کد خبر 546348
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۹

«محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران عصر پنجشنبه در سخنانی در اندیشکده «روسی» در لندن ضمن هشدار نسبت به گسترس اسلام هراسی و فراگیر شدن افراط گرایی و تروریسم، بر لزوم عزم جهانی برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهوری که برای شرکت در کنفرانس اقتصادی 'بررسی فرصت ها و چالش های اقتصادی ایران' به انگلیس سفر کرده است،در اندیشکده روسی ( RUSI) گفت: من از منطقه ای می آیم که بیش از همه جا از تروریسم متأثر گشته است.
وی افزود: بیست سال پیش برخی کشورها در مسیر جهانی شدن عملکرد موفقی را به ثبت رساندند و توانستند در ابعاد تجاری تحول بزرگی را ایجاد کنند؛ بااین حال با گذشت سال ها از این رخداد امروز شاهد هستیم که تروریسم بیش ازپیش بر فرایند جهانی شدن سایه افکنده است.
نهاوندیان با بیان اینکه «متفکرین دکترین جهانی شدن سیاست های خوبی را برای آن ترسیم نکردند»، افزود: دو سال پیش، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جریان سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بر ضرورت عزم جهانی برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران، با اشاره به سه عامل «نارضایتی، مشکلات اقتصادی و استیصال» به عنوان ریشه های اصلی گسترش تروریسم، اتخاذ یک رهیافت مطمئن برای مبارزه با آن را یک ضرورت جهانی دانست.
وی مرتبط دانستن تروریسم با دین مبین اسلام را از آفت های این پدیده شوم برشمرد و هشدار داد که پدیده اسلام هراسی در غرب نیز بر این مساله دامن زده است.
رییس دفتر رییس جمهوری اسلامی ایران درک فرهنگ تروریسم را مهم ترین رکن مبارزه با ریشه تروریسم عنوان کرد و گفت: درک جهانی باید نسبت به مقوله اسلام و اسلام هراسی تصحیح شود.
نهاوندیان همچنین در سخنانش انقلاب اسلامی ایران را نمونه بارز یک جنبش اسلامی با تکیه بر «رحمت اسلامی» و «رعایت حقوق اجتماعی» دانست که 37 سال مورد بی مهری غرب قرار گرفته است.
وی دراین خصوص افزود: اگر غرب این نسخه از اسلام (انقلاب اسلامی ایران) را نپذیرد محکوم به مواجه با 'اسلام داعشی' است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین رابطه اقتصادی غرب با جوامع اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: ملت های مسلمان باید احساس کنند که در این گونه رابطه می توانند منتفع شوند؛ و نه به یاد دوران استعمار و استثمار غرب بیفتند.
وی همچنین با تأکید بر همکاری های دوجانبه بر پایه رهیافت جهانی شدن خاطر نشان ساخت: ایران امروز آماده این همکاری است.
نهاوندیان بابیان اینکه «ایران در پی رفع تحریم ها درهای توسعه اقتصادی اش را به روی جامعه جهانی گشود» افزود: ما در جریان توافق هسته ای محدودیت هایی را پذیرفتیم تا تحریم ها برداشته و تاثیرات ملموسی حاصل شود.
وی ابراز امیدواری کرد که رویکرد جدید جمهوری اسلامی ایران با اقدامات مثبت غرب گره خورد تا ره آورد ثمره بخشی را به دنبال داشته باشد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین در پایان سخنرانی اش در اندیشکده روسی که با استقبال زیادی مواجه شده بود، به سووالات شرکت کنندگان در این نشست پاسخ داد.
وی در پاسخ به سووالی درخصوص برخی از اختلافات میان ایران و برخی از کشورهای منطقه گفت اختلاف نظر تهران با این کشورها ناشی از سنی مذهب بودن آنها نیست.
نهاوندیان ریشه برخی از اختلافات را در اندیشه های افراط گرایی و سلفی گری دانست و گفت: این اندیشه با تمام مکاتب دینی اسلامی اختلاف نظر دارد.
وی در پاسخ به سووالی درخصوص اختلافات ایران با عربستان سعودی نیز گفت: ریاض دچار اشتباه محاسباتی در منطقه شده است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: بااین حال جمهوری اسلامی ایران خواهان رابطه برادرانه با عربستان و گفت وگو پیرامون اصلاح دیدگاه آنها نسبت به معادلات منطقه ای است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس