نشست خبری کنگره ملی ۲ هزار شهید هنرمند صبح امروز ۱۵ دی در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی - هنری اسوه برگزار شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، در ابتدای این نشست غلامرضا منتظری رئیس سازمان بسیج هنرمندان با بیان اهداف این کنگره گفت: هنر عطیه‌ای الهی است و هنرمندان شهید در زمان حیات خود منشاء خیر و برکت بودند و با گزینش درست به همه چگونه زیستن و چگونه رفتن را آموختند. آنان با ایثار و مقاومت خود به تندیس مقاومت و پایداری تبدیل شدند و ما وظیفه داریم برای شکوه هنر آنان کوشش کنیم. 

منتظری افزود: ما 8 کنگره تخصصی با نماد و نشانه 8 سال دفاع مقدس برگزار کردیم اولین هدف این کنگره‌ها ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که بسیاری از یزیدیان زمان از نشر آن می‌ترسند. هدف دوم زنده نگه داشتن یاد شهدا و هدف دیگر ما احصای خاطرات و پیام‌های عبرت‌آموز از خلال زندگی شهداست. هدف ما از این کار احیای بخشی از تصویر سبک زندگی این عزیزان است. همچنین هدف چهارم ما احیای نقش هنرمندان در عرصه دفاع مقدس است.

کنگره 2000 شهید هنرمند

رئیس سازمان بسیج هنرمندان ادامه داد: هدف پنجم این کنگره ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع از هنرمندان شهید به عنوان مجموعه مرجع است. همچنین هدف دیگر ما تجلیل و تکریم هنرمندان این عرصه است که از آغاز نقش تعیین‌کننده‌ای داشتند. تولید آثار فرهنگی و ادبی آماده کردن بسته‌های فرهنگی و هنری از آیتم‌های جذاب برای استفاده از شبکه‌های استانی از جمله دیگر اهداف ماست. 

منتظری عنوان کرد: قصد داریم همزمان با برپایی این کنگره پرچمی در سراسر کشور به اهتزاز درآوریم که یاد این شهیدان زنده بماند. 

وی در پاسخ به این پرسش که ملاک معرفی شهدای هنرمند چه چیزی بوده است، گفت: ما تمام شهیدان را نمی‌توانیم جزو هنرمندان حرفه‌ای بدانیم همه این هنرمندان شهید قابل قیاس در رسته خود نسیتند و آثارشان متمایز است. عده‌ای زودتر کار خود را شروع کردند و عده‌ای دیگر دیرتر که اگر مجال ادامه کار داشتند اکنون هنرمندان بزرگی بودند. 

در ادامه این نشست محمد خزائی دبیر کنگره ملی 2 هزار شهید هنرمند درباره آن گفت: ما از اول انقلاب برای شناسایی آثار هنرمندان تلاش‌هایی انجام دادیم و فکر نمی‌کردیم تعداد این هنرمندان بیش از 2 هزار نفر باشد. با واکاوی متوجه شدیم که بسیاری از این هنرمندان گمنام هستند و تا امروز حدود 2060 شهید شامل هنرمندان عرصه تجسمی (خوشنویسی، موسیقی، عکاسی) و هنرمندان عرصه تئاتر شعر و ادبیات شناسایی شدند. در آن زمان هیچکس به دنبال ثبت آثار خود نبود همه با خلوص نیت در جبهه‌ها مشغول نبرد بودند و هر کس به سهم خود کار هنری خاصی را انجام می‌داد و برای مثال یک پشت‌نویس دیوار پادگان‌ها را با خط خود مزین می‌کرد. 

وی با بیان اینکه کار این دبیرخانه پایان نیافته و ادامه دارد، افزود: اکنون در حال وارد کردن نام این شهیدان هستیم و هنوز کار این دبیرخانه پایان نیافته و شاید تا سالیان متمادی کارش ادامه پیدا کند. بسیاری از این هنرمندان شاخص  در فهرست ما نبودند قبل از شروع فعالیت برای برگزاری کنگره‌ها 8 کنگره اختصاصی در استانها برگزار شد و همچنین در استان یزد کنگره عکس داشتیم و از خانواده‌های شهدای شاخص عرصه عکس تقدیر کردیم. علاوه بر این کنگره تئاتر را در اردبیل، خوشنویسی در البرز، شعر و ادب در خراسان رضوی، هنرهای تجسمی در کرمان و موسیقی در بوشهر و فیلم را در تهران داریم. 

خزائی در بیان تفاوت کنگره‌ای که در اینده برگزار می‌شود، با کنگره شهرستانها گفت: تفاوت کنگره‌های شهرستان با کنگره تهران در این است که تنها به هنرمندان شهدای شهرستان پرداختیم اما  به کنگره‌هایی که در تهران برگزار می‌شود، وسیع‌تر نگاه کردیم. همچنین برای اولین بار جلسات شورای سیاستگذاری کنگره شهدای هنرمند را تشکیل دادیم و از تمام نهادهای فرهنگی نیز دعوت کرده‌ایم. سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، بنیاد روایت، بسیج هنرمندان، بسیج سازمان صدا و سیما، خانه هنرمندان و حوزه هنری را برای مشارکت در این کنگره دعوت کردیم که هر کدام در آن نقشی ایفا می‌کنند. 

دبیر کنگره ملی 2 هزار شهید هنرمند با بیان برنامه‌های این کنگره که از 23 دی تا اول بهمن در تهران برگزار می‌شود، گفت: ما 5 کنگره تخصصی برگزار می‌کنیم که در تمام آنها علاوه بر تقدیر از خانواده شهدای هنرمند از برخی هنرمندان معاصر نیز تقدیر خواهیم کرد. اولین کنگره مربوط به موسیقی به دبیر علیرضا پاشایی و ریاست دکتر صادقیان است که حامی آن نیز بسیج هنرمندان است.این کنگره روز 23 دی در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. 

خزائی افزود: روز 24 دی کنگره تخصصی شعر و ادبیات توسط حوزه هنری برگزار می‌شود. 

رئیس شورای سیاستگذاری محسن مومنی‌شریف و دبیر آن علیرضا قزوه است که در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. روز 26 کنگره تئاتر با عنوان «ملکوتیان صحنه» به ریاست دکتر صلاحی و دبیری آقای عبدالحسینی در سالن ایوان شمس برگزار می شود. کنگره فیلم و سینما با عنوان «جاودانه‌های نور و تصویر» که دکتر عاطفی رئیس شورای سیاستگذاری و دبیر آن حجت‌الاسلام رستگاران است، در سالن کوثر صدا  و سیما برگزار خواهد شد. 

کنگره تجسمی نیز روز 29 دی در خانه هنرمندان با عنوان «مشق شیدایی» به ریاست آقای رجبی‌معمار رئیس خانه هنرمندان برگزار می‌شود. همچنین اجلاسیه نهایی روز پنج‌شنبه در سالن اندیشه حوزه هنری ساعت 18:30 برگزار خواهد شد. 

خزایی درباره دیگر برنامه‌های این کنگره توضیح داد: یک نمایشگاها تجسمی از آثار هنرمندان شامل خوشنویسی، عکس و... در خانه هنرمندان برگزار می‌شود و این آثار جزو آثار قابل ارائه بوده‌اند.

وی در ادامه با ارائه آمار تفکیکی شهدای هنرمند بیان کرد: از میان 2063 شهید هنرمند 334 شاعر، 257 نویسنده و فعال ادبی، 488 شعر ، 307 شهید در عرصه خوشنویسی، 490 شهید در عرصه تجسمی، 113 شهید در عرصه عکس، 131 شهید در عرصه فیلم و سینما و 80 شهید در عرصه موسیقی بوده‌اند. 

خزایی ادامه داد: بیشترین شهدای هنرمند از استان اصفهان با 291 و بعد از آن خراسان رضوی با 281‌، خوزستان با 224، فارس با 156 هنرمند و کرمان با 109 شهید هنرمند، بیشترین آمار شهدای هنرمند استانها را به خود اختصاص داده‌اند. 

دبیر کنگره 2 هزار شهید هنرمند با بیان اینکه گردآوری اطلاعات این هنرمندان می‌تواند سودمند باشد، تشریح کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی که در بسیج شهدای هنرمند شکل گرفته می‌تواند برای تحقیق و پژوهش سودمند باشد. در مراسم‌های طراحی شده از حضور 100 خانواده شهید و هنرمندان معاصر تقدیر خواهیم کرد. همچنین در اجلاسیه نهایی نیز از 25 خانواده شهید هنرمند به طور جداگانه تقدیر می‌کنیم. 

خزائی با اشاره به اینکه 12 فیلم مستند با موضوع شهدای هنرمند در دستور کار قرار گرفته است،  عنوان کرد: 14 فیلم را سازمان اوج تولید می‌کند و به ترتیب 3 آلبوم موسیقی، 2 عنوان نماهنگ و 6 عنوان تئاتر تولید و اجرا خواهد شد. همچنین 30 عنوان دایرةالمعارف در رشته‌های مختلف گردآوری شده که از برخی از آنها در اجلاسیه نهایی رونمایی خواهد شد. ساخت 40 عنوان کلیپ برای شهدای هنرمند و به منظور پخش از شبکه‌های سراسری و رونمایی از ترانه هنرمند شهید با خوانندگی حامد زمانی از جمله دیگر این اقدامات است. علاوه بر این سازمان صدا و سیما برنامه‌های جدی در این ایام دارد و برنامه ویژه‌ای برای شهید نمر در کنگره نهایی داریم که کارگردان آن محمد حمیدی‌مقدم است. 

وی با بیان اینکه عده‌ای از این شهدای هنرمند جزو مدافعین حرم بودند گفت: بالغ بر 100 روحانی شهید بین شهدای هنرمند حضور دارند. همچنین هنرمندانی بین مدافعین حرم داریم که از 3 نفر آنها تقدیر خواهد شد. 

خزائی با اشاره به اینکه تلقی ما از  مفهوم شهادت تنها محدود به 8 سال دفاع مقدس نمی‌شود توضیح داد: شهدای هنرمند اقلیت چه مسیحی و چه سنی و افغانستانی جزو فهرست ما هستند و در این رابطه تفکیکی قائل نشدیم. مجبور شدیم برخی هنرمندانی را انتخاب کنیم که اثرشان دیده و شناخته شده است. 

وی در پایان سخنان خود گفت: هنر انقلاب مدیون شهداست و نسبت به آنها تعهد دارد و ما نسبت به مضامین 8 سال دفاع مقدس کم‌‌‌کاری کردیم. نتوانستیم به خوبی زندگی این شهیدان را ترسیم کنیم و اگر الگو  نداریم به دلیل الگوسازی نکردن از این عزیزان است که تا به حال آنها را معرفی نکرده بودیم. باید به دنبال اندیشه شهدای خود باشیم اما اکنون گرفتار تشویق‌ها و جوایزیم و هر جشنواره‌ای نیز جداگانه با مسائل برخورد می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس