نکته‌ای که می‌تواند برای حکام سعودی نگران‌کننده‌تر باشد، تأکید ایران و پاکستان بر افزایش همکاری‌های نظامی و دفاعی دو کشور است. فرمانده ارتش پاکستان گفته است امنیت ایران و پاکستان را کاملا به هم پیوسته و مشترک می‌دانند و با قاطعیت در برابر هرگونه عامل تهدید کننده امنیت جمهوری اسلامی ایران خواهند ایستاد.

گروه بین‌الملل مشرق - سنگی که سعودی‌ها با اعدام شیخ نمر و اقدامات خصمانه پس از آن درون چاه انداختند، به جز خودشان، کشورهای بسیاری را به دردسر انداخته است. هم کشورهای ریز و ذره‌بینی که به وعده دلارهای سعودی مجبور به اعلام قطع روابط دیپلماتیک (داشته و نداشته) خود با ایران شدند که پیش از این درباره این کشورها به تفصیل نوشتیم (جزئیات بیشتر) و هم کشورهای دیگر که هرکدام قدرتی منطقه‌ای و بازیگران بین‌المللی هستند را به زحمت انداخته است تا میانجی قائله سعودی‌ها شوند.

نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان روز گذشته پس از سفر به ریاض برای رایزنی با مقامات سعودی به منظور میانجیگری دولت سعودی و ایران، به تهران آمدند؛ گفته می‌شود پیامی که از ریاض آورده‌اند پیام آشتی است.

پیام آشتی مسافران پاکستان از ریاض به تهران + تصاویر

به جز مقامات پاکستان، رئیس جمهور چین هم امروز راهی ریاض شده است تا پس از گفت‌وگو با سعودی‌ها به تهران سفر کند. البته سفر مقامات چینی، یک تیر و دو نشان در دوران پسابرجام برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی دو کشور است.


نوازشریف و راحیل شریف با چه موضعی به تهران آمدند؟


پس از تنش‌های بوجود آمده میان ایران و سعودی‌ها، اسلام‌آباد یکی از اولین مقاصد پسر سلمان و وزیر دفاع سعودی بود تا ضمن تشریح اوضاع برای مقامات پاکستان، آن‌ها را در جبهه خود در مقابل جمهوری اسلامی قرار دهد؛‌ تلاشی که یکبار برای همراه کردن پاکستان در حمله به مردم مظلوم یمن بی‌نتیجه باقی ماند و پارلمان پاکستان رأی به عدم مشارکت اسلام‌آباد در این جنگ داد.

پیام آشتی مسافران پاکستان از ریاض به تهران + تصاویر

در مورد ایران نیز نتیجه سفر مقامات سعودی به اسلام‌آباد چیزی جز اظهار نگرانی مقامات پاکستان از تنش بین دو کشور و تبعات منفی آن برای جهان اسلام دستگیرشان نشد. مقامات پاکستان از جمله نواز شریف نخست وزیر این کشور تأکید کردند که برای ایجاد برادری بین کشورهای اسلامی و اعضای سازمان کنفرانس اسلامی، دریغ نخواهند کرد.

نواز شریف در دیدار پادشاه عربستان هم تأکید داشتند که ریاض باید از راه‌های مسالمت‌آمیز اختلافات خود را با ایران حل کند. برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال همراهی پاکستان با عربستان به عنوان متحد استراتژیک و سنتی این کشور، اما نوازشریف که سال گذشته هم به تهران سفر کرده و با مقامات کشورمان از جمله رهبر انقلاب دیدار کرده بود، بار دیگر ثابت کرد اسلام‌آباد متحد بی‌کفایتی‌ها و ماجراجویی‌های حکام جوان آل‌‌سعود نیست.

پیام آشتی مسافران پاکستان از ریاض به تهران + تصاویر

مطبوعات پاکستانی بعد از دیدار مقامات این کشور با پادشاه سعودی نوشتند نواز شریف بسیار نگران امت اسلام است و برای حل این مسأله تلاش خواهد کرد. همچنین اسلام‌آباد و ریاض بر افزایش همکاری‌های دفاعی، امنیتی و اقتصادی به توافق رسیدند. چندی قبل هم «سرتاج عزیز» مشاور نوازشریف با ابراز نگرانی از تنش میان ریاض و تهران و تشدید درگیری‌های فرقه‌ای در منطقه، اظهار داشت که اسلام‌آباد در این مسأله بسیار محتاطانه عمل خواهد کرد.

پیام آشتی مسافران پاکستان از ریاض به تهران + تصاویر
وزیر دفاع جوان سعودی همچنان که در متقاعدکردن پاکستان برای شرکت در ائتلاف ساختگی ناموفق بود، نتوانست مقامات اسلام‌آباد را علیه ایران با سیاست‌های خصمانه و ناپخته سعودی همراه کند


پاکستان این بار نیز شرکت در ائتلاف سعودی علیه تروریسم را به دریافت جزئیات آن از سوی ریاض و سپس تصمیم‌گیری درباره آن مشروط کرده است.

اما سفر امروز نواز شریف به ایران و اظهارات مقامات پاکستان در دیدار رئیس جمهور و دیدار «راحیل شریف» با دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی، از این حکایت دارد که مقامات سعودی همچنان که به لفاظی‌های خود برضد ایران ادامه می‌دهند، با ناامیدی از همراهی کشورهایی جز جیبوتی و کومور و سومالی، از متحد راهبردی خود خواسته‌اند به هر نحو ممکن برای برون‌رفت آنان از بحران کنونی راهی بیاندیشد؛ درخواستی که احتمالا از مقامات چینی هم خواهند داشت. همین روز گذشته هم عادل‌الجبیر، وزیر خارجه سعودی ایران را «متخاصم‌ترین بازیگر منطقه»‌ خوانده است و در اظهارنظری عجیب عربستان را قربانی ترور خوانده است.

پیام آشتی مسافران پاکستان از ریاض به تهران + تصاویر

نواز شریف در دیدار آقای روحانی رئیس جمهوری با تبریک موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای‌، آن‌ را نتیجه حرکت مدبرانه ایران دانست. وی درباره ماجراجویی‌های اخیر سعودی و تنش‌های بوجود آمده اظهار داشت: «موج اسلام‌هراسی که امروز در دنیا به راه افتاده بسیار نگران‌کننده است و عوامل تروریسم و افراطی‌گری در منطقه از عدم اتحاد میان کشورهای مسلمان سوء استفاده می‌کنند. پاکستان همواره به دنبال افزایش اتحاد، برادری و دوستی میان برادران مسلمان بوده و در جهت رفع تنش‌ها و اختلافات تلاش کرده است.»

نکته‌ای که می‌تواند برای حکام سعودی نگران‌کننده‌تر باشد، تأکید ایران و پاکستان بر افزایش همکاری‌های نظامی و  دفاعی دو کشور است که در دیدار فرمانده ارتش پاکستان و وزیر دفاع بر آن تأکید شد. راحیل شریف در دیدار سردار دهقان وزیر دفاع، کشور مسلمان ایران را همسایه‌ای بسیار مهم خواند که مردم پاکستان احساس پیوستگی و قرابت زیادی با «برادران ایرانی خود» دارند.

پیام آشتی مسافران پاکستان از ریاض به تهران + تصاویر
 
فرمانده ارتش پاکستان همچنین این کشور را متعهد به تأمین امنیت مرزهایش با ایران دانست و تأکید کرده است که پاکستان در هرگونه ایجاد ناامنی برای ایران در کنار تهران خواهد بود. راحیل شریف در دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی هم اظهار داشت: «امنیت ایران و پاکستان را کاملا به هم پیوسته و مشترک می‌دانیم و با قاطعیت در برابر هرگونه عامل تهدید کننده امنیت جمهوری اسلامی ایران خواهیم ایستاد.»

پیام آشتی مسافران پاکستان از ریاض به تهران + تصاویر

مقامات پاکستان در دیدار چندساعته خود بر چند نکته اساسی تأکید داشتند:

- امنیت ایران و پاکستان دو مقوله جدا از هم نیست و همکاری‌های دو کشور در این حوزه ادامه خواهد داشت.

- پاکستان ایران را همسایه‌ای مطمئن، دوست، و برادر با پیوندهای فرهنگی میان دو ملت می‌داند که روابط حسنه دولت‌ها را نیز بدنبال دارد.

- در اتفاقات اخیر میان ریاض و تهران، موضع اسلام‌آباد موضعی بی‌طرفانه با تمرکز تلاش‌ها بر حل و فصل این مسأله و بازگشت اتحاد به امت اسلامی است و سیاست اسلام‌آباد همراهی با مواضع خصمانه برخی مقامات کم‌خرد سعودی علیه جمهوری اسلامی نیست. روابط تهران-اسلام‌آباد متأثر از امواج ایران‌هراسانه نخواهد بود.

- گسترش همکاری‌ها در حوزه نظامی و دفاعی با هدف مقابله با تروریسم و تأمین امنیت مرزها از دیگر موضوعات مشترک دو کشور برای همکاری‌های آتی است و اسلام‌آباد هرگونه تنش و ناامنی در ایران را ناامنی در مرزهای خود می‌داند.

- توافق هسته‌ای اخیر بار دیگر منطق جمهوری اسلامی در معادلات بین‌المللی و سیاست پرهیز از تنش‌های غیرضرور را برای اسلام‌آباد روشن ساخته است.


نواز شریف کیست و پیشینه روابط دو کشور به کجا بازمی‌گردد؟

«جمهوری اسلامی پاکستان» از جمله همسایگان استراتژیک ایران و ایران بطور سنتی پشتوانه استراتژیک پاکستان است. به دلیل شرایط خاص سیاسی و امنیتی این کشور، همواره دو سطح از روابط سیاسی مناسب در سطح مقامات رسمی و روابط امنیتی و مرزی متزلزل در زمینه حضور گروهک‌های تروریستی در جریان بوده است. مقامات این کشور نیز به تناوب با سفر به تهران، بر همکاری مستمر با ایران تأکید می‌کنند. از سفر «بی‌نظیر بوتو» نخست‌وزیر فقید پیشین این کشور به ایران و دیدار با رهبر معظم انقلاب و ابراز ارادت وی به ایشان تا سفر اخیر مقامات پاکستان از جمله این رفت و آمدهای دیپلماتیک است.

پیام آشتی مسافران پاکستان از ریاض به تهران + تصاویر

مردم پاکستان (اعم از شیعیان و اهل سنت این کشور) از دلدادگان به آرمان‌های انقلاب اسلامی و ارادتمندان به جمهوری اسلامی هستند و اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی ایران و پاکستان رابطه دو ملت را ناگسستنی کرده است. در بعد سیاسی نیز ایران نخستین کشوری بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت.

تحولات سه سال اخیر در منطقه، دومین سفر نواز شریف در یکسال و نیم اخیر، نخست وزیر جدید پاکستان به تهران را اهمیتی دوچندان داده است؛ چالش‌‌های مرزی و امنیتی با پاکستان، مبارزه با تروریسم و وهابیت که این کشور را به پایگاه خود تبدیل کرده، همکاری پاکستان در کمک به حل برخی مسائل منطقه‌ای و بحث‌های مربوط ائتلاف ساختگی سعودی و اتفاقات اخیر متعاقب اعدام شیخ نمر، از جمله دستورکارهای این سفر بود.


بسیاری از مردم پاکستان، نواز شریف را به دلیل پنجابی‌بودن و قدرت و نفوذی که در این ایالت - و در کل پاکستان - دارد، «شیر پنجاب» می‌خوانند


در ادامه این گزارش به خاندان بانفوذ «نواز شریف»، جایگاه آن در معادلات سیاسی پاکستان و پیام‌های سفر نواز شریف – معروف به شیر پنجاب – به تهران خواهیم پرداخت.

خاندان شریف؛ از استقلال پاکستان تا به امروز

«شریف» خانواده‌ای کاملاً سیاسی در تاریخ پاکستان پس از استقلال است. پدر نواز شریف تاجر بود و با سیاست بیگانه، تا زمانی که کارخانه‌هایش (گروه صنعتی اتفاق) را در زمان «ذوالفقار علی بوتو» نخست وزیر پاکستان در دهه 80 میلادی (پدر بی نظیر بوتو) ملی اعلام کرد و به یکی از مهره‌های مهم برای دولتمردان پاکستان تبدیل شد تا در سال 1985 سروزیر ایالت پنجاب شد و اداره این ایالت همچنان در اختیار خاندان شریف و هم اکنون در تسلط «شهباز شریف» برادر نواز است. به قدرت رسیدن بی‌نظیر بوتو در پاکستان آغاز ورود نواز به سیاست بود تا او در 1988 با کسب اکثریت آراء در انتخابات محلی بر جایگاه پدرش به عنوان سروزیر پنجاب تکیه بزند.


نواز شریف و برادرش شهباز

طی کردن مسیر سروزیری پنجاب تا نخست‌وزیری پاکستان برای نواز شریف بیش از دو سال طول نکشید تا بی‌نظیر بوتو به اتهام فساد مالی از کار برکنار شود و نواز شریف در سال 1990 میلادی، جای او را بگیرد. اما اتهام فساد مالی از سوی رئیس جمهور وقت «اسحاق خان» که پیش‌تر بی‌نظیر بوتو را با دستاویز قراردادن آن برکنار کرده بود، این بار دامن‌گیر نواز شریف شد. اما فرزند محمد شریف کسی نبود که به سادگی زیر بار این اتهام برود و دادخواهی درباره اتهام رئیس جمهور و تصمیم به برکناری وی را به دادگاه عالی پاکستان برد که دادگاه رأی به ابقای او در قدرت داد. در نهایت با میانجی‌گری فرمانده ارتش، رئیس جمهور و نخست وزیر هردو در سال 1993 از قدرت کنار رفتند.

کشمکش سیاسی و جنگ قدرت در پاکستان با کنار رفتن نواز شریف و روی کار آمدن بی‌نظیر بوتو در سال 1993 ادامه پیدا کرد. نواز شریف در لباس اپوزیسیون این بار ظاهر شد. نزاع بر سر قدرت در پاکستان بار دیگر موجب برکناری بی‌نظیر بوتو در سال 1996 این بار از سوی رئیس جمهور «فاروق لغاری» به اتهام فساد مالی، شد و نواز شریف با اتفاق آراء پارلمان برای دومین بار نخست وزیر شد.

یکی از نشانه‌های نفوذ و قدرت خاندان شریف، کنار رفتن «فاروق لغاری» از قدرت به توصیه نواز شریف بود. نواز در دومین دوره نخست وزیری خود، پس از تغییر رئیس جمهور با افزدون متمم سیزده به قانون اساسی این کشور، اختیارات رئیس جمهور از جمله انحلال پارلمان را محدود کرد.
پیام مسافر پاکستان از ریاض به تهران + تصاویر ////در حال ویرایش/////
فاروق لغاری

نواز شریف قصد داشت پله‌های قدرت را در داخل و خارج از پاکستان طی کند؛ دستور اولین آزمایش هسته‌ای پاکستان در پاسخ به آزمایش هسته‌ای هند نیز از همین جهت بود. بحران آزمایش هسته‌ای پاکستان و قطع کمک‌های اقتصادی غرب به این کشور، شرایط اقتصادی را برای دولت نواز شریف دشوار کرد.

نواز شریف اما در این مسیر، قدرت ارتش را نادیده گرفت و به دست خود زمینه کودتای ارتش را فراهم کرد. منصوب کردن پرویز مشرف بدلیل اختلافات با جهانگیر کرامت، آغازی بود بر پایان قدرت نواز شریف. کودتای بدون خون‌ریزی مشرف علیه نواز و تبعید او به عربستان در سال 1999 به بهترین شکل رأس هرم قدرت در پاکستان را نشان می دهد. نواز قصد داشت بدلیل درگیری مرزی هند و پاکستان با کشمیر، پرویز مشرف را برکنار کند، اما این مشرف بود که قدرت را از نواز گرفت.


ارتش برنده نبرد قدرت در پاکستان

بزرگترین و تأثیرگذارترین نهاد قدرت در پاکستان، ارتش این کشور است. گرچه طبق قانون اساسی نیروهای مسلح، از جمله ارتش حق دخالت در امور سیاسی را ندارند، اما شرایط سیاسی و اجتماعی این کشور به گونه‌ای است که ارتش کلیدی‌ترین نهاد سیاسی آن به شمار می‌رود. به جز نقش تعیین‌کننده ارتش در هرم قدرت پاکستان، بسیاری از شاهراه‌های اقتصادی نیز در اختیار نظامیان بازنشسته و ارتشی‌هاست که قدرت و ثروت همزمان را برای ارتش به ارمغان آورده است.

بسیاری از رؤسای جمهور پاکستان طی 60 سال گذشته نظامی بوده و ژنرال‌های ارتش تا کنون بارها دست به کودتا زده‌اند و دولت‌ها را ساقط کرده‌اند که کودتای پرویز مشرف بر ضد نواز شریف نیز یکی از این موارد بود.

سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (ISI) نیز از جمله نهادهایی است که اختیارات فراقانونی بسیاری دارد که البته زیر مجموعه ارتش این کشور محسوب می‌شود. اما هیچ مرجعی در این کشور قدرت نظارت و کنترل عملکرد ISI را ندارد. سازمان اطلاعات نظامی پاکستان اصلی‌ترین نهاد اطلاعاتی این کشور است. کارشناسان، خنثی کردن طرح حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای پاکستان – پس از انجام حملات مشابه به سوریه و عراق – را از موفقیت‌های بزرگ سرویس اطلاعات پاکستان ارزیابی می‌کنند.

احزاب سیاسی نیز از جمله اضلاع اصلی هرم قدرت در پاکستان هستند. این کشور در حدود 20 حزب سیاسی دارد اما قدرت اصلی در دو حزب "مسلم لیگ" و "حزب مردم" متمرکز شده است و عملا فضایی دو قطبی را ایجاد کرده است. نواز شریف از جمله رهبران حزب مسلم لیگ پاکستان است که در زمان دور اول نخست وزیری بی‌نظیر بوتو با ایفای نقش اپوزیسیون به همراه برادر بی‌نظیر بوتو، با سفر به ایالت‌های مختلف و سخنرانی برضد بوتو درنهایت موفق شد در سال 1990 وی را برکنار کند و در انتخابات سراسری پس از آن، حزب مسلم لیگ شاخه نواز به رهبری نواز شریف به پیروزی رسید و او نخست وزیر شد.


نواز شریف؛ از تبعید به عربستان تا بازگشت به قدرت

درگیری نیروهای پاکستان در کشمیر و غرب افغانستان در سال 1999 به همراه مشکلات اقتصادی این کشور، رفته رفته از محبوبیت نواز در بین مردم کاست. نواز راه چاره برای این بحران را در برخورد با نظامیان جستجو کرد و درحالی که پرویز مشرف در سریلانکا به سر می‌برد، او را از ریاست ستاد مشترک و فرماندهی ارتش برکنار کرد. در اقدام بعدی نیز با بستن فرودگاه، مانع از فرود هواپیما و بازگشت مشرف به پاکستان شد. اما ژنرال‌های ارتش پاکستان به دستور مشرف دولت نواز شریف را سرنگون کردند و نظامیان کنترل اوضاع را به دست گرفتند. این کودتای آرام، بدون هرگونه مخالفت عمومی انجام شد و کابینه نواز شریف نیز موضعی بی‌طرف گرفتند تا نواز شریف به تنهایی محاکمه شود.

پیام مسافر پاکستان از ریاض به تهران + تصاویر ////در حال ویرایش/////
پرویز مشرف یکی از نظامیانی بود که با کودتا برضد دولت، چند سالی قدرت را در پاکستان در دست گرفت

دادگاه نظامی پاکستان به سرعت شریف را به جرم آدم‌ربایی، اقدام به قتل، هواپیماربایی و فساد مالی محاکمه به حبس ابد محکوم کرد. حکمی که قرار بود اعدام باشد، اما با فشارهای عربستان و آمریکا به حبس ابد و پس از آن به 10 سال تبعید به عربستان تغییر پیدا کرد. بخشی از اموال نواز شریف نیز مصادره شد و نواز پذیرفت تا به مدت 21 سال از صحنه سیاست پاکستان دور بماند. نواز به جده رفت و در آنجا با امکاناتی که دولت عربستان در اختیار او گذاشت، کارخانه فولاد راه اندازی کرد. بعدها مشرف در خاطرات خود به این مسئله اشاره می کند که این عربستان و ملک فهد بودند که جان نواز شریف را خریدند.

از سال 2006 تلاش نواز برای بازگشت به قدرت آغاز شد تا اینکه در سال 2007 دادگاه پاکستان اجازه بازگشت نواز شریف و برادرش شهباز به پاکستان را صادر کرد. در اولین تلاش برای ورود به پاکستان، نواز موفق نبود و به عربستان بازگردانده شد. اما برای بار دوم باز هم با میانجی‌گری و فشار عربستان توانست از طریق لاهور وارد کشور شود و سفر مشرف به ریاض و لندن نیز چاره‌ساز نشد.

بازگشت نواز شریف به پاکستان با استقبال عمومی بی‌سابقه‌ای همراه شد و نواز در ائتلاف با حزب مردم پاکستان، به سیاست بازگشت و استعفای پرویز مشرف از اولین نتایج بازگشت او به صحنه سیاست پاکستان بود. نواز از حضور در انتخابات ریاست جمهوری صرف نظر کرد تا آصف علی زرداری همسر بی نظیر بوتو رئیس جمهور شود. آصف علی زرداری پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری اما، راه دیگری در پیش گرفت و نواز شریف و برادرش را از سروزیری و اداره پنجاب و حزب مسلم لیگ شاخه نواز را از جولان در این ایالت خلع کرد و تلاش کرد نواز را حبس خانگی کند. اقدامی که با عدم همکاری پلیس پاکستان و موج اعتراضات عمومی در این کشور در نهایت ناکام ماند.

نواز بار دیگر در سال 2010 با اعمال نفوذ در قانون اساسی، متمم 18 را اضافه کرد تا محدودیت دو دوره نخست وزیری حذف و زمینه برای سومین دوره آن فراهم شود و در انتخابات 2013، حزب مسلم لیگ شاخه نواز با کسب 126 کرسی از مجلس شورای ملی بدون ائتلاف با احزاب دیگر نخست وزیری خود را مسجل کرد و در اوایل ژوئن 2013 سوگند یاد کرد.

شهباز شریف برادر نواز نیز از دیگر فرزندان خانواده شریف است که تقریبا تمامی امور ایالت پنجاب را بر عهده دارد و همچنین نفر دوم حزب مسلم لیگ شاخه نواز است. شهباز تا کنون طرح‌های اجتماعی و اقتصادی بسیاری را در پنجاب و دیگر مناطق پاکستان اجرا کرده است و در مبارزات سیاسی برادرش نواز، همواره در کنار وی بوده است. او هم اکنون سروزیر ایالت پنجاب است.


پیام‌های سفر به ایران

همانطور که اشاره شد، تلاش برای کاهش تنش میان ریاض و تهران اولین پیام این سفر بود؛ تلاش مقامات پاکستان برای میانجی‌گری در شرایطی صورت گرفت که در مواضع سعودی‌ها همچنان نشانی از اراده برای تعامل و حل و فصل مسائل دیده نمی‌شود.

گروه‌های تکفیری و افراط‌گرایی مذهبی و قومی از مهمترین دغدغه‌های مشترک دو طرف به ویژه ایران است که مهار آن سطح بالایی از تعامل و همکاری میان اسلام آباد و تهران را می‌طلبد. دخالت آمریکا در پاکستان به بهانه مبارزه – بیهوده – با تروریسم، انتقادات نواز شریف را به همراه داشته و او خواستار توقف حملات پهپادهای آمریکایی به مردم پاکستان شده است. اسلام آباد با استفاده از ظرفیت‌های امنیتی و فرهنگی ایران می‌تواند در زمینه تفاهم میان اقوام و مذاهب، برای یکی از چالش‌های جدی خود پاسخی مناسب بیابد. این مهم تنها با مقاومت اسلام‌آباد در برابر دخالت عوامل ثالث منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ممکن خواهد بود. مهمترین پیام این سفر را می‌توان اعلام استقلال اسلام‌آباد در روابط با تهران تفسیر کرد و تأکیدی بر این واقعیت دانست که جمهوری اسلامی در موقعیتی از اقتدار بین‌المللی قرار دارد که کشورهای همسایه منافع و امنیت خود را در تعامل با ایران می‌بینند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    امیدوارم به همین نحو باشه که شما می گید... این حرفا رو تو سعودی با غلاظ و شداد کمتر و بیشتر زده بود. متاسفانه خیلی وقته که چشما فقط دلار میبینن و دماغ ها دنبال بوی کباب هستن...!
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    پاکستان هم خدا می خواد هم خرما
  • ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اینطور که نوشتید نواز مهره صد درصدی آل سعوده و ضمنا سفر اول به سعودی بعد به ایران معنی ابلاغی داره یا میانجیگری؟
  • ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    درسته مهره اوناست بعد از اینکه بی نظیر بوتو ارادتش رو به ایران ثابت کرد و با توجه به محبوبیت زیادش عربستان و نواز شریف کشتنش تا خودشون قدرت رو بگیرن و جلوی وصل شدن اکستان به ایران رو بگیرن که آصف علی زرداری هم اینو میدونست و نواز شریف رو پس زد ولی در هایت با توجه به همه این مطالب نواز شریف میدونه انقدر اکستان 72 ملت هستش و ایران رو شیعیانش نفوذ داره اگه بخواد غلط اضافی بکنه کلکشو ایران میکنه ... .
  • ابوذر ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اوضاع سیاسی در پاکستان متفاوت و خاصه ...نمیشه گفت نواز شریف صددرصد مهره عربستانه ، ولی قطعا عربستان نفوذ بسیاری در پاکستان داره ....البته معمولا پاکستانیها سر بزنگاههای مهم مستقل عمل کرده‌ن .... برای همین هم ایران همیشه خاطر پاکستان رو نکه میداره ... یادتون نره که درسته ما با پاکستان رفیق جانی نیستیم ولی همیشه احترام همدیگه رو نکه داشتیم ....
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    خود پاکستان منبع صدور تروریسم وفرقه گرایی به همسایگان به خصوص به اول افغانستان دوم ایران وسوم به هند است
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    يادتونه حدودا يكماه پيش يكي از مقامات ما با اردوغان در يك محل اقامت خارجي (در حاشيه يك كنفرانس) ديدار كرد و همه هجوم بردين كه چرا پرچم ما اونجا نيست و بايد مقام ما (فكر كنم معاون رييس جمهور بود) اونجا رو ترك ميكرد و ... همه غيرتي شده بودين؟؟؟ الان در ديدار با آقاي شمخاني چرا پرچم پاكستان نيست؟ پس معلومه كه هر نكته و رفتاري در پذيرايي ها و ملاقاتهاي ديپلماتيك معني و دليل خاصي داره. لطفا بيخودي دلواپس نشيم.
  • محمود ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    این نواز شریف هم دیده اب گل الوده اومده ماهی بگیره درمورد اینکه بهش میگن شیر پنجاب لااقل قیافش که به شیر نمی خوره به یه چیز دیگه میخوره
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    دیدی چه خوشگل کارشونو پیش بردن؟. برنامه ریختن گفتن ایت الله نمر رو اعدام میکنیم ایران شلوغ میشه برای اینکه تب ماجرا بخوابه و اتهام از رو ما برداشته شه به افراطیهای ایران که منتظر یه جرقه اند جو میدیم سفارتو اتیش بزنن بعد اینو به اون در میکنیم اولش مظلوم نمایی میکنیم سفارت تعطیل میکنیم بعد یه سری میانجی میفرستیم همه چی میخوابه ملت شیعه هم میگن جمهوری اسلامی ایران گذشته ما هم میگذریم به همین سادگی. و این وسط خاک بر سر اونایی که بازی خوردن و اونایی که از بازی خوردگان حمایت کردن تو همین سایت مشرق کل جامعه ی افراطی سایت ، میگفتن آفرین جواب کوبنده دادید دلمون خنک شد. دولت بیکار نشسته شما خوب جواب دادید. خخخ واقعا که تو همه ی زمینه ها این افراطیها همینجورین(بعد از اینکه ترکیه جنگنده روس رو زد میگفتن پس کو عزتن چرا دولت پاسخ کوبنده نمیده؟! انتطار داشتن به سمت ترکیه موشک شلیک کنیم!خخ) . این عده ای که ریختن تو سفارت ،تاثیر خون اون شهید بزرگوار رو هم کمرنگ کردن اگر چه ایشون در درگاه خداوند جایگاه رفیعی خواهند داشت. نمیدونم اینا چه جوری میخوان اون دنیا جواب بدن!
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    دیدی چه خوشگل کارشونو پیش بردن؟. برنامه ریختن گفتن ایت الله نمر رو اعدام میکنیم ایران شلوغ میشه برای اینکه تب ماجرا بخوابه و اتهام از رو ما برداشته شه به افراطیهای ایران که منتظر یه جرقه اند جو میدیم سفارتو اتیش بزنن بعد اینو به اون در میکنیم اولش مظلوم نمایی میکنیم سفارت تعطیل میکنیم بعد یه سری میانجی میفرستیم همه چی میخوابه ملت شیعه هم میگن جمهوری اسلامی ایران گذشته ما هم میگذریم به همین سادگی. و این وسط خاک بر سر اونایی که بازی خوردن و اونایی که از بازی خوردگان حمایت کردن تو همین سایت مشرق کل جامعه ی افراطی سایت ، میگفتن آفرین جواب کوبنده دادید دلمون خنک شد. دولت بیکار نشسته شما خوب جواب دادید. خخخ واقعا که تو همه ی زمینه ها این افراطیها همینجورین(بعد از اینکه ترکیه جنگنده روس رو زد میگفتن پس کو عزتن چرا دولت پاسخ کوبنده نمیده؟! انتطار داشتن به سمت ترکیه موشک شلیک کنیم!خخ) . این عده ای که ریختن تو سفارت ،تاثیر خون اون شهید بزرگوار رو هم کمرنگ کردن اگر چه ایشون در درگاه خداوند جایگاه رفیعی خواهند داشت. نمیدونم اینا چه جوری میخوان اون دنیا جواب بدن!
  • سعید ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    یه چیزی بگید که در حد و قد و قواره موضوع باشه! هنوز مهر باطل شد ارتش آمریکا با اون افتضاح تاریخی شون خشک نشده ، بدبخت سعودیها خودشونو خراب کردن، راستی کیه که تو ایران بشنوه که با سعودیها درگیر شدیم و کار و زندگیشو رها نکنه و خاکی نپوشه؟ اینا با احساسات مردمیِ ضد سعودی در ایران بخوبی آشنا هستن و میدونند که یوهای خوشی به مشام نمیرسه. حرف ما حرف مرد وسط میدونه نه مثل زنها دورادور و با فتنه گری. نحن منتظرون یا شیوخ الجبناء
  • shadman ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    نواز بعد از پسابرجام که می خواست از اروپایی ها عقب نماند قصد ایران نمود و برای این مهم می بایست از سعودیها هم دلجویی کند چرا که موقعیت ایران این اجازه را به پاکستان نمی دهد تا ایران را نادیده بگیرد
  • قاسم خوشنویس ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    خیانتهای پاکستان هنوز یادمون نرفته اون از مرزهاش که بیخیال اون از جیش العدلش که ککش نگزید که دانایی فرد کشته شد و هیچ همکاری نکرد و... بی عرضگیش که معلومه به راحتی پهبادهای آمریکا تو کشورشون جیلون میدن و آدم میکشن و هیچ غلطی نمیکنه حالا اینا میخوان برای ما تعیین تکلیف کنن عربستان کینه ای که داره به راحتی پاک نمیشه نمونه اش جمعه خونیین 66 دو جوان فرودگاه منا دستور قطع ارتباط فوری خودش و جیره خوراش
  • اذربایجانی ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    این پاکستان خوب بلده میلن همه کشورها بند بازی کنه راحیل شریف همونی نبود که گفته بود ایران رو از نقشه حذف میکنه بیاد فقط حیات خونه ما رو حذف کنه ببینه چه بلایی سرش میاد کل ایران پیش کش
  • جواد ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    مشرق جان من تا الان فکر میکردم اسمش نوار شریفه میدونی اخه اونقدر نوار زیاد شده از نوار غزه بگیر بیییییییییییییییییا تا نوار شریف ادم هنگ میکنه ممنون که روشنگری کردین
  • محمدرضا ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    ببر پنجاب نه شیر پنجاب توی عکسها عکس ببر هست
  • ناشناس ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اینم فهمیدی ک کار کار خود عربستان بود عمدی کرد اینو میدونی همونا ک اتیش زدن ازخودشون بودن ...وقتی تو حادثه منا تحقیر شدیم دولتمردانتون کجا بودن مگه همونایی نبودن عزت خودشون کنار گذاشتن برا عرب ها زانو زدن ...کدوم دولت حرفشو میزنی وقتی هزار حاجی از ما مرد دولت ترکیه ی تسلیت خشک وخالی نگفت اما کافیه تو ترکیه ی ترقه بترکه اقای دولت یازدهم هزاربار محکوم میکنه پس نگو
  • ماری ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اگ همین حرف ما میزدیم ب پاکستان الان مارو راه نمیدادن ....اما ملت ما دولت ما همونایی ان ک قاتل هزاران نفر تو سردشت رو ب ایران دعوت کردن عجب پذیرایی ازشون کردن
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    نواز شریف انسان شریف و صلح دوست هستند پارسال هم طی سفر به تهران راهی مشهد الرضا شدند و به زیارت امام غریب مشرف شدند
  • محمد ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    ( در سفر نوازشریف به ایران چه گذشت ) در این متن چیزی نگذشته و به اختلافات ، توافقات ! و تفاوت فکری طرفین هیچ اشاره ای نشده است ( پرویز مشرف یکی از نظامیانی بود که با کودتا برضد دولت، چند سالی قدرت را در پاکستان در دست گرفت ) کودتا در پاکستان چه ربطی به پیامی که نواز شریف به جمهوری اسلامی چی ها آورده بود دارد ؟
  • رسول ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    عزیزان فراموش نکنیم که بقول یکی از نظرات بالایی .عربستان کمتر از حیوان میخواهد با این موش و گربه بازی ها این را به پرتگاه جنگ بکشدو ازطرفی افکار را از اقدامات اخیر خود منحرف کند.....انشاءا... ظهور نزدیک است فقط اندکی ایمان راسخ و صبری زینب وار میخواهد
  • farshad ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    ایکیو.....این حرف حذف ایرانو روزنامه های عربی به دروغ بخش کردنند تا دل خودشونو خوش کنند!!!!!!1
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    نواز شریف .... خالق طالبان در افغانستان!
  • رستمي ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    توي تمام سياستمداران پاكستاني از تاريخ اختراع آن در سال 1947 بكمك مهره انگليسي ( محمد علي جناح ) فقط يك انسان شريف و صلح دوست بوده كه آن را هم كشتند (‌مرحومه بانو بينظيربوتو) و مي خواستند كه خونش را گردن پرويز مشرف بياندازند كه نشد
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    مشرق خوب بلده خر و رنگ كنه جاي گورخر بفروشه! راستي چرا پس زمينه شير پنجاب، تصوير ببره؟!
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    پاکستان نصف ایران وسعت داره ، به اندازه ایران موقعیت استراتژیک نداره ، در معدن و نفت و گاز هم از ما ضعیف تره ، هر دو کشور دنبال گسترش و پیشرفت در صنعت هسته ایی (برا ما صلح آمیز برای پاکستانی ها بمب اتم) و هوافضا هستند اما پاکستان در یک مورد بسیار مهم از ما قوی تره ما کمتر از 80 میلیون نفر جمعیت داریم و پاکستان بیش از 170 میلیون نفر یعنی بیش از دو برابر ما ، قدرت اصلی در پاکستان هم دست آی اس آی که با ریاض هماهنگه هر دولتی در پاکستان مطیع آی اس آی نباشه یا ترور می شن یا کودتا می شه با براشون پاپوش درست می کنن ، ما باید در جمعیت هم حسابی کار کنیم تا حسابی به پاکستان و ترکیه برتری داشته باشیم جمعیت و تراکم کشور ما در شرق اصلا قابل قبول نیست اگر : 1 . بنادر چابهار به ظرفیت خود برسند 2 . راه آهن شرق ابتدا از چابهار به زاهدان برسه و سپس از زاهدان به مشهد ، طبیعتا تاسیس شهرک های صنعتی کنار این راه آهن هم برای بخش خصوصی جذاب خواهد شد 3 . آزادراه شرق ساخته شود 4 . آب به جنوب ، جنوب شرق ، شرق و ایران مرکزی (منظور شمال کرمان شمال یزد و شرق اصفهان) برسه و اگر بتوان که رو اقلیم و زمین تاثیر مثبت گذاشت چه بهتر این 4 کار هزینه بر و زمان بر رو انجام بدیم آب شرب و کار و درآمد را در مناطق ذکر شده به نحو مطلوب ایجاد کردیم قطعا می تونیم ژاپن 125 میلیون نفری رو جا بزاریم کار خوب انجام بشه و پتانسیل آزاد بشه برنامه و سند راه داشته باشیم ایران می تواند حتی از پاکستان بیشتر جمعیت داشته باشد می تونیم 200 میلیون نفر جمعیت داشته باشیم ، بیش از دو برابر ترکیه 77 میلیون نفری ، 10 برابر عربستان 20 میلیونی (امار 30 میلیون جعلیه اگر الان نزده باشن 35 میلیون !!!!) ، 6 برابر عراق ، 6 برابر افغانستان ، 40 برابر ترکمنستان ، 12 برابر قزاقستان ، بحرین و قطر و امارات و کویت هم که تو آمار نیستن ، الان می گید نشدنیه امار اگر آب ، ترانزیت ، شغل و درآمد درست بشه که کاملا شدنیه می تونیم رو تراکم ضعیف کشورمون کار کنیم و ابرقدرت بلامنازع منطقه بشیم .
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    جدا باور کردید پاکستان در بزنگاه ها دوست ماست؟؟پس در زمان تحریم ها کجا بود این دوست جانی.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    برادر من، شما ظاهراً توجه نکردی. اینجا ایرانه و این جلسه کنفرانس خبری نبود که پرچم دو کشور رو بگذارن. ولی اونجایی که اردوغان و جهانگیری دیدار کردن یه هتل در یه اجلاس متفرقه توی یه کشور دیگه بود.
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اسلام‌آباد متحد بی‌کفایتی‌ها و ماجراجویی‌های حکام جوان آل‌‌سعود نیست چون خودش به اندازه کافی بی کفایت و ماجراجو هست! تسلیحات اتمی، سپاه صحابه، حمایت از طالبان، مدارس وهابی کراچی و اسلام آباد، بمبگذاری های همیشگی ضد شیعیان پاکستان که تقریبا هیچ گاه مسببین اش معرفی نشدند، سازمان مخوف آی.اس.آی که بازوی اطلاعاتی و جاسوسی تروریسم منطقه است، حمایت از جندالله در بلوچستان، اتهام دست داشتن در کشتار وسیع شیعیان پاکستان به خصوص در پاراچنار و انفجار پی در پی مساجد، پایگاه تروریست های دنیا که حتی صدای واشنگتن را هم در آورد و پهبادها و کماندو های آمریکایی مستقیم وارد پاکستان شدند، شهادت دیپلمات های مزارشریف با هدف کشاندن ارتش ایران به باتلاق جنگ با طالبان و هزار مورد دیگر نشان می دهد که پاکستان خیلی هم برای ماجراجویی نیازی به چراغ سبز عربستان ندارد. همسایگان ایران عجیبند: ترکیه متحد داعش است، آذربایجان به شدت در این سالها وابسته به اسراییل شده، ترکمنستان یکی از بزرگترین پایگاه های سی.آی.ای منطقه را دارد، افغانستان که دهه هاست یا نا امن است و یا محتاج کمک ایران، در خلیج فارس به جز عمان (که بی طرف است) متحد واقعی نداریم و پاکستان هم که عرض شد. به جز عراق -که خودش درگیر داعش و تصفیه بعثی هاست- در عمل متحد واقعی نداریم. انصافا سیاست خارجی در ایران کار سختی است. آنقدر سخت و پیچیده که مجبوری حتی به پاکستان هم بگویی "کشور دوست و برادر"!
  • سروش ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    مشرق خواهشا نظرمو بگذار:همین فرمانده ارتش پاکستان دردیداربا پسرک سلمان گفته بود درجنگ ایرانو عربستان کنارسعودی ها می ایستیم وحتی ایرانو ازروی نقشه حذف میکنیم حالا چه خوابی دیده این وهابی جبارسینگ؟به نظرم پاکستانی ها نمیخان عقلشانو بدهند دست پسرک جوان خام سلمان ونمیخان باطناب پوسیده سعودی ها بروند تو چاه جنگ.پاکستان دربرزخ افتاده
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    آدم عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه.مسیولین خط لوله صلح رو یادشون بیارن بعد بشینن با این پاکستانیهای حامی اصلی طالبان و وهابیت سعودی گفتگو کنن
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    یک سوال اگه بین ایران وعربستان جنگ بشه و پاکستان به طرفداری عربستان وارد جنگ با ایران شود و ایران را با بمب هسته بزند چه می شود آیا ارتش ایران قدرت مقابله با ارتش پاکستان را دارد؟
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    اولا که مردم پاکستان هوادار ارمان های انقلاب ایران نبوده و نیستند وگرنه این همه گروههای تروریستی مانند سپاه صحابه - لشکرحهنگوی- طالبان پاکستان- و غیره که شیعیان را قتل عام می کنند در آن کشور رشد نمی کردثانیا نواز شریف فردی قابل اعتماد نیست ثالثا راحیل شریف که می خواهد ایران را از نقشه پاک کند برای چه به ایران آمده است ؟
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    منم منظورم همين بود كه در يك ديدار در يك هتل در اجلاس متفرقه نيازي به پرچم ايران نبود كه داشتيم جهانگيري را متهم ميكرديم. ممنونم
  • هاشم ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    بابا یکی این وسط بگه چه خبره وزیر دفاع عربستان میره پاکستان اونجا فرمانده ارتشپاکستان رحیل میگه اگه جنگی در بگیره بین ایران و عربستان ما ایران را با خاک یکسان میکنیم (در دفاع از عربستان) فیلمش تو اپارات هست حالا چه طور تو ایران اینو میگین؟؟؟؟؟ من که قاطی کردم !!!!!!!!
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    دوست عزیز به شرطی که تیم ملی اختلاس چیها و تیم ملی مدیران نالایق در این مملکت نباشند ما که تاکنون عزمی در مسولان این مملکت مبنی بر درست کردن اقتصاد ندیدم اینجا مملکت پارتی بازیه و بدزد و بدزه و هر کی رسید به قدرت جیبه کند به ثروت اره داداشم
  • سعید ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    پاکستان متاسفانه با فقر شدید دست و پنجه نرم میکنه و بسیاری از وعده هایی که به عربستان میده به خاطر پیشنهاد های وسوسه انگیز آل سعوده ولی انصافا شیعه های باغیرتی داره
  • سید ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    زمان همین آقای نواز شریف بود که در سال 1997، دیپلماتهای ایرانی در افغانستان با چراغ سبز پاکستان به شهادت رسیدند. یادتان رفته !!؟؟؟؟
  • مجید ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    خط لوله ی صلح چی شد 20 سال از طرح اولیه اش گذشت؟ این طرح، اهداف آمریکا رو در آسیای میانه و شرق آسیا رو نابود میکنه و تنها مشکل پاکستان و مماشات ما با پاکستان است. اگر ما از پاکستان شکایت می کردیم خیلی خوب می شد وبا پولش که از عربستان می گرفت می تونستیم تمام مرز رو دیوار بکشیم و مسلح کنیم. ولی دولت مماشات می کنه.
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    واقعاپاکستان هم مثل عمان تماميت ارضى خودش رو مديون ايرانه پاکستان نبايد فراموش کنه که در زمان جنگ با هند کمکهاى بى دريغ نظامى اىران بخصوص نيروى هوايى ايران باعث نجاتش شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس