کد خبر 525296
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷

آمریکا برای اینکه همزمان با مذاکرات سوریه، عرصه میدانی را نیز در دست داشته باشد تصمیم دارد تروریست‌های موسوم به «معارض میانه‌رو» را در مرزهای اردن با جنوب سوریه مجددا آموزش دهد.

به گزارش مشرق، آمریکایی‌ها برای آموزش گروه‌های تروریستی موسوم به «میانه‌رو» اردوگاه‌های آموزشی جدیدی را در مرزهای اردن و سوریه آماده کرده‌اند. در واقع هدف این گروه‌ها ظاهرا مبارزه با عناصر موسوم به «جهادی»، گروه‌های «جبهة النصرة» و «حرکة المثنّى» است. در واقع تصمیم آغاز جنگ علیه گروه‌های وابسته به «القاعده» گرفته شده ولی پرسش اینجاست که آیا مسئولان آمریکایی قصد دارند در جنوب سوریه گروهی شبیه به «نیروهای دموکرات سوریه» ایجاد کنند.

روزنامه «الاخبار» لبنان درباره تحولات جنوب سوریه می‌نویسد، دیگر جبهه جنوب به دور از درگیری‌های داخلی میان گروه‌های مسلح موسوم به معارض نیست. با وجود اینکه روابط تروریست‌های موسوم به معارض از دیدگاه آمریکا با گروه‌های وابسته به القاعده از جمله جبهة النصرة و حرکة المثنى همیشه بسیار خوب نیست و برای تقسیم غنایم با هم درگیر می‌شوند و حملاتی را علیه یکدیگر انجام می‌دهند با این وجود جبهه جنوب در سال‌های گذشته با هماهنگی بالای گروه‌های وابسته به اتاق عملیات اردن موسوم به «موک» با گروه‌های القاعده در عملیات‌های علیه ارتش سوریه متمایز است.

حتی اتاق عملیات موک که افسران آمریکایی، اردنی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر آن نظارت دارند از اعطای سلاح‌هایی از جمله موشک «تاو» به تروریست‌های جبهه النصره دریغ نمی‌کنند؛ موشک‌هایی که در برهه گذشته به صورت محدود در جریان حملات موسوم به «عاصفه الجنوب» به شهر درعا استفاده شد.

ارتش سوریه اتاق عملیات «موک» را به قطع و کاهش حمایت از تروریست‌ها مجبور کرد
به گزارش این روزنامه، شکست سنگینی که ایستادگی و مقاومت ارتش و ساکنان درعا به عاصفه الجنوب وارد کرد به همراه تحولات سیاسی منبعث از مداخله روسیه در سوریه و تأثیر آن بر موضع و نقش سرویس اطلاعات اردن در جنوب، گروه موک را مجبور کرد در برخورد با واقعیت‌های میدانی این منطقه، سیاست تازه‌ای را در پیش بگیرد.

این گروه در سپتامبر گذشته در پی شکست تروریست‌ها در درعا تصمیم گرفتند حمایت خود را از برخی گروه‌های وابسته به خود قطع و تخصیصات سایر گروه‌های تروریستی از جمله ارسال سلاح و درمان تروریست‌ها در بیمارستان‌های اردن را کاهش دهند و گروه «لواء العشائر» را همچنان به حالت تعلیق نگه دارند.

«میانه‌روها» با تروریست‌های «جهادی‌» وارد جنگ می‌شوند
بنا بر این گزارش، طبق اطلاعات میدانی در جنوب سوریه مرحله آتی در درعا و قنیطره شاخصه‌های جنگی را در بر دارد که گروه‌های تروریستی که اردن از آنها تحت عنوان میانه‌رو یاد کرده است برای آن آماده می‌شود. این گروه‌ها شامل «جیش الیرموک»، «الجبهة الجنوبیة» ارتش آزاد، «ألویة العمری» و «لواء شباب السّنة» هستند که علیه النصرة و حرکة المثنى باید وارد جنگ شوند.

الاخبار در ادامه گزارش خود می‌نویسد، احتمالا جنگ برای دفاع از شهر «شیخ مسکین» در ریف غربی درعا آخرین جنگی خواهد بود که گروه ارتش آزاد با النصره و المثنی در کنار هم علیه ارتش سوریه انجام خواهند داد تا جلوی پیشرفت آن را در این شهر بگیرند؛ شهری که تصرف کامل آن به معنای کلید پیشروی در همه جبهه‌های «حوران» از منطقه «الجیدور» به ریف شرقی خواهد بود و به جبهه ریف‌های قنیطره خواهد رسید. سلاحی که گروه‌های مسلح در هفته‌های گذشته در شیخ مسکین استفاده کردند باقی‌مانده سلاح‌هایی است که از زمان جنگ عاصفه الجنوب در انبارها ذخیره شده بود.

به گزارش این روزنامه، 12 روز پیش، اتاق عملیات موک شماری از سرکرده‌های وابسته به ارتش آزاد، «لواء العشائر»، «جیش الیرموک»، ألویة العمری و لواء شباب السّنة را به ریاست «احمد العوده» به نشستی در «امان» پایتخت اردن فراخواند. در این نشست علاوه بر دو افسر از سرویس اطلاعات اردن یک افسر آمریکایی و انگلیسی نیز حضور داشتند. هدف از این نشست، ابلاغ اهداف جدید اتاق عملیات موک و دستور کار مرحله آتی و انواع حمایت‌هایی است که کشورهای حامی تروریست‌ها آن را ارائه می‌دهند.

توقف عملیات علیه ارتش سوریه و درگیری با «النصره» و «المثنی» در دستور کار «میانه‌روها» قرار گرفت
منابع سوری در همین راستا گزارش دادند، تروریست‌ها به این سرکرده‌ها دستور دادند (که برای توقف کشتار در میان آنها) عملیات علیه ارتش سوریه را متوقف و از درگیری‌های جانبی با گروه‌های وابسته به داعش از جمله «لواء شهداء الیرموک» و سایر گروه‌های تروریستی حاضر در منطقه «اللجاه» واقع در شمال شرق درعا اجتناب کنند و در مقابل بر روی درگیری با جبهة النصرة، حرکة المثنّى و سایر گروه‌های «جهادی» متمرکز شوند؛ «زیرا تصمیم نابودی جهادی ها در جنوب [سوریه] اتخاذ شده است».
به جز احمد العوده سایر گروه‌های تروریستی با طرح جدید موک اعتراض نکردند که او نیز با وعده اردنی‌ها این مسئله را پذیرفت. به گروه‌های تروریستی نیز وعده داده شد که از نظر تسلیحاتی حمایت می‌شوند و آمریکایی‌ها اردوگاه‌هایی را در مرزهای اردن برای آنها در نظر گرفته‌اند. از این روی هر گروهی که به این طرحِ وابسته به موک بپیوندد، 5 تانک با آموزش کامل نحوه استفاده از ان و درآمد و حقوق و مزایای بیشتری به آن تعلق خواهد گرفت.
به گفته این منابع، عناصر تروریستی النصره و المثنی از جزئیات این نشست مطلع شده‌اند « و هر لحظه ممکن است جنگی آغاز شود». جدا از عملیات‌های ترور همیشگی در جبهه جنوب که آخرین مورد آن تلاش النصره برای ترور سرکرده گردان سوم ارتش آزاد بود، یکشنبه گذشته پس از اینکه گروه لواء العشائر اعلام کرد که به مراکز حرکه المثنی در ریف شرقی درعا حمله کرده و زندانیانی از جمله «یعقوب العمار» رئیس موسوم به شورای استانداری درعا آزاد کرده نشانه‌های اولیه جنگ هویدا شده است.
طولی نکشید که «جیش الیرموک» اعلام کرد که العمار را از زندان آزاد کرده است. همچنین پس از ربوده شدن مسئول مالی لواء العشائر توسط عناصر المثنی درگیری‌هایی میان این دو گروه تروریستی شکل گرفت. المثنی در روستاهای «إبطع»، «داعل»، «عتمان» و «نوى» واقع در ریف غربی درعا مستقر هستند. ولی عناصر مسلح محلی این روستاها قصد دارند با دولت سوریه وارد طرح‌های آشتی شوند.

آیا الگوی «نیروهای دموکراتیک» در جنوب سوریه نیز اجراخواهد شد؟
حملات تبلیغاتی علیه «جهادی‌ها» همزمان با تحولاتی است که النصره با 4 هزار تروریست خود با آن روبروست. این در حالی است که بیش از 180 سرکرده النصره پس از توافق با سرویس اطلاعات سوریه به سوی رقه و ادلب می‌روند. «أبو جلیبیب» که یکی از امرای اصلی النصره بود عزل و «أبو أحمد أخلاق» جایگزین وی شد؛ کسی که سرکرده‌های نظامی جهادی ها در جنوب وی را «کم تجربه» می‌خوانند.
به نظر می‌رسد که طرح آمریکایی-انگلیسی در جنوب سوریه شبیه به طرح تشکیل «نیروهای دموکراتیک» در شمال این کشور است؛ زیرا گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا در شمال سوریه داعش را در استان‌های حسکه و اطراف رقه بیرون می‌راند و کنترل این مناطق را در دست نگه می‌دارند. در واقع این مسئله نشان دهنده این است که تحولات میدان جنگ با آماده شدن برای مذاکرات آتی بر سر سهم کشورهای تأثیرگذار در جنگ سوریه و مشارکت آنها در تعیین ساختار حکومت جدید در مناطق خارج از کنترل دولت سوریه با هم تلاقی دارد. علاوه بر اینکه روسیه نیز دائما درباره لزوم مشارکت «گروه‌های میانه‌رو» در مبارزه با جهادی‌ها تأکید می‌کند.
بنا بر این گزارش، ارتش سوریه نیز منتظر سیر رخدادها در جنوب است و برای پیشروی و بازپسگیری مناطقی که از دست داده لحظه شماری کرده و در پی درگیری‌های داخلی معارضان و تغییر میل مردم به سوی ثبات و بازگشت قدرت به دولت، سیاست حرکت و تصاحب تدریجی را در پیش گرفته است. از این روی ارتش، شماری از مراکز راهبردی در ریف‌های درعا و قنیطره را مد نظر قرار داده و در حال آماده شدن برای نابودی گروه‌های تروریستی در آن است تا این مناطق را بار دیگر تحت اختیار خود درآورد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس