همزمان با برگزاری کنگره ملی 2000 شهید هنرمند، ترانه "خاک هنرخیز" ویژه "شهدای هنرمند" با صدای حامد زمانی رونمایی می‌شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، شعر این اثر از علی فردوسی، تنظیم از امیر جمال‌فرد و آهنگسازی و خوانندگی آن از حامد زمانی است. این ترانه با مضمون شهدای هنرمند است که علاوه بر ریتم حماسی کار، بر فضای حسی متمرکز است و در ماکت کار نام شهید مرتضی آوینی به‌عنوان یکی از نامداران شهدای هنرمند آورده شده است.

این ترانه به سفارش دبیرخانه کنگره ملی 2000 شهید هنرمند ساخته شده است.

کنگره سراسری 2000 شهید هنرمند در پنج رشته هنری شامل سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و شعر و ادبیات اواخر دی‌ماه امسال توسط سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بسیج هنرمندان با مشارکت و تعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، مرکز بسیج سازمان صدا و سیما و بنیاد فرهنگی روایت به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.

کاش کنگره‌ها به زمان برگزاری‌شان محدود نشوند

مصطفی گودرزی - هنرمند حوزه تجسمی - که پوستر کنگره ملی 2000 شهید هنرمند را طراحی کرده است گفت: طراحی پوستر کنگره ملی 2000 شهید هنرمند که مرتبط و به نام نازنین و مبارک شهداست، قطعا یک افتخار است و این وظیفه را با افتخار و با اشتیاق تمام انجام دادم. وقتی از سوی دبیر کنگره این وظیفه به من محول شد، چند ایده را پیشنهاد کردم که از میان آن‌ها، این پوستر مورد تأیید قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، او با اشاره به چگونگی شکل‌گیری و پرداخت این پوستر، توضیح داد: در ایده‌های اولیه به‌دنبال مفهوم شهید، شهادت و پرواز بودیم و از المان‌های شناخته‌شده برای شهدا مانند لاله، بال کبوتر و مفاهیم دینی مانند زیارت عاشورا استفاده کردیم. سپس به این ایده رسیدیم که مفهوم شهید و شهادت را به شکلی خیلی انتزاعی به تصویر بکشیم و با استفاده از سه رنگ سبز، سفید و قرمز ضمن این‌که این رنگ‌ها به‌شکل نمادین اشاره‌ای است به پرچم جمهوری اسلامی، از نظر روان‌شناسی رنگ‌های پویایی هستند. این سه رنگ را به شکلی طراحی کردیم که حس حرکت و پرنده را بدهد، اما مشخصا پرنده نباشد.

وی درباره اهمیت و تأثیر این‌گونه حرکت‌ها با محوریت شهدا، اظهار کرد: هر رویداد و اتفاق فرهنگی که یاد و خاطره شهدا را زنده نگه دارد، ارزشمند و پربرکت است و قطعا تأثیراتی بر اقشار جامعه خواهد داشت.

گودرزی ادامه داد: امیدوارم کنگره و حرکت‌هایی که در این حوزه اتفاق می‌افتد، تداوم راه شهدا باشد و به‌صورت مقطعی نباشد و تأثیرات خود را در جامعه داشته باشد. مهم‌ترین موضوعی که این نوع کنگره‌ها باید روی آن تأکید و تمرکز داشته باشند، موضوع فداکاری و اهدای جان است که این شهدا در راه حفظ وطن و آرمان‌ها و ارزش‌ها داده‌اند.

او با بیان این‌که اهمیت این حرکت در فضای فرهنگی و اجتماعی امروز خیلی مهم است، اظهار کرد: ان‌شاءالله این کنگره آن‌قدر قوی و پربار باشد تا اقشار مختلف جامعه، یادمان پیام شهدا و ارزش و آرمان آن‌ها را برای نسل‌های امروزی احیا کنند و این اتفاقات تداوم پیدا کند.

وی تأکید کرد: کاش این کنگره‌ها محصولات‌شان به دوران برگزاری خلاصه نشود و بعد از برگزاری به‌صورت ویژه در فضای مجازی، نشریات تخصصی، مراکز فرهنگی و هنری و هنرستانی‌ها کار شود. بزرگ‌ترین هنر شهدا این است که بزرگ‌ترین سرمایه هستی، یعنی گوهر وجودشان را اهدا کرده‌اند.

دکتر مصطفی گودرزی متولد 1339 در بروجرد و از هنرمندان صاحب‌نام عرصه نقاشی و گرافیک کشور است. در کارنامه او این عناوین آمده است: دکتری هنرهای تجسمی دانشگاه رن «RENNES» فرانسه، دکتری تاریخ هنر دانشگاه پاریس «PARIS» پانتئون سوربن فرانسه، فوق‌ لیسانس هنرهای تجسمی دانشگاه رن فرانسه، لیسانس نقاشی دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه‌ هنری از سال 1375 تا خرداد 1383، سردبیر فصلنامه و ماهنامه «هنرهای تجسمی» از سال 1377 تا 1382، رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر، نماینده تحصیلات تکمیلی گروه هنرهای تجسمی و مسؤول کارشناسی‌ ارشد تصویرسازی، دانشکده هنرهای زیبا، عضو هیأت مؤسس و هیأت امنای انجمن هنرهای تجسمی ایران، عضو هیأت مؤسس و رئیس هیأت مدیره مؤسسه بین‌المللی هنرهای تجسمی دنیای معاصر، عضو شورای تحصیلات تکمیلی،‌ شورای پژوهش و شورای آموزش گروه هنرهای تجسمی دانشکده هنرهای زیبا.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس