شرایط هوای پایتخت درحالی به مرز بحران رسیده است که دولت کما فی‌السابق برنامه‌ عاجلی جز تعطیلی مدارس برای در امان‌ماندن گروه‌های حساس از آسیب‌های احتمالی ندارد و معصومه ابتکار به کارهای فرعی از جمله سفر به جزیره کیش و شرکت در شب شعر مشغول است.

مردم منتظر ابتکار دولت در آلودگی هوا نباشند

گروه سیاسی مشرق - آلودگی‌ هوا بازهم به سراغ تهران آمد تا هوای پایتخت برای گروه‌های حساس ناسالم توصیف و عدم تحرک در این شرایط به شهروندان تهرانی توصیه شود. [1] همین امر سبب شد تا دولت راه‌حل عاجل همیشگی یعنی تعطیلی مدارس را به عنوان راهی برای کمتر کردن آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا به اجرا گذارد.

بر همین اساس، معاون پایش و نظارت اداره محیط زیست استان تهران از تعطیلی مدارس ابتدایی، پیش دبستانی، مهدهای کودک آموزش و پرورش و بهزیستی مناطق 22 گانه شهر تهران و نواحی 1 و2 شهرستان ری و همچنین کهریزک در روز دوشنبه و سه‌شنبه خبر داد. [2]

درحالی که همواره شاهد تشدید آلودگی‌ هوا در تهران و چند کلانشهر کشور هستیم، مسئولان مربوطه و رسانه‌های طرفدار آنها یا مردم و برخی ازعوامل کمتر تاثیرگذار را علت این آلودگی‌ها بر می‌َشمارند و یا اینکه بدون توجه به شرایط بحران خود را به کارهای فرعی و غیر ضروری مانند همایش‌های شعر و رفتن به جزایر تفریحی مشغول می‌کنند. متاسفانه رویه معمول مسئولان دولتی به ویژه رئیس‌ سازمان محیط زیست در قبال بحران‌های زیست محیطی مانند آلودگی هوا و ریزگردها عمدتا مقصر دانستن دیگران و برون‌سپاری مسئولیت بوده و همچنان این شیوه نامطلوب ادامه دارد.

در همین راستا رویه همیشگی محیط زیست محکوم کردن عملکرد دولت قبل و جنجال‌ُسازی در حیطه «بنزین‌های آلوده» بود [3]اما با رفع این موضوع طبق همین رویه مسئولان دولتی مجلس و شهرداری را مقصر اصلی این امر معرفی[4] و اخیرا نیز مصارف خانگی مردم را علت این آلودگی‌ها عنوان می‌کنند.

مردم منتظر ابتکار دولت در آلودگی هوا نباشنددر همین زمینه اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که ایران جزو ۱۰ کشور اصلی تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است، برای برون‌رفت از این موضوع، اولویت‌های اصلی چیست؟ گفت: متاسفانه ما به پدیده‌ای مبتلا هستیم به نام «هدرسوزی»[5].

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می‌افزاید: «یک بخش از این موضوع حمل و نقل است که اتفاقاً رسانه‌ها و مدیران بیش از همه به آن توجه دارند. الان تمرکز اصلی روی حمل‌ و نقل است؛ اما حمل و نقل بزرگترین بخش آلاینده نیست بلکه مصارف خانگی و تجاری بزرگترین آلاینده‌های تهران و کلانشهرها هستند.»

سخنان ترکان در شرایطی است که دولتی‌ها به طور هماهنگ پیش از این موضوع بنزین‌های آلوده را علت الودگی هوا قلمداد می‌کردند و اینک نیز با توجه به اینکه شهرداری و بسیاری کارشناسان بحث آلایندگی خودروهای شخصی را علت اصلی این آ‌لودگی توصیف می‌کنند و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی را راه حل اساسی رفع آلودگی هوا برمی‌شمارند، دولت نظر دیگری دارد و با اعطای تسهیلات وام 25 میلیونی خودروسازان حدود 130 هزار خودرو یعنی 20 هزار دستگاه بالاتر از میزان توافق 110 هزارتایی ثبت نام و تعهد ایجاد کردند[6] که به باور کارشناسان نه تنها شهرها گنجایش این تعداد خودرو را ندارد بلکه بایستی منتظر سونامی آلودگی هوا با این شرایط باشیم.

مردم منتظر ابتکار دولت در آلودگی هوا نباشنداخیرا نیز رسانه‌های حامی دولت با خبرسازی و به جهت انحراف افکار عمومی بافت شهری و سربرآوردن آسمان‌خراش‌ها در تهران را علت تشدید اصلی آلودگی هوا عنوان می‌کنند این درحالی است که با این استدلال بایستی بسیاری از شهرهای مهم دنیا که پر از آسمان‌خراشهای اینچنینی هستند آلوده‌ترین شهرهای جهان باشند. [7]

از سوی دیگر عملکرد معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز در این مدت تامل برانگیز است. وی که بعد از گذشت دو سال و اندی هنوز اقدامات دولت قبل را علت اصلی معضلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا عنوان می‌کند اقدامات قابل توجهی در حیطه مدیریت خود انجام نداده است. وی اخیرا کمپین چالش «دمای 18» درجه که یک کمپین بین‌المللی و مردم‌نهاد است را در کشورمان تبیلغ کرد که با توجه به اینکه مردم از سازمان محیط زیست که متولی اصلی امر است کار اجرایی می‌خواهند نه کار تبیلغاتی، مورد توجه افکار عمومی نیز قرار نگرفت. کمپینی که اگرچه در آگاه‌ُسازی افکار عمومی می‌تواند موثر باشد اما راه‌حل اصلی بحران آلودگی هوای کشور نیست و محیط زیست را از وظیفه اصلی و اجرایی خود ساقط نمی‌کند.

فعالیت‌های معصومه ابتکار این روزها بیشتر در حوزه هنری و گردشگری متمرکز شده است و وی را می‌توان در همایش‌های شعر در استان فارس [8]و یا در سفر به جزایر تفریحی کیش و هندورابی مشاهده کرد. به هرجهت آلودگی هوای تهران هر منشاء و علتی داشته باشد نیازمند یک برنامه ریزی صحیح و به کارگیری نیروهای مختلف و آگاه‌سازی جدی است که در این زمینه متاسفانه با سیاسی کاری مسئولان ذی‌ربط نه تنها شاهد اقدام موثری در این زمینه نیستیم بلکه شاهد تشدید این آلودگی و عدم بهبود این شرایط هستیم.



[1] http://www.isna.ir/fa/news/94102614809

[2] http://www.isna.ir/fa/news/94102715590

[3] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/10/04/953158

[4] http://www.fardanews.com/fa/news/482451

[5] http://www.mehrnews.com/news/3024991

[6] http://www.isna.ir/fa/news/94101508285

[7] http://www.isna.ir/fa/news/94102715463

[8] http://www.jahannews.com/fa/doc/news/467893

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • رامین ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ابتکار مگه از اولش کاری کرد ما منتظرش باشیم؟ فقط سیاسی کاری اینهمه کارشناس داریم باید ایشان که یه آدم سیاسیه 11 سال رئیس محیط زیست کشور بشه؟ اینهم از حاصلش ....
  • ناشناس ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    آلودگی هوا به دلیل واردات بنزین بدون کیفیت فاقد استاندارد یورو 4 میباشد .
  • محمم ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    از اولشم امیدی بهتون نداشتیم نیاز نبود به زبون بیارید :|
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    به بنزین تولید ایران تهمت زدند پاتیلی وارد کردند با مارک یورو 4 !!!!!!!!!!
  • حسین ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    یکی از بهترین راهها تولید انبوه موتور سیکلت های انژکتوری است متناسب با قدرت خرید مردم
  • مهماندار هواپیما ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    از اول هم معلوم بود که ابی برای ملت از این دولت گرم نمی شود
  • عباس ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    ابتکار تو ذهن جوانانی هست که خارج از گود هستند نه این پیر و پاتال ها
  • مرتضیsk ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    از ایشان که دیگر انتظاری نیست چون کارنامشان در دو دولت اصلاحات و تدبیران واضح است ، ولی چرا ریاست محترم دولت یازدهم فکری به این وضع نمی کنن ؟؟
  • فلانی ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    یادش بخیر. توی زمان احمدی نژاد همینا و دوستانشون چقدر فحش میدادند به احمدی نژاد و میگفتند داری بنزین بی کیفیت میسازی و....! الان که بزین وارداتی با قیمت بالا داریم باز هم هوا آلوده شده .
  • emm ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    تحریم ها که برداشته شد. ان شاالله آلودگی هوا و تغییر کاربری زمین ها ی خوب کشاورزی ،کوه خواری و دریاخواری حل مشه!!!!!!!!؟ عجله نکین زنگ تفریح . ای کیو سان
  • بوسجین ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    بابا خانم سرش شلوغ است فعالیت سیاسی که در این مدت دولت جدید انجام شده را عشق است محیط زیست کیلیی چند است بگذارید با الودگی هوا یرانه بگیر ها بمیرند از تعداد یارانه بگیر ها کمتر شود برای تبلیغات جناحی پول کافی جمع شود تا سمینار سمپوزیم و دپارتمان ها و..... تشکیل شود
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    نظرم چی شد؟ همین کارها را می کنید فتنه گران اینطوری پررو شدند!
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    افراد مسن و خردسال زیادی آسیب دیده اند. البته بقیه هم چندان در امان نبوده اند و عوارضش را باید در طولانی مدت دید.
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    چند روز قبل رئیس استاندارد و آقای ترکان اعلان کردند که ایراد از سوخت موتورخانه ها است - ولی به مردم نگفتند که موتورخانه ها گاز سوز است و گاز تمیزترین سوخت است. خیلی ها دارند از بهانه های بی ربط استفاده میکنند تا موضوع اصلی که خطر جانی که بنزین آلوده برای مردم ایجاد کرده است را کمرنگ کنند.
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    رئیس سازمان استاندارد اعلام کرد که گزارش زمستان 1393 سازمان استاندارد به دولت را که جمعی درخواست انتشارش را کرده بودند لازم نیست تا منتشر شود. چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چی باید پنهان بمونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    آقای دکتر توکلی نماینده مردم تهران در مجلس چند روز قبل ظاهراً در نامه ای خواستار انتشار گزارش قوه قضائیه به مردم شد. ایکاش زودتر معلوم میشد چه خبره
  • حقیقت بین ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    یعنی چی مشرق که میگویی منتظر ابتکار دولت در آلودگی هوا نباشیم ؟! پس منتظر ابتکار دولت در مبارزه با آلودگی هوا باشیم ؟! آخه اینکار درسته ؟
  • فلانی ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    0 0
    لطفا هواستون باشه و بازی نخورید ! تحریم ها برداشته نشده ! بلکه فقط تحریم های هسته ای برداشته شده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس