کد خبر 519424
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

کارشناسان و تحلیلگران منطقه و فرامنطقه با در نظرگرفتن امکانات مالی، تجهیزات نظامی و تجارب جنگی نظرات خود را در مورد بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و عربستان اعلام کردند.

به گزارش مشرق، با تشدید تنش میان ایران و عربستان سعودی کارشناسان و تحلیلگران تلاش می کنند با در نظرگرفتن امکانات پولی و مالی، تجهیزات نظامی و تجارب جنگی این 2 کشور نظرات خود را در مورد جنگ احتمالی تهران و ریاض ابراز و این سوال را مطرح کنند که در این جنگ کدام یک از این 2 کشور پیروز خواهد شد؟

خبرگزاری «تاج نیوز» در رابطه به این سوال با استناد به گفته «لئونید نیرسیسیان» تحلیل آژانس «ریگنیوم» که امکانات تجارب جنگی ایران و عربستان سعودی را به رشته تحلیل کشیده است، نوشت: تهران در مقایسه با ریاض دارای تجهیزات جدید جنگی و برتری های زیاد است.

با توجه به نوشته این تحلیلگر، بودجه نظامی عربستان سعودی حدود 60 میلیارد دلار در یک سال بوده، از چهارمین کشور پرهزینه نظامی در جهان محسوب می‌شود.

تعداد سربازان و افسران این کشور 233 هزار و نیروهای زمینی آن دارای 450 تانک آمریکایی نوع «М1А2 Abrams» و 400 ماشین جنگی «2M Bradley» و بیش از 2 هزار زره پوش و 40 سیستم ریاکتیوی M270 می باشد.

به جز این عربستان سعودی دارای 60 موشک بالستیک «دوفین- 3» است که از چین خریداری کرده است. این موشک ها توان پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای تا 2 هزار و 500 کیلومتر را دارند، ولی درصد اصابت آنها به هدف خیلی پائین است.

مولف این مطلب در ادامه نوشت: عربستان سعودی همچنین 152 هواپیمای جنگی آمریکایی Ғ-15 و 32 بالگرد جنگی اروپایی Eurofighter Typhoon دارد. عربستان در دریا نیز مسلح است. ناوگان غربی آنها در دریای سرخ و ناوگان شرقی آن در خلیج فارس مستقر است.

این تحلیل در ادامه افزود: عربستان سعودی با وجود برتری های نظامی از تجربه جنگی کم برخوردار است. این کشور بیش از 10 ماه می‌شود که با گروه «حوثی‌های» یمن که آنها به سلاح های کهنه مجهز هستند، درگیر می‌باشند اما هیچ پیشرفتی نداشته اند.

به گفته این تحلیلگر، نیروهای مسلح ایران از 550 هزار نفر تشکیل شده، بودجه نظامی آن در یک سال 10 میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد. ارتش این کشور دارای 1600 تانک که 480 آنها تانک های جدید نوع  Т-72Z و 150 تانک نوع ذوالفقار تولید ایران می‌باشد.

نیروهای هوایی ایران از هواپیماهایی که در کشورهای مختلف تولید شده اند، تشکیل شده است. از نگاه نیروهای دریایی، ایران در مقایسه با عربستان سعودی به مراتب پیشرفته تر است.

ایران کشور تولید کننده موشک های بالستیک دوربرد و بالدار است. بر طبق اطلاع غیر رسمی در این کشور از 200 تا 300 موشک تولید داخلی وجود دارد. این موشک ها را ایران برای چندین بار با موفقیت آزمایش کرده است.

با توجه به نوشته مولف این مطلب، در صورت شروع جنگ بین تهران و ریاض با در نظر گرفتن این نکته که در عربستان سعودی شیعیان زیاد زندگی می کنند، این کشور همچنین با مشکلاتی داخلی روبه رو خواهد شد.

از نظر «لئونید نیرسیسیان» اگر جنگ با مقیاس  بزرگ آغاز شود، پس میدان اصلی درگیری خلیج فارس خواهد بود و در قلمرو کویت و عراق ناامنی ها بیشتر خواهند شد، زیرا این 2 کشور در میان عربستان سعودی و ایران قرار گرفتند.

قطر متحد سعودی‌ها می‌باشد، اما دولت کنونی عراق جانبدار ایران است. اگرچه عربستان سعودی و متحدانش نیرومند هستند، ولی ایران از برتری های زیاد برخوردار است. یکی از آنها این است که تنگه هرمز تحت نظارت ایران است و دوم  این کشور در داخل کشور نیز از فضای امن برخوردار است.

در صورتی که تنگه هرمز بسته شود فاجعه اقتصادی برای کشورهای متحد عربستان سعودی ایجاد خواهد شد.

در این مورد ایران نفتش را بدون هیچ مانع به خارج انتقال می‌دهد و در نتیجه عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و برخی دیگر کشورها بازارهای خود را از دست خواهند داد و جای آنها را در بازار نفت، روسیه، آمریکا و ایران خواهند گرفت.

این تحلیلگر با تاکید به اینکه با ادامه جنگ هر 2 طرف خسارات زیاد خواهند دید، ادامه داد: پیش بینی این که کدام یک از متحدان عربستان(پاکستان،ترکیه،مصر) به این کشور در جنگ احتمالی با ایران کمک خواهند کرد بسیار مشکل است.

لئونید نارسیسیان بر این باور است : پاکستان بعید است که در این جنگ  مداخله کند، زیرا این کشور اختلافات زیادی با هند دارد و وارد شدن در جنگ  برای این کشور فاجعه است. ترکیه با استفاده از این وضعیت می تواند حضور خود را در سوریه و عراق گسترش دهد. مصر نیر بعید است در این درگیری‌ها دخالت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • امیرعلی ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    بودجه نظامی عربستان ۸برابرماست
  • یک کلام ختم کلام ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    امیدوارم جنگ نشه ولی اگر بشه چیزی از آل سعود باقی نخواهد ماند
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    مردک تانکهای دو کشور رو با هم مقایسه میکنه در حالی که ما هیچ مرز زمینی مشترکی با عربستان نداریم. در جنگ فرضی بین ایران و عربستان، دریایی، هوایی و موشکی خواهد بود!
  • فرهاد ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    حتی مطرح کردن این پرسش ( آیا عربستان توان مقابله با ایران را دارد ؟) برای ایران یک ننگه ! مگر یک کودک سه ماهه توان مقابله با حسین رضا زاده را دارد که عربستان توان مقابله با ایران را داشته باشد ؟؟؟
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    کشورهای تولید کننده اسلحه فقط به فکر به جون هم انداختن این دو کشور هستند و اسراییل و ترکیه هم همینطور
  • هادی ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    یه مقایسه بین بودجه هنگفت اسراییل و بودجه حزب الله لبنان کنید
  • مخلوق خدا ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    ما به دست خودشان نابودشان میکنیم قران کریم
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    با تمام توان همه دست به کار میشیم
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    یعنی مکه میشه واسه ما مشهد .
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    فقط ٢٠٠تا٣٠٠موشك؟ تو هر كدام از صدها شهر هاي موشكي سپاه شايد اين مقدار باشد
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    شک نکنید که خود آمریکا و ناتو با آن همه قدرت نظامی و تجهیزات و تجربه اگر توان حمله به ایران رو داشت لحظه ای رو از دست نمی داد تا نظام ایران ساقط بشه دیگه نمی رفت دنبال جنگ اقتصادی نظیر تحریم ها که آیا بشه آیا نشه ، آمریکا و ناتو می دونن اگر به ایران حمله کنن آسیب می زنن اما وحشتناک هم آسیب می بینن ایران ، عراق و افغانستان نیست ، حالا عربستان پیزوری چی کار می خواد بکنه علیه ایران ؟! همچنین جنگی اتفاق بیافته بحرین رو برمی گردونیم و یمن هم خاکش را پس خواهد گرفت آل سعود هم به زباله دان تاریخ خواهد رفت .
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    اينايي كه به نظر اولي منفي دادن منظورشون چيه؟ بابا بودجه اونا ٨برابر ماست كجاش منفي داره؟
  • سیستانی ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    دشمن اصلی امریکا و اسراعیله مراقب باشیم که در دام تله ی دشمنان نیفتیم. از انها غافل نشویم 30 سال هست که دشمنان به عربستان میگویند ایران دشمن شماست به این دلیل مدام اسلحه میدهند امروز بنا دارند تا جنگی بین ایران و عربستان بیفتدتا حرفشان راست شود. الان با این تنش اعدام ایت الله نمر هم فراموش شده اسرالعیل هم فراموش شد امریکا هم بشکن میزند.اگر جنگی بین عربستان و ایران بشود باید اولین موشک به پایگاه های امریکا و اسراعیل بخورد. پشت صحنه انها هستند
  • آرمین ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    مشرق عزیز چند وقته از تحولات میدانی سوریه از اون گزارشهای کاملت نمیزاری.لطفا جای این قیاس های مسخره غربی ها واسمون جدیدترین تحولات سوریه و بخصوص حلب رو کار کن.خب مثل روز روشنه سپاه ما حتی بدون حضور ارتش مقتدر تو چند روز عربستان پلید سگ وهابی رو با خاک یکسان میکنه اگر هم این اتفاق تا الان نیافتاده و اینها انقدر گستاخ شدن به خاطر قدرت این سعودی های نجس نیست بلکه بخاطر خودفروختگی این بدبختهای مسلمان نما و خودباختگیشون به استعمار هست و بس.درست مثل ترکیه که اگ ناتو و آمریکای جهان خوار پشتش نبودن تا الان صد بار توسط روسیه به خاک سیاه می نشست تا دیگه ازین غلطا نکنه. تحولات میدانی سوریه یادتون نره خواهشا گزارش جامع بزارید.با تشکر.یاعلی مدد
  • محمد ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    عربستان تولید داخلی نداره و مجبوره تجهیزاتشو از کشورهای دیگه با قیمت زیاد بخره
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    چه تحلیل ابکی خخخ خدایی کی اسم اینها رو کارشناس گذاشته كسي كه ميگه ایران 200 یا 300 موشک داره مشخصه چقدر بارشه
  • ناشناس ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    تانک برا نبرد زمینی است که در جنگ ایران و عربستان کاربرد ندارد و اگه لازم باشد تانک را تحویل حوثی ها میدیم
  • ناشناس ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    200تا300موشک؟چند روز پیش مقام نظامی ایران اعلام نمود جا برا انبار موشک نداریم شاید میلیونها موشک داشته باشیم
  • مهدی ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    این تحلیل گران مفسد خارجی راه تحریک را بلد هستند که کشورها را چطور تحریک به جنگ کنند و مهمات خودشان را بفروشند آنها پولدار شوند ما هم باید جناره حمل کنیم ولی دولت و ملت ایران باهوشتر از آن است که دیگر با همسایگان جنگی دوباره را شروع کند و به تحلبل گران خاین بگوید بروید گورتان را گم کنید پدر سوخته ها
  • یاور ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    شاید منظورش 200 تا 300 هزار موشك بوده... والا ما كه در هر تحویل علنی بیشتر از 100 موشك قدر و 100 موشك قیام بودیم... حالا این تحویل‌ها فقط گاهی علنی می‌شوند. موشك‌های با برد بیشتر از 300 كیلومتر هم می‌توانند به اهداف استراتژیك عربستان آسیب برسانند. آنچه كه این تحلیل‌گر فراموش كرده فاصله است. فاصله نقاط استراتژیك ما دورتر از نقاط استراتژیك عربستان است. در كل تحلیلش به درد خودش می‌خورد. تحلیلی آبكی و مضحكی بود. اف 15 توان رسیدن (سالم رسیدن) به نقاط استراتژیك ما را ندارد.
  • محمد علی ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    عربستان اگر حریف حوثی های یمن شد بعد ادعا کنه حریف ایران هم میشه ؛ بعد از اینهمه وقت بهمراه متحدانش به یمن حمله کرده ولی نتوانسته کشور یمن رو بگیره بقول خودش تحویل منصور هادی بده! خر در باتلاق گیر کرده
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    فقط 600 تیر پاترویت رفته به قیمت 6 الی 6.5 میلیارد دلار خریده اون وقت ما چند برابر همین رو به فسقلی قیمت تولید می کنیم
  • محمد مسلم ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    شما تفاوتی بین افکارو رفتار قاتلین سیدالشهدا با این وهابی های تکفیری می بینید توصیفهایی که از سفیانی در روایات ماشده با اینها چه تفاوتی داره مگه تکفیرهای افغانستان وعراق وسوریه را هم اینها به وجود نیاوردن مگه 15 نفر از تکفیریهای سعودی برجهای دوقلو را نزدن همانطور که سلسله هدایت از حضرت ابرهیم تا امام زمان ادامه دارد سلسله جهالت هم از ابوسفیان تا سفیانی وازسامری تا صهیونیسم ادامه داره بر امام حسین یک کربلا گذشته برامام زمان چنتا امام وسط میدان جنگه ما کجا شما یک نکته مثبت در سعودیها نشان بدهید تا من یک نکته مثبت در یزید بن معاویه نشان بدهم حتی اگه شده براساس حقوقه بشر غربی ان کنتم صادقین
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    دقیقا همینو میخواستم بگم از اون مسخره تر اینه که گفته نیروها ایران550 هزار نفر هستن درحالی که فقط بسیج 20 میلیون نیرو داره
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    واقعا مسخره بود تحلیلش
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    ایران 300تا موشک داره؟؟؟خخخخخخ از سال 75 داریم موشک بالستیک میسازیم بالای یک میلیون موشک داریم
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    سفرهای متعدد وزیر امور خارجه عربستان به پاکستان باید با دقت پیگیری بشه چون احتمال خرید بمب اتمی هست
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    مشرق جان جدیدن خیلی دیر كامنت‌ها را تایید می‌كنید. البته حق هم دارید و حجم كامنت‌ها بالاست. اما اگر مقدور است كامنت‌های بخش دفاعی را زودبه‌زود بازرسی و تایید بفرمایید. ضمنا: خسته نباشید.
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    عربستان حمایت همه جانبه ی مصر و ترکیه و آمریکا و .....رو داره ما هم خدا رو داریم ، اخیا واقعا اینا باهم قابل مقایسه اند؟!
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    امیدوارم جنگ نشه ولی اگه جنگ شد دیگه مکه و مدینه هم میشه واس ما و برای یه تمتع دیگه بیست و چهارمیلیون نیاز نیست که خرج کنیم!!!جالبه ها نه؟
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    بهتره رو منطق صحبت بشه تا احساسات
  • امیر مهدی ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    احتمالا 200 نوع موشک بوده
  • کاپیتان ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    شجاعتشون چی :)
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    میلیون ها!!! تو خوب میشی پر میزنی دوباره
  • مجید ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    گول این موسسا ت نخورید هیچ جنگی صورت نمیگیره اینا برا فروش اسلحه به کشورای منطقه این پیش بینیا ومقایسه ها را انجام میدن
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    فکر کنم منظورش 200 تا 300 نوع باشد والا همین الان 80 هزار موشک آماده پرتاب به اسرائیل هستند
  • رضا ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    هيچ وقت دشمن را كوچك نشماريد اين يك توطئه امريكاى و روسى و انگليسى هست همانگونه كه نيروهاي صدام وكويت را مقايسه ميكردند وصدام براحتي كويت را فتح كرد اما قضاياي بعداش تا امروز تمام نشده امروز نيز هدف اغاز جنگ بين دو كشور هست بعداز ان خيلي مسائل كه ما نميدانيم اتفاق ميفتد واخرش دو كشور خسارات سنگين مبيند ودوداش چشم مسلمانان و سودش جيب دشمنان ميرود
  • مجتبي ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اگه بودجه نظاميش هشت برابر ما باشه پس هشتاد برابر يمن هم هستش.بودجه نظامي آمريكا كه خيلي بيشتر از ماست پس چرا به ايران نميتونه حمله كنه؟در ضمن مگه هر كس پول بيشتري داشته باشه دليل بر اينه كه قدرت نظاميش فوق العادس؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس