کد خبر 520104
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۰

سوریه در حالی پنجمین سال بحران خود را پشت سر می‌گذارد که ارتش این کشور با حمایت هوایی روسیه و مشاوره‌های نظامی ایران معادله را تغییریافته دید.

به گزارش مشرق، پنج سال از آغاز بحران سوری می‌گذرد. هر سال غافلگیری‌های زیادی در بحران سوریه دیده می‌شود. آنچه مهم است ایستادگی اسطوره‌ای ملت، دولت و ارتش سوریه در برابر تروریست‌های تکفیری از بیش از 80 کشور دنیاست.

در عرصه میدانی، ارتش سوریه با وجود برخی شکست‌ها، موفق شد پیروزی‌های زیادی را محقق کند.

سال 2015 سالی بود که ابهت آمریکا در منطقه تا حدود زیادی فروریخت و مداخله روسیه و مشاوره نظامی ایران نیز بسیار به دولت سوریه کمک کرد تا بتواند از این برنامه غربی-عربی برای فروپاشی آن جان سالم به در ببرد. رخدادهای میدانی سوریه قواعد درگیری سیاسی را تغییر داد و ضربه سنگینی بر پیکره طرح‌های تجزیه‌طلبانه برخی از کشورهای غربی و منطقه‌ای وارد کرد.

در این سال، روسیه مستقیما وارد عرصه نبرد در سوریه شد و چندین نشست مشورتی در پایتخت این کشور برگزار شد تا شاید راه حل سیاسی برای این بحران یافت شود، ولی با وجود پیشرفت‌های اندک، هنوز درگیری در این کشور جریان دارد. سرانجام در این سال قطعنامه بین‌المللی نیز صادر شد که قدرتهای غربی در آن در مقایسه با پیش‌نویس قطعنامه‌های قبلی عقب‌نشینی‌هایی کردند.

از جمله مهمترین رخدادهای سال 2015 سوریه، می‌توان به سرنگون شدن جنگنده روس در خاک سوریه توسط جنگنده‌های ترکیه اشاره کرد که پس‌لرزه‌های آن کماکان احساس می‌شود. گذشته از اینکه این کشور قطعنامه‌هایی را نقض کرد که بر اساس آن باید با هر نوع ترویسمی مبارزه کرد و منابع تأمین مایل آن را از بین برد. علاوه بر این کشور، غربی‌ها نیز به این قطعنامه پایبندی از خود نشان ندادند.

به هر حال سوریه در سال 2015 رخدادهای مهمی را به خود دیده است که مهمترین آنها بر حسب توالی زمانی به شرح ذیل است:

ژانویه؛

1؛ «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در نخستین شب آغاز سال میلادی از یگان‌های ارتش این کشور در منطقه «جوبر»‌ در ریف دمشق بازدید و بر تحقق پیروزی در برابر تروریسم تکفیری تأکید کرد.

17؛ پنتاگون اعلام کرد که قصد دارد 1000 سرباز آمریکایی را برای آموزش دادن به تروریست‌های موسوم به «معارضان میانه‌رو» به اردوگاه‌هایی بفرستد که میزبانی آن بر عهده عربستان سعودی، قطر و ترکیه بود.

24. پنتاگون نخستین گروه از نیروهای آمریکایی را برای آموزش معارضان میانه‌رو به سوریه اعزام کرد .

26. یک هیئت دولتی سوریه و شخصیت‌های معارض نشست‌ مقدماتی مشورتی را برای حل بحران سوریه آغاز کردند.

فوریه؛

4. اردوغان انتشار هر گونه اطلاعات را که درباره محموله‌های سرویس اطلاعات این کشور بود و برای تروریست‌ها سلاح منتقل می‌کرد ممنوع اعلام کرد.

8. «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد که دولت این کشور با برقراری آتش بس موقت در شهر «حلب» موافق است.

11. شورای امنیت با اجماع قطعنامه 2199 را صادر کرد که بر اساس آن تأمین مالی گروه‌های داعش و «جبهه النصره» و سایر گروه‌های تروریستی قطع می‌شود.

25. اینترپل اعلام کرد که 20 هزار خارجی به گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه و عراق پیوستند.

مارس؛

2. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با «جان کری» همتای آمریکایی خود اعلام کرد که باید شرایط برای گفت‌وگو سیاسی فراهم شود و متوسل شدن به زور برای حل این بحران چاره‌ساز نیست.

3. «جیمز کلاپر» رئیس سرویس جاسوسی آمریکا اعتراف کرد که 180 آمریکایی عازم سوریه شده‌اند تا به گروه‌های تروریستی بپیوندند و 40 نفر از آنها نیز به این کشور بازگشته‌اند.

17. وازرت کشور فرانسه اعتراف کرد که 1422 فرانسوی با گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه ارتباط دارند و 413 نفر از جمله 100 زن در کنار این گروه‌ها می‌جنگند.

آوریل؛

7. برگزاری دومین نشست مشورتی در مسکو؛ افراد شرکت کننده به یک توافق با حفظ برخی اصطلاحات و مفاهیم دست یافتند.

21؛ نشست سه‌جانبه سوریه، ایران و سوئیس در تهران با حضور «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه دمشق. در این نشست هماهنگی لازم برای راه‌های امدادرسانی به ملت سوریه صورت گرفت.

23. حضور یک هیئت فرانسوی در سوریه برای همبستگی با دولت و ملت این کشور به منظور مبارزه با تروریسم.

27. وزارت‌ کشور روسیه و فرانسه توافق همکاری را برای نابودی تروریسم و از بین بردن منابع مالی آن امضا کردند.

می؛

9. کانادا با پیوستن به ائتلاف آمریکا در سوریه نخستین حملات هوایی خود علیه گروه تروریستی داعش را انجام داد.

13. دبیر کل «ناتو» اعلام کرد که تصمیم‌گیری برای ایجاد منطقه «حائل» در سوریه از جمله اختیاراتش نیست.

14. پلیس انگلستان تأکید کرد که بیش از 700 انگلیسی وارد سوریه شده‌اند.

21. «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد واشنگتن به این نتیجه رسیده است که هیچ جایگزینی برای بشار اسد در ریاست جمهوری سوریه وجود ندارد.

22. گروه تروریستی داعش شهر باستانی و تاریخی «تدمر» (پالمیرا) را تصرف کرد.

26. «ژاک میرار» نماینده پارلمان فرانسه گفت که سیاست این کشور در قبال سوریه نگاه بلند مدتی ندارد و از پاریس خواست که برای بازگرداندن ثبات به خاورمیانه با دمشق همکاری کند.

28. «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه برای نخستین بار از آغاز بحران سوریه به «مسقط» پایتخت عمان سفر و با مسئولان این کشور دیدار کرد.

سپتامبر؛

11. ریاست جمهور روسیه بار دیگر نپذیرفت که راهکارهای خارجی از بیرون به مردم سوریه تحمیل شود.

19. یک سند محرمانه آمریکا که وبگاه «ویکیلیکس» آن را منتشر کرد نشان ‌داد که واشنگتن از سال 2006 قصد داشته است ثبات سوریه را بر هم بزند و این کشور را ناامن کند.

26. روسیه، ایران، سوریه و عراق اعلام کردند که یک مرکز اطلاعاتی را در بغداد تشکیل دادند. در این مرکز نمایندگان هیئت‌های ستاد مشترک ارتش این 4 کشور حضور دارند و هدف از آن نیز هماهنگی برای مبارزه با تروریسم است.

27. فرانسه ادعا کرد که نخستین حملات هوایی را علیه گروه تروریستی داعش در سوریه انجام داده است.

30. نیروی هوایی روسیه با درخواست رسمی سوریه عملیات نظامی را علیه مواضع تروریست‌ها در این کشور آغاز کرد. البته شورای اتحادیه روسیه نیز با درخواست «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور مبنی بر استفاده از نیروی هوایی مسکو در خارج از این کشور موافقت کرد.

اکتبر؛

5. یونسکو تخریب «قوس النصر» در شهر باستانی «تدمر» توسط عناصر داعش را محکوم کرد.

21. «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در جریان یک سفر کاری به مسکو رفت و با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دیدار و بر سر حل بحران سوریه بحث و گفت‌وگو کردند.

21. کاخ سفید رسما از سفر بشار اسد به روسیه برای دیدار با رئیس جمهور این کشور انتقاد کرد.

25- بشار اسد تأکید کرد که اگر ملت سوریه بخواهد آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است ولی نابودی گروه‌های تروریستی را کلیدواژه مهم برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه توصیف کرد.

30. برگزاری نشست بین‌المللی در وین برای بررسی حل سیاسی بحران سوریه با شرکت 18 کشور و نهاد. در پایان این نشست بر مبارزه با تروریسم و راه حل سیاسی تأکید شد.

 

نوامبر؛

6. سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که گروه تروریستی داعش در جریان حمله به شهرک «مارع» واقع در شمال سوریه از گاز «خردل» استفاده کرده است.

10. نیروهای ارتش سوریه موفق شدند پس از به عقب‌راندن تروریست‌های داعش از اطراف فرودگاه نظامی «کویرس» در شرق حلب حصر این فرودگاه را بشکنند.

11. روسیه سندی را تنظیم کرد که بر اساس آن درگیری در سوریه پایان می‌یابد. در این سند همچنین آمده است که باید روند اصلاحات قانون اساسی طی 18 ماه آغاز شود.

14. پایان نشست وین-2 درباره بحران سوریا با صدور بیانیه‌ای برای ترسیم راه حل سیاسی در سوریه توسط مردم این کشور.

21. شورای امنیت با صدور قطعنامه‌ای خواستار انجام اقدامات لازم برای مبارزه با تروریست‌های داعش شد.

24. نیروی هوایی ترکیه یک جنگنده روس را که در آسمان سوریه در حال پرواز بود هدف قرار دادند.

27. مسکو سامانه موشکی اس-400 را در سوریه مستقر کرد و دولت ترکیه مجبور شد پرواز جنگنده‌های خود در ائتلاف آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

دسامبر؛

1. دولت آلمان موافقت کرد که ارتش این کشور در ائتلاف آمریکا علیه داعش شرکت کند.

1. دولت سوریه و گروه‌های تروریستی به توافق رسیدند که عناصر این گروه‌ها از منطقه «الوعر»‌ در حمص خارج شوند که در واقع این منطقه آخرین پایگاه این گروهها در این شهر بود.

3. انگلستان اعلام کرد که اولین حمله هوایی را علیه عناصر داعش در سوریه انجام داده است.

3. روسیه نیز ادله‌ای را در اختیار سازمان ملل قرار داد که نشان می‌داد ترکیه نفت را از سوریه و عراق توسط داعش قاچاق می‌کند.

9. 100 شخصیت موسوم به «معارض» با دعوت رژیم سعودی در ریاض گرد هم آمدند تا در موازت برگزاری کنفرانس‌های دمشق و ریف «الحسکه» توسط معارضان در داخل سوریه یک هیئت واحدی تشکیل شود تا از این طریق با دولت سوریه مذاکره کنند.

12. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سطح نمایندگی معارضان سوری در نشست ریاض کامل نبود و تلاش گروه ریاض را مبنی بر اینکه بخواهد از طرف سایر گروه‌های معارض سخن بگوید نمی‌پذیرد.

14. ارتش سوریه کنترل پایگاه هوایی «مرج السلطان» واقع در شرق دمشق را به دست گرفت.

14. رژیم سعودی از تشکیل ائتلاف نظامی موسوم به اسلامی پرده برداشت. در این ائتلاف 34 کشور مشارکت دارند و ادعای مبارزه با داعش را دارند. عمان، اندونزی و الجزایر نیز نپذیرفتند که در این ائتلاف شرکت داشته باشند.

16. نیروهای سوریه کنترل ارتفاعات راهبردی «جبل النوبه» را در ریف شمالی «لاذقیه» به دست گرفتند.

18. شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در ارتباط با سوریه تصویب کرد که هدف از آن ترسیم نقشه راهی برای رسیدن به راهکار سیاسی سوریه بود. در این نشست که به ریاست جان کری وزیر خارجه آمریکا و رئیس دوره‌ای شورای امنیت برگزار شد، همه 15 عضو شورا به قطعنامه 2254 رأی مثبت دادند تا این سند به اتفاق آرا به تصویب برسد. آغاز مذاکرات، برقراری آتش‌بس، تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات از جمله مهمترین بندهای این قطعنامه است.

25. «زهران علوش» سرکرده اصلی گروه تروریستی «جیش الاسلام» در جریان حمله هوایی سوریه در «غوطه شرقی» به هلاکت رسید و «أبوهمام البویضانی» به عنوان جانشین وی معرفی شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس