مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز با اشاره به این‌که ایران ظرفیت صادرات یک میلیارد مترمکعب در روز گاز به عمان را دارد، گفت: ما در حال انجام مطالعات هستیم تا در مراحل بعدی طی مناقصه‌ای شرکت عامل برای ایجاد خط لوله‌ها را انتخاب کنیم.

به گزارش مشرق، علیرضا کاملی درباره‌ی پروژه‌های صادرات گاز ایران که منتظر برداشته شدن تحریم‌ها بود، اظهار کرد: خط لوله ایران و پاکستان یکی از این پروژه‌ها است و اگرچه قرار‌داد آن در طول تحریم‌ها بسته شده بود پاکستان به بهانه تحریم بودن ایران آن را به تاخیر انداخته است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل دیگری که پاکستان این پروژه را تکمیل نکرده نبود شرکت سرمایه‌گذار است که در حال حاضر اعلام شده است که این کشور در حال انعقاد قرار‌دادی با یک شرکت سرمایه‌گذار است.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز تصریح کرد: هر قرار‌دادی شرایطی دارد که اگر دو طرف به آن عمل نکنند وارد جرائم قرار‌دادی می‌شوند. اگرچه ایران به تعهدات خود عمل کرده است، اما پاکستان این کار را انجام نداده است با این حال ما مایل نیستیم که با کشورهای همسایه وارد بحث و جرائم شویم و این نکته‌ای است که رییس جمهور نیز بر آن تاکید دارد.

کاملی درباره‌ی پروژه انتقال گاز به عمان با اشاره به این‌که ظرفیت این پروژه به یک میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد، عنوان کرد: ما در حال انجام مطالعات برای کشیدن خط لوله هستیم که پس از آن پروژه را به مناقصه خواهیم گذاشت و شرکتی را برای انجام این کار انتخاب می‌کنیم.

وی درباره‌ی این‌که چه بخشی از گاز صادراتی ایران قرار است در عمان تبدیل به ال ان جی شود، اظهار کرد: این بستگی به ظرفیت‌های خالی واحد ال ان جی عمان دارد با این حال تمام تولیدات ال ان جی در این کشور متعلق به ایران خواهد بود و ما نسبت به فروش آن اقدام می‌کنیم که ممکن است در این زمینه همکاری‌هایی را با شرکت ال ان جی عمان داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ادامه داد: در وهله‌ی اول نهایت تلاشمان را می‌کنیم که گاز صادراتی را به خود عمان بفروشیم، اما در غیر این صورت اولویت ما برای صادرات به خط لوله از طریق عمان کشورهای همسایه این منطقه یعنی امارات، عربستان و هند است.

کاملی درباره‌ی اعلام آمادگی این کشورها و میزان جدی‌شدن مذاکرات پس از برداشته شدن تحریم‌ها تصریح کرد: ما در حال مذاکره با امارات، کویت و هند برای صادرات گاز هستیم و منتظریم که سیگنال‌های مثبتی از این کشورها برای ادامه‌ی مذاکرات بگیریم.

وی تصریح کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها و با توجه به روند تولید گاز در کشور به دنبال کشورهای جدیدی برای صادرات هستیم و اولویت ما در این زمینه کشورهای همسایه است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس