رادار جدید Solid-State نداجا در باند اس فعالیت و در فرکانس بین 2 تا 4 گیگا هرتز عمل می کند. این رادار توان کشف و رهگیری 100 هدف را به صورت همزمان دارد و در عین حال، مجهز به فناوری پرش فرکانش در پهنای باند 100 مگاهرتز است که قابلیت های ویژه ای به عملکرد شناورهای ایرانی می دهد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با توجه با دستورات فرماندهی معظم کل قوا، به شدت در بحث به روز رسانی سامانه ها و ساخت انواع سیستم های جدید دفاعی فعال شده و حجم دستاوردهای این نیرو در سالهای اخیر به نسبت سایر بخش ها چشمگیرتر به نظر می رسد. انواع رادارها، موشک ها و همچنین شناورهای سطحی و زیر سطحی از جمله مهمترین دستاوردهای نیروی دریایی در سالهای اخیر بوده است.

اما یکی از بخش های بسیار مهم در نیروی دریایی که در سالهای اخیر شاهد دستاوردهای خوبی در آن بوده ایم، مربوط به حوزه راداری بوده است. در فضای نبردهای فعلی، رادارها در نقش چشم و گوش یک واحد نظامی عمل می کنند و به طور ساده، شناسایی اهداف سطحی و هوایی و در صورت لزوم قفل کردن بر روی آنها به منظور اجرای آتش از جمله وظایف سامانه های راداری است.

"عصر"، آرایه فازی فعال نداجا برای ناوشکن های ایرانی

یکی از مهمترین دستاوردهای نداجا در بخش راداری به تاریخ 6 آذر 92 رونمایی شد. سامانه راداری "عصر" یک رادار جستجوگر آرایه فازی فعال و سه بعدی است که برای کشف و شناسایی اهداف هوایی و سطحی به کار می رود.

قابلیت تفکیک و شناسایی دوست از دشمن، توانایی کشف و رهگیری اهداف تا حداقل 200 کیلومتر، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی، توانایی مقابله با جنگ الکترونیک، قابلیت رهگیری یک صد هدف به صورت همزمان و توانایی رهگیری اهداف در سه محور سمت، برد و ارتفاع از ویژگی‌های این رادار به شمار می‌رود.حذف کلایسترون و مگنترون و همچنین کاهش مصرف از دیگر مشخصات رادار سه بعدی آرایه فازی عصر است.

رادارهای ایرانی با فناوری «Solid-State» به جنگ جنگال دشمن می‌روند +عکس (آماده)

این رادار می‌تواند اهداف با سطح مقطع راداری 4 متر را در فاصله حدود 200 کیلومتری، دریافت، کشف و شناسایی کند. این رادار به صورت عملیاتی در حال حاضر بر روی ناوشکن بومی جماران و برخی دیگر از شناورهای بومی کشورمان نصب شده است.

رادارهای نداجا در جنوب کنترل از راه دور شدند

در جریان رونمایی از دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در روز دوم آذر ماه امسال، از برنامه شبکه شدن سامانه های راداری نیروی دریایی ارتش در جنوب کشور نیز رونمایی شد.

کشف و رهگیری اهداف سطحی توسط 4 دستگاه رادار باند X و S نصب شده در جزیره لارک، ناوشکن سبلان، ایستگاه دریایی کوه مبارک (جاسک) و ایستگاه دریایی پسابندر، اتصال داده‌ شده توسط رادارهای مذکور به شبکه فیبر نوری نداجا، تجمیع داده‌ها، پردازش و نمایش اطلاعات اهداف سطحی به صورت یکپارچه، امکان بهره‌برداری از اطلاعات اهداف یگان‌های شناور رهگیری شده به صورت آنلاین در مرکز فرماندهی نداجا، قابلیت در اختیار گرفتن کنترل هر یک از رادارهای شبکه از راه دور، قابلیت ثبت وقایع، اطلاعات موقعیت جغرافیایی، راه، سرعت و ... مربوط به شناورهای رهگیری شده به صورت نامحدود از جمله توانمندی‌های این شبکه سازی رادارهای مناطق علمیاتی است.

رادارهای ایرانی با فناوری «Solid-State» به جنگ جنگال دشمن می‌روند +عکس (آماده)

بحث شبکه کردن و انتقال اطلاعات راداری به صورت زنده به مراکز مختلف فرماندهی امروزه یکی از بزرگترین چالش های نیروهای نظامی محسوب می شود. اطلاعاتی که توسط نیروهای میدانی در حال جمع آوری است و اتفاقاتی که به صورت زنده رصد می شود در همان حین در اختیار فرماندهان قرار گرفته و این توانایی زمان مورد نیاز برای واکنش به هر حادثه ای را در ساختار فرماندهی نظامی کشور شدیدا کاهش می دهد.

مسئله مهم بعدی که اعلام شده است مربوط به بحث کنترل کنترل از راه دور سامانه های راداری نداجاست. این توانایی در کنار بحث شبکه شدن کمک می کند تا تعداد بیشتری از سامانه های راداری به صورت همزمان توسط تعداد بسیار کمتری از نیروی انسانی کنترل شود. این عمل در سطح کلان در بحث صرفه جویی در هزینه و نیروی انسانی بسیار مهم است.

مجهز شدن نداجا به رادارهای Solid-State

همچنین در جریان رونمایی از دستاوردهای نیروی دریایی ارتش، خبر از رونمایی از راداری باند اس با حالت Solid-State داده شد. اما در ابتدا نگاهی به این بحث داشته باشیم که اصولا حالت Solid-State در رادارها چیست؟

در فارسی ترجمه "حالت جامد" برای این عبارت الکترونیکی تعریف شده است. تعریف ساده آن عبارت است از اینکه: "در الکترونیک، حالت جامد به مدار یا وسیله‌ای گفته می‌شود که کاملا از اجزای جامد ساخته‌شده و حرکت الکترون‌ها یا دیگر حاملان بار در بستر مواد جامد انجام می‌گیرد."

مواد بلورین و چندبلوری را می‌توان برای دستیابی به حالت جامد بکار برد، اما معمولا از نیمه‌ رسانای بلوری در این ساختارها استفاده می‌شود. ترانزیستور، ریزپردازنده، دیود نورافشان و تراشه مثال‌هایی از تجهیزات الکترونیکی حالت جامدند. ساختار حالت جامد بهترین گزینه برای ساخت تجهیزات ذخیره اطلاعات‌ محسوب می شوند.

رادارها و در کل قطعات الکترونیکی که بر اساس این فناوری تکمیل شوند به نسبت سایر قطعات الکترونیکی از عملکرد بسیار بهتری برخوردار بوده و زمان کارکرد آنها بسیار بالاتر است. به طور معلوم احتمال خرابی این گونه قطعات بسیار پایین تر بوده و در بحث سرعت انتقال جریان های الکترونیک، خصوصا در قالب اطلاعات، بسیار سریع تر عمل می کنند.

از جمله رادارهای فعال با فناروی های Solid-State می توان به سامانه هشدار زودهنگام زمین پایه PAVE PAWS آمریکا، رادار AN/FPS-117 ساخت شرکت لاکهید و Selex RAN-40L که نوعی رادار دریایی ساخت ایتالیا است، اشاره کرد.

رادارهای ایرانی با فناوری «Solid-State» به جنگ جنگال دشمن می‌روند +عکس (آماده)
Selex RAN-40L

اما درباره این رادار جدید نداجا، برخی از اطلاعات آشکار و پایه، در دسترس است. رادار مورد نظر در باند اس فعال است که در فرکانس بین 2 تا 4 گیگا هرتز فعالیت می کند. این رادار توان کشف و رهگیری 100 هدف را به صورت همزمان دارد. این رادار همچنین مجهز به فناوری پرش فرکانش در پهنای باند 100 مگاهرتز با قابلیت ارتقاء تا 400 مگاهرتز است که قابلیت های ویژه ای به عملکرد راداری شناورهای ایرانی می دهد.

همچنین در این رادار از قابلیت JATS برخوردار است که این عبارت مخفف واژه Jamming Analysis Transmission Selection است. این توانایی باعث می شود تا رادار مورد نظر بتواند در جریان حمله الکترونیک دشمن، سیگنالهای اخلال گر را تشخیص بدهد که این قابلیت در بحث مقابله با جنگال دشمن، بسیار موثر است.

رادارهای ایرانی با فناوری «Solid-State» به جنگ جنگال دشمن می‌روند +عکس (آماده)

نکته بعدی استفاده از فناوری CFAR است. این عبارت مخفف Constant false alarm rate است که این حالت در سامانه های راداری، مربوط به نوعی الگوریتم راداری برای کشف اهداف در شرایط وجود انواع اخلال های راداری است. بخش های مربوط به این سیستم که در رادار نصب می شوند با اندازه گیری پارامترهای بازتابش داده شده به رادار - خصوصا در شرایط جنگال سنگین - با محاسبه قدرت تشعشعات بازتاب پیدا کرده و دریافت شده، جزییات حضور هدف در منطقه را تا حد زیادی مشخص می کنند.

با این اوصاف، می توان مطمئن بود که نداجا توجه خاصی را به بحث مقابله با جنگ الگترونیک مبذول داشته و با استفاده از فناوری هایی که در بالا به آن اشاره شد، قصد دارد تا رادارهای خود را نسبت به حملات الکترونیکی دشمن مقاوم سازی کند. بر این اساس، می توان مطمئن بود که استفاده ترکیبی از رادارهایی با فناوری Solid-State و تکنولوژی هایی که در بالا به ان اشاره شد، نیروی دریایی کشورمان را به نسل جدیدی از رادارها با استاندارد جهانی مجهز کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    1 0
    متاسفم که برنامه کنترل را روی سیستم عامل ویندوز به جای لینوکس پیاده کرده اند.امیدوارم شانس بیارند که در پردازش های سنگین و در جنگ الکترونیک با کرش سیستم مواجه نشوند.
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    1 0
    ماشاءالله
  • افشین تهران ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    کسی میدونه که این رادارها در بخش سطحی یا هوایی کاربرد دارند؟؟؟یا در هردو بخش بکار گرفته میشوند؟؟اما مهم اینه که با شروع به ساخت اینگونه رادارها قفل اینکار باز شده و امیدوارم که در اینده رادارهای هوا پایه قدرتمندی برای جنگنده های قدیمی و اینده ایران ساخته بشه.رادار هوا پایه یکی از گلوگاههای ساخت جنگنده بومی هستکه انشالله با ساخت ان به این ارزوی مردم غیرتمند ایران دست پیدا کنیم.
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    چه عجب یه مقاله گذاشتی تازگیها خیلی کم کار شدی
  • امیر ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    1 0
    خدا قوت داره هر قدم رو به جلو دانشمندامون
  • مسعود ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 1
    چقدر اپراتور رادار خشن و پریشانه!!!!!!!!!!
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    1 0
    چرا از ویندوز استفاده میکنید ، ویندوز نا امن ترین سیستم عامل برای دستگاههای امنیتی هستش
  • سیروس ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 1
    دست مریزاد... اما توانایی کشف «سطح مقطع راداری 4 متر مربع در 200 کیلومتر» خیلی خیلی کمه. باید روی این رادار کار بیشتری بشه تا دست کم حریف سطح مقطع راداری پرنده هایی مثل اف-18 باشه.
  • مالک ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 1
    آقای مهندسین محترم یعنی هنوز نفهمیدید ویندوز پر از اشکاله؟ برادر من وقتی لینوکس هست چرا میرید سراغ ویندوز؟ امیدوارم به خاطر ضعف علمی شما نباشه که اگر باشه خیلی باید تاسف خورد، خود شرکت مایکروسافت کار های اصلیش رو با لینوکس انجام میده یعنی خودش هم میدونه این چیزی که درست کرده امنیت پایینی داره کمی بیشتر دقت کنید باید همه کشور به سمت سیستم عامل بومی بر مبنای سیستم عامل لینوکس حرکت کنه تا سر و ته یه نرم افزار مشخص باشه
  • علی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    1 0
    چنانچه سیستم ویندوز در قسمتی از این مجموعه حتی به صورت موقت و یا جزئی و بدون اتصال به اینترنت استفاده شده باشد باید کل سیستم را آب بکشید.
  • متخصص لینوکس ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    1 0
    شما خودتو اذیت نکن عزیزم... اون نرم افزار ویندوزیه که شما داری میبینی، پردازش سیستم رو انجام نمیده...
  • سائل ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    زمانی که امریکا به عراق حمله میکرد همه رادارای ایران سفید شد. با یه پارازیت ممکنه از کار بیوفته
  • سروش ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    این رادار توانایی کشف اهداف استیلث را دارد؟
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    1 0
    چرا ویندوز؟چرا مثل چین و روسیه لینوکس بومی شده استفاده نمیشه؟
  • امید ج ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    درجشو ببین! ایشون اوپراتور راداره آخه؟
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    1 0
    برادر من چرا پرت و پلا می گی من سرباز نیروی زمینی بودم در یک پادگان دور افتاده سرور پادگان بروی لینوکس یا یک سیستم عامل به غیر از ویندوز بود که کار خاصی هم باهاش انجام نمی شد حلا شما می گی یگان پدافند و هوایی با این همه حساسیت یعنی یک متخصص نداره که سیستم را روی ان راه اندازی کنند چرا اینقدر زود قضاوت می کنید
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    صلابتشو میرسونه . با صلابت سلام
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    بابا solid نه، نیمه هادی خوب الان همه چیز بر فناوری نیمه هادی هست.
  • محمد ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    این رادار مخصوص دریاست یعنی کشتی های جنگی دشمن که سطح مقطع راداریشون 4متر مربع باشه رو تا 200کیلومتر شناسایی میکنه نه جنگنده اقای سیروس از المان انشااله رادار هواپایه که ساختیم برای جنگنده هامون سطح مقطع رادریش زیره 50سانتیمتره مربع هست که جنگنده های اف22و اف35هم شناسایی میکنیم کاری که با ار کیو 170کردیم با رادارهای زمینی مون
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    اين رادار كه يك رادار از رده خارجه داداش
  • سیروس ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    دوست عزیز در خود متن آمده: «قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی...».
  • محمد ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    ویندوز برای نشان دادن یک عکس روی پرده نمایش و ویدیو پرژکتور هست. دقت کن.
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 1
    حتی ترکیه پاکستان و امارات هم از سیستم عامل های نظامی غیر عمومی استفاده میکنن ابرقدرت ها که سیستم عامل های فوق محرمانه ای دارن که حتی زبان برنامه نویسی اون هم خودشون نوشتن...
  • ناصر ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    جالبه ویندوز در حالت های کاربرد خانگی هم بسیار بسیار کرش فیل و خطا می کنه و هسته اون عملا بعد از یک سال منهدم میشه
  • مهماندار هواپیما ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    ناشناس 14.07 با این رادار دنبال فضول باشی می گشتند که شما پیدایتان شد
  • یاور ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    سلام اخوی نگرانی و دلواپسی شما قابل درك و احترام است. اما از آنجا كه پرسنل با این سیستم عامل خو گرفته‌اند این تم انتخاب شده است. آنچیزی كه می‌بینید با آنچیزی كه هست خیلی اختلاف دارد. باز هم عرض می‌كنم كه نگرانی شما كاملن به جا و محترم و قابل درك است. اما موضوع آنچه كه فكر می‌كنید نیست.
  • یاور ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    ناشناس جان، شما می‌دانید دارید در مورد چی نظر می‌دهید؟ مطمئنید كه می‌دانید؟
  • یاور ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    استفاده از نیمه هادی‌ها مزایای خودش را دارد. در تمام عرصه‌ها.. برای اینكه معذوریت وجود دارد يك مثال كه مربوط نیست میزنم با اینحال كسانی‌كه باید متوجه بشوند متوجه خواهند شد. ملخ بالگردها از جمله نسلی كه بنا بود به عنوان نسل جدید لینیكس ساخته شود از مواد كامپوزیت (تقریبن ابر رسانا) ساخته شد. در یك شب توفانی با یك رعد و برق ولتاژ به مسیری هدایت شد كه نباید می‌شد.. ببخشید.. امیدوارم تا آخرش را گرفته باشید.
  • افشین تهران ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    کیلومتر برسه چه سطح کوچکی رو میتونه کشف کنه؟؟؟البته این را هم مد نظر قرار بده که این سطح مربوط به روبرو هست و چنانچه از پهلو باشه فرق میکنه اما کم نیست بلکه عالی هست.کمه!!!!!!!!!!!دوست عزیز میدونی اگه این فاصله به یا
  • افشین تهران ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    1 0
    چرا شما فکر میکنید که متخصصین ما به این نکات توجه ندارند؟؟؟وقتیکه شما فهمیدی اونا جای خود دارد.
  • افشین تهران ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    برای پرنده های رادار گریز فکر کنم از باند اس یا ایکس استفاده میشه که درست یادم نیست حالا این رادار از این باند استفاده میکنه؟
  • افشین تهران ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    بالا هم سوال کردم .مطمئنی که برای اهداف سطحی هست؟؟؟پس جنگنده ها را باچی رهگیری میکنن؟؟؟؟
  • افشین تهران ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    بفرمایید تحویل بگیرید!!!اخر خود باوری و انتهای کارشناسی!!چه دلایل محکمی هم بیان کرده!!با کی شدیم ..........
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تا اونجایی که من میدونم نیمه هادی از شاخه های حالت جامده، درسته؟؟؟؟؟
  • آرین ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    توضیحات متنتون درباره حالت جامد خیلی جالب نیست. تمام سیستم های الکترونیک حالت جامد هستند. مثال نقض هم تقریبا نداریم. حالت جامد بودن یا نبودن معنی نداره. تمام الکترونیک قرن 21 حالت جامد است. این موضوع Soild State Radar من هم دقیقا نمی دونم منظورشون چیه ولی تمام رادار ها با ترانزیستور و بعضی حالات با لامپ های ترمونیک کار می کنند. یک اصطلاح رادار حالت جامد آرایه فازی هست که منظور سیستم رادار آرایه فازی هشدار اولیه آمریکا هستش و صرفا یک اصطلاحه. یک بحث هست که این نوع رادار های به اصطلاح حالت جامد, مستقیما با قطعات نیمه هادی موج تولید می کنند و المان های خطی کمتر در این رادار ها به کار رفته و احتمالا (من خیلی نمی دونم) سرعت عمل خیلی بالاتری نسبت به رادار های آرایه فازی کلاسیک خواهند داشت. یا ممکنه هزینه یا توان بهتر باشه در هر صورت وجه تفاوت در اینه که موج تقریبا مستقیم با قطعات نمیه هادی تولید می شه و احتمالا در بیشتر بخش ها پردازش و فیلترینگ موج دریافتی یا ارسالی مستقیما با قطعات نیمه هادی صورت می گیره. در کل توضیح خیلی علمی و خوبی نبود.
  • ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 0
    نه ویندوزه و نه لینوکس بلکه سیستم عامل آن QNX است که کاملا بومی سازی شده و اسمش ... است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس