به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ظاهرا حفاظت
نیروهای مسلح کشورمان از مرزهای آبی و امنیت منطقه خلیج فارس و تگه هرمز، همچنان
به مذاق رسانه های غربی و نیروهای فرامنطقه ای خوش نمی آید، چراکه هر از چندگاهی،
خبر و تبلیغات منفی در این خصوص افزایش می یابد و تلاش می شود نسبت به حضور
متقدرانه یگانهای نظامی کشورمان در آبهای داخلی و بین المللی، جوسازی شود.
در جدیدترین اتفاق در این خصوص، خبرگزاری رویترز بامداد سه شنبه مدعی
شد پنج قایق نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، یک فروند ناو جنگی آمریکا
را در تنگه هرمز رصد کرده و در فاصله 500 متری این کشتی جنگی که حامل یک ژنرال
ارشد آمریکایی بود، حضور یافته اند.
هرچند «ژوزف ووتل»، ژنرال ارتش آمریکا که مسئولیت نظارت بر تمامی
نیروهای آمریکا در خاورمیانه را بر عهده دارد، اقدام قایقهای سپاه را امن دانسته
اما در عین حال، برای دامن زدن به برخی جوسازی ها، گفته است که این حادثه از آن
جهت که مستلزم تصمیمگیری در زمان اندکی درباره احتمال خطرآفرین بودن قایقهای
سپاه است، منشأ نگرانی است!
رویترز در ادامه تلاش خود برای مهم و خطرآفرین نشان دادن این اقدام
معمول نیروهای سپاه در شناسایی یگانهای بیگانه و فرامنطقه ای، اعلام کرده است که
نیروهای سپاه، چهار قایق تندرو و یک شناور گشتی مسلح به موشک بوده اند.
ژنرال ارشد آمریکایی چه کسی بود؟
با توجه به ذکر نام ژنرال ژوزف ووتل در رسانه های غربی و اعلام اینکه
وی در شناور مورد توجه یگانهای سپاه حضور داشته، نگاهی به سوابق این فرد، خالی از لطف
نخواهد بود. وی فرمانده فعلی نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا
و آسیای مرکزی است که در اصطلاح به عنوان فرماندهی مرکزی یا CENTCOM خوانده می شود. این ژنرال 4 ستاره آمریکایی 58 سال سن داشته و متولد
ایالت مینه سوتای آمریکا است.
ژنرال ژوزف ووتل بر عرشه ناو یو اس اس نیواورلئان
وی از جمله افسران رسته پیاده در نیروی زمینی ارتش آمریکا بوده و
سوابق زیادی در فرماندهی یگان های ویژه و هوابرد در ارتش آمریکا را دارد. لشکر 82
هوابرد و لشکر 10 کوهستان از جمله محل های خدمت ژنرال ووتل بوده است. وی همچنین
سابقه فرماندهی هنگ 75 رنجر نیروی زمینی ارتش آمریکا، فرماندهی مشترک عملیات ویژه
و همچنین فرماندهی کل نیروهای عملیات ویژه نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا را
نیز در سابقه خود دارد.
از دیگر سمت های این ژنرال آمریکایی می توان به مدیریت اداره مشترک
مقابله با ابزار انفجاری ارتقاء یافته "IED" اشاره
کرد.
کدام ناوهای مدرن آمریکایی از تنگه هرمز می گذشتند؟
این ژنرال آمریکایی در عرشه ناو نیرو بر یو اس اس نیواورلئان حضور
داشته استا .ین کشتی از شناورهای "کلاس سن
آنتونیو" بوده و به عنوان یک بندرگاه شناور یا به نوعی کشتی حامل نیرو و
تجهیزات برای انتقال نیروهای تفنگ دار دریایی به همراه تجهیزات عمل می کند. یو اس
اس نیواورلئان چهارمین کشتی از این کلاس است که در تاریخ 10 مارس 2007 میلادی وارد
خدمت نیروی دریایی آمریکا شده است.
این شناور، وزنی در حدود 24 هزار تن، طول 208 و عرض 32 متر داشته و بر
روی شناورهای این کلاس امکان حمل 700 تفنگدار دریایی، 14 خودروی تهاجم آبی خاکی یا
2 لندینگ کرافت بزرگ یا یک فروند شناور بزرگ آبی خاکی وجود دارد.
خود ناو نیز دارای حدودا 360 نفر خدمه بوده و توان پذیرش بین 4 الی 5
فروند پرنده مدل V-22 Osprey را نیز
دارد. این شناورها از 4 موتور دیزل بهره می برند که قدرتی در حدود 40 هزار اسب
بخار را تامین کرده و سرعتی در حدود 41 کیلومتر بر ساعت را برای این شناورها تامین
می کند. همچنین بر روی این شناور، موشک های دفاع هوایی RIM-116
و دو قبضه توپ 30 میلی
متری بوش مستر نیز نصب شده است.
این شناور البته پیش از این نیز در تنگه هرمز خبرساز شده بود چراکه در
20 مارس 2009 میلادی، این شناور با زیردریایی اتمی آمریکایی USS
Hartford برخورد کرده و باعث ایجاد خسارت 120 میلیون
دلاری به این زیردریایی شد. در بدنه خود شناور یو اس اس نیواورلئان نیز سوراخی 5
متری ایجاد شد که با صرف هزینه ای بیش از 2 میلیون دلار، دوباره به خدمت بازگشت.
البته برای حفاظت بیشتر، در کنار این شناور ناوشکن USS Stout نیز حضور داشته است. این ناوشکن آمریکایی از شناورهای کلاس Arleigh Burke به وزن حدود 9 هزار تن است که 154 متر طول و 20 متر عرض دارد. این ناوشکن در حدود 280 نفر خدمه دارد.
USS Stout
USS Stout به سامانه راداری ایجیس مجهز بوده و از تسلیحاتی مثل موشک کروز حمله
به اهداف زمینی تاماهاوک، موشک های ضد هوایی استاندارد SM-2 و موشک
های ضد کشتی هارپون بهره می برد. این ناوشکن همچنین توان حمل دو فروند بالگرد را نیز
دارد.
کدام قرارگاه سپاه شناورهای آمریکایی را رصد می کند؟
تنگه هرمز یکی از مهمترین نقاط دریایی در جهان است که به خاطر اهمیت
ویژه آن، سپاه پاسداران تمهیدات ویژه ای را برای حفاظت و تامین امنیت پایدار از آن
در نظر گرفته است. یکی از مهم ترین اقدامات روزمره نیروی دریایی سپاه، ره گیری های
ناوگان های بیگانه حاضر در خلیج فارس است و نیروهای راداری سپاه که مسلط به زبان
های خارجی هستند، کار ثبت عبور و مرور شناورهای خارجی را برعهده دارند.
با توجه به اینکه کنترل تردد بدون ضرر و امن تنگه هرمز، از ماموریت
های اصلی نیروی دریایی سپاه است، یک ایستگاه بین المللی به نام سپاه استیشن (Sepah station) در این منطقه وجود دارد که همه شناورهای
عبوری از تنگه هرمز موظف هستند خود را به نیروهای ایرانی معرفی کنند و برهمین اساس
کلیه تردد ها در این منطقه اعم از شناورهای تجاری و نظامی که عبور بی ضرر از تنگه
هرمز دارند، دقیقا کنترل می شوند.
البته به دلیل خوی سرکشی و خود برتربینی نظامیان آمریکایی، آنها علاقه
فراوانی دارند که رهگیری اطلاعاتی نشوند. به خصوص وقتی همراه با ناوهای دیگر
کشورها یا با حضور مسئولان مهم نظامی خود وارد منطقه می شوند، مایل نیستند که
شناورهای سپاه به آن ها نزدیک شوند چرا که نمی خواهند هیمنه ظاهری شان جلوی آن ها
شکسته شود.
ضریب ویژه رسانه های غربی به رویدادهای معمول در تنگه هرمز
یکی از ویژگی های تکراری عبور شناورهای آمریکایی آن است که آنها تلاش
می کنند از رهگیری سپاه فرار کنند و برای رسیدن به این هدف، روش های مختلفی را تاکنون
امتحان کرده اند.
به عنوان مثال، آنها عبور در ساعات نیمه شب یا 3 و 4 بامداد را تجربه
کرده اند، حتی گاهی آبراه خود را از آب های بین المللی به آب های عمان تغییر می
دهند ولی باز هم رهگیری می شوند چرا که نقاطی در تنگه هرمز هست که آن ها مجبورند
تغییر مسیر دهند.
در روش های دیگر، گاهی با هماهنگی کشورهای جنوب خلیج فارس، در سکوت
رادیویی و در بین شناورهای تجاری و با سرعتی به اندازه سرعت آن ها به سمت تنگه
هرمز می آیند و اگر کشورهای همسایه هم آن ها را پیج می کنند، آمریکایی ها پاسخ نمی
دهند تا شناسایی نشوند، اما به ایستگاه سپاه به ناچار پاسخ می دهند و همین موضوع
موجب عصبانیت آنها شده است.
لذا، به خاطر آنکه این عصبانیت، راه حل نظامی و مقتدرانه ای ندارد، به سراغ انتشار گسترده اخبار در خصوص تحرکات معمول یگانهای نیروی دریایی سپاه در این منطقه می روند و موضوعات ساده ای چون تردد و کنترل قایق های سپاه یا نصب تجهیزات موشکی روی این قایق ها که سالهاست صورت گرفته، به عنوان توصیفات مهم و اتفاقات حساس، تعبیر می شود.