از زمان تأسیس شرکت مذکور بود.


به گفته نزدیکان و آشنایان اموازی، وی همواره فردی مؤدب و آرام بود. گفته می‌شود جلاد داعش زمانی به افراطگرایی روی آورد که در پی سفری به تانزانیا بوسیله نیروهای امنیتی انگلیس بازداشت و به تلاش برای رفتن به سومالی متهم شد. آن‌ها معتقد بودند اموازی هم‌دست مظنونی انگلیسی است که در سال 2006 به سومالی سفر کرده بود و در راه‌اندازی و تأمین بودجه یک شبکه مرتبط با گروه تروریستی الشباب دخیل بوده است. وی سرانجام در سال 2012 به سوریه سفر کرد و به گروه تروریستی داعش پیوست.

نخستین جنایت
نخستین بار 19 اوت 2014 (28 مرداد 93) اموازی به همراه گروگان آمریکایی‌اش «جیمز فولی» در مقابل دوربین داعش قرار گرفت. در ویدئوی منتشر شده از این جنایت، ابتدا فولی متنی را در انتقاد از دولت آمریکا، حملات این کشور به مواضع داعش در عراق و در نهایت حضور برادرش در نیروی هوایی آمریکا با صدای بلند خواند. سپس اموازی درحالی که نقابی بر چهره داشت با خواندن متنی در انتقاد از آمریکا و اوباما، گردن گروگان مذکور را برید و تهدید کرد اگر دولت آمریکا از درخواست‌هایش تبعیت نکند، «استیون ساتلاف،» گروگان دیگر این کشور را نیز به همین سرنوشت مبتلا خواهد کرد.
پس از انتشار این ویدئو بوسیله داعش و تأیید حقیقی بودن آن بوسیله پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی)، توجه جهانی به افشای هویت او جلب شد. لهجه انگلیسی بریتانیایی او به کشف هویتش بسیار کمک کرد. به دنبال باج ندادن آمریکا به داعش، جان داعشی مدتی بعد به وعده خود وفا کرد و استیون ساتلاف، روزنامه‌نگار آمریکایی، را با همین شیوه وحشتناک و در مقابل دوربین به قتل رساند.


اما جنایت‌های اموازی به همین دو نفر محدود نشد و در ویدئوهای بعدی، گروگان‌های دیگری از کشورهای مختلف بوسیله او اعدام شدند. «دیوید هانس و آلن هنینگ،» مددکاران انگلیسی، «عبدالرحمن کاسیگ،» امدادگر آمریکایی، «هارونا یوکاوا و کنجی گوتو،» گروگان‌های ژاپنی، از جمله این افراد هستند.


نام مستعار جان داعشی (جان جهادی) را نخستین بار عده‌ای از گروگان‌های آزادشده داعش برای او برگزیدند؛ زیرا به گفته آن‌ها، او مسئول سلولی به نام «بیتلز» بود که از آن جا با خانواده‌های گروگان‌های خارجی ارتباط برقرار می‌شده است. این نام از «جان لنون،» عضو گروه انگلیسی بیتلز الهام گرفته شده بود.

افشای هویت
سرانجام بی‌بی‌سی ۲۶ فوریه ۲۰۱۵ (۷ اسفند ۱۳۹۳) هویت جلاد داعش را فاش کرد. به دنبال این اقدام، سرویس‌های امنیتی بریتانیا اعلام کردند مدت‌هاست هویت او را کشف کرده بودند؛ اما به دلایل امنیتی نخواستند آن را فاش کنند.

از آن پس نام اموازی در لیست سیاه سرویس‌های امنیتی آمریکا قرار گرفت و این کشور در پی کشتن او برآمد. کم کم حضور قاتل بی‌رحم داعش در ویدئوهای منتشر شده بوسیله این گروه تروریستی کم‌رنگ شد تا جایی که او را به این نتیجه رساند که شاید دیگر به مهره سوخته داعش بدل شده باشد و حتی تعدادی از رسانه‌ها از فرار او از دست عناصر دیگر این گروه نوشتند. در روایت دیگری گفته می‌شود شهرت او باعث حسادت عناصر ارشد این گروه تروریستی شده بود و آن‌ها در پی قتل وی بودند.

مرگ جلاد داعش
سرانجام جلاد داعش در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ (21 آبان 94) در حمله‌ای که بوسیله پهپادهای آمریکایی به شهر رقه سوریه انجام گرفت کشته شد. داعش به تازگی در شماره جدید نشریه خود موسوم به «دابق» مرگ اموازی در حمله مذکور را تائید کرد و نوشت: خودروی او بوسیله یک هواپیمای بدون سرنشین هدف حمله قرار گرفت و وی در جا کشته شد.

گروه تروریستی داعش که همچنان از جنایت‌های نمایشی به عنوان ابزاری برای جذب تروریست و ارعاب و تهدید استفاده می‌کند، به سرعت افراد دیگری را جایگزین وی کرد. در آخرین ویدئوی داعش، یک فرد نقاب‌دار که به زبان انگلیسی صحبت می‌کند، 5 زندانی را به قتل می‌رساند. منابع امنیتی انگلیس پس از بررسی ویدئوی مذکور اعلام کردند به احتمال زیاد فرد نقابدار، «سیذارتا دهار» 32 ساله و هندی‌الاصل است که شهروند انگلیس محسوب می‌شود و پیش از رفتن به سوریه، همراه همسر و چهار فرزندش در شرق لندن زندگی می‌کرده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    کلا دست پروردهMI6 بود
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    خدا لعنتش کنه
  • حسین ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    الی جهنم و بئس المصیر
  • سعید ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    آدم قحطیه زندگی نامه ی این حیوونا رو میذاری؟ مشرق لطفا پخش کن......
  • امید ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    1 3
    یه زره خوشونت بذارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس