در شرایطی که مردم سومالی حتی آب سالم برای نوشیدن نداشتند، عربستان سعودی دلارهایش را برای آتش افروزی در سوریه و سرکوب مردم بحرین هزینه می‌کرد و همچنان می‌کند. اما ایران سال‌هاست که به قحطی‌زدگان سومالی کمک‌رسانی کرده است.

گروه بین‌الملل مشرق - آل‌سعود حماقتی را مرتکب شد که می‌داند برایش گران تمام خواهد شد. حالا به بهانه حرکتی مشکوک و «گل به خودی» عده‌ای، که طبق شواهد سعودی‌ها انتظار آن را می‌کشیدند، با زمان‌بندی دقیق، هر روز یکی دو کشور را از پشت و روی نقشه جغرافیا به خط می‌کنند تا با اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران، هم تیتر رسانه‌ها را از اصل ماجرا منحرف کند و هم فضاسازی ضدایرانی را تداوم بخشند.

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!

بحرین، سودان، سومالی، جیبوتی و مجمع‌الجزایر کومور کشورهایی بودند که پس از عربستان قطع روابط با ایران را اعلام کردند. قطر، اردن، کویت و امارات هم سفرای خود یا بهانه مشورت یا با اعلام کاهش سطح روابط از ایران فراخواندند.

امارات آنقدر با ایران روابط تجاری دارد که خطای خرده کشورها و دولت‌های ورشکسته‌ای که به امید کمک‌های مالی سعودی با آن همراه‌ شده‌اند، تکرار نکند و برای نشان دادن خصومتش با ایران به همین کاهش سطح روابط سیاسی اکتفا کند. قطر و کویت و اردن هم در رودربایستی با عربستان سعودی مجبور به فراخواندن سفرایشان شدند و می‌دانند در آن سطح و اندازه نیستند که قاطعانه و یکجانبه اعلام قطع روابط کنند. اصولا عربستان متحدان مهمتری در منطقه از جمله پاکستان و ترکیه و قطر و مصر السیسی و حتی در میان کشورهای اروپایی و آمریکا داشت که می‌توانستند به نفع سعودی‌ها وارد میدان شوند و روابط خود را قطع کنند؛ اما نکردند و این برای سعودی‌ها گران آمده است.

حتما این روزها «جیبوتی کجایی دقیقا کجایی!!» و لطیفه‌هایی ازین دست به گوش شما هم رسیده است. حقیقت این است که حالا سعودی‌ها هویت‌هایی را در مقابل ایران قرار داده‌اند که هریک روزی سر سفره ملت ایران نشسته و روزگار می‌گذراندند و حتی پس از اعلام قطع رابطه با ایران، ملت‌هایشان با کمک‌های ایران روز را به شب می‌رسانند. شاید وجه طنز آن بیشتر باشد اما چندان بی‌راه هم نیست اگر بگوییم مناطقی مانند مجمع‌الجزایر کومور را که حالا داعیه کشورداری داشته و با ایران قطع رابطه می‌کند، اساسا جزو اکتشافات ایران در سال‌های گذشته هستند!

سومالی؛ کشور ورشکسته‌ای که دولت ندارد

سومالی یکی از همین کشورهاست؛ همسایه جیبوتی در جنوب خلیج عدن در شرق آفریقا و منطقه‌ای معروف به شاخ آفریقا و به پایتختی موگادیشو. از جمعیت سومالی آمار دقیقی در دست نیست و در حدود 20 تا 25 میلیون نفر تخمین زده می‌شود که 99.8 درصد آنان مسلمان هستند.

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!

سومالی کشوری قحطی‌زده و همواره درگیر جنگ داخلی و یا جنگ با همسایه‌اش (اتیوپی) بوده است. این کشور اساسا چیزی به عنوان حکومت مرکزی یا دولت مرکزی با احاطه بر کل کشور ندارد؛ تنها در شهر بایدوا در 250 کیلومتری پایتخت، یک دولت انتقالی مورد شناسایی سازمان ملل وجود دارد که محدوده اختیار و کنترلش در همان شهر بایدوا است. سایر نقاط کشور را دولت‌های محلی و گروه‌های شبه‌نظامی اداره می‌کنند. سومالی نمونه یک کشور ورشکسته در نظام بین‌الملل است. حال اینکه کدام بخش از سومالی با ایران قطع رابطه کرده است احتمالا همان به اصطلاح دولت انتقالی است که تنها بر یک شهر این کشور تسلط دارد. پارلمان سومالی در صورت لزوم و برای رأی‌گیری در کشور همسایه یعنی کنیا تشکیل می‌شود و یک نوبت هم انتخابات سومالی در استادیومی در کنیا برگزار شد.

در فاصله سال‌های 2010 تا 2012 بیش از 260 هزار سومالیایی بر اثر قطحی کشته می‌شوند. 35 درصد کودکان این کشور هم قبل از تجربه رسیدن به سن پنج سالگی تلف می‌شوند. متاسفانه آمارها درباره سومالی چندان امیدوارکننده نیست؛ مانند نرخ باسوادی 19 درصدی، یا نرخ 21 درصدی دسترسی به آب سالم... تنها آمار ایدز در این کشور در میان کشورهای آفریقایی کمترین است که آن بدلیل اکثریت جمعیت مسلمان سومالی ارزیابی می‌شود.

{$sepehr_album_35389}
تصاویری که معمولا از وضعیت بحرانی سومالی در رسانه‌ها منتشر می‌شود

در شرایطی که مردم سومالی حتی آب سالم برای نوشیدن نداشتند، عربستان سعودی دلارهایش را برای آتش افروزی در سوریه و سرکوب مردم بحرین هزینه می‌کرد و همچنان می‌کند و آن‌ها را با بمب و موشک بر سر مردم یمن می‌ریزد. گروه‌های تروریستی از جمله گروهک الشباب در سومالی مردم قحطی‌زده را قتل عام می‌کرد و سعودی‌ها لب از لب باز نمی‌کردند. اما ایران سال‌هاست که به قحطی‌زدگان سومالی کمک‌رسانی کرده است. هلال احمر ایران مواد غذایی، آب سالم و امکانات درمانی را در مناطق بحرانی این کشور که حتی نیروهای حافظ صلح هم حاضر به حضور در آن نیستند، توزیع کرده و همچنان می‌کند. 60 درصد مردم قحطی‌زده سومالی در مناطقی هستند که تحت کنترل تروریست‌های الشباب است و آمریکا نیز به همین بهانه از کمک به این افراد خودداری می‌کند.

حتی پس از اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران - که اساسا سومالی در شرایطی نبوده و نیست که بخواهد رابطه دیپلماتیکی داشته باشد و روابط به همان کمک‌های ایران محدود بوده است - سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی در کمال سخاوت و انسان‌دوستی اعلام کرد کمک‌های ایران به مردم سومالی ادامه خواهد یافت. ملت ایران بزرگوارتر از آن هستند که مردمی قحطی‌زده را قربانی حماقت‌های سیاستمداران کنند.

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!


سودان و داستان نمک خوردن و نمک‌دان شکستن

داستان سودان و اعلام قطع روابط با ایران هم جز آن دسته از تجربه‌های عالم سیاست است که باید به حافظه‌ها سپرد. صدای ساز ناکوک سودان در تقابل با ایران از زمان تصمیم سعودی‌ها برای حمله به یمن بلند شد. عمر البشیرِ تحت تعقیب بین‌المللی از سال 2009 که جز ایران کسی حامی او نبود و حتی نمی‌توانست (و هنوز هم نمی‌تواند) کشورش را ترک کند، روزگار درازی را از سفره سخاوت و برادری ایران متنعم شد.

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!

سودان هم در جنگ داخلی و قحطی و کشتار شرایطش کمی از سومالی بهتر بود؛ به مدد نفتی که از جنوب اکتشاف و از خط لوله شمال منتقل می‌شد. اما بر سر همین درآمد نفتی و تقسیم آن هم مشکلاتی بود و جنوبی‌های مورد حمایت اسرائیل سهم شمال را نمی‌دادند. در جنگ‌های داخلی سودان ده‌ها هزار نفر کشته شدند.

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!

اما بازهم ایران بود که به داد سودان و مردم جنگ‌زده و قحطی‌زده‌اش می‌رسید. پس از صدور حکم تعقیب بین‌المللی عمرالبشیر، ایران اولین کشوری بود که در مقابل آن موضع گرفت و آن را محکوم کرد. رهبر انقلاب، در تیرماه 1390 که عمرالبشیر و هیات همراه او را به حضور پذیرفتند، ضمن تقدیر از ایستادگی دولت سودان در برابر محور آمریکایی-صهیونیستی، بار دیگر بر حمایت ایران از حکومت اسلامی، دولت و ملت سودان در مبارزه بر حفظ تمامیت ارضی خود تاکید و جناح‌های سیاسی سودان را به هشیاری و اتحاد دعوت کردند.

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!

احمدی نژاد رئیس جمهور سابق در مهرماه 1390 پس از پایان سفرش به نیویورک مستقیما به خارطوم رفت و بر استحکام روابط ایران و سودان، به ویژه مقاومت در برابر صهیونیست‌ها پای فشرد.

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!

علاوه بر حمایت‌های دیپلماتیک، که در زمانه عسرت عمر البشیر و تلاش برای انزوای جهانی این کشور انجام گرفت، ایران نقش مهمی در دادن کمک‌های فنی، مشاوره‌ای و لجستیک در حوزه نظامی به سودان داشته است. به علاوه، با امضای توافقنامه‌هایی ایران در زمینه کمک به ارتقای کشاورزی و بهداشت در سودان کمک‌های شایان توجهی را به این کشور تعهد کرد.

در سال 1390 بانک توسعه صادرات ایران یک خط اعتباری 200 میلیون دلاری برای تسهیل صادرات به سودان تخصیص داد. مضاف بر این که ایران از سال 1389 ساخت دست کم 6 تصفیه‌خانه آب با اهداف بشردوستانه را در شهرهای مختلف سودان آغاز کرد و تحویل داد. گفتنی است که پیش از این‌ها، «علی سعید لو»، معاون وقت رییس جمهور، در اردیبهشت 1391، در راس یک هیات اقتصادی 48 نفره، به سودان رفت و ضمن امضای قراردادهای اقتصادی گسترده، چندین پروژه اقتصادی انجام گرفته توسط ایران را افتتاح کرد.

اما اواسط سپتامبر گذشته، دولت سودان طی تصمیمی عجیب و بدون مقدمه، تعطیلی مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی در سودان را به بهانه تبلیغ مذهب شیعه، اعلام کرد. «علی کرتی» وزیر خارجه سودان، به رایزن فرهنگی و کارکنان ایرانی این مراکز 72 ساعت فرصت داد که این کشور را ترک کنند.

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!

عمر البشیر، در مصاحبه ای با الشرق الاوسط گفت:‌ «ما هیچ روابط استراتژیکی با ایران نداریم. روابط ما با ایران بسیار عادی است. همان طور که گفتم برخی طرف‌ها و منابع می‌خواهند درباره رابطه ما با ایران اغراق کنند و آن را بیش از چیزی که هست ، نشان دهند. کسانی که می‌خواهند روابط سودان را با کشورهای برادر حاشیه خلیج (فارس) به ویژه عربستان سعودی تیره کنند، درباره رابطه ما با ایران اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند.»

عمرالبشیر، در مصاحبه با الشرق الاوسط در فردای شروع حملات (مقارن با دیدار دوباره‌اش از عربستان در عرض چند ماه) گفت:

«مداخله نظامی در یمن امری واجب بود که دیگر نباید در آن تأخیر می‌شد خصوصا اینکه امیدهایی وجود داشت که طرح «ابتکار خلیجی» را برخی‌ها که باید به آن توجه می‌کردند، توجه کنند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و حوثی‌های به نقشه‌های خود تا رسیدن به عدن ادامه دادند و این روند ، گزینه دیگری در برابر دیگران به جز مداخله نظامی باقی نگذاشت.


جیبوتی کجایی؟!

قطع روابط جیبوتی با ایران هم به خودی خود مانند یک لطیفه است؛ کشوری 800 هزار نفری که ایران حتی نمایندگی دیپلماتیک هم در آن نداشته و از طریق سفیر آکرودیته ایران در اریتره روابط با جیبوتی هماهنگ می‌شد. کشوری در همسایگی سومالی در شاخ آفریقا که 50 درصد مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند و تقریبا منابعی ندارند و درآمدشان از کشاورزی و ترانزیت از خلیج عدن می‌گذرد.

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!

پس از انتشار خبر قطع روابط جیبوتی با ایران، شایعاتی مبنی بر موقعیت استراتژیک جیبوتی و مشکل‌ساز شدن آن برای ایران منتشر شد که البته هیچ‌یک صحت ندارد و بدلیل بین‌المللی بودن آبراهه باب‌المندب (که اکنون نیز در کنترل نیروهای ارتش و انصارالله یمن قرار دارد) جیبوتی هیچ اخلالی در عبور و مرور این آبراهه نمی‌تواند ایجاد کند.

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!
نقشه ساختمان پارلمان جیبوتی؛ پارلمان سومالی همسایه جیبوتی در کشور همسایه، یعنی کنیا تشکیل می‌شد؛ باید دید نمایندگان جیبوتی پیش از ساخت این ساختمان در کجا گرد هم می‌آمدند

اقدام مشهور ایران هم ساخت پارلمان برای این کشور بود که در سال 1381 به تصویب رسید و در دولت احمدی‌نژاد با مشارکت دو شرکت خصوصی ساخته و تکمیل شد. علی لاریجانی که برای افتتاح این ساختمان به جیبوتی رفته بود «ساختمان جدید مجلس ملی جیبوتی را نماد دوستی پایدار جمهوری اسلامی ایران و جیبوتی است.» کمک‌های هلال احمر ایران به مردم فقیر جیبوتی هم رسیده است.

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!
رئیس مجلس در مراسم افتتاح ساختمان پارلمان جیبوتی؛ اهدایی ایران

مجمع‌الجزایر کومور و رقابت با جیبوتی!

کومور یا قمر نام جزایری ذره‌بینی در جنوب شرقی آفریقا در اقیانوس هند است... البته در نقشه زیر ما موقعیت این جزایر را برای شما برجسته کرده‌ایم. هرچه باشد، خیلی‌ها در سال‌های گذشته کومور را جزو اکتشافات ایران می‌دانستند!

وقتی آل‌سعود دست به دامن کشورهای پشت نقشه می‌شود!

مجمع الجزایر کومور

کومور از چهار جزیره تشکیل شده است که بوسیله فعالیت‌های آتش‌فشانی بوجود آمده‌اند. مردمان این جزایر فقط با کمک‌های بین‌المللی روزگار می‌گذرانند دولت این کشور هم به مدد همین کمک‌ها سرپاست.  99 درصد جمعیت 790 تا 800 هزار نفری آن مسلمان هستند. ایران در سال‌های گذشته حضور چشمگیری در این جزایر داشته و هلال احمر و کمیته امداد ایران کمک‌های قابل توجهی در زمینه اشتغالزایی و تأمین مواد غذایی برای مردم گرسنه آن عرضه داشتند.

اوضاع کومور همانند جیبوتی و سومالی و سودان، آنقدر بحرانی هست که می‌توان حدس زد به وعده کمک‌هایی از طرف سعودی‌ها، حرمت سال‌ها امدادرسانی و پذیرایی ایران از این جزیره را نگه نداشته و آن را ارزان معامله کرده‌اند.

البته همانطور که سازمان هلال احمر در مورد سومالی هم رسما اعلام کرد، کمک‌های ایران که تا به امروز هم به رسم انسان‌دوستی و برای این ملت‌های مسلمانِ در رنج بوده، ادامه خواهد یافت؛ مگر اینکه با کارشکنی دولت‌های وام‌دار آنان مواجه شود.

حالا باید دید عربستان سعودی درگیر جنگ با یمن که آخرین دلارهای صندوق ذخیره ارزی‌اش را هم با بمب و موشک خرج کودکان و مردم یمن می‌کند، چگونه از پس این کشورهای قحطی‌زده، جنگ‌زده و فقرای آن بر می‌آید؛ حکومتی که خودش نتوانسته فقرای عربستان در مناطق شرقی و دور از پایتخت را سر و سامان دهد و چندهزار شاهزاده سعودی در حال بلعیدن تمام ثروت عربستان هستند.

می‌خواستیم در انتها سخن رهبر انقلاب را یادآور شویم که در حادثه میکونوس و ائتلافی مشابه که آلمان با کشورهای اروپایی برای قطع رابطه با ایران تشکیل داده بود و «خواستند به ملت ایران سیلی بزنند اما سیلی سخت‌تری خوردند» و با ذلت و التماس به کشور بازگشتند؛ اما با این تفاسیر گفته شده، این کشورها سال‌هاست که از فقر و جنگ و قحطی سیلی می‌خورند و سیلی‌زدن به ضعیفان در قاموس ایرانیان جایی ندارد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 49
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    اجازه دهید با صدای رسا بگویم شما ایرانی ها خیلی مردید اما دشمنان نامردی دارید
  • حسین ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    وای سومالیییییییییییییی ما ما قطع رابطه کرده واقعا؟؟/
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    مهندسین کشاورزی ایران که از اوائل دهه هفتاد به سودان رفته اند تعریف می کنند که آنها حتی یک کشت ساده هم بلد نبودند و ما از صفر تاصد کشاورزی و خودکفایی را به آنها یاد دادیم اما...هیهات که ما بارها از این قوم نا اهل کشیده ایم اما باز هم...
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    به خدا در کشور خودمان نیازمند کم نداریم.چراغی که به خانه رواست....
  • یکی از ملت ایران ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    قبلا پیام دادم چاپ نشده اینم چاپ نشه من میدونم و مشرق اخه اینا میفهمن حرمت چیه حیف نمیشه ناسزا گفت اگرنه جدا حقشون بود تا باشه دولتهای بعدی یاد بگیرن به هر ننه قمری اعتماد نکنن و میلیون دلار میلیون دلار پول مملکت براشون خرج نکنن این پول مگه حروم بود که دادید به این مفت خورا مگه مردم خودمون نیاز نداشتن بخدا این علف خریده بودی جلو الاغ و گاو میریختی الان سودش بیشتر بود استخوان منداختی جلو سگ الان لااقل یه دمی برات تکون میداد نه مثل اینا بخورن و بعدش سرشون تو یه اخور دیگه گرم بشه
  • على طالبي ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    راست بع دازاىن ههواسمان به كشور خودمان وجوانان بىكار باشد به جاى ساختن ساختمان مجلس براى انها كارخانه هاي براى مجوانان بىكار بسازىم وبه انها كمك كنيم تابعدا افسوس اينهارا نخوريم اينها يك مشت عرب كودن واحمق هستنند همه شان خوبي وبعدي براي: انها فرقي ندارد چچبه.
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    نه جیبوتی نه سودان جانم فدای ایران به جای کمک کردن به این مزدوران سودانی که قاتل برادران یمنی ما شدند باید جبهه ی مقاومت رو بیشتر تقویت میکردیم.
  • علی آنزان ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    بهتر بود همین کمکها را به هزاران جوان مجرد خودمون میکردیم که ازدواج کنند.در شهر ما هزاران خانواده وجود دارند که از مردم سومالی بدتر هستند.
  • مانی ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرم است آقایان مسول و سیاستمدار.. اینها همه اش نشانه است..
  • صالحی ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام بر غیرت ایرانی . ولی این بار یک عده از کشورها در موقعیتی حساس در برابر ایران ایستادند و ایران هم برای اینکه مردمش راضی باشند . نباید به این سادگی با این کشورها ارتباط برقرار کند و کمک کند . چرا که این دول و مردم نمک نشناس دیگر امتحان شده قلمداد میشوند . اگر دوباره ترحمی در کار باشد ملت ما هم از نظام ناراحت میشود . این کشورها ما را بر عربستان ترجیع ندادند و نمک دان را شکستند . خصوصا عمر البشیر
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    یاد اون ضرب المثل می افتم که میگفت مورچه چیه که فشار خون داشته باشه(قابل توجه عربستان و جیبوتیو و کومورو و......)
  • یک نفر ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اینجاست که میگن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است کشورهای دیگه کل دنیا رو میچاپن ما به کل دنیا باج میدیم :/
  • ایرانی ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    من احساس می کنم دولتمردان ما در تشخیص دوستان واقعی مان کمی مشکل دارند چون هرچه سرمایه گذاری رو بعضیها کردیم تو زرد از آب در می ایند.
  • ali ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    تعبیر پشت نقشه خداییش قشنگ نبود
  • احمد ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    احسنت به مشرق نیوز ،متن خوبی بود ، برخی در مورد جیبوتی ادعا داشتند که تنگه باب المندب را می بندد، ظاهراً تلقی درستی از بستن تنگه نداشتند( مثلاً فکر می کردند مثل بستن یک خیابان است) یا حتی جیبوتی را با یک کشور قدرتمند اشتباه گرفته بودند وادعای واقع بینی هم می کردندوحتی به بین المللی بودن آن نیز توجه نداشتندو ضمن اینکه شاید نمی دانستند ارتش ونیروهای انصارالله بر این تنگه تسلط دارند، نکته دیگر اینکه برخی ادعای منزوی بودن را مطرح می کردند که ادعای عجیب ومضحکی بود، سرقضیه میکونوس که سفرای اروپایی ایران را ترک کردند هم، ما منزوی نشدیم وهمه دیدند در نهایت با بازگشت ذلیلانه سفرای اروپایی ،پیروزی با ایران بود، حال چطور ممکن است با قطع رابطه چند کشور بحران زده ورژیم های ورشکسته ف ایران منزوی شود؟!!! برخی خرده گرفتند که چرا ما در گذشته به اینهاکمک کردیم واین ها نمکدان شکستند، ایران به مردم قحطی زده این کشورها کمک می کرد ودر ضمن علم غیب هم نداشت که جیبوتی که ساختمان مجلسش را از ایران دارد چنین کاری خواهد کرد یا سومال قحطی زده که حتی فاقد دولت مرکزی است ، الان هم اگر هلال احمر به گرسنگان این کشورها کمک می کند، به این خاطر است که مردم بدبخت این کشورها که گناهی نکرده اند، دولت های مزدور واحمق آنها چنین کرده اند ، که قطعاً خودشان ضرر می کنندچون پروژه هایی که ایران در سالیان گذشته در سودان اجرا می کرد دیگر اجرا نمی شود ، عربستان چنین کارهایی در این حد هرگز در کشور فقیری چون سودان انجام نمی دهد ، چون سود هنگفتی برایش ندارد، حتی وعده مالی که به این کشورها داده را ممکن است کاملاً عملی نکند، رابطه با ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای یک امتیاز برای بسیاری از کشورهاست وسود سرشاری نیز در آن وجود دارد ودلیل آن هم هجوم گسترده هیئت های تجاری و دیپلماتیک از کشورهای صنعتی وثروتمند جهان است.البته این مطالب که گفته شد به هیچ عنوان توجیه عمل زشت ومشکوک حمله به سفارت وکنسولگری آل سعود نیست ، ولی چون نیروی انتظامی مهاجمان را دستگیر کرد وهمه مقامات هم این کار را به شدت محکوم کردند ، دلیل محکم ومنطقی برای قطع رابطه عربستان وچند رژیم ورشکسته نبود چرا که این اتفاق برای سفارت ما وسایر کشورها هم افتاده بودولی منجر به قطع رابطه نشده بود، به سفارت آمریکا در لیبی حمله شد وحتی سفیر آمریکا کشته شد ولی رابطه لیبی وآمریکا قطع نشد((امیدوارم کسی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا که منجر به قطع رابطه ایران وآمریکا شد را مثال نزند،چون زمین تا آسمان فرق داردچون هم اقدام دانشجویان تایید شدکه دلیل منطقی داشت (چون یک جاسوسخانه تسخیر شده بود با کلی اسناد ومدارک که این مسئله را ثابت می کرد) هم دیپلمات های جاسوس گروگان گرفته شدند)) البته درتسخیر سفارت روباه پیر هم با وجودمحکوم شدن توسط مقامات و مقابله با عوامل این اقدام ولی رابطه قطع شد، آیا آسمان به زمین آمد؟!!! که الان برخی نگران ومضطرب هستند!!!...
  • احمد ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    خدا نکنه از سومالی بدتر باشند، با دقت به تصاویرقحطی زدگانشون نگاه کن از این تصاویر بارها وبارها دیده ایم ، درسته خیلی مشکل داریم اما نباید ناشکری کنیم وبگوییم از سومالی بدتر!!! ، درسته ما هم فقیر داریم ولی فقر هم درجه بندی دارد، مشکل در کشور ما بیشتر از اون که به خاطر کمبود امکانات باشه ناشی از سوء مدیریته، منابع را درست توزیع نمی کنیم ،اگر قرار باشداین گونه فکر کنیم، که در زندگی شخصی هم به هیچکس نباید کوچکترین کمکی کنیم یا وقتی به کسی کمک کنیم که میلیاردر باشیم یا کشورهایی به دیگران کمک کنند که حتی یک فقیرهم نداشته باشندکه چنین کشوری وجود ندارد ، در ضمن یک سری کمک ها هم در درازمدت جنبه سرمایه گذاری دارد ، کسانی که با آفریقا آشنا هستند می دانند که قاره سیاه یکی از بازارهای راهبردی جهان است ، چین که در آفریقا سرمایه گذاری می کند عاشق چشم وابروی آنها نیست حتماً برایش سود زیادی هم دارد، سودان زمین های بسیار حاصلخیزی دارد که بسیار پهناوراست وکمک های کشاورزی ایران به سودان در آن زمان در درازمدت به نفع ایران بود چون ایران محصولات کشاورزی مورد نیازش را می توانست ارزانتر بدست بیاورد تا اینکه با چند برابر قیمت از جاهای دیگر وارد کند، به عبارت دیگر کار ایران نوعی سرمایه گذاری هم بود، واز طرفی علم غیب هم نداشت که دولت سودان ممکن است خائن و بی معرفت ونامرد از آب دربیاید، البته یادمان نرود یکی از دلایل نفوذ معنوی ایران در خیلی از نقاط جهان که باعث جنون آل سعود هم شده همین کمک هاست که در درازمدت (نه کوتاه مدت یا حتی میان مدت) به افزایش قدرت راهبردی ایران کمک می کند.
  • احمد ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    این اسمش باج نیست ، حتماً معنی باج را درست نمی دونی ، باج از روی اکراه وفشار واز سرناچاری وبرخلاف میل باطنی است که البته برخی قدرتها هم ممکن است باج بدهند،مثل باجی که اروپاییها به آمریکا می دهند یا باجی که آلمان به خاطر هلوکاست سالهاست به رژیم صهیونیستی می دهد ولی کمک های انسان دوستانه که اسمش باج نیست عزیزم!!!، ممکنه توی زندگی شخصیت به افرادی کمک کنی ودستشونو بگیری آیا این اسمش باجه؟!!! ضرب المثلی هم که گفتی همه جا کاربرد نداره خودتم حتماً می دونی البته ضرب المثل دیگری هم داریم که می گوید تو نیکی می کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز ، امیدوارم نگی که کسی که نیکی می کند داره باج میده!!!، احتمال داره برخی ازکسانی که بهشون کمک کردی از پشت بهت خنجر بزنند واحتمال دیگری هم هست که برخی دیگر در جایی دیگر بهت کمک کنند، دوست داری کشورت دنیا را غارت کنه؟ اونوقت به خودت افتخار می کنی ؟!!!
  • ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    دوستان عزیز فرق بین ادم هایی با روح های وسیع و افرادی با روح های تنگ و باریک در اینجا مشخص میشه به قول حاج اقا قرائتی انهایی که روح بزرگ دارند مثل یک کشتی هستند که با موج دریا تکون نمی خورند و ادم هایی با ظرفیت و روح کوچک مثل قایق های کوچک هستند که با یک موج واژگون می شوند و اما باید به دوستانی که هی می گویند بشکنه دستی که نمک نداره، باید بگویم اگر خدا هم می خواست اینگونه با بندگانش برخورد کند بخاطر عصیانهایی که بندگانش انجام می دهند حتی یک نفر هم در امان نمی ماند و همه ما بروی کره زمین در همین دنیا به بدترین بلاها گرفتار می شدیم اما با رحمت خداوند خیلی از بلاها از سر ما گذشته چه بسا گروه عظیمی از مردم فاسد بخاطر یک دعای بچه یا یک مظلوم در این دنیا بلا از سرشان گذشته و بهشون رحم شده و این از الطاف خداوند و بزرگی اوست که هیچ کس را یارای او نیست ما باید با مردم این کشورها همدردی کنیم و از سر رحمت با انان برخورد کنیم تا طعم شیرین محبت اهل بیت در دل مردم این مناطق رخنه کنه انگاه است که مردم توانایی تشخیص حق از باطل را خواهند داشت بیشتر مردم بخاطر محبت و از خودگذشتگی و اخلاق پیامبر به اسلام گرویدند ما نباید نگاهمان به مردم این کشورها مثل استعمارگران باشد و بدانید که نتیجه و اجر این نوع نگاه را در اخرت نصیب خود کرده اید در اصل شما با خدا معامله کرده اید و اینه تفاوت بین جمهوری اسلامی و غربیها و صهیونیست ها
  • ali ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    تعبیر پشت نقشه خداییش قشنگ نبود
  • سیستانی ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    مردم سیستان در مقابل طوفانهای قلوه سنگ و سوء تغذیه دار فانی را ودا می گویند و دولتمردان ایران پول نفت را به دیگران می دهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • احمد رضایی ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام چرا از نقشه ای استفاده کردید که به جای نام فلسطین نام اسراییل در آن نوشته شد؟
  • احمد ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    به چه اجازه ای پول مردم ایران رو بذل و بخشش میکنید که حالا همان جیره خواران با دشمنان ایران همدست شوند
  • ناشناس ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    امثال جناب عالی رو باید فرستاد همون سومالی تا قشنگ ای کمکها رو فیس تو فیس بدی به مردم فقیر سومالی بعد با تی پا بیرونت کنند
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    برادر! نقشه اي كه استفاده كرده ايد به جاي فلسطين از كلمه اسرائيل استفاده كرده. لطفا اصلاح كنيد
  • محمدی ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اینا که منفی دادن دقیقا هدفشون چی بوده؟
  • سعید ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    ازپول ها وفرصت های به هدر رفته درس بگیریم. دولت قبل چکار کردی ؟ ال سعود وامدار 34 کشورشدی حالا خرج کن تا خونت دار
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرم است ...
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    حمایت از دیکاتورها چه موافق یا مخالف آمریکا و اسرائیل اشتباه است.
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    مشرق همه اینها را گفتی ولی نباید از نظر دور داشت که مردم کشورهای دنیا باندازه ملت بصیر ایران اطلاعات عمومی سیاسی بالایی ندارند ،وقتی نماینده مجلس یا نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکانداند ایران در کجای نقشه است چه انتظاری از مردم عادی یا نخبگان سیاسی سایر کشورهاداشت آنها اینقدر می دانند که مثلا 5یا 10 کشور با ایران قطع رابطه کردند و این همان چیزی است که عربستان دنبال آن است دیگر کاری با سیری و گرسنگی یا اقتدار و ضعف آن کشورها ندارند.این ضربه بزرگی از طرف عربستان به ما در عرصه بین الملل بود و نباید کوچکش کنیم.
  • سلام ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    ما با مردمان و ملت کشورهای مسلمان مشکلی نداریم سیاستمداران بی مغزشان گاه خونمان را به جوش می آورند وگرنه بنا بر آیه ی قرآن صدقات خود را با منت نهادن از بین نبرید. واقعا ملت آن ها شایسته ی ترحم کردن هستند که چنین دولتمردان بی مغزی دارن که جان آن ها را بخاطر منافع خودشان بخطر میندازن. مرگ بر آل سعود خائن
  • ح عبدالهی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    خلاصه همه ما را خوردند و به ریشمان خندیدند درحالی که اکثر جوانان ما از فقر و بیکاری در دادسراها دنبال طلاق و از هم پاشیدگی اند . بنازم به این سیاست
  • ارش ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    متاسفم برای خودمون
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    عربستان به فرماندهی اسکلتهای آفریقا قصد حمله به ایران را دارد!!!؟؟؟
  • ایرانی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    ما همیشه دست دوستی به سوی هرکسی دراز کردیم ونمک به اودادیم نمک را خوردند ونمک دان شکستند . بخدا ما درون کشور خودمان واجب تریم . نمی توانیم ملل دیگر را با خودمان همگام کنیم . همه بعلت مشکلات اقتصادی به آن سمتی غش می کنند که منافع بیشتری به انها می رسانند . در طول انقلاب و جنگ وبعد از جنگ مردم اثبات کردند وفادارترین هستند . ان شاالله سیاستمداران ما تغییر رویه دهند .
  • بابک ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    چرا باید سرمایه مملکت ما برای این کشورها هدر بره . کشوری که ساختمان برای مجلس نداره ، انتظار دارید مرام و معرفت داشته باشه . دیروز ما این کشورها را از پشت نقشه درآوردیم و امروز عربستان اونها رو زنده کرده . واقعا برای خودمون متآسفم .
  • ایوانی کلهر ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اگه از حق من و خانواده ام به این کشورهای ناسپاس و نمک به حرام کمک میکنید من راضی نیستم و شرعا حرام است
  • میم ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    بخدا قسم که دروغ میگی. به جان خودم و بچه هام که دروغ میگی. بعد هم بهتر بود از نظر کی؟ شما یا خدا؟ شما انشاءالله که شیعه علی نباشی چون اگه باشی وای به حالت.
  • هانی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    وقتی توی کشور خودمان خیلی ها در فقر و بدبختی هستند هلال احمر چرا کمک های انسان دوستانه اش را نثار کودکان و زنان ایرانی نمی کند....
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    وقتی اختیار پول مردم در اختیار دو لت است پس باید بداند چطور هزینه کند این همه نیاز مند وبذل و بخشش های حاتم گونه فقط ظاهرامردم خودمون ارزش ندارند باید دولت دهم دادگاهی بشه این پول نفت را تو چه فاضلابی ریخت؟
  • میم ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    آفرین به احمد. متاسفانه اسم هممون مسلمونه ولی خیلیامون ربطی به علی و شونه زخمی از به دوش کشیدن بار برا مردم فقیر (که بعضیاشون مسلمون هم نبودن) نداریم. "یطعمون علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا" ایها المسلمون.
  • ناشناس ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    باسلام خدمت هموطنان عزیز من هم مثل شما قبول دارم که این کشورها کارخوبی نکردن که اون هم براساس نادونی حاکمان اونها هستش و اینکه مردم کشور عزیزمون هم به هزینه های که برای این کشورها می شود نیاز دارند ولی در مرام ایرانی شیعه حضرت علی (ع) نیست که کارهای انسان دوستانه ای رو که برای مردم این کشورها می کنیم قطع کنیم شاید برای همین خداوند باعث سربلندی ایران عزیز شده تحمل کنین بلاخره امام زمان (عج) عزیزمون هم میاد ریشه ظلم و ال سعود یکجا از بین می برن
  • شهرام ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    جیبوتی کجایی دقیقا کجایی.......
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    درود بر شرفت .
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اقا تو این مدت چه لهجه ات هم خوب شده
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    ما برای رضای الهی دست این ملّت‌های بیچاره را گرفتیم نه برای اینکه از ما تشکر کنند. خداوند متعال خودش شاهده و خودش هم حاکمه. ناراحت هم نیستیم چون به وظیفه دینی و انسانی خودمان عمل کردیم .حالا اینا چه جور برخوردی با ما کردن یا از سر ترسه یا از سر طمع به عربستانه یا از سر کودنیه خودشونه، خدا می‌داند.
  • خودش ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    یک روایت ازائمه داریم که میگویندمردمانی که به حاکمان خوداجازه میدهندملت دیگرراموردتعرض قراردهندخودمستوجب عذاب هستندوبایدباآنهامثل حاکمانشان برخوردکرد. آقاتاکی میخواهیدتسامح کنیدایناهمشون نمک خورونمکدان شکننداین سیاست تاکی ادامه داره مثالهای زیادی داریم بوسنی،حماس،ساف،اتحادشمال افغانستان،سومالی،سودان،جیبوتی،و...خیلی کشورای دیگه توروخداحداقل این همه هزینه راداخل مملکت بکنین تاجوونامون بی دین نشن.
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    در پاسخ به میم چی رو دروغ میگه ؟ اگه منظورت پیام علی که واقعیت محضه. شاید نفست از جای گرم در میاد که مردم فقیر و بیچاره رو نمیبینی یا اون جوانی رو که به خاطر فقر و نداشتن کار نمیتونه ازدواج کنه یا اون بیماری رو که به خاطر فقر نمیتونه خودشو درمان کنه. همه کشورها اول به خودشون میرسن بعد میرن سراغ بقیه. فلسطین و لبنان و سوریه و یمن و ... مگه خودمون کم از این ادما داریم یا اونا بهتر میخورن؟!!!!!!!!!!! جمع کنید این بساطو
  • reza ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    در دوره سلطنت قاجاریه که الان نماد بی لیاقتی وضعف شناخته میشوند تمام این شیوخ خلیج فارس خراجگذار دربار ایران بودند وایرانبان نوکر وکنیز وغلام از انجا وارد میکردند واصولا آدم حسابشان نمیکردند وحکومت ایران ان سرزمینها را به اروپاییان اجاره می داد.تنها دول بزرگ در تهران سفارت داشتند و ایران خود را در حد واندازه فرانسه و ژاپن می دانست اما الان چه شده ایندگان چه قضاوتی در مورد حکومت میکنند به جای رابطه با اروپا رفتیم سرمایه ملت را با بی خردی در افریقا هدر می دهیم
  • رجب ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    تا به حال ندیدم کشوری در دنیا در مورد کشورهای قحطی زده آفریقا با ادبیات سخیفی مثل شما صحبت کند: کشورک ها! قحطی زده ها! گرسنه ها! کشورهای پشت نقشه!
  • ابی ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    متاسفانه پول چرب عربستان بیشتر قدرت داره ... این کشورهای افریقایی گرسنه هستند وال سعود خوب بهشون میرسه لذا به ایران پشت می کنند ولی یک روز چوب این نامردیها رو میخورن ...
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    تو نيكي ميكن و در دجله انداز كه ايزد در بيابانت دهد باز
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اینها معنی-چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است را نمی فهمند.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    مجمع الجزایر کومور حیف شد حالا ایشالله بعدا درست میشه. با توجه به مدار استوا بودنش برا پرتاب موشک به فضا جاش عالی بود
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    تو سیاست، دوست و دشمن دائمی وجود نداره. این یه اصل در سیاست بین الملله...
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    از احمدینژاد آدرسش رابپرس .
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    یعنی خرابتم ...
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    مشرق خسته نباشی
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    کسانی که منفی دادن معتقدند که رفتار یک کشور باید چند جانبه باشه و نه تک بدی.فقط چیزی که در اینجا مهمه استفاده بموقع و بجا از فرصتهاست.
  • یکی ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    داداش کسی منکر نیازمندای داخلی نیست و برای انها هم باید برنامه ریزی کرد .این ضرب المثل چراغ چقدر دراین بحث ها نابجا استفاده میشه و ربطی به این داستان نداره . نمونه اش رفتار حضرت علی (ع) در آن سه روزی که همراه خانواده روزه گرفته بودند و خودشان در خانه غذایی نداشتند وهرسه روز افطار شان را به فقیر ومسکین ویتیمی دادند و ایه معروف نازل شد .. ماهم نه اینکه پیرو علی و خاندان اوییم؟؟!!
  • محمدمهدی ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    درپاسخ ناشناس10-10 این حرفا حرف شیعه مولاعلی علیه السلام نیست.....همین طرزتفکرلیبراله که هنوزما رو معطل دیدن حضرت حجت عج گذاشته....منم وضع مالی خوب خوب نیست و هر ماه 7 تا قسط میدم پس نگو نفسم ازجای گرم میاد...تصاویرقحطی سومالی نگاه کن دوباره ایا در ایران اینجورکسانی رو داریم؟؟؟؟
  • یکی ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    داداش مسلمان باید وظیفه اش رو انجام بده و بعدش به ما ربطی نداره .. مگه شما اگه جایی یکی احتیاج به کمک داشته باشه ازش میپرسی که بعدازاینکه من بهت کمک کردم چه کارمیکنی؟؟ نمونه اش رفتار خودما با خدا یا کمترینش با پدر ومادر ...که بعدازاینهمه خوبی باز آخرش یا خونه سالمندانن یا بی احترامی ما شیعه ایم و پیرو مولا علی ع .... مگر حضرت علی کم خدمت کرد به مردم ولی مردم چه کردند؟؟
  • یکی ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    این مثال غلطه داداش ... شما اکه جایی نیازمند واقعی دیدی واقعا بهش کمک نمی کنی ازترس اینکه خودت بیشتر احتیاج داری؟؟ خودخواهی تا چه حد آخه ... مثالش حضرت علی ع وقتی سه روز روزه گرفته بودند ... که ایه نازل شد
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    دشمنامون بدبخت های تاریخند
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    به ملت خودمون خوبی کنید خارجی ها آخرش اینجوری جفتک میندازن!!
  • ابراهیم ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اقای "یکی" فقط داری مردم را از دین بیزار میکنی... از خودت حرف بزن بیخود اسامی ائمه را وارد بحث عمومی نکن به عاقبت چیزی که میگیفکر کن مطمئن باش انچه گفتم به صلاح تو ودین است
  • فرشید ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    نمک خوردن و نمکدان شکستن تو ذات ایرانی ها هم هست! ندیدید با احمدی نژاد چه کردن ملت!!؟ یا همین شماها دقیقا خودتون!
  • ابراهیم ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    بدون اجازه ازکسی حق تصرف در اموال و حقش را نداری این دزدی است... احکام اسلام را که بلدی یا فقط شعار اسلام میدهی میلیونها دلار حق مردم رفته میفهمی یا خودت را به نادانی و خواب زدی؟
  • ابراهیم ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    کسی که خودش را به خواب زده که بیدار نمیشود برادر
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    هریک روزی سر سفره ملت ایران نشسته و روزگار می‌گذراندند!! سفره ملت ایران متعلق به ملت ایرانه نه دیگران!!!
  • ناشناس ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    دنیا گشته خراب قورباغه میخورد شراب حکایت سودان سومالی و............... ای خدا
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    کومور،جیبوتی،سودان،مردم ایران پس چی؟
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    چرا تا ما یک جواب قانع کننده نداریم پای دین رو وسط میکشیم....کجای دین گفته منافع مردم خودمون فدای ملل دیگه بشه!
  • رضا ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    آخر آدم مگر چند سال عمر دارد چرا عبرت نميگريم وبراي مسولين متاسفم پول اين ملت بيچاره را كيا ميخورند و انموقع و براي اين ملت خنجر ازپشت ميكشند شمارا به آن خداي كه ميپرستيد فقط به ملت ايران تكيه كنيد و پول اين مملكت را براي ايراني خرج كنيد وبا انسانهاي كه خانه خود خوب ساخته اند دوستي كنيد
  • کهنه مسلمان زاده ایران ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    موافقم....
  • lميثم ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    شما گه ادعاي مسلماني مي كنيد و ميگيد بايد به اين كشورها كمك كنيد بريد دست دو تا جون رو بگيريد تو كشور خودن كه بيكار جلوي مادر وپدر بدبختش راه نره بعدش خودش از بيكاري خودكشي كنه و مادر وپدرش ازسكته
  • توپ ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    همون کشورهای پشت نقشه با قط رابطه دلار رو از3660ب 3730رسوندن
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    داداشم کشورها نه یک شخص یک سیاستمدار مردم چه گناهی دارند
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    کشوری که با پول با ما باشه با پول هم علیه ما میشه
  • شاکر ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    برو بابا ما خودمون با دست خودمون یک شبه دلار را از هزار تومن به سه هزار تومن رساندیم حالا شما چسبیدی به صد تومن افزایش ؟
  • مهدی از قم ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اقای ناشناس 12:41شما از دین چیزی نمیدونی نظر هم نده.اصلا میشه بگی کجای دین قومیت و کشور امده؟؟؟در دین چیزی به اسم کشور من و کشور تو نداریم.این ها همه بازی های دنیایی مدرن است.در دین مفهوم امت واحده اسلامی را داریم که فراتر از این مرزها و کشورهای است که انگلیسی ها برای ما کشیده اند دوست عزیز نا اگاه من
  • amin ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    "کهنه مسلمان زاده ایران" خیلی باحالی .
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    یعنی چی این حرفا ؟ یعنی تو واقعا دلت به حال بچه های گرسنه ی این کشورها نمی سوزه ؟ رفتار دولت هاشون ربطی به ملت هاشون نداره و ما باید وظیفه ی الهی و انسانی خودمون رو انجام بدیم حتی اگه طرف مقابل قدر ندونه
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    یعنی چی ؟ یعنی ما در مقابل مظلومان و گرسنگان جهان هیچ وظیفه ای نداریم ؟ یعنی دیدن این بچه ها با تن نحیف دل شما رو به درد نمیاره ؟ من که نمی تونم جلو گریه مو بگیرم
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    خیلی دل سنگی داری که وضعیت اینا رو می بینی و میگی نباید کمک کرد بهشون
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    فرقی بین مردم دنیا وجود نداره باید به همه ی نیازمندان کمک کرد
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اسلام این اجازه رو به حاکم شرع میده که در بیت المال مطابق شرع و در جهت اسلام استفاده کنه پس مسؤلین اشتباه نکردن که کمک میکنن به ملت های ستمدیده ضمنا بیشتر کمک ها برای حلال احمره و مردمیه نه دولتی
  • ای چی بگم ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    آن سالی که حضرت آقا دستور فرمودند به کشور قحطی زده سومالی کمک کنید در شبکه سراسری تلوزیون وضعیت فلاکت بار مردمان ان کشور رادیدیم وکمک کردیم .به بهانه استفاده از آنها در بعضی از مواقع نبود .گناه سران آن کشور هارا پای مردمانش ننویسید .(مکرو ومکرالله ان الله خیر الماکرین )
  • عابس ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    یک ادم عاقل هیچ کس رادست کم نمی گیرد.چنانکه یک رای یک رای است. ایکاش اینگونه که کشورهای کوچک وضعیف راقبول داریم کشورهای بزرگ وقدرتمندراهم قبول داشتیم .وبه دنبال دوست درروی نقشه بودیم.
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    ن سومالي كه تمام حاشيه كنارش درياست،خوب مثل هرمزگان و بوشهر ما زحمت كش باشن ماهيگيري،ايجاد بنادر تجاري ،ووووو ميتونن خودشون ،درامد زا باشن،يا دزدي ميكنن،يا دارن از گشنگي ميميرن؟چرا،ما بايد جور خريتشون رو بكشيم،بعد هم اينجوري جواب بگيريم،والبته صد شكر كه اين رابطه پايان يافت،برن خرجيشون رو از عربا بگيرن
  • محسن ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    خب این یعنی اینکه ایران در دوست شناسی دچار اشتباه شده است. و این سوال به ذهنم میرسه .که آیا در دشمن شناسی هم دچار اشتباه شدیم ؟ این اشتباه پیدا کردن دوستی رو زمانی که عمر البشیر قتل عام میکرد ما پشتش وایسادیم به نظرمن خیلی کار اشتباهی بوده است. شما همینطور میتونید حماس رو مثال بزنید که چه کرد در زمان شروع جنگ سوریه . یا اینکه مسلمانان بوسنی را مثال بزنید که زمانی که ایرانیا براشون سلاح میفرستادند. و الان در دامان وهابیون ارتزاق میکنند. این مثالها راهم اضافه کنید . امیدوارم تایید کنید و منتشر بشه .چون نه فحشه نه بر ضد امنیت ملی.
  • ایرانی ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    وقتی مشرق این مطالب را می نویسه و به طنز گرفته و مثلا میخنده من انقدر ناراحت میشم که خارجی ها نه بلکه خودمون اطرافیانمونو احمق تصور میکنیم .اگه جیبوتی هیچی نبود پرا قرار گاه ستزندگی اونچا با بیت المال ساختمان میساخت.چرا لاریجانی اونجا میرفت .همه اینها واسه خودشون یه غول هستن که شماها واسه رد گم کنی به تمسخر گرفتین
  • فقط زنده باد ایران ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    خدا لعنت کنه کسایی که پول مملکتو اونجا خرج میکنن.پولی که باید خرج اشتغال و ازدواج و فقرای ایران بشه یا میدزدن یا میبرن اونجا
  • امیر ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    البته به لیستتون غزه.لبنان.عراق و سوریه رو هم اضافه کنید.
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    فقط زنده باد ایران اسلامی خدا هم عمر بده به کسانی که با کار خیر ملتهای دنیا رو بیدار میکنند چه دولتهاشون باهاشون همراه باشن چه نباشن هرکس فریاد کمک خواهی مسلمانی را بشنود و به یاری او نشتابد مسلمان نیس پس بیخود حرف نزن که به حرف گربه سیاه بارون نمیاد
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    حضرت علی هم خیلی برا خیلی ها کار کردن ولی بدی دیدن!
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    تو کشور خودمون چیزی که بیشتر از نیازمند داریم غرزنه. خوبه یه مقدار صادر کنیم آمریکا! چون هر کاریشون کنی فقط زبانشون رشد میکنه!
  • ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    متاسفم مشرق شما متخصص تبدیل فرصت به تهدیدین به جای برعکسش حالا خوبه که از کامنت خودم کش رفتینا! اون وقت میاین علیه منافع اسلام خرج میکنین و ملی گرایی تبلیغ میکنین بجای تضعیف دولتهای خود فروخته برا خودم هم متاسفم که ایده ام رو به شما دادم
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    ما به مسلمین جهان کمک میکنیم. دیگه اون دولت هر کاری کنه اون دنیا خودش جواب میده. خوبه اونام بگن این ایرانیا رفتن با آمریکا توافق کردن؟! و اینو بچسبونن به مردم؟ من متاسفم برا مشرقبا این خبر کار کردن و این کامنت منتشر کردن
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    نترس شما به شکمت برس. احتمالا هیچوقت نماز عید یا جمعه نرفتی ببینی اونجا صندوق هست مسلمین به داد هم برسن از قطر شکم شما کم نشه
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    كاش اين پولها صرف زير ساخت هاي مملكت خودمون ميشد. تا قيمت نفت پايين مياد.دچار هزار بدبختگي نشيم
  • صالح ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    کمک به مردمان گرسنه بالاخص مسلمان سود سرشاری برای ما دارد و این وعده خدا به انفاق کنندگان است اما اشتباه اکثر افراد این است که تصور می کنند این سود باید حتما به دست مردمی که به آن ها کمک کرده ایم به ما برسد و چه اشتباه بزرگی! بلکه خدا سود و اجر این خیرها را از راه های مختلف و غالبا خفیه به ما می رساند.مثلا با این همه گناه و کثافت کاری و دغل بازی و خائنان و فتنه گران بین خودمان بازهم امنیت کشورمان در حد عالی است شاید این به لطف همین کمک ها باشد.و در جواب کسی که می گوید ما خودمان فقیر داریم باید گفت این اصل عقلانی است که جمع دو چیز مطلوب تا جای ممکن مقدم است بر اینکه یکی را بگیریم و دیگری را رها کنیم.بنابراین مثلا دولت هیچوقت نمی آید به دلیل اینکه عده ای گرسنه و فقیر هستند پارک ها و بوستان ها و تفریحگاه های کشور را بفروشد و پولش را به فقرا بدهد چون هر دو باید تا جای ممکن تأمین گردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس